لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

۹ راه برای تعیین جنسیت جوجه اردک

۹ راه برای تعیین جنسیت جوجه اردک4 || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تشخیص جنسیت جوجه اردک در ابتدا می تواند یک تلاش گیج کننده و در عین حال سرگرم کننده باشد. همه اردک‌ های کوچک و بامزه در دستگاه پرورش ‌دهنده یا جوجه ‌کشی مزرعه شما ممکن است در نگاه اول یکسان به نظر برسند. اما تفاوت ‌های جزئی اما مشخصی بین اردک های نر و ماده وجود دارد.

اگرچه چندین تفاوت ظاهری و صوتی وجود دارد که می توانند به شما در مورد تعیین جنسیت جوجه اردک کمک کنند، اما در واقع تنها یک راه کاملاً ثابت برای تعیین جنسیت اردک های نر و ماده وجود دارد. این روش، بررسی دریچه مقعدی جوجه اردک یا کلواکا است.

یکی دیگر از راه های اطمینان از جنسیت جوجه اردک ها، خرید آن ها از فروشندگان معتبر است. به این ترتیب، تعداد جوجه اردک مورد نیاز خود را در جنسیت های مورد نظر تهیه خواهید کرد. در نتیجه، نیازی به تعیین جنسیت جداگانه آن ها وجود نخواهد داشت.

جنسیت جوجه اردک مستقیماً به کروموزوم ‌های جنسی مرتبط است که ویژگی های مربوط به اردک های نر یا ماده را تولید می ‌کنند.

در مورد مسمومیت غذایی در پرنده ها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

تعیین جنسیت با بررسی حفره مقعدی 

بررسی حفره مقعدی جوجه اردک برای تعیین جنسیت آن، در صورت انجام نادرست می تواند به پرنده آسیب برساند یا باعث ایجاد زخم های مرگبار شود. حتی با وجود اینکه ویدیوهای زیادی وجود دارد که به شما نشان می دهد چگونه کلوکا جوجه اردک را بررسی کنید تا به کمک آن جنسیت پرنده را تعیین کنید، این عمل واقعاً باید توسط یک دامپزشک یا یک پرورش دهنده آموزش دیده و با تجربه انجام شود.

از آنجایی که اندام های تناسلی اردک کاملاً در داخل بدن آن ها قرار دارد، تأیید جنسیت مستلزم برخی روش ها و حرکت های پیچیده است. هنگامی که حفره مقعدی جوجه اردک به درستی بررسی می شود، این پرندگان در اثر این عمل آسیب نمی بینند. علاوه براین، جوجه اردک ها نسبت به اردک های بالغ، حساس تر‌هستند.

اگر فشار زیادی به خود کلوآکا یا شکم جوجه اردک وارد کنید تا مقعد را کمی به خارج از بدن باز کنید، آسیب داخلی شدیدی ممکن است رخ دهد.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از دامپزشک آنلاین بپرس.

 

۹ راه برای تعیین جنسیت جوجه اردک4 || پزشکت

دامپزشکی

مراحل بررسی کلوآکا در جوجه اردک ها

جوجه اردک را روی میز بگذارید. در حالی که تست بررسی کلوآکا در جوجه اردک ها موفقیت انجام شده است، بهتر است صبر کنید تا بچه اردک حداقل 12 روزه شود. اگر برای این کار آموزش ندیده اید و تجربه ای ندارید، باید بدانید که این کارتان می تواند بسیار خطرناک باشد.

چک کردن حفره مقعدی جوجه اردک برای تعیین جنسیت بسیار دشوارتر از تعیین جنسیت یک اردک بالغ است. این مسئله به علت اندازه کوچک و شکنندگی کلوآکا در جوجه اردک ها است. جوجه اردک را طوری روی میز قرار دهید که پاهایش دور از شما و سینه اش رو به بالا باشد.

دم جوجه اردک باید از انتهای میز آویزان باشد، بنابراین می توان به راحتی حفره مقعدی را باز کرد. دریچه را پیدا کنید. این دریچه یک دهانه خارجی کوچک در قسمت انتهایی عقب بدن جوجه اردک است. دستگاه تناسلی جوجه اردک به دریچه ختم می شود. به آرامی در امتداد پرهای اطراف این قسمت انتهایی بدن جوجه اردک لمس کنید تا دهانه کلواکا را پیدا کنید.

انگشتان شست را در دو طرف دریچه قرار دهید و سپس به آرامی و با ملایمت دریچه را کمی از هم جدا کنید. دیواره های کلواکا و اندام تناسلی جوجه اردک را نگاه کنید تا تشخیص دهید که آیا پرنده خانگی تان نر است یا ماده. آلت تناسلی اردک نر از دریچه بیرون زده است. یک اردک ماده دارای یک دهانه و مجرای مربوط به تخمدان در دریچه است.

دیواره ها و اندام تناسلی را با تا کردن دم به سمت پایین، در جهت مخالف و سپس فشار دادن آن به آرامی به سمت بالا بررسی کنید. در جوجه اردک های نر و اردک های بزرگ تر اما نابالغ، آلت تناسلی غلاف دارد اما در اردک های بالغ این اندام بدون غلاف است. حفره مقعدی اردک فقط باید به مدت ۳۰ ثانیه باز بماند.

با وجود این که تشخیص جنسیت اردک نیاز به امکانات خاصی ندارد، اما بهتر است برای این کار از افراد با تجربه کمک بگیرید. زیرا احتمال آسیب‌دیدن جوجه اردک ها وجود دارد.

انواع بیماری های پرنده های زینتی را جدی بگیرید.

تعیین جنسیت جوجه اردک از روی پر

یکی از ساده ترین و کم زحمت ترین راه ها برای تعیین جنسیت جوجه اردک ها، بررسی کامل پرهای آن ها است. همه نژادهای اردک دارای پرهایی نیستند که در سنین جوانی به راحتی قابل تشخیص هستند. اما بسیاری از گونه های اهلی و وحشی دارای پر های خاص و متمایز کننده هستند.

Pekins، Anconas، Magpies، نژاد سوئدی و Cayugas نمونه‌های بارز نژادهای اردک هستند که دارای پرهای متفاوتی از نظر جنسیت نیستند. این مسئله به خصوص زمانی که پرندگان هنوز جوجه هستند، صادق است. نژادهای هندی و اردک هارلکین ولزی از جمله نژادهایی هستند که تعیین جنسیت آن ها به کمک پر انجام می شود.

تحقیق در مورد نژاد اردکی که نگهداری می کنید به شما کمک می کند تا متوجه شوید که چه رنگ ها و سبک های پر خاصی می توانند به تعیین جنسیت آن ها کمک کنند. به خاطر داشته باشید که برای برخی جوجه اردک ها غیرمعمول نیست که تا نزدیک به سه ماهگی فقط پرهایی شبیه جنس ماده را نشان دهند.

هنگامی که جوجه اردک ها به این سن نزدیک می شوند، وجود “پر دریک” باید دیده شود. پر دریک یک یا دو پر مجعد در میان سایر پرهای دم اردک نر است. اردک های ماده هیچ نوع دم مجعدی ندارند. یعنی تمام پرهای دم آن ها صاف می باشد.

تعیین جنسیت جوجه اردک ها از روی اندازه

برای افزایش احتمال تعیین جنسیت صحیح جوجه اردک های تان، می توانید اندازه را نیز در نظر بگیرید. جوجه اردک‌های نر حتی از سنین بسیار پایین، بزرگ‌ تر و سنگین ‌تر از جوجه اردک‌ های ماده هستند. نژاد اردک هارلکین ولز، اردک مالارد و روئن معمولاً گردن ضخیم‌ تر و سر بزرگ ‌تری نسبت به انواع نر دارند.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از دامپزشک آنلاین بپرس.

۹ راه برای تعیین جنسیت جوجه اردک4 || پزشکت

تعیین جنسیت جوجه اردک ها از روی صدا

اگر نژادی از اردک پرورش می‌ دهید که پرهای متفاوتی ندارند و تفاوت اندازه آن ها آن ‌قدر کم است که هنوز از جنسیت آن مطمئن نیستید، یک راه دیگر وجود دارد که می ‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که جوجه اردک شما نر است یا ماده. برای این کار، به لانه بروید، جوجه اردک کوچکی را بردارید، آن را از بقیه گله جدا کنید و سپس با دقت به صدای آن گوش دهید.

اردک هایی که کمتر از شش هفته سن دارند، اغلب صدایی شبیه هم دارند، اما صدای آن ها به زودی تغییر می کند. پس از شش ماه، اردک ‌های ماده صدایی بلندتر و سخت ‌تر پیدا می ‌کنند و صدای نرها صدایی دلپذیرتر یا ملایم ‌تر دارند. علاوه براین، اردک های ماده صدای بوق مانند بسیار بیشتری نسبت به نرها تولید می کنند. به خصوص وقتی هیجان زده یا عصبانی هستند، اینگونه می ‌شود.

تغییرات فصلی و تعیین جنسیت جوجه اردک ها

در برخی از نژادهای اردک ها تفاوت های ظاهری یا صوتی نمی توانند برای تعیین جنسیت استفاده شوند. اما در اوج فصل تولید مثل، می توان آن ها را تعیین جنسیت کرد. نژاد اردک کک و مک یکی از این گونه هاست. در طول فصل تولید مثل، اردک کک و مک نر رنگ قرمزی روی پوست خود پیدا می کند.

تفاوت های منقار و تعیین جنسیت جوجه اردک ها

برخی از نژادهای اردک در طول سال و نه فقط در فصل تولید مثل، تفاوت مشخصی را در رنگ صورت و حتی شکل خود نشان می دهند. در حالی که این نشانه های بصری می توانند در تعیین جنسیت جوجه اردک بسیار مفید باشند، اما در مورد همه نژادهای اردک اهلی صدق نمی کند و تا زمانی که پرندگان معمولاً چند ماهه نشوند، قابل انجام نیست.

برخی از نژادهای اردک ماده هایی با منقارهای نارنجی یا قهوه‌ای مایل به قهوه‌ای و نرهایی با رنگ های سبز دارند. گاهی اوقات تفاوت در رنگ یا شکل آنقدر ناچیز است که هنگام تلاش برای تشخیص جنسیت با استفاده از این روش، هنوز تردید های زیادی وجود خواهد داشت.

Muscovy، Appleyards، Rouens، Indian Runners، Khaki Campbells و ولز Harlequins نمونه‌های خوبی از نژادهای اردکی هستند که می‌ توانند تفاوت‌ هایی در ظاهر خود داشته باشند که ممکن است به تعیین جنسیت این پرندگان کمک کند.

اردک های نر مسکووی منقاری پهن تر و صاف تر از اردک های ماده همان نژاد دارند. ماده های مسکووی به مراتب منقاری نامشابه به منقار پلاتیپوسی دارند. این ماده ها دارای منقارهایی هستند که دارای قسمت میانی برجسته است و نسبت به ماده های دیگر دارای منقاری منحنی، نوک تیز و باریک ‌تر هستند.

اردک ‌های بلک رانر و حنایی وقتی از تخم در می ‌آیند، منقار ‌های تیره دارند، اما با افزایش سن، تفاوت ‌های رنگی ظاهر می ‌شود. ماده‌ های رنجر آباکوت دارای منقار سبز تیره هستند، اما نرهای همین نژاد دارای منقار سبز روشن ‌تری هستند.

۹ راه برای تعیین جنسیت جوجه اردک4 || پزشکت

تعیین جنسیت به کمک ویژگی های پا

پاهای زیبای جوجه اردک ‌های نر اغلب با پاهای جوجه اردک ماده نامتناسب به نظر می‌ رسند. حتی قبل از اینکه بتوانید از تفاوت اندازه بدن برای کمک به تعیین جنسیت جوجه اردک استفاده کنید، تفاوت در نسبت پاها ممکن است مشهود باشد. پاهای جوجه اردک نر نه تنها معمولاً بزرگتر از پاهای جوجه اردک ماده هستند، بلکه خود پاها در مقایسه با پاهای باریک جوجه اردک ماده اغلب حجیم تر هستند.

کف پای جوجه اردک ‌های نر اغلب حالت پهن ‌تری نسبت به پای ماده ‌ها دارند و می ‌توانند بیشتر از جوجه اردک ‌های ماده روی پاهای خود قدم بگذارند.

رفتار اردک ها و تعیین جنسیت

جوجه اردک نر گاهی نسبت به همسالان ماده خود فعالیت کمتری دارد. این مسئله شاید به علت ناهنجاری هایی که می توانند به علت رشد سریع پاهای آن ها ایجاد شوند، رخ می دهد. در روزهای اول به دنیا آمدن، می توانید فعالیت جوجه اردک ها را تحت نظر بگیرید. جوجه اردک های کم فعال تر به احتمال زیاد نر هستند.

رشد بال و تعیین جنسیت جوجه اردک ها

در برخی از نژادهای اردک، رشد بال می تواند به تعیین جنسیت جوجه اردک کمک کند. جوجه اردک های ماده نسبت به جوجه اردک های نر تمایل دارند جوانه های پر واقعی روی بال ها و همچنین اطراف شکم و دم خود ایجاد کنند. بررسی دقیق و نظارت بر رشد پر بال های هر جوجه اردک می تواند یک روش نسبتاً قابل اعتماد برای تعیین جنسیت آنها باشد.

هنگامی که به دنبال جوانه های پر روی بال ها هستید، به وزن و ظاهر بال ها نیز توجه کنید . بال‌های در حال رشد جوجه اردک ماده خیلی سریع ‌تر از جوجه اردک نر، در هنگام لمس احساس نازکی کاغذ مانند را از دست می ‌دهند.

سخن آخر

یادگیری نحوه تعیین جنسیت جوجه اردک می تواند در برنامه ریزی برای پرورش گله و تکثیر نسل کمک کند. مناسب ترین نسبت تعداد نر به ماده برای اردک ها، شامل یک نر بالغ به ازای هر سه پرنده ماده است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز