لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

عوارض و کاربرد خار مریم چیست؟

عوارض و کاربرد خار مریم چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خار مریم (Silybum marianum) گیاهی چند ساله است که به نظر می رسد خواص دارویی دارد. دانه ها حاوی سیلیمارین هستند. سیلیمارین به گروهی از ترکیبات که گفته می شود اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند. خار مریم معمولاً به عنوان یک درمان خانگی برای درمان مشکلات کبدی استفاده می شود، اغلب با این فرض که کبد را سم زدایی می کند. در حال حاضر، اطلاعات علمی کافی وجود ندارد که بگوییم شیرخار می تواند به کبد کمک کند یا خیر. در حالی که بی فایده نیست، به نظر نمی رسد که شیرخار تأثیر قابل توجهی بر بافت های کبد یا عملکرد کبد داشته باشد. خار مریم با نام‌های خار مریم مقدس، خار مریم متنوع و خار اسکاتلندی نیز شناخته می‌شود. در طب سنتی چینی، خار مریم را دا جی می نامند، در حالی که دانه ها را شویی فی جی می نامند.

خار مریم برای چه استفاده می شود؟

اگرچه خار مریم اغلب برای بیماری های کبدی مانند هپاتیت و سیروز استفاده می شود ، اما اعتقاد بر این است که این گیاه برای پیشگیری یا درمان کلسترول بالا، دیابت، سوزش سر دل، ناراحتی معده (سوء هاضمه)، خماری، مشکلات کیسه صفرا، درد قاعدگی، افسردگی و … حتی انواع خاصی از سرطان تعداد کمی از این ادعاها با شواهد محکم پشتیبانی می شوند.

بیماری کبد

برخی از مطالعات اولیه نشان داده اند که سیلیمارین ممکن است با جلوگیری از اتصال مواد سمی به سلول های کبد، عملکرد کبد را بهبود بخشد. با این حال، مطالعات در مورد اثربخشی خار مریم در درمان اختلالات کبدی نتایج متفاوتی به همراه داشته است.

بر اساس یک بررسی جامع از مطالعات در مجله آمریکایی گوارش، خار مریم نه عملکرد کبد را بهبود می بخشد و نه خطر مرگ را در افراد مبتلا به بیماری کبد الکلی ، هپاتیت B یا هپاتیت C کاهش می دهد.

چندین مطالعه کوچکتر نشان داده اند که شیرخار ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کبدی خفیف و تحت حاد (بدون علامت) مفید باشد. یک مطالعه اولیه در فنلاند نشان داد که یک دوره چهار هفته ای مکمل های سیلیمارین باعث کاهش آنزیم های کلیدی کبد در افراد مبتلا به بیماری تحت حاد می شود که نشان می دهد کبد عملکرد طبیعی تری دارد. علیرغم یافته‌های مثبت، مطالعات بعدی نتوانسته‌اند نتایج را تکرار کنند یا نشان دهند که شیر خار به تنهایی می‌تواند همان اثرات را داشته باشد.

هپاتیت C مزمن

عوارض و کاربرد خار مریم چیست؟ | پزشکت

خار مریم گاهی توسط افراد مبتلا به هپاتیت C مزمن (عفونت ویروسی که با زخم شدن پیشرونده کبد مشخص می شود) استفاده می شود. در واقع، یک نظرسنجی که توسط مؤسسه ملی بهداشت انجام شد، گزارش داد که 23 درصد از 1145 نفر مبتلا به هپاتیت C از مکمل‌های گیاهی استفاده می‌کردند که خار مریم بسیار شایع‌ترین آنهاست. بر اساس این نظرسنجی، افراد مبتلا به هپاتیت C با وجود تغییر قابل اندازه‌گیری در فعالیت ویروسی یا التهاب کبد، علائم کمتر و «کیفیت زندگی تا حدودی بهتر» را هنگام مصرف شیرخار گزارش کردند.

یک مطالعه در سال 2012 که در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) منتشر شد، این موضوع را تایید کرد. سیلیمارین (که سه بار در روز در دوزهای 420 یا 700 میلی‌گرمی تجویز می‌شود) علی‌رغم اینکه در شرکت‌کنندگان مطالعه به خوبی تحمل می‌شد، هیچ اثر محسوسی بر آنزیم‌های کبدی نداشت.

با توجه به این تناقضات، بسیاری از دانشمندان بر این باورند که خار مریم چیزی شبیه به یک اثر دارونما ارائه می دهد که در آن فرد علیرغم اینکه هیچ تغییری در وضعیت بالینی خود ندارد، بهبودی در علائم احساس می کند.

دیابت نوع 2

چندین مطالعه نشان داده اند که خار مریم ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید است. طبق تحقیقات سال 2015 منتشر شده در Phytomedicine ، یک دوره 45 روزه سیلیمارین ظرفیت آنتی اکسیدانی را افزایش داده و التهاب عمومی را در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 بهتر از دارونما کاهش می دهد. به گفته نویسندگان این مطالعه، یافته‌ها نشان می‌دهد که سیلی‌مارین ممکن است استرس اکسیداتیو مرتبط با عوارض دیابت را کاهش دهد.

یک بررسی سیستماتیک انجام شده در سال 2016 بیشتر به این نتیجه رسید که به نظر می رسد استفاده معمول از سیلیمارین سطح گلوکز خون ناشتا و HbA1C را کاهش می دهد، اگرچه نویسندگان هشدار دادند که کیفیت مطالعات بررسی شده ضعیف بود.

عوارض جانبی خار مریم

خار مریم ممکن است باعث تعدادی از عوارض جانبی از جمله سردرد، حالت تهوع، اسهال، نفخ شکم و گاز شود. کمتر رایج، دردهای عضلانی، درد مفاصل و اختلال عملکرد جنسی گزارش شده است.

واکنش های آلرژیک نیز ممکن است همزمان با مصرف آن رخ دهد. افرادی که به ابروسیا، بابونه، کنگر فرنگی، کیوی یا گیاهانی از خانواده آستر حساسیت دارند، ممکن است به خار مریم نیز حساسیت داشته باشند. در موارد نادر، خار مریم می تواند یک آلرژی بالقوه تهدید کننده زندگی و تمام بدن به نام آنافیلاکسی ایجاد کند.

اگر پس از مصرف خار مریم دچار تنگی نفس، بثورات پوستی، کهیر، ضربان قلب سریع، سبکی سر، یا تورم صورت، زبان یا گردن شدید، با مراکز درمانی تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید. در صورت عدم درمان، آنافیلاکسی می تواند منجر به شوک، کما، نارسایی قلبی یا تنفسی یا مرگ شود.

تداخلات دارویی خار مریم با دارو ها

عوارض و کاربرد خار مریم چیست؟ | پزشکت

خار مریم ممکن است قند خون شما را کاهش دهد، بنابراین باید با احتیاط مصرف شود زیرا ممکن است باعث هیپوگلیسمی (قند خون پایین) در افرادی شود که داروهای دیابت مصرف می کنند. خار مریم می تواند روشی را که بدن شما داروهای خاصی را در کبد متابولیزه می کند تغییر دهد و باعث ایجاد تداخلات با:

  • داروهای ضد انعقاد مانند کومادین (وارفارین)
  • آنتی بیوتیک هایی مانند بیاکسین (کلاریترومایسین)
  • داروهای استاتین مانند Mevacor (لوواستاتین) و Lescol فلوواستاتین
  • داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ادویل (ایبوپروفن)، سلبرکس (سلکوکسیب) و ولتارن (دیکلوفناک)

تعاملات دیگری امکان پذیر است. برای جلوگیری از عوارض، همیشه پزشک خود را در مورد مکمل ها یا داروهای گیاهی که مصرف می کنید، راهنمایی کنید.

دوز و آماده سازی

هیچ دستورالعملی برای استفاده مناسب از خار مریم وجود ندارد. مکمل‌های خار مریم معمولاً به صورت کپسول فروخته می‌شوند، اما به صورت قرص، چای کیسه‌ای و تنتور خوراکی نیز در دسترس هستند. دوزها از 175 میلی گرم تا 1000 میلی گرم متغیر است. به طور کلی، هر چه دوز بالاتر باشد، خطر عوارض جانبی بیشتر است.

داروهای ترکیبی مانند قطره ایبروگاست (که برای درمان سوء هاضمه استفاده می شود) و قرص باربرول (فرموله شده برای بیماران دیابتی) به ترتیب با دوزهای 10 میلی گرم و 210 میلی گرم خار مریم موثر در نظر گرفته می شوند. دوزهای بالاتر لزوماً با نتایج بهتر مطابقت ندارد.

مکمل های غذایی حاوی خار مریم در فروشگاه های مواد غذایی طبیعی، داروخانه ها و فروشگاه های متخصص در محصولات گیاهی فروخته می شود. همچنین می توانید محصولات خار مریم را به صورت آنلاین خریداری کنید.

مکمل های غذایی در ایالات متحده نیازی به آزمایش و تحقیق و آزمایش دقیقی که داروهای دارویی انجام می دهند ندارند. به همین دلیل، کیفیت می تواند از یک مکمل به مکمل دیگر متفاوت باشد.

برای اطمینان از کیفیت و ایمنی، محصولاتی را انتخاب کنید که تحت آزمایش و صدور گواهینامه توسط یک نهاد گواهی‌دهنده مستقل مانند قرار گرفته‌اند.

بر اساس تحقیقی که در مجله بین المللی میکروبیولوژی مواد غذایی منتشر شده است ، مراقب باشید که خار یا دانه های شیرخار کاملا خشک شده باشند که هر دو در برابر آلودگی قارچی آسیب پذیر هستند. در مقابل، آلودگی قارچی در کیسه های چای خار مریم، عصاره ها، کپسول ها، قرص ها و ژل های نرم نادر است.

سوالات متداول در مصرف و کاربرد خار مریم

عوارض و کاربرد خار مریم چیست؟ | پزشکت

آیا می توانید خار مریم خود را پرورش دهید؟ بله، شما می توانید خار مریم خود را پرورش دهید. خار مریم گیاهی مقاوم است که در اکثر محیط ها به خوبی رشد می کند، اگرچه دماهای بالا و شرایط خشک را ترجیح می دهد. خاک نیز باید به خوبی زهکشی شود.

سیلیمارین چیست؟ سیلیمارین ترکیبی از دانه های خار مریم است که گفته می شود فواید آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد. یک مطالعه روی سیلیمارین نشان داد که با تجمع چربی کبد تداخل دارد، به این معنی که می تواند به درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک کند.

آیا خار مریم عوارضی ایجاد می کند؟ عوارض جانبی احتمالی شیرخار می تواند شامل سردرد، حالت تهوع، اسهال، نفخ شکم و گاز باشد. برخی گزارش ها به درد عضلانی، درد مفاصل و اختلال عملکرد جنسی نیز اشاره کرده اند.

خار مریم همچنین می تواند در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند. اگر به ابروسیا، گل مروارید، کنگر فرنگی، کیوی یا گیاهانی از خانواده ستاره‌ها حساسیت دارید، بهتر است از خار مریم اجتناب کنید.

آیا خار مریم به صورت چای موجود است؟ بله، مکمل های خار مریم می توانند به شکل چای کیسه ای برای دم کردن چای شما باشند. این مکمل به صورت قرص، کپسول و تنتور خوراکی نیز فروخته می شود. اما در صورت ابتلا به هر گونه بیماری زمینه ای قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز