لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شیمی درمانی سرطان روده بزرگ

شیمی درمانی سرطان روده بزرگ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ ممکن است شیمی درمانی را در کنار جراحی و پرتودرمانی در برنامه درمانی خود داشته باشند. پزشکان ممکن است سرطان روده بزرگ را با شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی درمان کنند. آنها ممکن است از شیمی درمانی قبل از جراحی برای کوچک کردن تومورها یا بعد از جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده استفاده کنند.

سرطان روده بزرگ یکی از سرطان های است که شیمی درمانی یک درمان مهم برای سرطان روده بزرگ است. افراد می توانند داروهای شیمی درمانی را به صورت خوراکی یا از طریق تزریق یا انفوزیون داخل وریدی مصرف کنند. پزشکان معمولاً چندین دوره شیمی درمانی را به عنوان بخشی از برنامه درمانی فرد انجام می دهند.

در این مقاله به بررسی شیمی درمانی سرطان روده بزرگ و میزان موفقیت آن می پردازیم. ما همچنین به آنچه که یک فرد باید از شیمی درمانی انتظار داشته باشد و عوارض جانبی و خطرات آن توجه می کنیم.

مطالعه بیشتر: علت و علائم سرطان روده بزرگ

مراحل سرطان روده بزرگ و شیمی درمانی

پزشکان به  مرحله 0 آن سرطان کولون اولیه می گویند. بعد از مرحله 0، بسته به میزان انتشار سرطان، مراحل از 1 تا 4 متغیر است.

اگر سرطان روده بزرگ به سایر قسمت های بدن انتشار نیافته یا متاستاز نکرده باشد، اغلب جراحی به عنوان اولین شکل درمان در نظر گرفته می شود. جراحی ممکن است شامل برداشتن تنها بافت سرطانی باشد یا جراحان ممکن است نیاز به برداشتن غدد لنفاوی مجاور و بخش‌هایی از کولون داشته باشند که کولکتومی جزئی نامیده می‌شود.

پزشکان ممکن است حدود 6 ماه پس از جراحی، از شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده استفاده کنند.

برای مرحله 3 و 4 سرطان روده بزرگ، سرطان ممکن است به نواحی دیگر انتشار یابد و پزشکان مجبور شوند از ترکیبی از جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی استفاده کنند.

انجمن سرطان آمریکا گزارش 2016–2017 آماری را برای افرادی که به عنوان بخشی از درمان شیمی درمانی دریافت می کنند، ارائه می دهد. کمتر از 1٪ از افراد به تنهایی برای مراحل 1-3 سرطان روده بزرگ شیمی درمانی می کنند و معمولاً کولکتومی نیز انجام می دهند.

میزان موفقیت شیمی درمانی برای سرطان روده بزرگ ممکن است به مرحله یا وسعت بیماری بستگی داشته باشد.

انجمن سرطان آمریکا تخمین می زند که در سال 2021 حدود 104,270موارد جدید سرطان روده بزرگ و 45230 مورد جدید سرطان رکتوم وجود خواهد داشت. پزشکان اغلب از شیمی درمانی در کنار سایر درمان ها برای درمان سرطان روده بزرگ استفاده می کنند، بنابراین تعیین میزان اثربخشی و میزان موفقیت هر درمان دشوار است. میزان بقای 5 ساله در چهار مرحله سرطان کولون و رکتوم 63-67٪ است.

مطالعه بیشتر: بوی سرطان چیست؟

شیمی درمانی سرطان روده بزرگ || پزشکت

از شیمی درمانی برای سرطان روده بزرگ چه انتظاری داریم؟

پزشکان ممکن است شیمی درمانی را به دو روش انجام دهند:

شیمی درمانی سیستمیک. فرد داروهای شیمی درمانی را به صورت خوراکی یا مستقیم از طریق ورید دریافت می کند. سپس دارو وارد جریان خون آنها می شود و در سراسر بدن آنها حرکت می کند.

شیمی درمانی منطقه ای. پزشکان داروهای شیمی درمانی را از طریق شریان فرد تجویز می کنند که مستقیماً به محل سرطان منتهی می شود. مزیت این زایمان این است که مقادیر کمتری از دارو در بدن آنها گردش می کند و عوارض جانبی را کاهش می دهد. نمونه‌ای از شیمی‌درمانی منطقه‌ای، انفوزیون شریان کبدی است که پزشکان برای سرطان متاستاز یا سرطانی که به کبد انتشار می‌یابد استفاده می‌کنند.

داروها و چرخه ها

پزشکان ممکن است از داروهای شیمی درمانی زیر برای سرطان روده بزرگ استفاده کنند:

  • 5-فلوئورواوراسیل (5-FU)
  • ایرینوتکان (Camptosar)
  • اگزالی پلاتین (الوکساتین)
  • تری فلوریدین و تیپیراسیل (Lonsurf)
  • کپسیتابین (Xeloda)

افراد معمولاً داروهای شیمی درمانی سرطان روده بزرگ را در داخل ورید در بیمارستان، کلینیک یا مرکز انفوزیون تخصصی دریافت می کنند. پزشکان ممکن است این کار را از طریق تزریق چند دقیقه ای یا انفوزیون طی چند ساعت انجام دهند.

فرد شیمی درمانی را در چرخه هایی دریافت می کند و پس از آن دوره هایی استراحت می کند تا زمان لازم برای بهبودی فراهم شود. معمولا، بسته به داروی شیمی درمانی، سیکل ها 2 تا 3 هفته طول می کشند. پزشکان برخی از داروها را فقط در روز اول چرخه تجویز می کنند، یا ممکن است دارو را برای چند روز متوالی یا هفتگی تجویز کنند. در پایان چرخه، برنامه تکرار می شود.

پزشکان از شیمی درمانی نئوادجوانت برای کوچک کردن تومور قبل از جراحی و شیمی درمانی کمکی بعد از جراحی برای از بین بردن سلول های باقی مانده استفاده می کنند. برنامه دوز شیمی درمانی کمکی یا نئوادجوانت بسته به نوع دارو، 3 تا 6 ماه طول می کشد.

گاهی اوقات پزشکان از شیمی درمانی در کنار پرتو درمانی نیز استفاده می کنند. آنها این کار را در زمانی انجام می دهند که فرد برای جراحی یا کمک به درمان سرطان غیرقابل جراحی به بیمارستان می رود. طول درمان برای مراحل پیشرفته سرطان روده بزرگ به موفقیت درمان و میزان تحمل عوارض جانبی توسط فرد بستگی دارد.

مطالعه بیشتر: علائم سرطان روده بزرگ در مردان

شیمی درمانی سرطان روده بزرگ || پزشکت

عوارض و خطرات داروها

داروهای شیمی درمانی داروهای قدرتمندی هستند که سلول هایی که به سرعت تقسیم می شوند را از بین می برند. از آنجایی که داروها روی سلول‌های سرطانی اثر می‌گذارند، ممکن است سلول‌های سالم و دارای تقسیم سریع، از جمله سلول‌های مغز استخوان، فولیکول‌های مو و سلول‌هایی که دهان و دستگاه گوارش او را می‌پوشانند، را از بین ببرد. هنگامی که فردی شیمی درمانی خود را تمام می کند، اثرات نامطلوب روی سلول های سالم باید متوقف شود. افراد ممکن است عوارض جانبی شیمی درمانی را تجربه کنند، مانند:

  • اسهال
  • ریزش مو
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • زخم های دهان
  • بثورات روی دست و پا

مغز استخوان مسئول تولید سلول های خونی است. از آنجایی که شیمی درمانی ممکن است بر مغز استخوان تأثیر بگذارد، افراد ممکن است عوارض جانبی دیگری را نیز تجربه کنند، از جمله:

  • تعداد کم گلبول های سفید خون که می تواند خطر عفونت را افزایش دهد.
  • تعداد کم گلبول های قرمز خون که منجر به کم خونی و خستگی می شود.
  • کاهش تعداد پلاکت خون، که می تواند خطر خونریزی یا کبودی ناشی از آسیب های جزئی را افزایش دهد.

جایگزین، گزینه ها

پزشکان طیف وسیعی از درمان ها را برای درمان سرطان روده بزرگ دارند و افراد اغلب ترکیبی از رویکردها را دریافت می کنند. بهترین رژیم درمانی ممکن است به فرد و مرحله تومور بستگی داشته باشد. همه درمان ها برای هر فردی مناسب نیستند.

برخی از جایگزین های شیمی درمانی عبارتند از:

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی از داروهای مختلفی استفاده می کند تا به سیستم ایمنی فرد کمک کند تا سلول های سرطانی را شناسایی کرده و از بین ببرد. این یک شکل نسبتاً جدید از درمان سرطان است که پزشکان ممکن است برای سرطان پیشرفته روده بزرگ به عنوان جایگزینی برای شیمی درمانی استفاده کنند.

داروهای ایمونوتراپی عبارتند از:

  • مهارکننده های ایمنی که پزشکان ممکن است برای افراد دارای تغییرات ژنی خاص استفاده کنند
  • پمبرولیزوماب (Keytruda) و nivolumab (Opdivo) ، مهارکننده‌های PD-1 که پاسخ ایمنی را در برابر سلول‌های سرطانی تقویت می‌کنند.
  • ipilimumab (Yervoy)، یک مهارکننده ایست بازرسی ایمنی که همچنین با مسدود کردن پروتئین خاصی روی سلول‌های ایمنی، پاسخ ایمنی را افزایش می‌دهد.

پرتو درمانی

پرتودرمانی از دوزهای بالای پرتو برای از بین بردن سلول های سرطانی و کاهش اندازه تومورها استفاده می کند. پزشکان ممکن است از پرتو درمانی خارجی (EBT) برای ارسال پرتوهای پرانرژی اشعه ایکس یا پرتوهای پروتون به تومور یا قرار دادن منبع رادیواکتیو در بدن فرد استفاده کنند. پزشکان ممکن است از پرتودرمانی همراه با جراحی استفاده کنند.

عمل جراحی

جراح ممکن است بافت های سرطانی را در طول جراحی کولکتومی جزئی بردارد. به طور معمول، آنها هرگونه تومور و بخشی از بافت طبیعی اطراف آن ناحیه را حذف می کنند. ممکن است فرد به کولوستومی موقت نیاز داشته باشد که دریچه بیرونی برای دفع مواد جامد از روده است. کیسه کولوستومی بقایای گوارشی را تا زمان بهبودی ناحیه جمع آوری می کند. برخی از افراد ممکن است برای همیشه نیاز به کولوستومی داشته باشند.

مطالعه بیشتر: 15 مواد غذایی ضد سرطان را بشناسید.

شیمی درمانی سرطان روده بزرگ

شیمی درمانی برای سرطان کولورکتال چه زمانی انجام می شود؟

شیمی درمانی درمان با داروهای ضد سرطان است که ممکن است به داخل ورید تزریق شود یا از طریق دهان مصرف شود. این داروها از طریق جریان خون عبور می کنند و به اکثر نقاط بدن می رسند. شیمی درمانی اغلب برای درمان سرطان کولورکتال استفاده می شود.

اما شیمی درمانی ممکن است در زمان های مختلف در طول درمان سرطان کولورکتال استفاده شود:

  • شیمی درمانی کمکی بعد از جراحی انجام می شود. هدف از بین بردن سلول‌های سرطانی است که ممکن است در عمل جراحی به دلیل کوچک بودن آن‌ها از بین رفته باشند، و همچنین سلول‌های سرطانی که ممکن است از روده اصلی یا سرطان رکتوم فرار کرده و در سایر قسمت‌های بدن مستقر شوند، اما بیش از حد هستند. کوچک برای دیدن در تست های تصویربرداری. این به کاهش احتمال بازگشت سرطان کمک می کند.
  • شیمی درمانی نئوادجوانت (گاهی اوقات همراه با پرتو) قبل از عمل جراحی برای کوچک کردن سرطان و راحت‌تر برداشتن آن تجویز می‌شود. این اغلب برای سرطان رکتوم انجام می شود.
  • برای سرطان های پیشرفته که به اندام های دیگر مانند کبد گسترش یافته اند، از شیمی درمانی می توان برای کوچک کردن تومورها و کاهش مشکلات ناشی از آن استفاده کرد. در حالی که به احتمال زیاد سرطان را درمان نمی کند، این اغلب به افراد کمک می کند احساس بهتری داشته باشند و عمر طولانی تری داشته باشند.

شیمی درمانی چگونه انجام می شود؟

برای درمان سرطان کولورکتال می توانید شیمی درمانی را به روش های مختلف انجام دهید.

شیمی درمانی سیستمیک: داروها مستقیماً از طریق ورید وارد خون شما می شوند یا آنها را از طریق دهان مصرف می کنید. داروها وارد جریان خون شما می شوند و تقریباً به تمام قسمت های بدن شما می رسند.

شیمی‌درمانی منطقه‌ای: داروها مستقیماً در سرخرگی قرار می‌گیرند که به قسمتی از بدن مبتلا به سرطان منتهی می‌شود. این شیمی درمانی را روی سلول های سرطانی در آن ناحیه متمرکز می کند. با محدود کردن مقدار دارو که به بقیه بدن شما می رسد، عوارض جانبی را کاهش می دهد. انفوزیون شریان کبدی یا شیمی درمانی که مستقیماً در شریان کبدی داده می شود، نمونه ای از شیمی درمانی منطقه ای است که گاهی برای سرطانی که به کبد گسترش یافته است استفاده می شود.

داروهای شیمی درمانی برای سرطان کولون یا رکتوم که در ورید (IV) داده می شوند، می توانند به صورت تزریقی در طی چند دقیقه یا به صورت انفوزیون در مدت زمان طولانی تر تجویز شوند. این را می توان در مطب پزشک، مرکز انفوزیون، یا در یک محیط بیمارستان انجام داد.

اغلب، یک IV کمی بزرگتر و محکم تر در سیستم ورید برای انجام شیمی درمانی مورد نیاز است. اینها به عنوان کاتترهای ورید مرکزی (CVCs)، دستگاه‌های دسترسی ورید مرکزی (CVAD) یا خطوط مرکزی شناخته می‌شوند. آنها برای قرار دادن داروها، فرآورده های خونی، مواد مغذی یا مایعات مستقیماً در خون شما استفاده می شوند. آنها همچنین می توانند در خون گیری برای آزمایش استفاده شوند. انواع مختلفی از CVC ها وجود دارد. رایج ترین انواع پورت و خط PICC هستند.

مطالعه بیشتر: صدای معده و سرطان روده 

شیمی درمانی سرطان روده بزرگ || پزشکت

مراحل شیمی درمانی

شیمی درمانی به صورت چرخه ای تجویز می شود و به دنبال آن یک دوره استراحت به شما فرصت می دهد تا از اثرات داروها بهبود پیدا کنید. چرخه ها اغلب 2 یا 3 هفته هستند. برنامه بسته به داروهای مورد استفاده متفاوت است. به عنوان مثال، با برخی داروها، شیمی درمانی فقط در روز اول چرخه انجام می شود. با دیگران چند روز متوالی یا هفته ای یکبار داده می شود. سپس، در پایان چرخه، برنامه شیمی درمانی برای شروع چرخه بعدی تکرار می شود.

شیمی درمانی ادجوانت یا نئوادجوانت بسته به داروهای مورد استفاده، اغلب به مدت 3 تا 6 ماه تجویز می شود. طول درمان سرطان کولورکتال پیشرفته بستگی به عملکرد خوب و عوارض جانبی شما دارد.

سخن آخر

شیمی درمانی بخشی جدایی ناپذیر از درمان سرطان روده بزرگ است. داروهای شیمی درمانی داروهای قدرتمندی هستند که سلول هایی که به سرعت تقسیم می شوند را هدف قرار می دهند.

پزشکان معمولاً از شیمی درمانی همراه با جراحی و پرتودرمانی استفاده می کنند که تفسیر میزان موفقیت برای شیمی درمانی را به تنهایی دشوار می کند. برای مراحل 1، 2 و 3 سرطان روده بزرگ، کمتر از 1 درصد افراد شیمی درمانی را به عنوان تنها دوره درمانی خود دارند.

با این حال، چه افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ شیمی درمانی را به عنوان یک درمان مستقل یا به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی ترکیبی انجام دهند، میزان بقای 5 ساله در چهار مرحله سرطان روده بزرگ و رکتوم 63 تا 67 درصد است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز