لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

آیا مبتلایان به صرع می توانند باردار شوند؟

آیا مبتلایان به صرع می توانند باردار شوند؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مسئله صرع و بارداری ممکن است برای بسیاری از زنان مبتلا به صرع که قصد باردار شدن دارند، کمی نگران کننده باشد. زنان مبتلا به بیماری صرع ممکن است علائم خاصی را در دوران بارداری تجربه کنند. در حالی که این علائم، مانند تغییرات هورمونی و افزایش استرس، طبیعی هستند، مراقبت های پزشکی مناسب می تواند به افراد در مدیریت علائم صرع در زنان مبتلا به آن کمک کند.

محققان بر این باورند که بیشتر موارد این بیماری به دلیل عوامل ژنتیکی رخ می دهد. با این حال، درمان های زیادی برای کنترل صرع وجود دارد. افراد مبتلا به صرع که باردار می شوند باید با پزشک متخصص مشورت کنند. آنها با مراقبت مناسب می توانند بارداری و زایمان سالمی را تجربه کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد صرع و بارداری ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد صرع باعث سخت تر شدن بارداری در زنان می شود. یک بررسی در سال 2016 زنان مبتلا به صرع و بدون صرع را که در تلاش برای باردار شدن بودند مقایسه کردند و محققان هیچ تفاوتی در زمان لقاح بین گروه‌ ها پیدا نکردند.

نگرانی های مبتلایان به صرع در دوران بارداری

افراد مبتلا به صرع ممکن است در دوران بارداری با نگرانی های بهداشتی بیشتری مواجه شوند. در برخی موارد، افراد مبتلا به این عارضه ممکن است در دوران بارداری تشنج بیشتری را تجربه کنند زیرا:

  • تغییرات وزن می تواند بر نحوه پاسخ بدن به دارو تأثیر بگذارد.
  • افزایش سطح استرس ممکن است باعث بروز حملات تشنجی شود.
  • تغییرات هورمونی می تواند خطر تشنج را افزایش دهد.

با این حال، این نسبتاً غیر معمول است. تقریباً دو سوم افراد مبتلا به صرع، تشنج‌های کانونی را در دوران بارداری تجربه نمی‌کنند اما معاینات مداوم با متخصصین پزشکی حیاتی است. ویزیت منظم پزشک می تواند به کاهش خطر تشنج کمک کند.

مطالعه بیشتر: بارداری پرخطر

آیا مبتلایان به صرع می توانند باردار شوند؟ || پزشکت

آیا بیماران صرع باید قبل از بارداری داروهایشان را تغییر دهند؟

تصمیم در مورد تغییر داروها یا تنظیمات دارویی قبل از بارداری برای بیماران صرعی بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله نوع صرع، داروهای استفاده شده، شدت و فراوانی حملات صرع و سایر عوامل پزشکی مرتبط با بیمار.

به طور کلی، هدف اصلی درمان بیماران صرعی در طول بارداری، کاهش خطر حملات صرع و حفظ سلامت مادر و جنین است. در برخی موارد، داروهای ضدصرع ممکن است بر روی باروری و بارداری تأثیر بگذارند، اما در بسیاری از موارد، بیماران صرعی می‌توانند با استمرار مصرف داروهای ضدصرع خود باردار شوند.

بعضی از بیماران صرعی ممکن است نیاز به تنظیم دوز داروهای ضدصرع خود یا تغییر در نوع داروهای استفاده شده داشته باشند. اما در موارد دیگر، ممکن است پزشک توصیه کند که داروها را بدون تغییر کردن یا با تغییر کمی در مصرف آنها ادامه دهید.

اگر قصد بارداری دارید یا در حال بارداری هستید و داروهای ضدصرع مصرف می‌کنید، باید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند بر اساس نوع صرع، داروهای استفاده شده، تجربه قبلی شما و دانش جدید در زمینه بارداری و صرع، توصیه‌های مناسبی را به شما ارائه دهد.

مطالعه بیشتر: داروهای ضد تشنج در بارداری

درمان و داروهای صرع در بارداری

داروهای زیادی برای درمان علائم صرع وجود دارد. برخی از رایج ترین داروهای ضد صرع (AEDs)، عبارتند از:

  • اسید والپروئیک
  • لاموتریژین
  • فنی توئین
  • فنوباربیتال

متخصصان سلامت، AED های خاصی را با خطرات خاصی در دوران بارداری مرتبط می دانند. به عنوان مثال، برخی از AED ها می توانند احتمال اختلالات عصبی رشدی را افزایش دهند. با این حال، این خطرات نادر هستند. بنابراین، پزشکان توصیه می کنند که افراد مبتلا به صرع، درمان AED را در دوران بارداری ادامه دهند. متخصصان پزشکی همچنین توصیه می کنند که افراد مبتلا به صرع در دوران بارداری اسید فولیک مصرف کنند. این مکمل می تواند خطر برخی از ناتوانی های مادرزادی را کاهش دهد.

افراد مبتلا به صرع باید قبل از ایجاد هر گونه تغییر در AED خود با پزشک خود مشورت کنند.

مطالعه بیشتر: لاموتریژین داروی ضد صرع

تأثیر داروهای ضدصرع بر باروری و بارداری بیماران صرع

تأثیر داروهای ضدصرع بر باروری و بارداری بیماران صرعی ممکن است متفاوت باشد و بستگی به نوع دارو، دوز استفاده شده و ویژگی‌های فردی هر بیمار دارد. در زیر تأثیرات مشترکی که برخی از داروهای ضدصرعی ممکن است داشته باشند را بررسی می‌کنیم:

تأثیر بر باروری: برخی داروهای ضدصرع می‌توانند بر باروری تأثیر بگذارند. ممکن است عملکرد تخمدان‌ها را تحت تأثیر قرار دهند، باعث کاهش تولید تخمک یا اختلال در سیکل تخمک‌گذاری شوند. این تأثیر ممکن است در تنظیمات دارویی و پروتکل‌های درمانی متفاوتی که توسط پزشک تعیین می‌شود، متفاوت باشد.

تأثیر بر بارداری: برخی داروهای ضدصرع ممکن است موجب افزایش خطر بروز عیب‌های تولدی در نوزادان شوند. علاوه بر این، برخی داروها ممکن است در مرحله قبل از بارداری (قبل از باردار شدن) تأثیرات منفی داشته باشند، به عنوان مثال، ممکن است تأثیر منفی بر روی کیفیت اسپرم داشته باشند.

تأثیرات جانبی بر روی جنین: برخی داروهای ضدصرع ممکن است در صورت استفاده در طول بارداری تأثیرات جانبی بر روی جنین داشته باشند. این تأثیرات ممکن است شامل افزایش خطر بروز نقص های مادرزادی، تأثیر بر رشد جنین، مشکلات نورولوژیک و دیگر مشکلات است.

مهم است که هر بیمار صرعی با پزشک خود در مورد تأثیر داروهای ضدصرعی خود بر باروری و بارداری مشورت کند. پزشک شما می‌تواند بر اساس نوع صرع، داروهای استفاده شده، تجربه قبلی شما و دانش جدید در زمینه بارداری و صرع، توصیه‌های مناسبی را به شما ارائه دهد و در صورت لزوم تغییراتی در تنظیمات دارویی ایجاد کند.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و نورولوژی

آیا مبتلایان به صرع می توانند باردار شوند؟ || پزشکت

مراقبت های دوران بارداری در مبتلایان به صرع

افراد مبتلا به صرع در دوران بارداری نیاز به مراقبت های تخصصی دارند. این افراد باید در زمینه های زیر مراقبت شوند.

آموزش و مشاوره

افراد مبتلا به صرع باید در طول ویزیت های دوران بارداری با یک تیم مراقبت اختصاصی مشورت کنند. این تیم می تواند شامل یک متخصص زنان و زایمان، ماما، متخصص مغز و اعصاب و مشاور سلامت روان باشد. آموزش با کیفیت می تواند به افراد مبتلا به صرع کمک کند تا بارداری ایمن و موفق داشته باشند. و مشاوران می توانند به پیگیری الگوهای استرس برای کمک به کاهش خطر تشنج کمک کنند.

معاینات منظم

بیش از 95 درصد از افراد باردار مبتلا به صرع زایمان سالمی را تجربه می کنند. با این حال، احتمال کمی برای عوارض خاص وجود دارد. برای کاهش این خطر، افراد مبتلا به صرع باید در دوران بارداری معاینات منظم داشته باشند. متخصصان پزشکی می توانند جنین را برای اطمینان از رشد سالم زیر نظر بگیرند. مانند هر بارداری دیگری، بازدید مداوم با یک تیم پزشکی قوی کلیدی است.

بهترین راه برای آمادگی افراد مبتلا به صرع برای بارداری آموزش است. به گفته گروه حمایتی بنیاد صرع، یادگیری عوامل خطر اولین گام برای مدیریت آنهاست.

افراد باید در مورد مدیریت AED خود با پزشک خود مشورت کنند. متخصصان مراقبت های بهداشتی مصرف کمترین مقدار AED مورد نیاز برای کنترل علائم را توصیه می کنند. پزشکان همچنین می توانند سطح AED در خون را در طول و بعد از بارداری کنترل کنند.

در دوران بارداری، افراد مبتلا به صرع باید بر خوردن یک رژیم غذایی متعادل و پایین نگه داشتن سطح استرس تمرکز کنند. این مراحل می تواند به حمایت از بارداری سالم کمک کند.

مطالعه بیشتر: عوارض بارداری

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص زنان و زایمان آنلاین بپرس.

آیا مبتلایان به صرع می توانند باردار شوند؟ || پزشکت

ملاحظات برای والدین و نوزاد

تبدیل شدن به یک والدین یا مراقب مبتلا به صرع می تواند احساس طاقت فرسا داشته باشد. بسیاری ممکن است نگران باشند که صرع آنها تأثیر منفی بر فرزندانشان بگذارد. اما بررسی ها نشان می دهد که والدین مبتلا به صرع بسیاری از نگرانی های مشابه را تجربه می کنند. آنها ممکن است نگران موارد زیر باشند:

  • تشنجی که آنها را از مراقبت از فرزندشان باز می دارد.
  • نمی توانند انتظارات خود را به عنوان والدین برآورده کنند.
  • نیاز به کمک و حمایت بیشتری نسبت به سایر والدین دارند.

پدر یا مادر شدن کار آسانی نیست. همه افراد، صرف نظر از سلامتی خود، ترس های مشابهی را قبل و در طول بارداری تجربه می کنند.

افراد مبتلا به صرع ممکن است در تهیه برنامه هایی برای رفع نگرانی های خود آرامش پیدا کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند یک گروه پشتیبانی برای افرادی با نگرانی های مشابه، پیدا کنند یا راه اندازی کنند، یا بهتر است لیستی از شماره تلفن ها را برای لحظاتی که به یک فرد برای کمک نیاز دارند، در دسترس داشته باشند.

احساس اضطراب و دلهره بخشی طبیعی از دوران بارداری است. در حالی که افراد مبتلا به صرع ممکن است نگرانی های بیشتری داشته باشند، با آموزش و شبکه حمایتی مناسب، والدین یا مراقب و نوزاد می توانند رشد کنند.

مطالعه بیشتر:میزان مرگ و میر مادران باردار

آیا مبتلایان به صرع می توانند باردار شوند؟ || پزشکت

زایمان در مبتلایان به صرع

اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به صرع، زایمان طبیعی را تجربه می کنند. برای بسیاری از این افراد، بزرگترین ترس آنها از زایمان، تشنج است. مطالعات نشان می دهد که 98 درصد از افراد مبتلا به صرع در طول فرآیند زایمان دچار تشنج نمی شوند. با این حال، خطر عوارض جدی در طول زایمان به طور کلی حداقل است. البته، افراد مبتلا به صرع باید هنگام برنامه ریزی زایمان و زایمان، احتیاطات خاصی را رعایت کنند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کار با یک تیم تخصصی از متخصصان پزشکی
  • به حداقل رساندن عوامل استرس زا در اتاق زایمان
  • انتخاب یک مرکز پزشکی مجهز به تجهیزات لازم برای بیماران مبتلا به صرع

تعیین یک برنامه زایمان همچنین می تواند به کاهش استرس و اضطراب پیرامون زایمان کمک کند. و داشتن آموزش و حمایت کافی برای هر تجربه زایمان و زایمان سالم بسیار مهم است.

شیردهی و مراقبت های پس از زایمان

خانم های مبتلا به صرع ممکن است نگران باشند که شیردهی برای نوزادانشان مضر باشد. افرادی که AED مصرف می کنند ممکن است نگرانی داشته باشند که داروهای آنها ممکن است به فرزندانشان آسیب برساند. با این حال، تحقیقات نشان داده است که اکثر AED ها در دوران شیردهی مضر نیستند. بنابراین، پزشکان توصیه می کنند افرادی که AED مصرف می کنند به پرستاری خود ادامه دهند.

شیردهی همچنین می تواند به افزایش پیوند بین والدین و کودک کمک کند. علاوه بر این، تغذیه نوزاد و سیستم ایمنی کودک را بهبود می بخشد، بنابراین متخصصان پزشکی توصیه می کنند که افراد مبتلا به صرع در صورت امکان شیر مادر را انتخاب کنند.

علاوه بر این، مراقبت های پس از زایمان به ویژه برای افراد مبتلا به صرع مهم است. ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • غربالگری افسردگی پس از زایمان
  • تجزیه و تحلیل سطوح استرس
  • آزمایش خون منظم برای بررسی سطح دارو
  • یافتن پشتیبانی شبانه برای اطمینان از خواب خوب

صرع ممکن است خطرات یا نگرانی های خاصی را برای بسیاری از والدین و مراقبان جدید به همراه داشته باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، کار با یک تیم مراقبت پس از زایمان برای به حداقل رساندن این نگرانی ها و به حداکثر رساندن سلامت والدین و کودک ضروری است.

سخن آخر

افراد مبتلا به صرع ممکن است خطرات خاصی را قبل، در حین و بعد از بارداری تجربه کنند. اما با برنامه ریزی و حمایت صحیح می توانند زایمان سالمی داشته باشند. افرادی که مبتلا به صرع هستند باید در طول بارداری با پزشک خود مشورت کنند. مشاوره و آموزش عوامل مهمی در سفر آنها به سمت والدین هستند. با مراقبت و حمایت پزشکی مناسب، افراد مبتلا به این بیماری می توانند بارداری مثبت و سالمی را تجربه کنند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز