لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

هیپوترمی در گربه ها

هیپوترمی در گربه ها || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


به طور کلی، گربه ها زمانی که دمای بدنشان به زیر محدوده طبیعی که بین 37.-38 درجه سانتیگراد است، کاهش می یابد، دچار هیپوترمی می شوند. این اتفاق می تواند به علت قرار گرفتن در معرض آب و هوای نامطلوب باشد، اما می تواند در مدت کوتاهی پس از تولد برای بچه گربه ها نیز اتفاق بیفتد.

اگر می ‌بینید که گربه خانگی ‌تان می‌ لرزد و دمای بدن آن به شکل غیر طبیعی سرد است، باید اقداماتی را برای گرم کردن بدن حیوان و تشخیص درست بیماری انجام دهید. در موارد شدید، گربه خانگی تان باید تحت درمان دامپزشکی قرار بگیرد.

قرار گرفتن در معرض هوای سرد شایع ترین علت هیپوترمی است. به خصوص اگر خز گربه خانگی شما خیس باشد. اگر قرار گرفتن در معرض سرما برای مدت کافی طولانی باشد، آب سرد می تواند باعث بروز هیپوترمی شود. علل دیگر می توانند شامل شوک، شوک سمی، سوء تغذیه و شرایطی باشند که بر بخشی از مغز که دمای بدن را تنظیم می کند، تأثیر می گذارند.

مطالعه بیشتر: گربه خانگی به چه بیماری مبتلا می شود؟

علائم هیپوترمی‌ در گربه های خانگی

به طور کلی علاوه بر لرز، گربه خانگی شما ممکن است تعدادی از علائم مرتبط را نیز نشان دهد. بررسی کنید که آیا گربه خانگی تان موردی از علائم زیر را تجربه می کند یا خیر. این علائم عبارتند از:

  • کما
  • خستگی
  • غش کردن
  • تنگی نفس
  • سردی پوست
  • سفتی ماهیچه ها
  • سردی گوش و پا
  • کاهش دمای مقعدی
  • گشاد شدن مردمک های چشم
  • تعداد تنفس کم (زیر 16 نفس در دقیقه)
  • ضربان قلب پایین (زیر 120 ضربه در دقیقه)
  • مشکلات تنفسی (مانند نفس کشیدن سریع یا بلعیدن هوا)

مطالعه بیشتر: تنگی نفس در گربه خانگی هیپوترمی در گربه ها || پزشکت

تشخیص هیپوترمی در گربه

بهترین راه برای تشخیص هیپوترمی، استفاده از دماسنج دیجیتالی مقعدی است. دماسنج دیجیتال را با یک روان کننده مبتنی بر آب مانند وازلین روغن کاری کنید. سپس، به آرامی آن را یک یا دو اینچ داخل راست روده قرار دهید. آن را به مدت دو دقیقه یا تا زمانی که دستگاه بیپ کند، داخل روده قرار دهید.

دمای نشان داده شده را بررسی کنید. ممکن است برای انجام این کار به کمک فرد دیگری نیاز داشته باشید، به این صورت که یک نفر گربه را در آغوش گرفته و آن را روی بازی با یک اسباب بازی متمرکز می کند و دیگری درجه حرارت را اندازه می گیرد. اگر این مقدار کمتر از 37.7 درجه سانتیگراد باشد، ممکن است گربه شما به هیپوترمی مبتلا شده باشد.

اما اگر درجه حرارت زیر 37.7 درجه و بالای 32.2 درجه سانتیگراد باشد، ممکن است گربه شما به هیپوترمی خفیف مبتلا شده باشد. اگر این مقدار کمتر از 32 درجه سانتیگراد باشد، ممکن است گربه شما به هیپوترمی شدید مبتلا شده باشد.

توجه داشته باشید که اگر بدن گربه خانگی شما سرد است و حیوان خانگی تان می لرزد، یا اگر گربه خانگی شما پس از ورود به داخل خانه در اثر سرما و باران دچار سرما شده است و می لرزد، این احتمال وجود دارد که آن ها دچار وضعیت هیپوترمی شوند. هیپوترمی در گربه ها زمانی اتفاق می افتد که دمای بدن آنها کمتر از محدوده طبیعی باشد که بین  37-38 سانتیگراد است.

دامپزشکی

درمان هیپوترمی در گربه های خانگی

اگر نسبت به بروز هیپوترمی مشکوک هستید، در اسرع وقت با دامپزشک حیوان خانگی خود تماس بگیرید. برای افزایش شانس بهبودی باید در اسرع وقت درمان انجام شود، بنابراین زمان بسیار مهم است. در این فاصله، گربه خانگی خود را به منطقه گرم تری منتقل کنید. اگر خیس هستند، آنها را با حوله خشک کنید و در حوله ها یا پتوهای گرم بپیچید.

بطری های آب گرم نیز می توانند در افزایش دمای بدن به خوبی عمل کنند، اما مراقب باشید که خیلی گرم نباشند. پس از مراجعه به دامپزشک، تشخیص انجام می شود. قرار گرفتن در معرض سرما تنها علت احتمالی دمای پایین بدن نیست، بنابراین دامپزشک حیوان خانگی شما باید مطمئن شود که هیچ عامل دیگری مقصر بروز این وضعیت نیست.

هیپوترمی خفیف معمولاً با افزایش دمای بدن تا حد طبیعی یا از طریق روش های خارجی درمان می شود. در موارد متوسط ​​تا شدید، مایعات IV گرم شده یا تنقیه آب گرم ممکن است برای گرم کردن از داخل به بیرون استفاده شود. هنگامی که دمای بدن به حالت عادی برگشت، گربه شما باید به خوبی بهبود یابد.

توصیه می شود که چند روز بعد آنها را تحت نظر داشته باشید تا از بهبودی مطمئن شوید و در صورت وجود هر گونه نگرانی با دامپزشک حیوان خانگی خود تماس بگیرید.

مطالعه بیشتر: علت نفس نفس زدن گربه

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از دامپزشک آنلاین بپرس.

هیپوترمی در گربه ها || پزشکت

درمان هیپوترمی خفیف

 

گربه خانگی خود را به داخل خانه بیاورید.

اگر گربه خانگی شما بیرون است و در معرض باران، برف و سرما است، باید فوراً حیوان را به داخل بیاورید. گربه خانگی خود را به یک محیط گرم ببرید تا هیپوترمی حیوان شروع به بهبودی کند. اگر اتاقی وجود دارد که کمی گرمتر است، ممکن است نیاز باشد گربه خانگی خود را به آنجا ببرید.

گربه خانگی خود را از درهای باز و پیشخوان خانه دور نگه دارید. گربه خانگی خود را خشک کنید برای خشک کردن گربه خود از یک حوله خشک یا خشک کن دستی در دمای پایین استفاده کنید. ممکن است لازم باشد از چند حوله استفاده کنید تا کاملاً خشک شوند.

اگر از سشوار استفاده می کنید، زیاد به خز و موهای گربه خانگی تان نزدیک نکنید. زیرا با نزدیک شدن سشوار ممکن است که آنها را بسوزانید.اگر با دست گربه خانگی تان را خشک می کنید، باید ملایم عمل کنید. زیرا گربه خانگی شما در وضعیت بسیار آسیب پذیری قرار دارد.

محل نگهداری گربه خانگی خود را عایق بندی کنید. می توانید از پتوی گرم یا تخت گربه به عنوان عایق استفاده کنید. یکی از گزینه ها این است که یک پتو را در خشک کن گرم کنید و سپس آن را زیر محل نگه داری گربه خانگی خود قرار دهید. اگر از پتوی برقی استفاده می کنید، باید آن را با چند لایه پتو یا حوله بپوشانید تا گربه شما را نسوزاند.

مراقب گرمای بیش از حد باشید.

گربه خانگی تان ممکن است بیش از حد گرم شود. زیرا زمانی که بدن خیلی گرم می شود، نمی تواند از محل دور شود. همچنین می توانید گربه خانگی خود را با پتو بپوشانید. هنگامی که گربه خانگی خود را روی یک سطح عایق قرار دادید، باید آنها را با پتوهای ضخیم و گرم بپوشانید.

نواحی کلیدی محل نگه داری گربه خانگی تان را با بسته های حرارتی گرم کنید. علاوه براین، از کیسه حرارتی یا بطری نوشابه پر از آب گرم برای گرم کردن نواحی حیاتی مانند سر، گردن، زیر بغل و کشاله ران استفاده کنید. وقتی کیسه حرارتی یا بطری نوشابه را استفاده می کنید، از روشی ملایم استفاده کنید و مطمئن شوید که آنقدر داغ نیست که گربه ‌تان را بسوزاند.

کیسه های حرارتی و بطری های آب گرم را قبل از دادن به گربه خانگی در حوله بپیچید. هرگز آنها را مستقیماً روی بدن گربه قرار ندهید. زیرا ممکن است گربه را بسوزانند یا دمای محیط را بیش از حد گرم کنند. بهتر است که دمای بدن گربه خانگی خود را بررسی کنید. هر ده دقیقه، شما باید از دماسنج دیجیتال مقعدی برای بررسی دمای بدن گربه خانگی خود استفاده کنید.

اگر دمای بدن گربه به 37 درجه سانتیگراد برسد، می توانید گرم کردن بدن گربه خانگی خود را متوقف کنید، اما گربه را در یک منطقه گرم نگه دارید. گرمای بیش از حد می تواند مشکلات سلامتی قابل توجهی ایجاد کند. علاوه براین، بهتر است که با دامپزشک حیوان خانگی خود تماس بگیرید.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان دامپزشکی

هیپوترمی در گربه ها || پزشکت

درمان هیپوترمی شدید

گربه خانگی خود را نزد دامپزشک ببرید. اگر دمای بدن گربه خانگی شما در مقعد کمتر از 90 فارنهایت (32.2 درجه سانتیگراد) است، باید فوراً آن را نزد دامپزشک ببرید. گربه را با یک پتوی گرم در ماشین قرار دهید. گربه خانگی خود را با پتوی گرم بپوشانید.

سپس گربه خانگی خود را برای درمان فوری به مطب دامپزشکی ببرید. هرچه قبل از مراجعه به دامپزشک بیشتر منتظر بمانید، وضعیت جدی تر می شود. به محض اینکه به مطب دامپزشکی رسیدید، وضعیت را به دامپزشک اطلاع دهید.

گربه خانگی خود را به آنها نشان دهید و کمک فوری بخواهید. اگر آنها را بیرون گذاشتید، به دامپزشک بگویید که چه مدت در سرما بیرون مانده اند. اگر دمای بدن گربه ‌تان را اندازه‌ گیری کردید، به دامپزشک بگویید که چه زمانی دمای آن اندازه‌ گیری شده است.

گربه خانگی خود را به درستی درمان کنید. برای پیشگیری از وارد شدن آسیب به اندام ها، دامپزشک اقداماتی را برای گرم کردن گربه شما از درون به بیرون انجام می دهد. آن ها ممکن است از تنقیه آب گرم، شستشوی معده، ونتیلاتورها و مایعات داخل وریدی استفاده کنند.

دامپزشک به احتمال زیاد ضربان قلب و عملکردهای حیاتی گربه خانگی شما را در طول درمان کنترل خواهد کرد. پس از درمان گربه خانگی خود مراقب حیوان باشید. در روزهای پس از درمان گربه خانگی، با فرض موفقیت آمیز بودن درمان، باید مراقب گربه خانگی خود باشید. اگر بدن آن ها سرد به نظر می رسد یا برخی از علائم مشابه با هیپوترمی را نشان می دهد، باید آنها را نزد یک دامپزشک ببرید.

پیشگیری از هیپوترمی در گربه های خانگی

اگر در زمستان دما به اندازه کافی کاهش یابد، گربه خانگی شما ممکن است در خطر ابتلا به هیپوترمی باشد. این مسئله به طور بالقوه می تواند کشنده باشد، به خصوص اگر به موقع درمان نشود. نکاتی وجود دارد که برای محافظت از گربه خانگی خود در برابر خطرات باید بدانید، به علاوه نکاتی در مورد آنچه که در صورت ابتلا گربه خانگی به هیپوترمی باید انتظار داشته باشید.

تا آنجا که ممکن است، به دنبال محدود کردن یا پیشگیری از قرار گرفتن گربه خانگی در معرض سرما و باران باشید. اگر این امکان وجود ندارد، مطمئن شوید که گربه خانگی تان پناهگاهی برای فرار از سرما دارد. در حالی که هر گربه ای ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد، بچه گربه ها به ویژه در برابر هیپوترمی آسیب پذیر هستند و برای محافظت از سرما، باید در خانه نگهداری شوند.

علائم هیپوترمی زمانی شروع می شود که دمای بدن خیلی پایین می آید. لرز یکی از اصلی ترین علائم اولیه است که نشان می‌ دهد بدن در تلاش برای گرم شدن است. با ادامه کاهش دمای بدن، ضربان قلب و تنفس کند می شود. بدون درمان، گربه های مبتلا به کما می روند و احتمال مرگ وجود دارد. سایر علائم هیپوترمی می ‌تواند شامل بی ‌حالی، خواب ‌آلودگی، احساس سردی، سردی پوست و کاهش دما باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز