لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

مسمومیت غذایی در پرنده ها

مسمومیت غذایی در پرنده ها 1 | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شناخت 12 مواد غذایی که پرنده شما را مسموم می کنند، می توانند از مسمومیت غذایی در پرنده ها پیشگیری کرده و باعث افزایش طول عمر آنها شود. پرندگان موجوداتی اجتماعی هستند. به همین علت بسیاری از صاحبان پرندگان تصور می کنند که این حیوانات خانگی می توانند از وعده های غذایی انسان استفاده کنند.

درست است که به اشتراک گذاشتن غذا با پرنده خود بسیار سرگرم کننده بوده و می تواند برای سلامت عاطفی حیوان خانگی بسیار شگفت انگیز باشد. اما بسیاری از غذاهای مشترک انسان می توانند برای پرنده شما مضر یا حتی کشنده باشند. بنابراین صاحبان پرندگان باید بدانند که کدام غذاها برای سلامت پرنده ها مناسب بوده و کدام یک دارای خطرات جدی برای سلامت پرنده هستند.

مطالعه بیشتر: علائم بیماری در طوطی

مسمومیت غذایی در پرنده ها 1 | پزشکت

12 مواد غذایی که پرنده شما را مسموم می کند:

شکلات

شکلات به عنوان یکی از 12 مواد غذایی که پرنده شما را مسموم می کنند، یک ماده غذایی بسیار لذیذ برای به اشتراک گذاشتن با اعضای خانواده است. اما می تواند برای پرنده خانگی شما مضر یا حتی کشنده باشد. مسمومیت با شکلات سیستم گوارشی پرنده را تحت تأثیر قرار می دهد. حتی باعث استفراغ و اسهال می شود.  با پیشرفت بیماری، سیستم عصبی مرکزی پرنده تحت تأثیر قرار گرفته و ابتدا باعث تشنج و در نهایت مرگ پرنده می شود.

مطالعه بیشتر: علل مرگ ناگهانی عروس هلندی

چربی

همانگونه که می دانیم مصرف غذاهای پرچرب مانند کره، روغن، گوشت های چرب و آجیل در انسان می تواند منجر به تجمع رسوبات کلسترول در دیواره رگ ها (معروف به تصلب شرایین) شود. حتی انسان را مستعد بیماری های قلبی و سکته مغزی کند. در واقع پرندگان نیز از این قائده مستثنی نمی باشند. مصرف بیش از حد مواد غذایی چرب می تواند باعث چاقی و مشکلات قلبی در پرندگان شود.

گونه های خاصی از پرندگان مانند طوطی های آمازون و کوآکر، مستعد ابتلا به کلسترول و تری گلیسیرید بالا و در نتیجه بیماری عروق کرونر هستند. بنابراین، باید مصرف غذاهای پرچرب را در رژیم غذایی پرندگان محدود کنیم. می توانید برخی مواقع به پرندگان خود لقمه های گوشت بدون چربی و پخته بدهید. اما مقدار چربی آن باید بسیار کم بوده و اندازه لقمه خیلی کوچک باشد.

دامپزشکی

پرندگان عاشق آجیل هستند. اما دادن یک عدد بادام یا گردو بدون نمک در روز به پرنده ای با اندازه متوسط ​​مانند یک طوطی خاکستری آفریقایی مضرات زیادی برای سلامت این پرندگان دارد. زیرا انواع مختلف آجیل دارای مقدار زیادی چربی هستند. پرندگان بزرگتر که در طبیعت چربی بیشتری می خورند مانند ماکائو ممکن است بتوانند چند عدد آجیل در روز بخورند. اما به پرندگان کوچکتر نباید در روز بیش از یک تکه بادام یا گردو بدهید. بنابراین دادن میان وعده های چرب را به پرنده خود محدود کنید.

قارچ

برخی انواع قارچ ها باعث ناراحتی گوارشی در پرندگان می شود. خوردن کلاهک و ساقه برخی از انواع قارچ ها هم برای سلامت پرندگان خانگی بسیار مضر است. حتی با ابتلا پرندگان به نارسایی کبدی همراه است. بنابراین اجازه ندهید حیوان خانگی شما قارچ خام یا پخته شده مصرف کند.

مطالعه بیشتر: استرس در پرندگان خانگی

در صورت مسمومیت پرنده بهتر است با دامپزشک آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

مسمومیت غذایی در پرنده ها 5 | پزشکت

دانه های سیب

سیب و برخی دیگر از انواع امیوه ها از جمله گیلاس، هلو، زردآلو و گلابی حاوی مقادیر کمی سیانور در دانه های خود هستند. دادن میوه سیب برای سلامت پرنده شما مفید است، اما دانه های سیب سمی بوده و می تواند باعث مسمومیت پرنده شود. علاوه بر آن بهتر است پیش از دادن سیب به پرنده خانگی خود سیب را پوست بکنید زیرا ممکن است پوست سیب حاوی باقیمانده سموم آفت کش باشد.

دانه های میوه های دیگر مانند انگور، مرکبات، کدو مسمایی، کدو تنبل، گوجه فرنگی، خربزه، انبه، انار و توت، برای مصرف پرندگان ایمن بوده و می توانند آنها را بدون نگرانی به پرنده خانگی خود بدهید. برای پیشگیری از قرار گرفتن پرنده خانگی خود در معرض این سموم، تکه های سیبی را که به پرنده خود می دهید کاملا شسته و دانه های آن را کاملا جدا کنید.

الکل

گاهی ممکن است پرندگانی که در قفس نیستند پرواز کرده و در صورت وجود الکل در خانه به طور اتفاقی مقداری از آن را مصرف کنند. الکل پرندگان را دچار افسردگی کرده و می تواند کشنده باشد.

نمک

با وجودی که که تمام موجودات زنده به مقادیر متعادلی از سدیم برای حفظ سلامت خود احتیاج دارند، نمک بیش از حد می تواند به مشکلات سلامتی مختلف از جمله تشنگی بیش از حد، کمبود آب بدن، اختلال در عملکرد کلیه و حتی مرگ منجر شود.

آووکادو

پوست و هسته این میوه محبوب باعث ایجاد ناراحتی قلبی و در نهایت نارسایی قلبی در گونه های مختلف پرندگان خانگی می شود. اگرچه در مورد میزان سمی بودن آووکادو بحث هایی وجود دارد، اما به طور کلی توصیه می شود که از دادن این پرنده ها پرهیز کنید. علاوه بر آن سس گوآکامول و سایر محصولات تهیه شده از آووکادو را تا حد امکان از پرندگان خانگی دور نگه دارید.

برگ گوجه فرنگی

برگ گوجه فرنگی و سایر شب بوها سمی هستند. خوردن گوجه فرنگی مانند سیب زمینی برای پرنده شما مفید است. اما ساقه ها و برگ های این گیاه  برای پرنده خانگی شما بسیار سمی هستند. قبل از اینکه به پرنده خود گوجه فرنگی بدهید، آن را کاملا شسته و قسمت های سبز آن را جدا کنید تا پرنده شما در معرض سموم قرار نگیرد. گوجه فرنگی به دلیل داشتن محتوای اسیدی بالا، گزینه مناسبی برای تغذیه پرندگان نیست. بسیاری از سبزیجات دیگر وجود دارد که می توانید پرنده خود را با آنها تغذیه کنید.

کافئین

نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه، قهوه و چای در بین مردم محبوب هستند. اما دادن این نوشیدنی ها به پرندگان می تواند بسیار خطرناک باشد. کافئین باعث ابتلا به مشکلات قلبی در پرندگان شده و با عوارضی مانند افزایش ضربان قلب، آریتمی، بیش فعالی و ایست قلبی همراه است. در عوض، یک نوشیدنی سالم تهیه شده از آب میوه و سبزیجات یا یک اسموتی تازه را به پرنده خود بدهید. این نوشیدنی ها باعث تحریک جوانه های چشایی شده و همچنین نیازهای غذایی پرنده شما را برآورده می کند.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از دامپزشک آنلاین بپرس.

مسمومیت غذایی در پرنده ها 1 | پزشکت

سیر و پیاز

بسیاری از مردم تصور می کنند که پیاز و سیر مانند سایر سبزیجات برای پرندگان مفید هستند. در حالی که استفاده از مقادیر محدودی از پودر پیاز یا سیر به عنوان طعم دهنده غذای پرنده به طور کلی قابل قبول تلقی می شوند. اما مصرف زیاد پیاز باعث استفراغ، اسهال و مشکلات گوارشی دیگر در پرندگان خانگی می شود.

پیاز به عنوان یکی از 12 مواد غذایی که پرنده شما را مسموم می کنند، حاوی ترکیبات گوگردی است که می تواند باعث تحریک مخاط دهان، مری یا دستگاه گوارش و در نتیجه ایجاد زخم های گوارشی در پرندگان شود. بررسی ها نشان می دهد که مصرف طولانی مدت پیاز با ابتلا به بیماری به نام کم خونی همولیتیک در پرندگان مرتبط است.

کم خونی همولتیک باعث پارگی گلبول های قرمز خون و در نتیجه ابتلا پرندگان به کم خونی می شود. دیسترس تنفسی یکی از مهمترین علائم این بیماری بوده و در نهایت منجر به مرگ ناگهانی پرنده خواهد شد. علاوه بر آن سیر نیز حاوی آلیسین است، ماده شیمیایی دیگری که کم خونی پرندگان را به همراه دارد.

لوبیای خشک

لوبیای پخته شده مورد علاقه بسیاری از پرندگان است. اما لوبیای خشک و خام می تواند برای سلامت حیوان خانگی شما بسیار مضر باشد. لوبیای نپخته حاوی سمی به نام هماگلوتینین است که برای پرندگان خانگی بسیار سمی است. برای پیشگیری از قرار گرفتن پرنده در معرض این سموم، لوبیا هایی که می خواهید با پرنده خود بدهید را کاملاً پخته و از قرار دادن لوبیای خشک در مکان هایی که به راحتی در دسترس پرنده هستند، خودداری کنید.

زایلیتول

شیرین کننده های مصنوعی که در آدامس های بدون قند و بسیاری از غذاهای رژیمی وجود دارند، باعث افت قند خون، آسیب کبدی و احتمال مرگ در پرندگان خانگی می شوند. با وجودی که که اثرات زایلیتول در پرندگان به طور دقیق بررسی نشده است. اما پرندگان متابولیسم سریعتری نسبت به حیوانات دیگر دارند. به همین علت ممکن است حتی به مقادیر بسیار کمی از این ماده شیمیایی واکنش نشان دهند. بنابراین، بهتر است به طور کلی از قرار گرفتن پرندگان در معرض زایلیتول پرهیز کنید.

به پرندگان نباید آدامس بدهید، زیرا می تواند به پر و پوست آنها بچسبد. پرندگانی که دارای اضافه وزن بیش از حد هستند را با محصولات رژیمی، میوه ها و سبزیجات کم چرب تغذیه کنید تا باعث لاغر شدن آنها شود. زایلیتول ممکن است یک گزینه عالی در برنامه کاهش وزن انسان باشد اما در رژیم غذایی پرندگان نباید از آن استفاده شود.

مسمومیت غذایی در پرنده ها 3 | پزشکت

علائم مسمومیت عروس هلندی

پرندگان ممکن است در قفس های خود در معرض انواع سموم قرار گرفته و یا هنگام پرواز در اطراف خانه به طور اتفاقی برخی سموم را خورده و یا آن را استنشاق کنند. رنگ سرب به کار رفته در میله های قفس پرنده، اسباب بازی ها، مصرف بیش از حد نمک، دادن وعده های غذای انسانی مانند چیپس یا جویدن قوطی های فلزی می تواند منجر به مرگ پرندگان شود. شایع ترین علائم مسمومیت در پرندگان عبارتند است از:

  • کما
  • لرز
  • تشنج
  • اسهال
  • نابینایی
  • استفراغ
  • بی حالی
  • افسردگی
  • افزایش ادرار
  • تحریک پذیری
  • عدم هماهنگی عضلات

پرنده شما بسته به سم، ممکن است یک یا چند مورد از این علائم مسمومیت را نشان دهد.

در صورت مسمومیت پرنده چه باید کرد؟

  • پیش از هر چیز سم را خارج کنید تا از بلع بیشتر آن توسط پرنده پیشگیری شود.
  • چشم های پرنده را با آب ولرم شستشو دهید تا سم با چشم ها هیچ گونه تماسی نداشته باشد. زیرا برخی سم ها می توانند باعث نابینا شدن پرندگان شوند.
  • برای مسمومیت های ایجاد شده با دود و بخارات مسموم، بلافاصله تهویه ها را روشن کنید تا هوای منزل عوض شود. پنجره ها را کاملا باز بگذارید، و یا در صورت امکان قفس پرنده را از محیط بیرون ببرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 22

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

15

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

15 دیدگاه

  1. سلام من عروس هلندیم روغن که برای پرهای پنکه اس خورده چیکار کنم عاعمی ندار۵

    1. سلام عروس من چندتا دونه سیب خورده ؟چیکار باید انجام بدم؟علائمش چیا هس؟

  2. سلام من ی جوجه عروس دوماهه دارم که سرلاکیه امروز بعد از شستن ظرف سرلاک متوجه شدم سرلاکی که به جوجم دادم ترش شده الان چیکار کنم عروسم چیزیش نشه؟

    1. سلام اگر تاریخ مصرف سرلاک تمام شده به دامپزشک مراجعه نمایید.

  3. سلام خسته نباشید عروس هلندی بنده امروز بخاطر مصرف دارو فاسد که بوده از ظهر تا الان بی حال هستش غذا یا چیزای دیگه میخوره تحرک داره ولی بیشتر اوقات یه گوشه داره چرت میزنه باید چیکارش کنم که بهتر بشه ممنون اگر زودتر جوابمو بدین ممنون

  4. سلام من دو تا عروس هلندی دارم یه هفتس که استفراغ می کنن و انگار تا بینا شدن من بهش چی بدم درست شه یک دارو مصرف می کنن به نام تی دوکسی برام من حالا چی کار کنم امکان مرگ دارن

  5. سلام من عروس هلندیم نوک مداد رنگی خورده به نظرتون مشکلی براش پیش میاد؟

  6. سلام و وقت بخیر
    طوطی من امروز اتفاقی یکم پودر قهوه خورد
    دهنش رو شستم
    و الان نگرانشم
    هیچ علامت خاصی نداره که دلیل بر حال بدش باشه
    آیا باید به دامپزشکی ببرمش؟

  7. سلام
    من یک کاسکو خاکستری آفریقایی دارم
    این چندروز به طور مداوم یک عدد گردو همراه با پوسته خورده. پوستشو نمیخورد اما تیکه تیکه ریز میکرد و ظاهرا میخورده، از صبح تا همین الان هیچ غذایی نخورده، فقط چندقطره اب میخوره. تحرک اصلا نداره و بالای قفس میشینه و میخوابه

  8. جوجه عروس هلندی ی من ابجی کو چوکم شیر پاکتی داده چهی کار کنم لطفا کمکم کنید الان خیلی ضعیف شدن مادرشو افسرده گی میگیره الان افسده است چون چند تا تخمش ۰۰۰۰۰۰۰
    لطفا لطفا کمکم کنید مادرش رو خودم بزرگکردم جوجهاش مثل نوه هام هستن نمیتونم مثل قناری ام از دست بدم
    لطفا دامپزشک چیزی نگفت
    لطفا

    1. سلام دوست عزیز، همین الان وارد برنامه پزشکت شوید و از قسمت خدمات دامپزشکی همون لحظه مشاوره بگیر. باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز