لوگو پزشکت

رادیو پزشکت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا کودک من سرش را تکان می دهد؟

چرا کودک من سرش را تکان می دهد؟ || پزشکت
فهرست مطالب

تکان دادن سر در کودکان: در بیشتر موارد، نوزاد در ماه های اول زندگی عمداً سر خودشان را تکان می دهند. معمولاً آنها می توانند تا 2 ماهگی سر خودشان را به سمت صدا بچرخانند. در پایان سال اول، و اغلب خیلی زودتر، بسیاری از نوزادان شروع به تکان دادن سر خود می کنند. تکان سر در کودکان، می تواند یک نقطه عطف رشد طبیعی در رابطه با رفلکس ها و مهارت های حرکتی باشد. با این حال، برخی از انواع تکان سر ممکن است علائم یک مشکل جدی باشد. در این مقاله از پزشکت ما سعی کرده ایم شایع ترین دلایل تکان سر نوزاد را بررسی می کنیم. همچنین بیماری های زمینه ای مرتبط با تکان دادن سر را بررسی می کنیم و توضیح می دهیم که چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرید.

آشنایی با مهارت های حرکتی کودک

به عنوان یک والدین، طبیعی است که غرایز محافظتی را تجربه کنید. به هر حال، نوزاد شما ظریف است و قادر به دفاع از خود نیست. با این حال، این بدان معنا نیست که کودک شما نمی تواند به تنهایی حرکت کند. طبق گزارش March of Dimes ، در پایان ماه اول زندگی، نوزادان می توانند سر خود را از این طرف به سمت دیگر حرکت دهند. این اغلب زمانی اتفاق می افتد که آنها به پهلو دراز می کشند.

پس از ماه اول، تکان دادن سر در نوزادان اغلب با بازیگوشی و همچنین سایر اشکال تعامل همراه است. نوزادانی که “به طور طبیعی” رشد می کنند، می توانند تا سال اول زندگی سر خود را با “بله” یا “نه” تکان دهند. در چند هفته اول زندگی، حرکات کودک شما ممکن است “تند” تر باشد زیرا آنها کنترل ماهیچه ها را توسعه می دهند.

تکان دادن سر هنگام شیردهی

یکی از اولین بارهایی که نوزادان سر خود را تکان می دهند زمانی است که از مادر خود شیر می خورد. این ممکن است ابتدا به دلیل تلاش کودک شما برای جستجوی پستان مادر و جفت شدن آن رخ دهد. از آنجایی که کودک شما در حال چفت شدن است، لرزش ممکن است در نتیجه هیجان نوزاد باشد.

تکان دادن سر هنگام بازی

پس از ماه اول، نوزادان ممکن است شروع به تکان سر خود در حین بازی کنند. در برخی موارد، حتی ممکن است هنگام استراحت بر روی شکم یا پشت سر خود را حرکت دهند. ممکن است متوجه شوید که وقتی کودک شما هیجان زده می شود، لرزش سر افزایش می یابد. همانطور که کودک شما رشد می کند، متوجه رفتارهای دیگران می شود و سعی می کند با آنها تعامل داشته باشد. اگر فرزندان دیگری در خانه دارید، ممکن است کودک شما از طریق حرکات سر و دست شروع به تقلید رفتارهای آنها کند.

تست حرکت

نوزادان بسیار شجاع هستند و شروع به آزمایش میزان حرکت خود می کنند. در حدود 4 یا 5 ماهگی، برخی از نوزادان شروع به تکان سر خود می کنند. این ممکن است به تکان دادن کل بدن منجر شود. در حالی که حرکات تکان دادن می تواند ترسناک به نظر برسد، اما در اکثر نوزادان رفتار طبیعی تلقی می شود. در واقع، اغلب پیشروی برای کودک شماست که بفهمد چگونه خودش بنشیند. رفتارهای تکان دادن معمولاً در این گروه سنی بیش از 15 دقیقه طول نمی کشد.

اکثر نوزادان در دو ماهگی شروع به چرخاندن سر خود به سمت صداها می کنند. آنها همچنان به کنترل سر خود ادامه می دهند و تا 4 ماهگی می توانند به راحتی سر خود را بلند کرده و حرکت دهند. برخی از والدین و مراقبان نیز متوجه می شوند که لرزش سر در همین زمان شروع می شود.

یکی دیگر از دلایل نگرانی در بسیاری از والدین، کوبیدن سر است. طبق آکادمی اطفال آمریکا، این عمل در پسران رایج تر است. همچنین از حدود 6 ماهگی شروع می شود. تا زمانی که ضربه زدن سخت نباشد و کودک شما خوشحال به نظر برسد، اکثر پزشکان اطفال نگران این رفتار نیستند. کوبیدن سر معمولاً تا 2 سالگی کودک متوقف می شود.

دلایل رشدی و تکان سر در کودکان

چرا کودک من سرش را تکان می دهد؟ || پزشکت

دلایل رشدی که چرا کودک ممکن است سر خود را تکان دهد، عبارتند از:

تمرین مهارت جدید. نوزادان با تمرین مهارت های جدید به آنها تسلط پیدا می کنند. برای نوزادی که کنترل کمی بر اطراف خودشان دارد، افزایش کنترل سر یک تغییر و تمرین برای مهارت جدید است. نوزادی که اخیراً یاد می گیرید سر خودش را کنترل کند، ممکن است آن را از یک طرف به طرف دیگر بچرخاند و حرکت آن را در موقعیت های مختلف آزمایش کند.

گوش دادن به صداها. یک نوزاد معمولاً سر خود را به سمت صداهای آشنا یا جالب، مانند صدای بلند یا صدای والدین یا مراقبین حرکت می‌دهد. اگر دو یا چند نفر در حال صحبت کردن باشند، یا چندین صدا در یک اتاق وجود داشته باشد، ممکن است کودک سر خود را به جلو و عقب حرکت دهد و سعی کند صداها را دنبال کند. حرکات سر ممکن است در یک اتاق ساکت تر متوقف شود.

برقراری ارتباط. نوزادان می توانند کلمات را قبل از صحبت کردن به خوبی درک کنند. در نتیجه، آنها ممکن است در حدود 6 ماهگی شروع به درک برخی از آنچه والدین یا مراقبان به آنها می کنند، داشته باشند. ممکن است یک نوزاد سر خودش را تکان دهد تا با اطرافیان خودش ارتباط برقرار کند. تا یک سال، بسیاری از نوزادان سر خود را به نشانه «نه» یا ناامیدی تکان می دهند.

دلایل پزشکی

والدین و مراقبان باید تکان دادن سر را که با علائم و نشانه‌های دیگر، مانند گریه یا عدم رسیدن به نقاط عطف رشد همراه است، کنترل کنند. برخی از علائم و بیماری های زمینه ای که باید مراقب آنها بود، عبارتند از:

درد یا عفونت گوش

برخی از نوزادان در صورت درد ممکن است سر خودشان را برای تسکین خود تکان دهند. تکان ناگهانی سر ممکن است نشانه عفونت گوش باشد، به خصوص اگر نوزاد تب داشته باشد یا گوشش را بگیرد. پزشکان ممکن است برای درمان عفونت گوش آنتی بیوتیک تجویز کنند.

صرع

برخی از افراد مبتلا به بیماری صرع، از جمله نوزادان، تکان های میوکلونیک دارند. اینها تشنج های بسیار کوتاهی هستند که باعث انقباضات ناگهانی در عضلات می شوند. در حالی که تکان‌های میوکلونیک می‌توانند هر قسمتی از بدن را تحت تأثیر قرار دهند، ممکن است باعث شوند برخی از نوزادان سر یا گردن خود را بچرخانند. پرش ها بسیار کوتاه هستند و والدین یا مراقبان ممکن است در ابتدا آنها را به عنوان تشنج تشخیص ندهند. تکان های میوکلونیک به طور ناگهانی اتفاق می افتد و می تواند شدید باشد. اگر نوزادی اینها را داشته باشد، به نظر نمی رسد که داوطلبانه سر خود را تکان می دهد.

اوتیسم و سایر مسائل رشدی

چرا کودک من سرش را تکان می دهد؟ || پزشکت

برخی از افراد مبتلا به اوتیسم بدن خود را برای تسکین یا تحریک خود حرکت می دهند. آنها ممکن است سرشان را، معمولاً با حرکات موزون تکان دهند. در صورت بروز علائم زیر همراه با تکان سر این احتمال وجود دارد که نوزاد شما یک اوتیسم باشد:

  • نقاط عطف رشد را برآورده نمی کند.
  • از دست دادن مهارت بعد از کسب آن
  • با شما یا خواهر و برادرش ارتباط برقرار نمی کند.
  • چشمانشان را به طور معمول حرکت نمی دهد.
  • لرزش در لحظات اضطراب افزایش می یابد.
  • به نظر می رسد که کودک می خواهد به خودش آسیب برساند.
  • نتواند به سایر نقاط عطف رشدی که پزشک شما بیان کرده است برسد.
  • به صدای شما و همچنین صداهای دیگر پاسخ نمی دهد.
  • این رفتارها را پس از 2 سالگی ادامه می دهد.
  • با والدین یا مراقبان تماس چشمی نداشته باشد یا به آنها پاسخ ندهد.

اختلالات عصبی

تکان سر در کودکان ممکن است نشانه یک مشکل عصبی باشد، به خصوص اگر کودک شما قادر به کنترل سر خودش نباشد یا حرکات یا رفتارهای غیرعادی دیگری را علاوه بر تکان سر از خودش بروز دهد.

به عنوان مثال، وضعیتی به نام rhombencephalosynapsis باعث ایجاد تفاوت در شکل گیری مخچه مغز می شود. بررسی ها نشان می دهد که 50 کودک از 59 کودک مبتلا به این عارضه، سال‌ها قبل از تشخیص رسمی توسط پزشک، سرشان را تکان می‌دهند. نوزادان مبتلا به اختلالات عصبی ممکن است به نقاط عطف رشد نرسند و حتی در گفتار، حرکت و سایر رفتارهای معمول سنی خودش مشکل داشته باشند.

حملات لرزش

به ندرت ، نوزادان و کودکان خردسال حملات به اصطلاح لرزشی را تجربه می کنند که به نظر می رسد خود به خود رخ می دهد. در این شرایط بدن نوزاد و حتی بدنش بلرزد. پزشکان نمی دانند چه چیزی باعث بروز این حملات می شود، اما این حرکان معمولا بی ضرر هستند. با این حال، پزشک ممکن است ابتدا علل دیگر مانند بیماری های عصبی یا آسیب های سر را رد  و یا بررسی کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

چرا کودک من سرش را تکان می دهد؟ || پزشکت

در صورت بروز رفتار نگران کننده یا غیرعادی در نوزاد خود بهتر است با پزشک مراجعه کنید. درمان زودهنگام می تواند از بروز یک مشکل شدید رشدی یا عصبی پیشگیری کند و درمان زودهنگام عفونت گوش و سایر بیماری های زمینه ای ممکن است از بدتر شدن این شرایط جلوگیری کند. علاوه بر آن، در صورت بروز علائم زیر بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

  • نوزاد علائم دیگری همراه با لرزش سر مانند تب داشته باشد.
  • مضطرب به نظر می رسد.
  • قادر به کنترل سر یا حرکات خودش نیست.

والدین یا مراقبان باید در ملاقات بعدی نوزاد با کودک خوب در مورد رفتارهای جدید احتمالی که از نوزاد خود مشاهده کرده اند، صحبت کنند.

سخن آخر

هنگامی که کودک، شروع به تکان سر خود می کند، ممکن است نگران باشید که شاید کودک من مشکلی داشته باشد.  برخی از موارد تکان سر مربوط به اختلالات عصبی یا رشدی است. با این حال، این وضعیت در اکثر موارد طبیعی هستند. همانطور که نوزادان جهان را کشف می کنند، به طور مداوم مهارت های جدیدی را توسعه می دهند. گاهی اوقات رفتارهای غیرعادی در کنار این مهارت ها ظاهر می شود.

در بیشتر موارد، تکان سر یک رفتار طبیعی و مناسب برای رشد است که نشان می‌دهد کودک در حال کاوش و برقراری ارتباط با دنیای خود است. اما در شرایطی که کودک علائم دیگری را همراه با تکان سر خود دارد یا به نظر می رسد مضطرب است، مهم است که آنها را نزد پزشک ببرید.

پزشکت رو در اینستاگرام دنبال کنید

pezeshket@

پزشکت رو در تلگرام دنبال کنید

pezeshket@

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

نفخ و دل درد - پزشکت

نفخ شکم باعث درد شکم و تغییر در الگوی مدفوع می شه و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذاره. برای درمان علائمت با متخصص گوارش و داخی مشاوره تلفنی بگیر.

بیش-فعالی-کودک

بیش‌فعالی در کودکان می تونه باعث مشکلات تمرکز،کنترل حرکات و رفتارشون بشه. برای کنترل کودک بیش فعال بهتره با متخصص روانپزشک تلفنی مشاوره بگیری.

خشکی لب - پزشکت

خشکی لب می تونه در اثر کمبود آب، اگزما، آفتاب و غیره باشه. برای درمان علائمت با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

اگه دستت زیاد عرق می کنه و کلافه ت کرده همین الان با متخصصان آنلاین 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

فشار خون - پزشکت

فشار خون بالا خطر سکته قلبی،بیماری‌ کلیوی و مشکلات قلبی-عروقی را افزایش میده. اگه فشارخون داری همین الان با متخصص قلب و عروق مشاوره تلفنی بگیر.

لک صورت - پزشکت

تغییرات هورمونی،آفتاب،محصولات آرایشی نامناسب و غیره می تونه باعث لک صورت بشه. برای تشخیص صحیح و درمان لک صورتت با متخصص پوست مشاوره تلفنی و تصویری بگیر.