لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایع ترین بیماری های کبوتر

شایع ترین بیماری های کبوتر | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کسب آگاهی از شایع ترین بیماری های کبوتر می تواند تاثیر زیادی در پیشگیری از بروز بیماری های در این حیوانات داشته باشد. با این حال، گاهی اوقات نمی توانید از شیوع بیماری در پرنده خود جلوگیری کنید. این موضوع می تواند به دلایل زیادی باشد، شاید خوراک کبوتر آلوده شده یا کبوتر جدیدی که به قفس اضافه شده مبتلا و ناقل ویروس باشد.

کبوترها به طور شگفت آور حیوانات خانگی محبوب هستند. آنها، پرندگانی کوتاه پا و تنومند هستند که تقریباً در همه جای دنیا چه در طبیعت و چه در خانه های ما یافت می شوند. اکثر انسان ها دوست دارند از کبوتر به عنوان یک حیوان خانگی مراقبت کنند؛ اما باید این را بدانیم که مراقبت از کبوترها شامل معالجه بسیاری از شایع ترین بیماری ها در کبوتر است که احتمال دارد پرنده ها به آن مبتلا شوند. این بیماری ها می توانند علائم مختلفی از جمله مشکلات تنفسی، اسهال و حتی مرگ را ایجاد کنند.

مطالعه بیشتر: چرا کبوتر من تخم نمی گذارد؟

کوکسیدیوز

کوکسیدیوز، یک بیماری انگلی است که می تواند برای کبوترهای شما کشنده باشد. این بیماری سیستم گوارشی کبوتر را تحت تأثیر قرار می دهد که باعث می شود کبوترها کمتر غذا بخورند و در صورت خوردن، غذا را به خوبی هضم نکنند، به این معنی که منابع و مواد معدنی کمتری جذب بدن آنها می شود. خبر خوب این است که کوکسیدیوز در کبوترها، قابل درمان و پیشگیری است. علت اصلی کوکسیدوز مسمومیت غذایی است؛ بنابراین از سالم بودن غذای کبوتر خود همیشه مطمئن شوید. عفونت از طریق تماس یا بلع مدفوع یا بافت آلوده به راحتی انتشار می یابد. اطمینان حاصل کنید که هر کبوتر مبتلا به کوکسیدوز را قرنطینه کنید.

اولین علامت قابل مشاهده کوکسیدیوز در کبوتر اسهال است که در موارد شدید ممکن است خونین باشد. درمان اصلی آن، Cocci-Tricho-mixi یک پودر محلول در آب است که چندین بیماری را درمان می کند. این ماده عمدتا برای درمان کوکسیدوز و تریکومونیازیس کاربرد دارد، اما همچنین سایر بیماری های کبوتر را نیز درمان می کند.

شپش، مایت و مگس کبوتر

انگل های خارجی مانند شپش، کنه و مگس آزار دهنده واقعی کبوتر حیوان خانگی شما هستند. این آفات آزار دهنده نه تنها کبوتر را گاز می گیرند و تحریک می کنند بلکه می توانند صدمات جدی تری نیز وارد کنند. ظاهر پوسته پوسته شده در نواحی بدون چربی کبوتر، سوراخ های ریز شاخه های پر و خارش پرندگان همه نشانه های انگلی های خارجی هستند. بسته به نوع انگلی، از اسپری های دارویی معمولاً روی کبوتر آلوده استفاده می شود.

مطالعه بیشتر: شپش پر در پرندگان

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان دامپزشکی 

دامپزشکی

شایع ترین بیماری های کبوتر | پزشکت

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس، یک بیماری انگلی است که به آن شانکر نیز گفته می شود. این بیماری کبوتر توسط انگل Trichomonis Gallinae ایجاد می شود. دانشمندان تصور می کنند این انگل یک بیماری زای باستانی است که مدتها پیش حتی دایناسورها را نیز آلوده کرده است. انگل ها معمولاً یا در ابتدا (دهان، گلو) یا در انتهای دستگاه گوارش یافت می شوند. انگلها به محض ترک میزبان به سرعت از بین می روند. این بیماری کبوتر با دارو یا ضد عفونی کننده قابل درمان است.

علت اصلی تریکومونیازیس در کبوترها، آلودگی آب آشامیدنی است، بنابراین مرتباً آب را تازه کنید. علائم تریکومونیازیس در کبوترها مرگ ناگهانی، غذا نخوردن یا کاهش وزن است.

مطالعه بیشتر: مسمومیت غذایی در پرندگان

کرم ها

مانند بسیاری از انواع دیگر حیوانات، کبوترها می توانند انواع مختلف کرم را در دستگاه روده خود نگهداری کنند. کرم های حلقوی، کرم های نواری و کرم های مو در دستگاه گوارش کبوترها رشد و زندگی می کنند و می توانند باعث اسهال، ضعف، افزایش حساسیت به بیماری های دیگر و مشکلات عملکردی در کبوترها شوند. بعضی اوقات می توانید کرم هایی را که از مدفوع کبوتر عبور می کنند مشاهده کنید اما اغلب اوقات تخم های کرم ها در طی بررسی میکروسکوپی مدفوع مشاهده می شود.

کبوتران از خوردن حشرات و بلع فضولات آلوده از پرندگان دیگر کرم می گیرند؛ بنابراین پیشگیری این بیماری در کبوتر بسیار دشوار است. معاینات منظم میکروسکوپی مدفوع کبوتر برای غربالگری این انگلها توصیه می شود و درمان شامل داروهایی است که می تواند مانند سایر داروهای کبوتر به آب اضافه شود.

بعضی اوقات کرم ها در کبوترها ممکن است مشکلی ایجاد نکنند یا کرم ها به روش طبیعی بدن را ترک کنند. در برخی موارد، کرم ها در بدن پرنده باقی می مانند و بر سلامت کبوترها تأثیر می گذارد.

این بیماری کبوتر، در اثر غذای آلوده، مدفوع آلوده سایر حیوانات و حشرات خوردن ایجاد می شود.

علائم کرم ها در کبوتر ها، عبارتند از:

  • اسهال
  • کاهش وزن
  • کاهش عملکرد
  • ظاهر ناسالم و ضعیف

درمان اصلی کرم ها در کبوتر، یک داروی قرص است که کرم های فوق را از بدن کبوترها خارج می کند.

شایع ترین بیماری های کبوتر | پزشکت

شانکر کبوتر از شایع ترین بیماری های کبوتر

شانکر توسط ارگانیسم کوچکی به نام تک یاخته ایجاد می شود و به طور معمول باعث مشکلات تنفسی می شود. این بیماری به راحتی از پرنده ای به پرنده دیگر منتقل می شود اما خوشبختانه بیش از چند دقیقه قادر به زنده ماندن در خارج از بدن پرنده نیست.

ارگانیسم ایجاد کننده شانکر معمولاً در  گلو، مجرای صفراوی، کلواک، پروونتریکولوس یا سایر قسمتهای دستگاه گوارش کبوتر یافت می شود. گره های ناشی از شانکر همچنین ممکن است در ناف یک کبوتر تودرتو یا سینوس کبوتر دیده شوند. علائم شانکر بسته به اینکه در کدام قسمت از بدن یافت می شود متفاوت خواهد بود اما از آنجا که به طور معمول گلو را تحت تأثیر قرار می دهد، بیشتر کبوترها به دلیل وجود گره های لوزه ها دچار مشکلات تنفسی می شوند. علائم دیگر شانکر، علاوه بر گره های قابل مشاهده و مشکلات تنفسی، شامل اسهال، کاهش وزن، بی حالی و خونریزی از دهان و کلواک است. این بیماری در صورت عدم درمان می تواند منجر به مرگ کبوتر شود.

این ارگانیسم همچنین ممکن است از نظر میکروسکوپی در مدفوع دیده شود. اگر کبوتر شما دچار شانکر باشد، با تجویز داروی تجویز شده توسط دامپزشک می توان آن را درمان کرد. بعضی اوقات برداشتن گره توسط جراحی توسط دامپزشک ضروری است.

اورنیتوز

این بیماری کبوتر متفاوت و خطرناک است. تب طوطی نیز به دلیل ابتلا به بیماری انسان و دام می تواند توسط انسان منتقل شود، بنابراین در هنگام مشاهده اورنیتوز در بین کبوتران خود به دنبال درمان باشید. در حقیقت، در گذشته مردم بر اثر این بیماری فوت کرده اند. اورنیتوز اغلب توسط کلامیدیا ایجاد می شود. به خودی خود علائمی ندارد، اصطلاحاً عفونت پنهانی است. با این حال، به دلیل کاهش سیستم ایمنی بدن، می تواند منجر به بروز سایر عفونت ها شود. اورنیتوز بر روی دستگاه تنفسی نیز تأثیر می گذارد و تنفس کبوتر را سخت می کند و مقاومت و استقامت را تحت تأثیر قرار می دهد که منجر به عملکرد بد پرنده می شود. از آنجا که این یک بیماری باکتریایی است، در صورت تشخیص به موقع اورنیتوز به خوبی قابل درمان است.

دلایل اصلی اورنیتوز در کبوتران، از ذرات ادرار یا مدفوع توسط هوا یا توسط انسان یا حیوانات تنفس شود از طریق هوا قابل انتقال است. همچنین تماس منقار با منقار می تواند باعث شیوع بیماری شود. هر کبوتر آلوده باید سریعاً قرنطینه شود تا از شیوع آن جلوگیری کند.

علائم اورنیتوز در کبوتران، عبارتند از:

  • تب
  • التهاب
  • اسهال
  • افتادگی بینی
  • اشتهای کم
  • صدای عجیب تنفس
  • ریزش پر و بهم ریختگی ظاهری

مایکوپلاسموز

مایکوپلاسموز، عفونت بونشیا است و انواع مختلفی دارد. مایکوپلاسموز، معمولاً ترکیبی از باکتریها و ویروس ها است که باعث خطرناک شدن بیماری می شود. مایکوپلاسموز به خودی خود ممکن است یک بیماری کبوتر بی ضرر باشد. خوشبختانه برخی از روش های درمانی برای این بیماری کبوتر وجود دارد. علت اصلی مایکوپلاسموز می تواند خوراک، آب آشامیدنی، مدفوع و تجهیزات آلوده باشد.

مایکوپلاسموز در کبوترها می تواند منجر به بروز علائم زیر شود:

  • التهاب گلو
  • ترشحات بینی
  • عدم تمایل به پرواز
  • حرکات غیرمعمول پرواز
  • صدای خس خس صدا

شایع ترین بیماری های کبوتر | پزشکت

سالمونلوز

سالمونلوز یا پاراتیفوس یک عفونت باکتریایی بد در کبوتر است؛ زیرا می تواند منجر به مرگ کبوتر شود و برای انسان نیز مسری است. سالمونلوز به روده کبوتران حمله و آسیب جدی وارد می کند. سیستم ایمنی بدن و اشتها کبوتر را کاهش می دهد. مشكل سالمونلوز این است كه می تواند قسمت های مختلف بدن را آلوده كند. سالمونلوز در انسان نیازی به درمان ندارد، اما در کبوترها باید درمان شود. همچنین عاقلانه است که برای جلوگیری از هرگونه شیوع، دارویی برای آنها تهیه کنید.

علل اصلی سالمونلوز در کبوترها خوراک، آب آشامیدنی و مدفوع آلوده است.

سالمونلوز در کبوتران می تواند منجر به بروز علائم زیادی شود، از جمله:

  • لنگیدن
  • اسهال
  • کاهش وزن
  • کاهش اشتها
  • حرکات غیرمعمول پرواز

E-coliیکی از شایع ترین بیماری های کبوتر

E-coli به معنای واقعی کلمه کابوس همه کبوتربازها است. E-coli یک عفونت باکتریایی است که سیستم ایمنی بدن را بسیار کاهش می دهد. عملکرد آن همانند ایدز در بین انسان است. کبوتر را در برابر سایر باکتری ها و ویروس ها حساس تر می کند. اگر عفونت دیگری رخ دهد، معمولاً منجر به مرگ می شود. طبق تحقیقات، E-coli به طور فزاینده ای در برابر چندین آنتی بیوتیک مقاوم است و درمان آن را دشوارتر می کند.

خوشبختانه E-coli در کبوتران قابل درمان است؛ اما درمان باید هر چه سریع تر، قبل از بروز عفونت دیگری شروع شود.

علل اصلی E-coli در کبوترها، خوراک و آب آشامیدنی آلوده است. همچنین، هنگامی که کبوتر استرس زیادی داشته باشد، عفونت سریع تر اتفاق میفتد که ممکن است به دلیل تغییر در محل زندگی کبوتر، شلوغی زیاد کبوتر ها در یک انبار، تغییر رژیم غذایی، آموزش شدید و غیره ایجاد شود.

شایع ترین بیماری های کبوتر | پزشکت

هگزامیتیازیس

هگزامیتیازیس، بیماری کبوتر انگلی دیگری است. اگرچه، این واقعاً هگزامیتیازیس نیست، بلکه spironucleus است. این بیشتر برای کبوترهای جوان خطرناک است و اغلب باعث مرگ می شود.

علل اصلی هگزامیتیازیس در کبوتر ها، خوراک، آب آشامیدنی و مدفوع آلوده است که در بیشتر موارد منجر به بروز اسهال آبکی (زرد)، کاهش وزن و خشکی پرها می شود.

درمان اصلی این بیماری در کبوترها، Cocci-Tricho-mix یک پودر محلول در آب است که چندین بیماری را درمان می کند. این ماده عمدتا برای درمان کوکسیدوز و تریکومونیازیس طراحی شده است، اما در مبارزه با هگزامیتازیس نیز معجزه می کند.

انتریت نکروتیک

آنتریت نکروتیک، عمدتا توسط کلستریدیوم پرفرینژنس ایجاد می شود. این باکتری است که در هر کجا یافت می شود. جلوگیری از ورود این باکتری ها به اتاق زیر شیروانی، خوراک، آب و غیره بسیار دشوار است. این باکتری معمولاً کبوترها را به اندازه سایر مرغ ها تأثیر نمی گذارد، اما هنوز هم می تواند در کبوترها مشکل ساز باشد.

این باکتری حتی در گرد و غبار، خاک، خوراک، آب، مدفوع و غیره یافت می شود؛ بنابراین جلوگیری از بروز عفونت در بین پرنده ها سخت است.

علائم آنتریت نکروتیک در بین کبوترها، عبارتند از:

  • اسهال
  • افسردگی
  • بهم ریختگی ظاهری
  • افزایش میزان مرگ و میر

کولیباسیلوز 

کولیباسیلوز یک بیماری ثانویه است از سایر بیماری ها ناشی می شود. کولیباسیلوز بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد. داروهای پیشگیرانه معمولاً از کولیباسیلوس جلوگیری می کنند. کولیباسیلوز، می تواند از طریق استنشاق و یا عفونت دستگاه تنفسی و یا از طریق خوراک یا آب (عفونت روده ای) رخ دهد.

علت اصلی این بیماری در کبوتر ها، غذا، آب و مدفوع آلوده است. اگرچه عفونت می تواند به دلیل استنشاق نیز ایجاد شود.

کولیباسیلوز در کبوترها می تواند منجر به بروز علائم زیر شود:

  • کاهش سیستم ایمنی بدن
  • افزایش میزان بیماری در بین کبوترها
  • افزایش مایعات در حفره های بدن (قسمت های متورم بدن)

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

27

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

27 دیدگاه

  1. سلام
    یکی از کفترای من هیچ یک از علائم بی حالی و… را ندارد
    فقط گردنشو هی از وسط کج می کنه و میلرزونه
    بهم یکی گفت نیو کاسل هست
    لطفا راهنمائیم کنید

    1. سلام برای رفع مشکل از مشاوره تلفنی دامپزشک کمک بگیرید.

    2. مخلوط سیر و فلفل سیاه را تجویز کنید بهتر خواهد شد. البته آمپول رفع این مشکل هم وجود دارد که متاسفانه بنده اسم شو نمی دانم

  2. سلام. یکی از کفترهایم بی‌حال وافسرده و اسهال آبکی گرفته و موقع دون خوردن سرو گردنش رو بدجوری میتابونه

  3. سلام وقتتون بخیر
    کبوترم سقوط کرده الان زنده هست ولی چشم هایش را بسه و تعادل ندارن و چیزی نمیخوره می تونم کمک اش کنم؟

  4. سلام کبونرام دارن پشت سرهم میمیرند کمک کنیید
    اول بی حال میشن وبعدشم غذا نمیخورند وبعدشن نفس کشیدن براشون سخت میشه یکم اب عم که میخورن به پشت روی دمشون تکیه میکنن وجناغ سینه کمی پف میکنه اا الان تو چند روز پنج تا تلف شدن دون ها را شستم جاهاشونم شیتم صد عفونی کردم اب وسرکه تو جا ابی گذاشتم شربت متروماکس دادم ولی فایده نداره نمیدونم چکار کنم ایا پونه واویشن بدم یا نه؟؟؟؟؟ ممنون از احساس حیوان دوستی واحترام به قانون طبیعت وممنون از شما که کمک میکنید یاعلی

    1. سلام احتمالا به یک بیماری عفونی مسری مبتلا شده اند. در اسرع وقت از دامپزشک مشاوره تلفنی بگیرید.

  5. با سلام….تعدادی ار کبوترام ازناحیه گلو حالت بادگرفتگی و حالت چسبندگی مخاط دهان و بی اشتهایی شدن…ممنون میشم راهنمایی کنین……درضمن عدم هضم غذا و بالا آوردن پوسته هایی به رنگ سبز علتش چیست؟

    1. سلام لطفا برای گرفتن جواب به سایتdamopet.ir مراجعه فرمایید.

    2. سلام خسته نباشید از سینه یکی از کبوترا صدای خس خس میاد و بی حاله هیچی نمیخوره آب هم نمیخوره دلیلش چیه ؟؟

      1. سلام احتمالا عفونت تنفس ی می باشد با دامپزشک مشورت نمایید.

  6. سلام خسته نباشید
    ببخشید دکتر من یکی از کبوترام حالت عادی داره ولی وقتی ک تند راه می ره دمش می ره یور خودش میره یور.
    انگار مشکل کمره یا پا نمی دونم.
    قیچیم هست
    پریندش ندیدم ولی قاعدتن نباید بپره
    میشود اسم بیماری، راه درمان ،و وارگیر دار بودن یا نبودن بیماری بگید
    ممنون می شم
    ????

    1. سلام لطفا به سایت دام و پت مراجعه نمایید.

  7. باسلام و خسته نباشید خدمت اساتید ممنون میشم جوابم و بدید چون کبوترم داره اذییت میشه من یک هفته پیش یک جفت کبوتر زاغ اوردم تو گنجه بعد دیدم نر زاغه خر خر شدید میکنه فک کنم از گلوشم هستش ولی نمیدونم آسمه یا بیماری خس خس برای همین ممنون میشم اگه ایدی تلگرامی واتساپی بهم بدید فیلمش و میفرستم بهم راه درمان بدید بعضی موقع ها ی صدا حالت چرک کردن هم میده بعد سمت که میرم همینجوری گلوش خر خر شدید میکنه چیکارش کنم که درمان بشه بعد یکی این که راه درمانش و بگید یکی ام این که این بیماری واگیر داره ینی امکان داره به بقیه کبوترام سرایت کنه جداش کنم یان ممنون میشم اگه جوابم و بدید سپاس

  8. سلام چندتا از کفترانم مقداری بی حال هستند و زمانی که پرواز می‌کنند زود میشینن و بالا نمی‌روند باید چه کار بکنم ؟

    1. سلام لطفا به سایت دام و پت مراجعه و پاسخ سوالات دامپزشکی خود را دریافت نمایید.

  9. با سلام جوجه یاکریم در خانه ما رها شد چند روز که بهش،غذا دادم الان دیدم یه پوست پوسته های زردی دور گردن و چشم هاش زده و موهای اون قسمت ها ريخته علت چی میتونه باشه ممنونم

    1. سلام برای گرفتن پاسخ به سایت دام و پت مراجعه نمایید.

  10. یک کبوتر پیدا کردم. دو روزه خونه ما است. خیلی میخوره. مدفوعش هم طبیعی است. ولی تمایلی به پرواز نداره!
    مثل طوطی فقط راه میرسه و به طرز عجیبی هر جا بریم دنبالمون میاد و از دست غذا میخوره!
    فقط مشکلش اینه که احساس میکنم دوبینی داره! اگر یک دونه روی زمین باشه به کنارش نوک میزنه.
    مشکل دوم هم پروازه.
    میترسم مریض باشه بچه ها را مریض کنه. لطفاً راهنمایی کنید

    1. سلام جهت اطمینان خاطر با دامپزشک مشاوره نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز