لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

شپش پر در پرندگان

شپش پر در پرندگان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شاید تعجب کنید که پرندگان هم ممکن است به شپش آلوده شوند. این در حالی است که ما معمولا شپش ها را با حیوانات و انسان هایی که مو دارند مرتبط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانیم. اما این آفات کوچک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند علاوه بر پرهای پرنده، خانه پرندگان نیز آلوده کنند و منجر به بروز علائم و عوارضی شوند.

شپش در پرندگان در هر مرحله از زندگی، با حشره کش و شاید داروهای خوراکی قابل درمان است. دامپزشک باتوجه به میزان آلودگی و سن و سلامت پرنده گزینه های درمانی را تجویز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. سعی نکنید پرنده خود را بدون کمک دامپزشکی درمان کنید. بسیاری از درمان های بدون نسخه حشرات برای پرندگان بی اثر و یا حتی خطرناک هستند. همچنین، برخی از موارد شپش پر ممکن است به مراقبت های خاصی نیاز داشته باشند.

شپش پرنده چیست؟

شپش های گزنده، انگل های خارجی هستند. یعنی آنها در خارج از میزبان خود زندگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. آنها حشراتی هستند که قادر به پرواز نبوده و از پرهای پرنده تغذیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. چندین نوع مختلف شپش بر گونه های مختلف پرندگان تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد، اما همه آنها ویژگی های بسیار مشابهی دارند.

شپش ها ممکن است به اندازه 3 میلی متر باشند و بدون بزرگنمایی به راحتی قابل مشاهده هستند. آنها شش پا دارند، مستطیلی شکل و معمولا تیره رنگ هستند. آنها نور مستقیم را دوست ندارند و برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض پرهای پرنده در پرهای آن فرو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روند. شپش به طور دائم روی پرنده زندگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و با تخم گذاری روی خارهای پر تکثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. تخم ها در عرض دو هفته از تخم خارج و لاروها در عرض 5 هفته بالغ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

از آنجایی که این شپش ها روی پرهای پرنده زندگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند شما یا سایر حیوانات خانگی را آلوده کنند. با این حال، آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند گاز بگیرند و اگر به بدن شما وارد شوند ممکن است باعث خارش کل بدن شوند. اگر پرنده شما به شپش آلوده است، باید تماس خود را با آن محدود کنید تا زمانی که مشکل در پرنده خانگی شما درمان شود.

مطالعه بیشتر: بیماری های پرندگان زینتی

شپش پر در پرنده خانگی || پزشکت

پرندگان چگونه شپش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند؟

رایج‌ترین روشی که پرنده به شپش مبتلا می‌شود، پریدن شپش بر روی بدن خود از یک پرنده آلوده دیگر است. آنها پس از جدا شدن از میزبان خود برای مدت طولانی زندگی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. اما اگر شپش در یک پرنده آلوده در نزدیکی سایر پرنده ها نگه داشته شود، ممکن است به سرعت به سایر پرندگان نزدیک منتقل شود. به این دلایل، شپش در طوطی های خانگی خیلی شایع نیست.

شپش پر اغلب در پرندگان وحشی، طیور و پرندگانی که در مرغداری ها یا قفس های بیرون نگهداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند بروز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. آن دسته از علاقه مندان به پرندگان که کبوتر نگهداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند باید مراقب بروز علائم شپش پرندگان در گله خود باشند. همانطور که قبلاً ذکر شد، شپش ها می‌تواند به سرعت در سراسر قفسه کبوتر انتشار پیدا یابد.

هر پرنده ای که در خارج از خانه نگهداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود ممکن است در معرض ابتلا به شپش از پرندگان وحشی باشد که در نزدیکی او قرار دارند.

علائم ابتلا پرنده به شپش پر

علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که پرنده شما در صورتی که شپش در پرهایش ساکن شده باشد از خودشان بروز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند، عبارتند از:

  • پرهای ژولیده
  • خاراندن بیش از حد
  • علائم آسیب پر
  • رفتار بی قرار

با توجه به رنگ پرنده شما، مشاهده شپش در شرایط عادی ممکن است دشوار باشد. با دراز کردن بال‌های پرنده و نگه داشتن آنها در برابر نور، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید حشرات را از طریق پرها تشخیص دهید.

مطالعه بیشتر: علائم بیماری در طوطی

در صورت ابتلا پرنده به شپش پر، با دامپزشک آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

شپش پر || پزشکت

عوارض شپش پرندگان

بیشتر شپش هایی که پرندگان را آلوده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند از انواع گزنده هستند، نه از آن دسته که خون میزبان خود را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مکند. در حالی که گاز گرفتن شپش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند علائم ذکر شده در بالا را ایجاد کند، آنها معمولاً عوارض خاص دیگری ایجاد نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. هجوم شپش های مکنده خون می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به کم خونی در پرنده میزبان شود. در هر صورت، پس از شناسایی وجود شپش در پرنده خود باید اقدامات لازم را برای درمان آن و دفع آفات انجام دهید.

دامپزشک از طریق معاینه فیزیکی و وجود انگل، انگل را تشخیص می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. تشخیص با استفاده از یک دستگاه بزرگنمایی انجام می شود. یک اتوسکوپ ممکن است برای این منظور استفاده شود. وجود شپش روی بال، پرهای خورده شده از پروانه و خارش دائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که پرنده شما تجربه خواهد کرد ممکن است به تشخیص سریع اشاره کند.

مطالعه بیشتر: مسمومیت غذایی در پرندگان

چگونه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانم شپش پر را درمان کنم؟

جدا از درمان مخصوص پرندگان، باید برای دفع آفات در محیط خود تلاش کنید. البته قفس پرنده باید ضدعفونی شود. از آنجایی که این شپش ها بسیار کوچک هستند، نباید زیاد به گوشه و کنار قفس نزدیک شوید. برخی از صاحبان پرنده تصمیم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند قفس و لوازم پرنده را عوض کنند، اما اگر به دقت قفس و لوازم پرنده ها را تمیز کنید مجبور نیستید آنها را دور بیاندازید. به یاد داشته باشید که محیط شما نیز نیاز به درمان دارد.

مثل همیشه، قبل از استفاده از هر گونه ضدعفونی کننده یا حشره کش در خانه خود، با دامپزشک مشورت کنید. پرندگان به بوها و دودهای شیمیایی حساس هستند. برای همین مطمئن شوید که فقط از محصولات درمانی و شوینده مورد تایید دامپزشکی استفاده می‌کنید. اغلب اوقات، محصولاتی که در فروشگاه‌ها یافت می‌شوند ممکن است برای حیوانات خانگی مضر باشند. هرگز از درمان شپش انسان برای پرندگان یا حیوانات خود استفاده نکنید.

شپش پر را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به روش های مختلفی درمان کرد. می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید به پرنده خود داروی خوراکی بدهید که شپش را از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد یا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید یک درمان خارجی را انتخاب کنید. برخی از داروهایی که ممکن است برای دفع شپش در پرندگان کاربرد داشته باشد، عبارتند از:

ایورمکتین:

این دارو را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به آب آشامیدنی پرنده اضافه کرد و شپش و همچنین سایر انگل های مشکل ساز را از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد.

Pyrethrin :

این یک حشره کش طبیعی است و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید آن را با آب مخلوط کنید و یا هنگام حمام روی بدن پرنده خود استفاده کنید و یا به همه پرندگان اسپری شود. حتی می توانید از حشره کش های خفیف دیگری استفاده کنید، اما نباید از پمادها استفاده کنید زیرا با سیستم کنترل دمای طبیعی پرنده شما تداخل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. با دامپزشک خود مشورت کنید و مراقب جایگزین های بدون نسخه ای باشید که ممکن است برای پرنده شما مضر باشند.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از دامپزشک آنلاین بپرس.

درمان شپش پر || پزشکت

چگونه از شپش پر جلوگیری کنم؟

برای جلوگیری از تکرار آلودگی به شپش، پس از درمان موفقیت آمیز حیوان، باید تمام قسمت های پرنده یا محل نگهداری پرنده را کاملا تمیز و ضد عفونی کنید. اگر شپش را به طور کامل از بین نبرید احتمال دارد به سایر پرنده های خانگی شما سرایت کنند. آنها ناقل بیماری های خطرناک برای انسان نیستند، اما هجوم شدید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای طیور یا حیوانات خانگی کشنده باشد.

مطالعه بیشتر: تب طوطی یا پسیتاکوز

آیا انسان ها به شپش پرندگان مبتلا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند؟

یکی از رایج ترین سوالات صاحبان پرندگان در مورد شپش پرندگان این است که آیا حشرات می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به میزبان انسان خود منتقل شوند یا خیر. خبر خوب این است که شپش پرندگان منحصر به پرنده ها است و موهای انسان را آلوده نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. با این حال، این بدان معنا نیست که شپش نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به اعضای خانواده انسانی پرندگان آسیب برساند.

شپش علاوه بر ایجاد گزش دردناک و خارش دار در انسان ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ناقل بسیاری از بیماری ها باشد. بنابراین، در صورتی که فکر می کنید پرنده خانگی شما به شپش مبتلا شده بهتر است تماس فیزیکی با پرندگان آلوده را تا زمانی که بتوانید به دنبال درمان دامپزشکی مناسب برای حیوان خانگی خود باشید، محدود کنید.

راهکارهای جلوگیری از بروز عفونت مجدد

هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که شپش را در پرنده خود شناسایی کردید و یک ویزیت دامپزشکی برای حیوان خانگی خود ترتیب دادید، باید به این نکته توجه کنید که کار شما هنور تمام نشده است. حتی اگر حیوان خود را به نزد دامپزشک برده باشید و درمان را دریافت کرده باشید، باز هم به محض بازگرداندن پرنده به خانه این امکان وجود دارد که شپش ها به سرعت ظاهر شوند. اولین کاری که باید انجام دهید این است که قفس پرنده خود را کاملا تمیز کنید و مطمئن شوید که تمام سطوح، گوشه ها، گوشه ها و شکاف های نرده را تمیز و ضدعفونی کنید.

آیا پرنده من از شپش پر بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد؟

شپش ها آزاردهنده هستند اما اگر به اندازه کافی با آنها برخورد شود، معمولاً خطری طولانی مدت برای پرنده خانگی شما ایجاد نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که پرنده شما عاری از شپش شد و محیط اطراف برای جلوگیری از بازگشت آنها ضدعفونی شد، پرنده شما نباید عوارض طولانی مدتی از خود نشان دهد. بین هزینه‌های دامپزشکی، خدمات کنترل آفات و سایر هزینه‌ها، می‌توان با اطمینان گفت که دفع شپش پرندگان خانگی ارزان نیست. اما به این موضوع هم توجه داشته باشید که اکثر مواد شیمیایی کنترل آفات ممکن است برای پرندگان مضر یا کشنده باشد.

هنگامی که شک کردید که حیوان خانگی شما به کنه آلوده شده است، بهتر است برای درمان بهتر و موثر تر از یک دامپزشک کمک بگیرید. اگر شک دارید حیوان خانگی شما بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به سلامتی، حتماً با دامپزشک خود مشورت کنید، زیرا آنها حیوان خانگی شما را معاینه کرده اند، تاریخچه سلامت حیوان خانگی شما را می دانند و می توانند بهترین توصیه ها را به حیوان خانگی شما ارائه دهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز