لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

جراح مغز و اعصاب کیست؟

جراح مغز و اعصاب کیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

جراح مغز و اعصاب کیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


جراح مغز و اعصاب، که به عنوان جراح نورولوژیست شناخته می شود، یک متخصص پزشکی بسیار ماهر است که در جراحی مغز، نخاع، اعصاب محیطی و سیستم عروق مغزی تخصص دارد. جراحان مغز و اعصاب برای درمان طیف وسیعی از اختلالات مادرزادی مغز، آسیب ها، تومورها، اختلالات عروقی مغزی، عفونت ها، سکته مغزی و بیماری های دژنراتیو نخاعی آموزش های لازم را دیده اند.

برای تبدیل شدن به این متخصص، بین 14 تا 16 سال تحصیل طول می کشد. برخی از افراد بورسیه های اضافی را برای تخصص در زمینه خاصی از جراحی مغز و اعصاب آغاز می کنند.

این متخصصین ارتباط تنگاتنگی با متخصصان مغز و اعصاب دارند زیرا هر دو به دانش تخصصی در مورد سیستم عصبی نیاز خواهند داشت. در حالی که متخصصان داخلی مغز و اعصاب و هم جراحان، بیماری های سیستم عصبی را تشخیص داده و درمان می کنند، فقط این متخصصان عمل جراحی انجام می دهند. جراحی ارتوپدی نیز اغلب در جراحی ستون فقرات با جراحی مغز و اعصاب همپوشانی دارد.

جراحان مغز و اعصاب چه بیماری های را درمان می کنند؟

شرایطی که ممکن است این متخصص برای درمان فراخواند را می توان به طور وسیع با علت زمینه ای آنها توضیح داد. اینها شامل موارد زیر هستند:

  • تومورهای خوش خیم یا سرطانی مغز یا ستون فقرات
  • درد غیرقابل درمان همراه با سرطان، ضربه یا دلایل دیگر
  • صرع و اختلالات حرکتی مانند بیماری پارکینسون و بیماری هانتینگتون
  • ناهنجاری های مادرزادی مانند آنانسفالی، آنوریسم، هیدروسفالی یا اسپینا بیفیدا
  • اختلالات عروقی، شامل ناهنجاری های شریانی وریدی (AVM) و تلانژکتازی مویرگی
  • عفونت های CNS مانند مننژیت، انسفالیت، استئومیلیت مهره ای و آبسه اپیدورال
  • اختلالات دژنراتیو نخاعی، شامل تنگی نخاع، آتروفی عضلات نخاعی (SMA) و فتق دیسک نخاعی
  • آسیب های مغزی نخاعی، اعصاب محیطی یا مغز (شامل شکستگی جمجمه و خونریزی مغزی)
  • اختلالات روانپزشکی مقاوم در برابر درمان، از جمله اختلال وسواس فکری شدید (OCD)، سندرم تورت و اختلال افسردگی اساسی (MDD)

چگونه جراح مغز و اعصاب شویم؟

جراح مغز و اعصاب کیست؟ | پزشکت

این متخصص نیاز به درجه بالایی از تخصص فنی و همچنین مهارتهای استثنایی مانند مهارت دست دارد. ابزارهای مورد استفاده در تجارت گسترده هستند، بسیاری از آنها از فناوری های پیشرفته ای از جمله میکرو جراحی و کاشت مغز استفاده می کنند.

کلید موفقیت جراحی مغز و اعصاب مجموعه ای از ابزارهای رادیولوژی است که برای تشخیص و درمان اختلالات عصبی مورد استفاده قرار می گیرد. این شامل:

  • توموگرافی کامپیوتری (CT یک تکنیک اشعه ایکس به کمک رایانه است که “برش” های سه بعدی از مغز یا نخاع را ایجاد می کند.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI استفاده از امواج مغناطیسی و رادیویی برای تولید تصاویر با جزئیات بالا، به ویژه از بافتهای نرم
  • توموگرافی گسیل پوزیترون (PET)، که از ردیاب رادیواکتیو برای ارزیابی عملکرد متابولیک در سیستم عصبی استفاده می کند.
  • Magnetoencephalography (MEG)، تکنیکی برای نقشه برداری از مغز با ثبت سیگنال های عصبی با گیرنده های مغناطیسی

جراح مغز و اعصاب می تواند با دستگاه های مجهز به این ابزارهای تصویربرداری  هم جراحی باز معمولی و هم روش های جراحی کم تهاجمی را انجام دهد.

جراحی باز معمولی

جراحی باز معمولی مستلزم آن است که جراح مغز و اعصاب جمجمه را باز کند. معمولاً در موارد اورژانسی برای درمان آسیب های ناشی از ضربه استفاده می شود. در این تکنیک که به عنوان کرانیوتومی شناخته می شود، از ابزارهای تخصصی برای برداشتن قسمتی از استخوان (به نام فلپ استخوان) استفاده می شود که پس از اتمام جراحی مغز، جایگزین می شود.

جراحی آندوسکوپی

جراحی آندوسکوپی شامل بررسی جمجمه برای معرفی دستگاهی شبیه لوله، به نام آندوسکوپ، برای انتقال تصاویر ویدئویی از اعماق داخل مغز است. با هدایت تصاویر زنده، جراح مغز و اعصاب می تواند ابزارهای جراحی را از طریق سوراخ های اضافی برای درمان خونریزی های داخل جمجمه، تومورها، هیدروسفالی (“آب روی مغز”) و نشت مایع مغزی نخاعی و موارد دیگر استفاده کند.

بیماری های مغز و اعصاب

جراحی میکروسکوپی

میکروسرجری اغلب برای رفع پلاک از شریان کاروتید تغذیه کننده مغز (اندارترکتومی کاروتید) و همچنین برای درمان آنوریسم، جایگزینی فتق دیسک های نخاعی (میکرودیسکتومی)، یا از بین بردن مهره های ستون فقرات (لامینکتومی) استفاده می شود.

جراحان مغز و اعصاب یا از میکروسکوپ اتاق عمل با تصاویری که روی مانیتور نمایش داده می شود و یا از عینک های قدرتمند با قدرت بالا برای کمک به عمل جراحی استفاده می کنند.

رادیو جراحی استریواستاتیک

جراحی رادیو استریوتاکتیک با استفاده از پرتوهای دقیق هدف قرار دادن موقعیت تومورهای مغزی و سایر ناهنجاری ها را مشخص می کند. دوربین ها و میدان های الکترومغناطیسی عمل جراحی را هدایت می کنند، دقیقاً به همان روشی که یک سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) می تواند به شما در حرکت در ترافیک کمک کند. جراحی رادیو استریواستاتیک اغلب همراه با پرتودرمانی برای درمان تومورها یا AVM استفاده می شود.

جراحی رادیو استریوتاکتیک به طور فزاینده ای برای قرار دادن دقیق الکترودهای مغزی یا تزریق ژن درمانی در افراد مبتلا به صرع، بیماری پارکینسون یا بیماری آلزایمر استفاده می شود.

جراحی اندواسکولار

جراح مغز و اعصاب کیست؟ | پزشکت

جراحی اندواسکولار شامل معرفی ابزارهای جراحی از طریق باز شدن در شریان ران پا است. این دارو برای درمان اختلالات مغزی از داخل رگ خونی از جمله سکته مغزی، AVM، آنوریسم و تومورهای مغزی استفاده می شود. مسیر گردش خون ممکن است از قبل با CT، MRI یا آنژیوگرافی با وضوح بالا بررسی شود. این جراحی به وسیله تصاویر اشعه ایکس در زمان واقعی هدایت می شود.

جراحی مغز و اعصاب ستون فقرات

جراحی عصبی ستون فقرات گردن رحم (گردن)، قفسه سینه (وسط) و کمر (کم) را در بر می گیرد. ممکن است برای درمان فشرده سازی نخاع ناشی از ضربه، آرتریت دیسک های نخاعی یا اسپوندیلوز (که با خار استخوان و انحطاط دیسک مشخص می شود) استفاده شود.

جراحی مغز و اعصاب روانپزشکی

جراحی مغز و اعصاب ممکن است برای درمان مواردی از اختلالات روانی مورد استفاده قرار گیرد که در پاسخ به داروهای استاندارد، روان درمانی یا درمان تشنج الکتریکی (ECT) موفق عمل نمی کنند. همچنین به عنوان جراحی روانی شناخته می شود. جراحی عصبی روانپزشکی مدرن از بسیاری از تکنیک های قدیمی که معمولاً در گذشته استفاده می شد، مانند لوبوتومی استفاده نمی کند.

امروزه بیشتر تمرکز جراحی مغز و اعصاب روانی بر تحریک عمیق مغز (DBS) برای درمان OCD و افسردگی اساسی است. این شامل کاشت یک دستگاه الکتریکی برای تحریک بخشهایی از مغز است که با اختلالات خلقی یا اضطرابی مرتبط است.

سایر تکنیک های جراحی در جراحی مغز و اعصاب

جراحی درد مزمن زیر شاخه ای از این رشته است. برخی از تکنیک های مورد استفاده عبارتند از DBS، تحریک نخاع، تحریک عصب محیطی و پمپ های درد (دستگاه های کاشته شده که داروهای درد را در طول زمان تحویل می دهند).

جراحی سیستم عصبی محیطی نیز امکان پذیر است. ممکن است برای از بین بردن اعصاب مرتبط با سندرم تونل کارپ (CTS) یا تغییر موقعیت عصب های چپ شده که باعث درد ارجاعی می شوند، استفاده شود.

فوق تخصص مربوط به جراحی های مغز و اعصاب

جراح مغز و اعصاب کیست؟ | پزشکت

از آنجا که عملکرد مغز و سیستم عصبی بسیار گسترده و متنوع است. موارد فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب عبارتند از:

  • جراحی قلب و عروق
  • جراحی اعصاب محیطی
  • جراحی آندوسکوپی جمجمه
  • جراحی مغز و اعصاب کودکان
  • جراحی اعصاب استریواستاتیک
  • جراحی مغز و اعصاب ستون فقرات
  • نوروآنکولوژی (شامل تومورهای مغزی و سرطان)
  • جراحی مغز و اعصاب عملکردی (برای درمان اختلالات حرکتی استفاده می شود).
  • جراحی مغز و اعصاب پایه جمجمه (برای درمان رشد خوش خیم یا سرطانی در قسمت زیر جمجمه و مهره فوقانی استفاده می شود).

تحصیلات مورد نیاز برای تبدیل شدن به این متخصص دقیق و گسترده است. به حداقل چهار سال تحصیل در مقطع کارشناسی، چهار سال در دانشکده پزشکی و پنج تا هفت سال آموزش فلوشیپ نیاز دارد.

چه زمانی به جراح مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

جراح مغز و اعصاب کیست؟ | پزشکت

عموماً افراد در مواقع اضطراری یا در مواقعی که درمان های غیر جراحی نتوانند علائم آنها را تسکین دهند به این متخصص ارجاع داده می شوند.

در شرایط غیر اضطراری، می توانید با یادداشت برداری از علائم خود قبل از جلسه حداکثر استفاده را از جلسه خود ببرید. این شامل ذکر زمان، شدت، مدت و محل علائم است. هرچه بتوانید علائم خود را با دقت بیشتری توصیف کنید، جراح مغز و اعصاب زودتر می تواند آزمایش ها و ارزیابی های صحیح را سفارش دهد.

در روز ملاقات، نتایج آزمایشگاه یا آزمایش تصویربرداری خود را همراه داشته باشید. آماده باشید تا همه سوالات مورد نیاز خود را برای درک کامل وضعیت خود و آنچه در آینده انتظار دارید را بپرسید. آنها را بنویسید تا فراموش نکنید. سوالات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • جراحی چقدر طول می کشد؟
  • بهبودی چقدر طول می کشد؟
  • شانس موفقیت برای جراحی من چقدر است؟
  • خطرات احتمالی ناشی از درمان من چیست؟
  • اگر تصمیم بگیرم جراحی نکنم چه اتفاقی می افتد؟
  • چرا به این جراحی نیاز دارم؟ دقیقاً چگونه کمک خواهد کرد؟

هزینه جراحی های مغز و اعصاب

هزینه جراحی این متخصص اغلب بسیار زیاد است. قبل از قرار ملاقات، مهم است که بررسی کنید آیا جراحی بیمه شما را قبول می کند یا خیر. در غیر اینصورت، قبل از عمل جراحی با بخش حسابداری بیمارستان صحبت کنید.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/neurosurgeon-how-to-become-a-neurosurgeon-1736280

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز