لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

روش های فوری سم زدایی بدن

راه های فوری سم زدایی بدن | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

روش های فوری سم زدایی بدن شامل رعایت رژیم غذایی مناسبی است که جریان خون را بهبود می بخشد. خون وظیفه انتقال انواع مواد مختلف در بدن را دارد، از اکسیژن گرفته تا هورمون ها، فاکتورهای لخته شدن، قند، چربی ها و سلولهای سیستم ایمنی بدن را در کل بدن جابجا می کند. در واقع نیازی به سرمایه گذاری در یک رژیم تمیز کننده گران یا خریدن مکمل های سم زدایی نیست. کبد و کلیه های شما با پاک کردن و دفع سموم بدن نقش مهمی در تصفیه خون در بدن دارند. بنابراین بهترین شرط برای تصفیه خون به طور طبیعی پیدا کردن راه هایی است که به عملکرد مناسب این اندام ها کمک می کند.

سم زدایی، استراحت دادن به بدن، پاکسازی و تغذیه بدن از داخل است. سم زدایی قرن هاست که توسط فرهنگ های مختلف دنیا از جمله سیستم های طب آیورودا و چینی انجام می شود. سم زدایی با از بین بردن سموم بدن، سپس تغذیه بدن از مواد مغذی سالم می تواند به شما در محافظت از بیماری کمک کرده و توانایی شما در حفظ سلامت مطلوب را از طریق طیف وسیعی از روش ها از جمله یوگا ، مدیتیشن و موارد دیگر بهبود می خشد.

یک برنامه سم زدایی می تواند از طریق زیر به روند پاک سازی طبیعی بدن کمک کند:

  1. استراحت دادن به اندام ها از طریق ناشتا بودن
  2. تحریک کبد برای سموم بدن از بدن
  3. ترویج دفع سموم از طریق روده ها، کلیه ها و پوست
  4. بهبود گردش خون
  5. سوخت رسانی به بدن با مواد مغذی سالم

مطالعه بیشتر: شایع ترین علائم جمع شدن سم در بدن

راه های فوری سم زدایی بدن | پزشکت

تصفیه خون

خون سه نقش اساسی در بدن دارد:

تنظیمخون به تنظیم pH بدن، تعادل آب و دمای بدن کمک می کند.

حفاظتخون حاوی گلبول های سفید خون است که میکروارگانیسم های بیماری زا را از بین می برد.

نقل و انتقالاتخون گازهایی مانند اکسیژن و دی اکسید کربن را به ریه ها و بقیه بدن منتقل می کند. خون همچنین مواد مغذی را از دستگاه گوارش به بقیه بدن انتقال داده و مواد زاید، هورمون ها و سلول های دیگر را انتقال می دهد.

خون شما مسئولیت های مهم و زیادی دارد، بنابراین جای تعجب نیست که مردم به دنبال راه های فوری برای سم زدایی بدن و خون خود هستند.

خوشبختانه بدن دارای سیستمی برای مراقبت از روند سم زدایی و از بین بردن ضایعات از خون، یعنی کبد و کلیه ها می باشد.

کبدکبد در قسمت سمت راست بالای شکم قرار دارد و در فرایند تبدیل غذا به انرژی نقش مهم و اساسی دارد. همچنین سموم مانند الکل، فلزات مضر و داروها را به مواد بی ضرر تبدیل و در دفع آن ها در بدن نقش دارد.

کلیه هاکلیه ها دو عضو لوبیایی شکل هستند که وظیفه فیلتر خون و دفع سموم را بر عهده دارند.

روند سم زدایی طبیعی بدن نیز روده، پوست، طحال و سیستم لنفاوی شما را درگیر می کند.

ادعاهای بی اساس زیادی راجع به مکمل های سم زدایی وجود دارد که ظاهراً می توانند خون را پاکسازی و تصفیه کنند. اگرچه مواد موجود در این مکمل ها با بهبود عملکرد کلیه و کبد ممکن است به طور غیر مستقیم به خون کمک کنند اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آنها تأثیر مستقیمی در از بین بردن سموم از خون داشته باشند.

مطالعه بیشتر: راهکار ساده خانگی برای سم زدایی موها

راه های فوری سم زدایی بدن | پزشکت

رژیم غذایی و راه های فوری سم زدایی بدن

هیچ معجزه ای برای سم زدایی بدن وجود ندارد؛ اما رعایت یک رژیم غذایی کلی سالم شامل میوه ها و سبزیجات زیاد می تواند راهکار مناسبی برای سم زدایی بدن باشد. به طور خاص مشخص شده است که غذاهای زیر تأثیر مثبتی بر توانایی کبد و کلیه در پاکسازی و تصفیه مواد زائد و سموم از خون دارند:

آب

بهترین راه برای افزایش عملکرد کلیه ها، نوشیدن آب کافی است. فعالیت و سلامت موثر کلیه ها به آب بستگی دارد تا به آنها در از بین بردن ضایعات بدن کمک کند. آب همچنین به عملکرد مناسب رگ های خونی کمک می کند تا خون آزادانه جریان یابد. کم آبی شدید می تواند منجر به آسیب کلیه ها شود.

ادرار باید در طول روز زرد روشن یا بی رنگ باشد. طبق اعلام انجمن ملی کلیه ، شما باید هر روز حدود 6 فنجان ادرار داشته باشید. مصرف کافی آب برای همه متفاوت خواهد بود. یک قانون کلی روزانه هشت لیوان آب است، اما در صورت ورزش سخت یا وزن بیشتر ممکن است شما نیاز به مقدار اب مصرفی بیشتری داشته باشید. مردان به طور کلی نسبت به زنان به آب بیشتری نیاز دارند.

سبزیجات ترد (کلم بروکلی، کلم، گل کلم، کلم بروکسل)

سبزیجات صلیبی اغلب برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی توصیه می شود. آنها سرشار از آنتی اکسیدان ها و بسیار مغذی هستند. آنها  برای کاهش خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان از جمله سرطان کلیه تاثیر زیادی داشته اند.

به علاوه، این سبزیجات بسیار متنوع هستند. می توانید آنها را به صورت خام، بخارپز، پخته، کبابی یا به عنوان بخشی از سوپ یا سالاد میل کنید.

گریپ فروت

گریپ فروت سرشار از آنتی اکسیدان است و ممکن است به کنترل التهاب در بدن کمک کند. بیشتر مطالعات انجام شده در مورد تأثیر مؤلفه های گریپ فروت در حیوانات انجام شده، اما نتایج امیدوار کننده است. بررسی ها نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در گریپ فروت می توانند به محافظت از کبد در برابر آسیب و اثرات مضر الکل کمک کنند.

سیب

سیب حاوی مقدار زیادی فیبر محلول به نام پکتین است. فیبر محلول به تنظیم سطح قند خون کمک می کند. از آنجا که قند خون بالا می تواند به کلیه های شما آسیب برساند، هر چیزی که به کنترل آن کمک کند، تأثیر غیرمستقیم و مثبتی بر سلامت کلیه خواهد داشت. سیب ها به خصوص با کمی کره بادام زمینی یک میان وعده عالی می باشند.

مطالعه بیشتر: برای پاکسازی روده چی بخوریم؟

راه های فوری سم زدایی بدن | پزشکت

بلوبری

زغال اخته از نظر آنتی اکسیدان فوق العاده است که می تواند کبد را از آسیب محافظت کند. بررسی ها نشان می دهد که آب زغال اخته کامل می تواند به سلامت کبد کمک کند. می توانید زغال اخته تازه یا منجمد را به عنوان میان وعده بخورید، یا آنها را درون ماست، جو دوسر یا آب میوه مخلوط کنید. زغال اخته اغلب به دلیل بهبود عملکرد دستگاه ادراری مورد توجه قرار می گیرد. نشان داده شده است که آنها از اتصال باکتری ها به مجاری ادراری جلوگیری می کنند که به نوبه خود کلیه های شما را از عفونت دور نگه می دارد.

قهوه

نوشیدن قهوه ممکن است اثرات محافظتی بر روی کبد داشته باشد. بررسی ها نشان می دهد که نوشیدن قهوه خطر ابتلا به سیروز را در مبتلایان به بیماری مزمن کبدی را کاهش می دهد. قهوه ابا خطر کمتری در مرگ در افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی و پاسخ بهتر به درمان ضد ویروسی در مبتلایان به هپاتیت C همراه است. این مزایا ممکن است به دلیل توانایی قهوه در جلوگیری از تجمع چربی و کلاژن در کبد باشد.

سیر

سیر طعم فوق العاده ای به هر غذا اعم از خام یا به صورت پودر اضافه می کند. این ماده دارای خاصیت ضد التهابی است و می تواند به کاهش کلسترول و فشار خون کمک کند. فشار خون بالا می تواند به رگ های خونی کلیه آسیب برساند، بنابراین بهتراست که آن را کنترل کنید.

ماهی

انواع خاصی از ماهی ها مانند ماهی قزل آلا، ماهی تن یا ساردین از نظر اسیدهای چرب امگا 3 بسیار سرشار هستند. نشان داده شده است که اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش سطح تری گلیسیرید خون و کاهش فشار خون می شوند که هر دو می توانند به کبد و کلیه های شما کمک کنند.

به خاطر داشته باشید که ماهی ها از نظر پروتئین سرشار هستند. اگر شما در حال حاضر بیماری های کلیوی دارید باید مقدار از غذاهای با پروتئین بالا که می خورید را محدود کنید. خوردن بیش از حد پروتئین ممکن است عملرد کلیه ها را سخت تر کند.

مطالعه بیشتر: روش های پاکسازی ریه

راه های فوری سم زدایی بدن | پزشکت

گیاهان دارویی برای سلامت کلیه و کبد

بسیاری از گیاهان دارای مزایای مفیدی برای سلامتی شما هستند. با این حال، باید از مصرف زیاد عصاره های گیاهی خودداری کنید زیرا ممکن است برای کلیه های مضر باشد . در صورت ابتلا به بیماری کلیوی یا کبد، باید از مصرف تمام مکمل های گیاهی خودداری کنید. قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا برنامه مکمل خود، با پزشک خود مشورت کنید.

زنجبیل

زنجبیل ممکن است به بهبود کنترل قند خون بدن کمک کند. مطالعات همچنین نشان داده است که زنجبیل در درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) تاثیر زیادی دارد. زنجبیل تازه یا پودر شده می تواند طعم خاصی به غذاهای خاص اضافه کند یا می توانید آن را به عنوان یک چای بنوشید.

چای سبز

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن چای سبز ممکن است سلامت کبد را بهبود بخشد و باعث کاهش ذخایر چربی در کبد شود. بیشترین فواید در افرادی دیده می شود که حداقل چهار فنجان چای سبز در روز می نوشند.

مطالعه بیشتر: انواع چای های گیاهی که باید امتحان کنید.

هیبیسکوس (روزول)

Roselle گونه ای از هیبیسکوس با عطر و طعم شبیه زغال اخته است. نشان داده شده است كه اثرات ادرارآوري بر بدن دارد و ممكن است به تصفيه كليه كمك كند. هیبیسکوس به عنوان چای موجود است.

جعفری

تحقیقات انجام شده در حیوانات نشان می دهد که جعفری همچنین می تواند به محافظت از کبد کمک کند. مطالعه دیگری نشان داد که جعفری به حجم ادرار کمک کرده و عملکرد کلیه ها برای دفع بیشتر را بهبود می بخشد.

قاصدک

قاصدک به عنوان یک ادرار آور عمل می کند  این به نوبه خود در فیلتر کردن ضایعات از خون تاثیر بسیار زیادی دارد. حداقل یک مطالعه اخیر همچنین نشان داده است که قاصدک می تواند برای عملکرد کبد مفید باشد.

بهترین راه برای لذت بردن از قاصدک، دم کردن چای با استفاده از برگ های قاصدک، گل یا ریشه آن است.

مطالعه بیشتر: برای پاکسازی کلیه چی بخوریم؟

راه های فوری سم زدایی بدن | پزشکت

راهکار های برتر برای کمک به سم زدایی بدن

بعد از یک برنامه سم زدایی ، می توانید روزانه بدن خود را با این مکمل های غذایی و شیوه های زندگی تمیز کنید:

  • پوست خود را خشک کنید.
  • استرس را با تأکید بر احساسات مثبت تغییر دهید.
  • مهمترین راه سم زدایی ورزش است. هر روز یک ساعت یوگا را امتحان کنید.
  • از سونا استفاده کنید تا بدن شما از طریق تعریق بتواند سموم را از بین ببرد.
  • نفس عمیق بکشید تا اکسیژن بتواند کاملتر از طریق سیستم شما گردش کند.
  • با مصرف گیاهانی مانند ریشه قاصدک، باقلا و خار خار و نوشیدن چای سبز، کبد را تمیز و محافظت کنید.
  • ویتامین C مصرف کنید که به بدن کمک می کند تا گلوتاتیون تولید کند. گلوتاتیون یک ترکیب کبدی که سموم بدن را دور می کند.
  • مقدار زیادی فیبر از جمله برنج قهوه ای و میوه و سبزیجات تازه از نظر ارگانیک بخورید. چغندر، تربچه، کنگر فرنگی، کلم، کلم بروکلی غذاهای سم زدایی عالی هستند.
  • هیدروتراپی رابا دوش گرفتن دوش بسیار گرم به مدت پنج دقیقه تمرین کنید و اجازه دهید آب روی پشت شما جاری شود. در ادامه به مدت 30 ثانیه با آب سرد دوش بگیرید. این کار را سه بار انجام دهید و سپس به مدت 30 دقیقه در رختخواب شوید.

حرف آخر

دیگر نیازی به خرید مکمل های سم زدایی و یا هزینه کردن بر روی پاک کننده های شدید سم زدایی برای تمیز کردن خون نیست. بدن به سیستم سم زدایی مخصوص به خود مجهز است. تمام آنچه شما واقعاً به آن احتیاج دارید یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه و سبزیجات و آب کافی است. همچنین باید مصرف الکل را ترک کنید.  ترک الکل باعث می شود که کبد و کلیه های شما به بهترین وجه عملکرد مناسبی را داشته باشند.

مواد غذایی مانند کلم، انواع توت ها، قهوه و سیر از سلامت کبد و کلیه ها حمایت می کنند، اما آنها به هیچ وجه تاثیری بیشتر از فعالیت کلیه و کبد سالم شما ندارند.  اگر به بیماری کبد یا کلیه مبتلا شده اید، در مورد هرگونه تغییر رژیم غذایی خاص، چای های گیاهی یا تغییر سبک زندگی که برای مدیریت وضعیت خود باید انجام دهید با پزشک خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

3

مقالات مرتبط

3 دیدگاه

  1. با عرض سلام و خسته نباشید
    مطالب خوب هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز