لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

انواع کاندوم ها را بشناسید.

انواع کاندوم | پزشکت

فهرست مطالب

انواع کاندوم ها را بشناسید.

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

انواع کاندوم ها مطمئن و موثر هستند. کاندوم مردانه یک غلاف نازک است که بر روی آلت تناسلی مردان قرار گرفته و مانع ورود اسپرم به رحم زن می شود در حین مقاربت جنسی، رابطه دهانی یا رابطه مقعدی در جای خود باقی می مانند، کاندوم های مردانه راهی موثر برای محافظت از آنها و شریک زندگی در برابر عفونت های مقاربتی (STI) هستند. کاندوم های مردانه نیز یک روش موثر برای پیشگیری از بارداری محسوب می شوند.

کاندوم که به آن لاستیک هم گفته می شود، معمولاً از جنس لاتکس است، اما برخی از انواع کاندوم ها از پلی یورتان یا پوست بره هم ساخته می شود. کاندوم های لاتکس و پلی یورتان بیشترین محافظت را در برابر STI دارند.

استفاده از کاندوم ها، ساده، ارزان است و انواع کاندوم ها به طور گسترده در دسترس هستند. آنها با روان کننده یا بدون روان کننده و در طول ها، شکل ها، عرض ها، ضخامت ها و رنگ های مختلف وجود دارد. بعضی از کاندوم ها برای افزایش احساس و لذت ضمایم و یا بافت هایی دارند.

استفاده درست و مناسب از کاندوم ها در هر رابطه جنسی مناسب می تواند در پیشگیری از بارداری و انتقال ویروس نقص ایمنی انسانی موثر باشد. کاندوم همچنین خطر ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا را کاهش می دهد.

کاندوم عوارض جانبی برخی از انواع جلوگیری از بارداری زنان، مانند قرص های ضد بارداری یا عوارض احتمالی دستگاه داخل رحمی (IUD) را ندارد. آنها بدون نسخه در دسترس هستند، بنابراین در صورت نیاز تهیه آنها آسان است.

عوارض استفاده از انواع کاندوم ها چیست؟

انواع کاندوم | پزشکت

کاندوم های مردانه به طور کلی مطمئن و موثر هستند. با این وجود، مواردی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید:

  • کاندوم ضد عفونی نیست. هنوز خطر ابتلا به STI یا باردار شدن هنگام استفاده از کاندوم وجود دارد، به خصوص اگر در حین رابطه جنسی پاره شود و یا از بین برود.
  • کاندوم می تواند باعث ایجاد حساسیت به لاتکس شود. حساسیت به لاتکس می تواند شامل بثورات پوستی، کهیر، آبریزش بینی و در موارد شدید سفت شدن مجاری تنفسی و کاهش فشار خون باشد. اگر شما یا همسرتان به لاتکس حساسیت دارید، کاندوم پلی اورتان می تواند یک گزینه مناسب تر باشد.

کدام کاندوم را انتخاب کنم؟

کاندوم های مردانه بدون نسخه پزشک در دسترس هستند. تشخیص کاندوم متناسب با وضعیت فرد، نیاز به آزمون و خطا دارد. مردان حتما باید کاندوم متناسب با وضعیت خودشان را انتخاب کنند. اگر کاندوم خیلی شل باشد ممکن است بلغزد. حتی برخی از مردان معتقدند استفاده از کاندوم ممکن است احساس جنسی و لذت آنها را کاهش دهد و استفاده از آن نارحت کننده است.

 بعضی از کاندوم ها با نانوکسینول -9، ماده ای که اسپرم (اسپرم کش) را می کشد، روان می شوند و هدف آن پیشگیری از بارداری است.

با این حال، کاندوم های فاقد اسپرم کش به دلایل مختلف گزینه بهتری هستند:

مردان
سلامت بانوان
  • قیمت کاندوم اسپرم کش بیشتر از انواع دیگر کاندوم است و ماندگاری آن کمتر می باشد.
  • اسپرم کش مردان و شریک زندگی آنها را در برابر HIV / AIDS یا سایر STI ها محافظت نمی کند.
  • کاندوم های اسپرم کش از سایر کاندوم های روان شده در جلوگیری از بارداری موثرتر نیستند.
  • Nonoxynol-9 ممکن است سلول های پوستی واژن یا راست روده را تحریک کرده و به آنها آسیب برساند. حتی می تواند به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را افزایش دهد.

نحوه استفاده درست انواع کاندوم ها چیست؟

انواع کاندوم | پزشکت

کاندوم مورد استفاده در مردان دوام همیشگی ندارند و برای محافظت در برابر بارداری و STI باید از آنها به درستی استفاده کرد. برای استفاده مطمئن و موثر از کاندوم ها بهتر است:

  • کاندوم را در سطل زباله دور بیندازید.
  • پوست ختنه گاه خود را به عقب بکشید.
  • قبل از بیرون آوردن رابطه جنسی، پایه کاندوم را بگیرید.
  • بسته را با دقت باز کنید. از دندان و ناخن استفاده نکنید.
  • تاریخ انقضا را بررسی کنید. از کاندومی که تاریخ انقضا گذشته است استفاده نکنید.
  • نوک کاندوم را به آرامی فشار دهید تا هوا از آن خارج شود. اگر کاندوم دارای نوک مخزن باشد، این لازم نیست.
  • کاندوم را به پایین بغلتانید. مطمئن شوید کل آلت تناسلی مرد را پوشش داده و حباب های هوا را از بین ببرید.
  • کاندوم ها را از نظر آسیب دیدگی بررسی کنید. قبل از استفاده کاندوم، آنها را از نظر پارگی و سوراخ بررسی کنید.
  • هرگز از کاندوم دوبار استفاده نکنید. این کار خطر بارداری و انتقال بیماری های مقاربتی را افزایش می دهد.
  • کاندوم ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. قرار گرفتن کاندوم در معرض هوا، گرما و نور احتمال پاره شدن آنها را افزایش می دهد. کاندوم را مدت طولانی در محفظه آن نگهداری نکنید. اصطکاک و گرما باعث از خراب شدن کاندوم می شود.
  • حتما فقط از روان کننده های پایه آب استفاده کنید. اگر از کاندوم لاتکس استفاده می کنید، از روان کننده های روغنی مانند ژله نفت، روغن معدنی، روغن زیتون و سایر روغن ها، ضد آفتاب، مرطوب کننده ها یا لوسیون ها استفاده نکنید. آنها می توانند کاندوم لاتکس را ضعیف کرده و باعث پارگی آنها شوند.
  • نوک کاندوم رول شده را روی آلت تناسلی خود قرار دهید. آلت تناسلی مرد باید قبل از قرار دادن کاندوم به حالت ایستاده باشد. لبه کاندوم باید در خارج باشد. اگر شروع به استفاده از کاندوم کردید و متوجه شدید که لبها آن به سمت داخل است، آن را دور انداخته و از کاندوم دیگر استفاده کنید.

انواع کاندوم ها کدامند؟

انواع کاندوم | پزشکت

استفاده از کاندوم می تواند یک تجربه سرگرم کننده در حین برقراری رابطه جسنی باشد؛ اما با وجود انواع مختلف کاندوم در بازار، انتخاب بهترین نوع کاندوم می تواند تا حدودی سخت باشد. مهم هدف استفاده از کاندوم است. آیا قصد دارید از کاندوم به عنوان پیشگیری از بارداری یا فقط برای لذت جنسی از آن استفاده کنید.

اگر برای بارداری یا محافظت در برابر بیماری های مقاربتی به کاندوم نیاز دارید، حتماً برچسب کاندوم را بخوانید تا ببینید آیا سازمان غذا و دارو کاندوم را برای اهداف شما تأیید کرده است یا خیر. همچنین تاریخ انقضا را بررسی کنید.

اما انواع مختلفی از کاندوم ها وجود دارند، برخی از آنها عبارتند از:

کاندوم های براق

کاندوم های براق بیشتر برای لذت و سرگرمی استفاده می شوند. اکثر مارک ها همچنین برای پیشگیری از بارداری و بیماری های مقاربتی مورد تایید سازمان غذا و دارو هستند. قبل از پوشاندن کاندوم حداقل 30 ثانیه باید در معرض نور قرار بگیرد تا بتواند درخشان شود.

آنها معمولاً غیر سمی بوده و در سه لایه ساخته می شوند. لایه داخلی و خارجی از لاتکس منظم تشکیل شده در حالی که لایه سوم حاوی رنگدانه ای مطمئن است که شروع به درخشیدن می کند و بین دو لایه لاتکس مهر و موم می شود. این نوع کاندوم یک سورپرایز سرگرم کننده در هنگام برقراری رابطه جنسی است.

کاندوم طعم دار

بسیاری از مارک های کاندوم ادعا می کنند که کاندوم های آنها طعم های عالی و رایحه های دلپذیری دارند. عطر و طعم ممکن است در روان کننده وجود داشته باشد یا روی کاندوم پوشانده شود.

طعم های مورد استفاده در کاندوم ها انواع نعناع، انگور، پرتقال، موز، توت فرنگی، حباب، شکلات، وانیل، بیکن و کولا می باشند. گاهی اوقات طعم کاندوم متناسب با عطر و رنگ مواد تشکیل دهنده آنها می باشد. برای موز زرد و برای توت فرنگی قرمز است. این نوع کاندوم ها برای ایجاد لذت در رابطه جنسی دهانی مورد استفاده قرار می گیرند و بسیاری از مارک های کاندوم نیز برای استحکام و محافظت از FDA تأیید شده اند.

کاندوم های شاخه دار یا بافت دار

انواع کاندوم | پزشکت

شما احتمالاً عبارت تبلیغاتی “ribbed for his enjoy” را شنیده اید. این کاندوم ها به منظور افزایش لذت برای زن، مرد یا هر دو شریک زندگی شکل و بافت های خاصی دارند. برخی از این کاندوم ها دارای دو قسمت دنده در بالا و پایین هستند که تحریک را دقیقاً در مکان مناسب برای خانم ها افزایش می دهد. برخی دیگر حاوی صدها برجستگی در بیرون برای رضایت زنان یا در داخل برای افزایش لذت مردان است. این نوع کاندوم ها گاهی برای لذت متقابل زوجین به بازار عرضه می شوند. این نوع کاندوم ها معمولاً رایج تر و بی رنگ تر هستند.

کاندوم های گرم کننده

کاندوم های گرم کننده معمولاً از لاتکس نازک تری ساخته می شوند تا به افزایش لذت جنسی کمک کنند. آنها معمولاً حاوی یک روان کننده گرم کننده هستند که با رطوبت طبیعی بدن فعال و در هنگام رابطه جنسی گرم می شود. احساسات ملایم و گرم برای تقویت لذت برای هر دو شریک زندگی است.

کاندوم رنگی

استفاده از کاندوم های رنگی در برخی مناسبت های خاص مانند مانند سیاه و نارنجی برای هالووین، قرمز و سبز برای کریسمس و صورتی و قرمز برای ولنتاین می تواند لذت جنسی در زوجین را افزایش دهد. بسیاری از انواع رنگی کاندوم برای پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتی مورد تأیید FDA هستند، بنابراین حتماً برچسب روی کاندوم را بخوانید.

کاندوم Sensis با QuikStrips

کاندوم Sensis (روان و ساخته شده از لاتکس) اولین فناوری کاندوم مورد تایید FDA در بیش از 50 سال گذشته است. این کاندوم ها دارای QuikStrips هستند؛ که کاملاً شبیه زبانه های کششی روی آلت تناسلی قرار می گیرند

هنگامی که کاندوم Sensis از بسته فویل خود خارج می شود، انتهای برجسته نوارهای کششی در قسمت بالای کاندوم دیده می شود. با استفاده از QuikStrips می توانید کاندوم را پایین آورده و به سرعت و به درستی آن را بپوشید.

کاندوم نعناعی

کاندوم های نعناعی نشاط آور هستند. کاندوم های نعناعی بیشتر در برقراری رابطه جنسی دهانی استفاده می شوند همچنین برای محافظت از بارداری مورد تایید FDA است.

کاندوم خوراکی

کاندوم های خوراکی معمولاً در بسته های چهار تایی عرضه می شوند و در طعم های مختلف موجود هستند. کاندوم جمع شده و سپس قابل خوردن است. آنها هیچ نوع محافظتی در برابر بارداری یا بیماری های مقاربتی ایجاد نمی کنند.

سخن آخر

در هنگام انجام هرگونه فعالیت جنسی از کاندوم استفاده کنید. رابطه جنسی محافظت شده به شما کمک می کند از ابتلا به بیماری های مقاربتی محافظت کنید. قبل از هرگونه تماس جنسی، کاندوم بپوشید. به خاطر داشته باشید، بیماری های مقاربتی ممکن است منتقل شده و بارداری قبل از اوج جنسی مردان (انزال) رخ دهد.

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی فقط از کاندوم لاتکس یا پلی اورتان استفاده کنید. کاندوم های لاتکس یا پلی اورتان فرد در برابر STI محافظت نمی کنند. برچسب روی بسته را بخوانید تا ببینید که کاندوم از چه چیزی ساخته شده است.

منابع:

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/condoms/about/pac-20385063

https://www.verywellhealth.com/condom-types-906789

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

    1. سلام با تشکر از الطافتان اگر مطالب جدیدی بود منتشر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز