لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

استرس در حیوانات خانگی

استرس در حیوانات خانگی 4 | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


استرس در حیوانات خانگی می تواند با علائم زیادی همراه باشد. اما تشخیص علائم استرس همیشه آسان نیست. برخی از این علائم می توانند شبیه به رفتارهای طبیعی باشند. همه ما در زندگی خود دچار استرس می شویم و حیوانات هم با ما هیچ تفاوتی ندارند. غالباً، حیوانات هنگام تلاش برای کنار آمدن با تغییرات، دچار استرس می شوند که ممکن است شامل احساس ناخوشی باشد.

گربه ها و سگ های ما نمی توانند به ما بگویند مشکل چیست. بنابراین ما باید به دنبال تغییراتی در رفتار آنها باشیم که ممکن است نشان دهنده استرس اساسی باشد. شناخت این علائم مهم است. زیرا استرس مزمن می تواند مقاومت سیستم ایمنی بدن را کاهش داده و منجر به یکسری مشکلات رفتاری و بیماری شود.

تشخیص علائم استرس همیشه آسان نیست. برخی از این علائم می توانند شبیه به رفتارهای طبیعی باشند. به عنوان مثال سگ ها وقتی احساس خستگی می کنند خمیازه می کشند. اما خمیازه کشیدن نیز روشی است که بعضی از سگ ها ممکن است هنگام احساس استرس زیاد با آن، خودشان را آرام کنند. بسیاری از علائم که ممکن است استرس را نشان دهند نیز می تواند ناشی از یک بیماری باشد.

مثال های دیگر می تواند مواردی مانند تغییر در غذا خوردن، توالت، نظافت، سطح فعالیت و رفتار حیوان باشد. همیشه باید از دامپزشک در مورد چگونگی مدیریت استرس در حیوان خانگی خود راهنمایی بخواهید.

سگ و گربه در محیطی که به آن عادت کرده اند احساس راحتی می کنند. این بدان معناست که هرگونه تغییر در روال یا محیط حیوان خانگی شما می تواند به طور بالقوه استرس زا باشد. آنچه ممکن است برای ما هیجان انگیز باشد می تواند منجر به بروز استرس در حیوانات شود.

مطالعه بیشتر: استرس در پرندگان خانگی 

استرس در حیوانات خانگی 1 | پزشکت

علائم استرس در حیوانات خانگی

همچنین آگاهی از تغییر زبان بدن که ما را از استرس حاد در حیوانات خانگی آگاه می کند، بسیار مهم است. به عنوان مثال می توان به خم شدن، پنهان کردن، صاف شدن گوش یا قوس پشت در گربه ها و نگاه به دور، نشان دادن سفیدی چشم، نفس نفس زدن، لرزیدن بیش از حد و پنهان شدن در سگ ها اشاره کرد. موارد زیر برخی از علائم رایج استرس در گربه ها و سگ ها است، اما این علائم به هیچ وجه لیست کاملی نیستند.

مطالعه بیشتر: مشاوره دامپزشکی آنلاین

 

  • نظافت بیش از حد

گربه ها و سگ ها ممکن است برای از بین بردن فشار روانی، بیش از حد خودشان را تمیز کنند. اگرچه این حالت می تواند متفاوت باشد. گربه ها اغلب خزهای خود را به سمت بیرون پخش می کنند. در حالی که سگها پاهای جلوی خود را لیس می زنند یا می جوند. برای هر دو گونه، این رفتار می تواند منجر به بیماری پوستی شود. همچنین بیماری پوستی ممکن است به دلیل آلرژی های زمینه ای (از جمله آلرژی کک)، درد یا سایر مشکلات پزشکی باشد. درمان سریع دامپزشکی برای شناسایی و مدیریت علل نظافت بیش از حد ضروری است.

دامپزشکی
  • ادرار نامناسب

گربه ها معمولاً در خارج از  بستر ادرار می کنند. مشکلات پزشکی می توانند همین رفتار را ایجاد کنند. ممکن است شامل یک بیماری ادراری دردناک یا بیماری کلیوی یا برخی بیماری ها باشد که تحرک آنها را کاهش می دهد. گربه هایی که در هنگام ادرار کردن رفتارهای غیر طبیعی از خود نشان می دهند باید توسط دامپزشک ارزیابی شوند. خصوصاً اگر در ادرار کردن مشکل دارند. این حالت می تواند علامت انسداد جدی باشد. سگ ها همچنین در پاسخ به استرس، به ویژه اضطراب جدایی، مستعد توالت در خانه هستند. آنها در صورت اضطراب ممکن است بیشتر ادرار کنند. در مورد گربه ها، در صورت مشاهده تغییر در رفتار توالت، در وهله اول به دنبال مشاوره دامپزشکی آنلاین در پزشکت باشید.

جهت مشاوره فوری و آسان با متخصص دامپزشکی همین الان کلیک کنید.

استرس در حیوانات خانگی 5 | پزشکت

  • تغییر در آواز

گربه هایی که استرس شدید دارند، معمولاً با زوزه، خر خر، غر زدن یا میو کردن به روشی ساده به شما اطلاع می دهند. اما بسیاری از آنها بسیار ساکت می شوند (پاسخ انجماد). اینها علائمی هستند که تشخیص آنها آسان است. اما اگر منبع استرس از بین نرود ممکن است به یک مشکل مداوم تبدیل شوند. اگر دلیل واضحی برای تغییرات صدای گربه شما وجود نداشته باشد به منظور رد کردن هر منبع درد یا بیماری با دامپزشک مشورت کنید.

پارس زیاد در سگ به دلایل زیادی ممکن است اتفاق بیفتد. اما در مواردی استرس می تواند عامل آن باشد. سگ هایی که بیش از حد پارس می کنند معمولاً به بی حوصلگی، عدم تحریک و اغلب اضطراب جدایی پاسخ می دهند. اگر سگ شما بیش از حد پارس می کند، مطمئن شوید که روزانه به اندازه کافی ورزش می کند. سگ ها از گونه های بسیار اجتماعی هستند و اگر ساعت ها تنها بمانند رشد نمی کنند. اگر پارس بیش از حد به دلیل اضطراب جدایی است، برای شکستن چرخه و پیشگیری از ایجاد رفتارهای مرتبط با این اضطراب مانند خودزنی، با دامپزشک مشورت کنید.

مطالعه بیشتر: انواع صدای عروس هلندی

  • تخریب

خراشیدن برای گربه ها یک رفتار طبیعی است. به آنها اجازه می دهد ناخن های خود را حالت دهند و قلمرو خود را مشخص کنند. همچنین می تواند راهی برای ابراز ناامیدی، اضطراب یا حتی هیجان باشد. نکته اصلی این است که مطمئن شوید گربه شما دارای مکان های خراشنده متنوعی است و از مواد مختلف ساخته شده و در مکان های مختلف قرار دارد. آنها همچنین باید فرصت های زیادی برای ورزش و سایر اشکال تحریک داشته باشند.

رفتارهای تخریبی در سگ ها، علامت رایج استرس است. کندن یا تخریب، یک رفتار طبیعی دیگر است. اما بسیاری از سگ ها در پاسخ به کسالت یا اضطراب جدایی، خاک را حفر می کنند. اگر سگ شما رفتار تخریبی دارد، مطمئن شوید که سگ شما به اندازه کافی ورزش، همراهی و فعالیت بدنی (مانند اسباب بازی های جویدنی) دارد. در صورت ادامه مشکل از یک متخصص دامپزشکی مشاوره بگیرید.

هوشیاری نسبت به علائم استرس در حیوانات خانگی به شما کمک می کند تا گربه یا سگ خود را راضی و شاد نگه دارید. در حالی که آنها نمی توانند به شما بگویند چه چیزی باعث ناراحتی آنها می شود. دانش شما از رفتار معمول آنها به شما امکان می دهد تغییراتی را که ممکن است استرس، بیماری یا هر دو را نشان دهد، شناسایی کنید. مطمئن ترین راه اقدام برای درخواست مشاوره دامپزشکی است.

مطالعه بیشتر: چرا گربه من گاز می گیرد؟

استرس در حیوانات خانگی 3 | پزشکت

تشخیص استرس در حیوانات خانگی

گربه ها تمایل به پنهان شدن دارند و اغلب در موقعیت های استرس زا زیر تخت یافت می شوند. آنها به محیط اطراف خود علاقه کمتری نشان می دهند و رفتارهای عادی آنها مانند غذا خوردن و بازی کاهش می یابد. گربه همچنین ممکن است در خارج از جعبه بستر ادرار یا مدفوع کند و رفتار خراشیده نامناسب از خود نشان دهد. با ادامه استرس در طی یک دوره زمانی، مشکلات سلامتی می تواند از جمله کاهش وزن یا افزایش وزن، نظافت بیش از حد و بیماری های دستگاه ادراری در گربه دیده شود.

سگ ها می توانند استرس را متفاوت از گربه ها نشان دهند. اغلب سگ ها بی قرار به نظر می رسند. به طور مداوم در اطراف حرکت می کنند و بیش از حد نفس نفس می زنند. سگ ها در هنگام استرس بیشتر خمیازه می کشند و ممکن است پارس یا غر بزنند. آنها اغلب مایلند همیشه و همیشه نزدیک یکی از اعضای خانواده باشند.

آنها با تحریک به محرک های خفیف، واکنش نشان می دهند. سگ ها همچنین می توانند به دلیل استرس مزمن، از جمله افزایش وزن منجر به بیماری ارتوپدی، اسهال مزمن و لیسیدن بیش از حد به بیماری پوستی مبتلا شوند.

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص دامپزشکی آنلاین همین الان کلیک کنید.

استرس در حیوانات خانگی 6 | پزشکت

کنترل استرس در حیوانات خانگی

بهترین راه برای کنترل استرس در حیوانات خانگی، پیشگیری از موقعیت های استرس زا و محدود کردن تأثیر استرس روی آنها است. تهیه مکانی امن که حیوان شما در آن احساس راحتی کند راهی عالی برای کاهش استرس است. همچنین مهم است که از نظر علائم استرس آنها را کنترل کنید تا بتوانید قبل از جدی شدن یا طولانی شدن استرس، مشکل را درمان کنید.

کنترل استرس در سگ

برای سگ ها، غالباً یک لانه سرا، مکانی راحت و به دور از هیاهو است و آنها را هنگامی که نمی توانند تحت نظارت دقیق قرار بگیرند از دردسر دور می کند. تغذیه سگ در لانه او و تهیه اسباب بازی های جویدنی، می تواند تاثیر بهتری در کاهش استرس داشته باشد.

آداپتیل یک فرمون مصنوعی است که از یک سیگنال تسکین دهنده در شیر سگ های مادر تقلید می کند. حتی اثر آرام بخشی بر سگ دارد. به سه شکل وجود دارد:

  • یقه ای که مدام پوشیده می شود.
  • اسپری برای استفاده متناوب (مانند مسافرت)
  • دیفیوزر برای قرار دادن در محلی که سگ بیشتر وقت خود را در آنجا می گذراند.

بسیاری از عوامل استرس زا را می توان با استفاده از فرمون های Adaptil و مدیریت محیط زیست کنترل کرد. با این حال، مواردی از اضطراب شدید وجود دارد که در آن درمان پزشکی با داروهای ضد اضطراب یا آرامبخش های ملایم ضروری است.

کنترل استرس در گربه

برای گربه ها، یک اتاق جداگانه برای احساس راحتی آنها بسیار موثر تشخیص داده می شود. آنها باید قبل از بروز استرس به این اتاق عادت کنند و در آنجا به غذا، آب و یک جعبه بستر دسترسی داشته باشند.

Feliway، یک فرمون مصنوعی است. این ماده هم به صورت اسپری و هم منتشر کننده وجود دارد و اثر آرام بخشی بر گربه دارد. اغلب اوقات، توجه دقیق به علائم هشدار دهنده گربه، تهیه مکان امن برای او که مزاحمتی برای او نداشته باشد و استفاده موثر از Feliway می تواند در کاهش استرس گربه ها موثر باشد.

به خاطر داشته باشید، مواردی پیش می آید که گربه برای برخی عوامل استرس زا ممکن است به مدیریت پزشکی نیاز داشته باشد. به یاد داشته باشید، دامپزشک بهترین فرد برای تشخیص و کنترل استرس در حیوان خانگی شما است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز