لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

مشکلات چشمی در خوکچه های هندی

مشکلات چشمی در خوکچه های هندی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مشکلات چشمی در خوکچه های هندی رایج هستند. مانند سایر حیوانات خانگی، اگر بیماری های مختلف در این حیوانات زودهنگام تشخیص داده شوند، درمان آن ها با موفقیت بیشتری رو به رو خواهد شد. به این ترتیب، بهتر است با علائم بیماری های چشمی در خوکچه های هندی آشنا شوید.

در خوکچه های هندی، چشم های سالم باید شفاف و روشن، کمی بیرون زده و هم اندازه باشند. خوکچه هندی به طور معمول چشمان خود را همیشه باز نگه می دارد، حتی در هنگام خواب نیز اینگونه است. تعداد بسیار کمی از خوکچه های هندی ممکن است با چشمان کاملا بسته بخوابند.

در حالی که بینایی خوکچه هندی نسبتا ضعیف است، با این حال می تواند رنگ ها را تشخیص دهد. رنگ چشمان خوکچه هندی متنوع است. پرورش دهندگان این رنگ ها را تیره، تیره مایل به رنگ یاقوتی و صورتی توصیف می کنند. چشم های تیره را می توان بیشتر به صورت قهوه ای، سیاه یا آبی توصیف کرد.

چشم های سالم، رنگ قرمز را در هنگام تابش شدید نور منعکس می کنند. این امر به ویژه در خوکچه های یاقوتی  در هنگام عکاسی با فلاش دوربین قابل توجه است.

مطالعه بیشتر: بیماری های قابل انتقال حیوان به انسان

ترشحات چشم خوکچه های هندی

چشم های خوکچه های هندی سالم، مایع سفید شیری ترشح می کنند که چشم آن ها را روان می کند. پس از پر شدن چشم از مایع سفید، خوکچه هندی پنجه های جلویی خود را به سمت صورت خود می گیرد و شستشو صورت را به وسیله مایع سفید جمع شده انجام می دهد. این کار ممکن است چندین بار در روز اتفاق بیفتد، اگرچه ممکن است هرگز متوجه آن نشوید.

این علائم نیاز به معاینه توسط یک دامپزشک  دارند. از جمله علائم وجود مشکل در چشم های خوکچه های هندی، عبارت اند از:

  • کدر شدن چشم ها
  • خیس شدن چشم ها
  • بیرون زدگی چشم ها
  • ایجاد زخم در چشم ها
  • عقب رفتن چشم در حفره چشمی

این علائم ممکن است در اثر موارد زیر ایجاد شوند:

  • آبسه
  • دیابت
  • کم آبی
  • جراحت
  • آب مروارید
  • مشکلات دندانی
  • عفونت تنفسی فوقانی
  • عفونت تنفسی فوقانی (URI)

پوسته پوسته شدن بافت چشم ها می تواند نشانه عفونت دستگاه تنفسی فوقانی باشد. خوکچه هندی مبتلا به عفونت تنفسی نیز ممکن است بینی چرکی داشته باشد، بی حال باشد و غذا نخورد. عفونت های تنفسی با آنتی بیوتیک درمان می شوند.  اگر مشکوک به ابتلا خوکچه هندی به عفونت تنفسی هستید، فوراً با دامپزشک حیوان خانگی تلفنی مشورت کنید.

دامپزشکی

مطالعه بیشتر: ریزش مو در خرگوش های خانگی

مشکلات چشمی در خوکچه های هندی || پزشکت

جراحت چشمی در خوکچه های هندی

چشم آبکی یا کدر ممکن است نتیجه یک آسیب باشد. خراشیدگی، بریدگی یا سوراخ شدن چشم می تواند در اثر تصادف، وارد شدن یونجه به چشم یا درگیری ایجاد شود. چشم را از نزدیک بررسی کنید، به خصوص لبه های آن را مشاهده کنید. گاهی اوقات مقداری یونجه به خودی خود در چشم فرو می رود و اگر تا حدی قابل مشاهده باشد می توان آن را با موچین بیرون کشید.

اگر چشم به هر طریقی علائم ساییدگی یا کدر شدن را نشان می ‌دهد، یا در ناحیه سفید چشم، قرمزی وجود دارد، یا به نظر می‌رسد که چشم متورم یا فرورفته است یا حیوان خیره شده است، برای شروع درمان حیوان خانگی با یک دامپزشک آنلاین در پزشکت تماس بگیرید. برای پیشگیری از تخلیه چشم، آسیب های چشم را به سرعت درمان کنید.

سایر مشکلات چشمی در خوکچه های هندی

بیرون زدگی چشم ها می تواند نشان دهنده آبسه یا مشکلات دیگر باشد. تصویربرداری اشعه ایکس اغلب می تواند به تشخیص این شرایط کمک کند. ورم ملتحمه، اشیاء خارجی گیر کرده در پشت چشم، خشکی چشم، زخم ها و تومورها می توانند علت تورم چشم باشند.

در اغلب اوقات، عفونت یا آسیب چشم منجر به تیرگی کلی چشم می شود. آبریزش چشم ممکن است در نتیجه مسدود شدن مجرای اشک باشد. دامپزشک چشم را از نظر علائم آسیب یا بیماری بررسی می کند. او ممکن است چشم را شستشو داده و آن را معاینه کند تا به دنبال ساییدگی یا زخم باشد و سپس قطره های چشمی مانند Chloralean یا Gentocin را تجویز می کند.

اگر چشم خوکچه هندی تان خشک به نظر می رسد، دامپزشک ممکن است آزمایش اشک را انجام دهد یا نمونه ای از مایع را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه بفرستد. داروهایی مانند Chloralean می توانند زخم ها را خیلی سریع از بین ببرند. استفاده از پماد چشم آنتی بیوتیک سه گانه چشمی 2 یا 3 بار در روز ممکن است به کاهش قرمزی کمک کند.

دامپزشکان می توانند مشکلات چشمی را تشخیص بدهند و درمان کنند. به همین علت، مراجعه به کلینیک دامپزشکی را به تعویق نیندازید. مشکلات چشمی در صورت عدم درمان می توانند منجر به آسیب دائمی یا از دست دادن چشم شوند.

مطالعه بیشتر: استرس در حیوان خانگی

مشکلات چشمی در خوکچه های هندی || پزشکت

آلرژی در خوکچه های هندی

آلرژی در خوکچه هندی بسیار نادر است. در تشخیص ترشحات چشمی به عنوان عارضه آلرژی اشتباه نکنید. برای انجام یک تشخیص صحیح، با یک دامپزشک تماس بگیرید. علاوه براین، در صورتی که درباره آلرژی در خوکچه های هندی سوالاتی دارید، می توانید با یک دامپزشک تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

آب مروارید در خوکچه های هندی

در خوکچه های هندی آب مروارید ناشی از تیرگی عدسی چشم است. آب مروارید می تواند ارثی یا در نتیجه بیماری یا سن ایجاد شده باشد. حیوانات سالمند اغلب دچار تیرگی تدریجی چشم می شوند. گزارش شده است که شروع سریع این وضعیت در برخی از خوکچه های هندی مبتلا به دیابت رخ می دهد. اگر درباره آب مروارید در خوکچه های هندی سوالی دارید، با یک دامپزشک تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

آب مروارید در برخی از خوکچه های هندی جوان وجود دارد و ممکن است در اوایل بزرگسالی در این حیوانات ایجاد شود. تولید مثل این حیوانات ممنوع است. سایر خوکچه های هندی جوان ممکن است مبتلا به آب مروارید جزئی متولد شوند. به نظر می رسد این حیوانات به اندازه کافی محیط اطراف را می بینند.

انتروپیون در خوکچه های هندی

انتروپیون ناشی از چرخش مژه ها و تحریک چشم است که در برخی از نوزادان خوکچه های هندی تجربه می شود. چشم ممکن است سفید شیری شود و زخم قرنیه ایجاد شود. تدی ها، رکس ها و تکسل ها نسبت به سایر نژادها بیشتر مستعد ابتلا به انتروپیون هستند.

سوزش را می توان با استفاده از یک روان کننده چشم استریل مانند Stye چندین بار در طول روز کاهش داد. Stye در اکثر داروخانه ها و فروشندگان محصولات چشمی و لنز قابل دسترس است. Ophthalmic BNP محصول دیگری است که می توان آن را 3 یا 4 بار در روز استفاده کرد. برخی از صاحبان حیوانات خانگی هنگام استفاده از این پماد، مژه ها را از چشم خارج می کنند.

مشکلات چشمی در خوکچه های هندی || پزشکت

نابینایی در خوکچه های هندی

به نظر می رسد خوکچه های هندی در ابتدا بینایی ضعیفی دارند. برخی از خوکچه های هندی به علت سن، آسیب یا ژنتیک نابینا هستند. خوکچه هندی که کور متولد شده است، ممکن است مبتلا به نقایص ژنتیکی دیگری باشد (مانند میکروفتالمی). مشاهده رفتار خوکچه هندی خانگی در یک محیط ناآشنا می تواند به تعیین اینکه آیا خوکچه هندی شما نابینا است یا خیر کمک کند.

یک خوکچه هندی کور اغلب راحت تر می ترسد. نوری که به چشم یک خوکچه هندی کور تابش داده می شود، ممکن است رنگ سفید را به جای قرمز که توسط یک چشم عادی منعکس می شود، منعکس کند. به نظر می رسد نابینایی بیشتر خوکچه های هندی را که به راحتی با از دست دادن بینایی سازگار می شوند، آزار نمی دهد. برای خوکچه هندی مبتلا به اختلال بینایی خود محیطی آشنا فراهم کنید تا بتواند به راحتی غذا، آب و یونجه به آن ها برسانید.

چشم چرب یا چشم نخودی در خوکچه های هندی

لازم به ذکر است که چشم نخودی (یا چشم چرب) بیرون زدگی دائمی کیسه ملتحمه است که تصور می شود ارثی باشد. چشم نخودی و چشم چرب اغلب توسط دامپزشکان به عنوان تورم ملتحمه با هم در یک گروه تشخیص داده می شوند. این برجستگی های ملتحمه را در صورتی که بینایی را مختل کنند، می توان با لیزر از بین برد. خوکچه هندی مبتلا به چشم نخودی معمولاً ناراحت به نظر نمی رسد و معمولاً درمان لازم نیست.

در برخی خوکچه های هندی، چشم نخودی ممکن است به علت احتباس مایعات ایجاد یا تشدید شود. همه خوکچه ‌های هندی مبتلا به بیماری ‌های قلبی و چشم نخودی در هنگام استفاده از لزیکس تغییراتی نشان نمی ‌دهند، اما یکی از صاحبان مشاهده کرد که چشم نخودی همیشه در خوکچه هندی خانگی او با بیماری قلبی (بیماری قلبی تأیید شده در کالبد شکافی) پس از تزریق لزیکس به حیوان، بسیار کمتر قابل توجه است.

او همچنین کاهش 50 درصدی چشم نخودی را برای خوکچه هندی دیگری (همچنین مبتلا به بیماری قلبی تایید شده در کالبد شکافی) پس از 6 هفته مصرف دوز کم روزانه Lasix مشاهده کرد. نظریه او این است که در برخی خوکچه های هندی، چشم نخودی ممکن است به علت تجمع مایع به دلیل گردش خون ضعیف و ناکافی ایجاد شود.

مشکلات چشمی در خوکچه های هندی || پزشکت

چشم گیلاسی در خوکچه های هندی

بیماری چشم گیلاسی در حیوانات دیگر به طور کلی به غده ای اطلاق می شود که در نزدیکی پایه پلک سوم قرار دارد و به رنگ صورتی است و رنگ ملتحمه سفید معمولی را ندارد. هیچ مدرکی مبنی بر داشتن پلک سوم در خوکچه هندی وجود ندارد. در خوکچه هندی، در عوض یک غده اشکی (سازنده اشک) وجود دارد که از بافت لنفاوی تشکیل شده است و این غده است که در بیماری چشم گیلاس عفونی و یا ملتهب می شود و پرولاپس ایجاد می شود.

بیماری چشم گیلاسی در سگ ها اختلالی ناراحت کننده تلقی می شود، به خصوص زمانی که این بیماری شدیدتر باشد و قسمت بیشتری از چشم را بپوشاند. در مقابل، چشم نخودی معمولاً دردناک یا ناراحت کننده نیست.

میکروفتالمی در خوکچه های هندی

اختلال میکروفتالمیا یک بیماری مادرزادی است که در آن چشم یا بسیار کوچک است یا وجود ندارد و در واقع خوکچه هندی را کور می کند. برای پیشگیری از بروز این بیماری، باید از جفت گیری خوکچه های هندی مبتلا به این اختلال جلوگیری کنید. به این ترتیب خوکچه های هندی سالمی به دنیا خواهند آمد.

خوکچه هندی مبتلا به ملتحمه ملتهب می تواند با مصرف فلوربیپروفن، قطره ضد التهابی و سپس جنتامایسین درمان شود. دامپزشکان استدلال می کنند که با کاهش التهاب، جنتامایسین بهتر می تواند منبع عفونت را درمان کند. قطره های آنتی بیوتیک به تنهایی موثر به نظر نمی رسند.

ترکیب درمانی ضد التهابی و آنتی بیوتیکی به خوبی جواب می دهند و مشکل را برای حدود سه یا چهار ماه درمان می کنند. البته احتمال عود بیماری وجود دارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 4

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز