لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

انسولین لانتوس چیست؟

انسولین لانتوس چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


انسولین لانتوس (انسولین گلارژین) در بزرگسالان و کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 و بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 برای بهبود کنترل قند خون استفاده می شود. لانتوس به عنوان انسولین پایه شناخته می شود که قند خون را در طول روز و شب ثابت نگه می دارد.

انسولین لانتوس که بدن به طور معمول تولید می کند را جایگزین خواهد کرد. کبد را از تولید قند بیشتر باز می دارد و به انتقال قند از خون به سایر بافت های بدن کمک می کند، جایی که برای انرژی استفاده می شود. لانتوس به صورت زیر جلدی (زیر پوست) به شکم، بازو یا ران تزریق می شود.

لانتوس حاوی 100 واحد انسولین گلارژین در هر میلی لیتر است. همچنین به صورت تزریق قلم از پیش پر شده (به نام Lantus Solostar) و در ویال موجود است.

Lantus برای چه مواردی استفاده می شود؟

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) لانتوس را برای بهبود کنترل قند خون در موارد زیر تایید کرده است:

  • بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2
  • بزرگسالان و کودکان (سن 6 سال و بالاتر) مبتلا به دیابت نوع 1

لانتوس برای درمان کتواسیدوز دیابتی (DKA) استفاده نمی شود. DKA یک عارضه جدی دیابت است که در آن بدن سطوح بالایی از اسیدهای خون به نام کتون را تولید می کند. DKA بیشتر در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 رخ می دهد، اما می تواند در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز رخ دهد.

نحوه و دوز مصرف انسولین لانتوس

لانتوس به صورت زیر جلدی (زیر پوست) به ران، بازو یا شکم تزریق می شود . هرگز آن را با سایر انسولین ها مخلوط نکنید. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما نشان می دهد که کجا و چگونه این دارو را تزریق کنید. به طور مداوم محل تزریق را عوض کنید. اگر از قلم تزریق استفاده می کنید، برای هر تزریق بهتر است از یک سوزن جدید استفاده شود.

هنگام تجویز Lantus، از تزریق به موارد زیر خودداری کنید:

  • یک ورید یا ماهیچه
  • همان محل تزریق دو روز متوالی
  • پوست آسیب دیده، کبود یا زخمی شده

انسولین لانتوس معمولاً یک بار در روز و در همان زمان تزریق می شود. هنگام درمان دیابت نوع 1 (و در برخی موارد هنگام درمان دیابت نوع 2)، شما همچنین از انسولین کوتاه اثر همراه با وعده های غذایی و طبق دستور ارائه دهنده خود استفاده خواهید کرد. محلول تزریق را بررسی کنید تا مطمئن شوید که شفاف و بی رنگ است. اگر محلول کدر به نظر می رسد، رنگ آن تغییر کرده یا ذرات در آن وجود دارد، با داروساز تماس بگیرید.

با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد نظارت بر قند خون و همچنین هیپوگلیسمی (قند خون پایین) و نحوه درمان آن صحبت کنید . قند خون پایین می تواند باعث گرسنگی، سرگیجه، تاری دید، گیجی و لرزش شود. ارائه دهنده شما ممکن است به شما در مورد نحوه مدیریت قند خون پایین راهنمایی کند.

ذخیره سازی

انسولین لانتوس باز نشده را تا زمان استفاده یا تا تاریخ انقضا در یخچال نگهداری کنید. شما همچنین می توانید Lantus باز نشده را در دمای اتاق (بین 68 تا 77 درجه فارنهایت) نگهداری کنید، اما باید ظرف 28 روز از آن استفاده کنید.

انسولین لانتوس را در ظرف اصلی خود دور از گرما و نور نگهداری کنید. آنرا نزدیک عنصر خنک کننده در یخچال نگهداری نکنید. انسولین را فریز نکنید. اگر یخ زده است، Lantus را دور بریزید و با داروساز خود تماس بگیرید.

پس از باز شدن، ویال Lantus را می توان در یخچال یا در دمای اتاق نگهداری کرد و باید در مدت 28 روز استفاده شود. قلم تزریق را در دمای اتاق نگهداری کنید و ظرف 28 روز از آن استفاده کنید. پس از باز کردن قلم Lantus Solostar آن را در یخچال قرار ندهید. در صورت استفاده از قلم، سوزن را قبل از نگهداری قلم خارج کنید. برای هر تزریق از یک سوزن جدید استفاده کنید. هرگز از سوزن مجدد استفاده نکنید.

Lantus را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

موارد استفاده خارج از برچسب

گاهی اوقات، Lantus بدون برچسب استفاده می شود، به این معنی که از راه هایی استفاده می شود که مورد تایید FDA نیستند.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است Lantus را برای استفاده در موارد زیر تجویز کنند:

  • کودکان و نوجوانانی که اضافه وزن دارند و به تازگی مبتلا به دیابت نوع 2 تشخیص داده شده است.
  • حتی کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 2 به اندازه کافی با رژیم غذایی، ورزش و داروهای خوراکی کنترل نمی شوند.
  • کودکان 2 تا 5 ساله مبتلا به دیابت نوع 1

چه مدت طول می کشد تا لانتوس اثر کند؟

انسولین لانتوس چیست؟ || پزشکت

انسولین لانتوس در حدود 90 دقیقه شروع به کاهش قند خون می کند. هر دوز از Lantus حدود 24 ساعت طول می کشد، بنابراین شما آن را یک بار در روز مصرف کنید تا قند خون را در سطح ثابت نگه دارید (بدون غذا).

عوارض جانبی لانتوس چیست؟

این لیست کاملی از عوارض نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. یک متخصص پزشکی می تواند شما را در مورد عوارض جانبی راهنمایی کند. اگر عوارض دیگری را تجربه کردید، با داروساز یا متخصص پزشکی خود تماس بگیرید.

مانند سایر داروها، انسولین لانتوس ممکن است عوارض ایجاد کند. به پزشک خود در مورد هر گونه عوارض جانبی که تجربه می کنید اطلاع دهید، به خصوص اگر علائم شما بدتر شود یا از بین نرود.

شایع ترین عوارض انسولین لانتوس، عبارتند از:

  • سردرد
  • تورم اندام ها
  • درد عضلانی
  • خارش و بثورات
  • واکنش محل تزریق
  • واکنش حساسیت مفرط
  • هیپوگلیسمی (قند خون پایین)
  • لیپودیستروفی محل تزریق (تورم بافت)
  • عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یا آنفولانزا

عوارض شدید

در صورت داشتن عوارض جانبی جدی فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. عوارض جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

واکنش حساسیت مفرط یا آنافیلاکسی: علائم می تواند شامل بثورات پوستی، کهیر، تورم در اطراف لب ها، زبان و صورت و دشواری در تنفس باشد و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

هیپوگلیسمی (قند خون پایین): با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد نظارت بر قند خون و نحوه درمان قند خون پایین صحبت کنید. از علائم قند خون پایین مانند گرسنگی، سرگیجه، لرزش، تعریق، گیجی، تاری دید و تحریک پذیری آگاه باشید.

هیپوکالمی (سطح پایین پتاسیم): علائم ممکن است شامل گرفتگی عضلات پا، یبوست، ضربان قلب نامنظم، بال زدن در قفسه سینه، افزایش تشنگی، ادرار، بی حسی و گزگز، ضعف عضلانی و احساس لنگی باشد. در صورت بروز هر یک از این علائم فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض بلند مدت

در حالی که بسیاری از افراد لانتوس را به خوبی تحمل می کنند، عوارض جانبی طولانی مدت یا تاخیری ممکن است. برخی از عوارض جانبی طولانی مدت می تواند خفیف باشد، مانند:

  • عفونت
  • افزایش وزن
  • درد عضلات و مفاصل
  • مقاومت به انسولین (زمانی که بدن به خوبی به انسولین پاسخ نمی دهد و در نتیجه قند خون افزایش می یابد).

عوارض جانبی طولانی مدت متوسط ​​می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افسردگی
  • سطوح پایین پتاسیم
  • تورم دست ها یا ساق پا
  • ضعف، بی حسی و درد در دست ها و پاها
  • آب مروارید (کدر شدن عدسی طبیعی چشم)
  • لیپودیستروفی (تورم بافت های اطراف محل تزریق)

عوارض جانبی شدید طولانی مدت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شوک انسولین: در این شرایط قند خون به شدت پایین است و یک وضعیت اورژانسی محسوب می شود.
  • رتینوپاتی: این وضعیت باعث عوارض چشمی می شود که می تواند منجر به از دست دادن بینایی و نابینایی شود.

لانتوس ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. در صورت بروز هرگونه مشکل غیرعادی در حین مصرف این دارو با پزشک خود تماس بگیرید.

چه مقدار انسولین گلارژین باید مصرف کنم؟

انسولین لانتوس چیست؟ || پزشکت

دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید. مقدار دارویی که مصرف می کنید به قدرت دارو بستگی دارد. همچنین، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می‌کنید، زمان مجاز بین دوزها، و مدت زمانی که دارو را مصرف می‌کنید به مشکل پزشکی که برای آن از دارو استفاده می‌کنید بستگی دارد.

Lantus را می توان در کودکان 6 ساله و بالاتر مبتلا به دیابت نوع 1 استفاده کرد. با این حال، FDA برای کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 تایید نشده است.

مصرف در افراد با شرایط خاص

افرادی که باردار هستند، قصد باردار شدن یا شیردهی دارند، باید برای مشاوره پزشکی با پزشک خود مشورت کنند. اگر قبلاً از Lantus استفاده می کنید و متوجه شده اید که باردار هستید، به پزشک خود اطلاع دهید.

مشکلات کلیه یا کبد. افرادی که مشکلات کلیوی یا کبدی دارند ممکن است با احتیاط لانتوس تجویز شود. در این موارد، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است به طور مکرر درمان شما را تحت نظر داشته باشد و در صورت لزوم دوز شما را تنظیم کند.

مصرف بیش از حد لانتوس می تواند باعث کاهش قند خون و سطح پایین پتاسیم شود. مصرف بیش از حد شدیدتر می تواند باعث کاهش قند خون همراه با کما، تشنج یا اختلالات عصبی شود.

موارد احتیاط هنگام مصرف انسولین لانتوس

هرگز به هیچ عنوان از قلم یا کارتریج انسولین دیگران استفاده نکنید. استفاده مشترک از سوزن یا قلم می تواند منجر به انتقال ویروس های هپاتیت، اچ آی وی یا سایر بیماری های منتقله از طریق خون شود.

پزشک شما ممکن است پیشرفت شما را در ویزیت های منظم بررسی کند، به خصوص در چند هفته اول که از این دارو استفاده می کنید. حتی احتمال دارد برای بررسی اثرات ناخواسته آزمایش خون تجویز کند.

بسیار مهم است که هر دستورالعمل تیم مراقبت بهداشتی خود را در مورد موارد زیر به دقت دنبال کنید:

  • الکل: نوشیدن الکل ممکن است باعث کاهش شدید قند خون شود. این موضوع را با تیم مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.
  • سایر داروها: در طول مدتی که از انسولین گلارژین استفاده می کنید بهتر است از داروهای دیگر استفاده نشود، مگر اینکه با پزشک خود مشورت کرده باشید. این به ویژه شامل داروهای بدون نسخه مانند آسپرین و داروهای کنترل اشتها، آسم، سرماخوردگی، سرفه، تب یونجه یا مشکلات سینوسی می شود.
  • مشاوره: بیماران مبتلا به دیابت ممکن است نیاز به مشاوره ویژه در مورد تغییرات دوز داروی دیابت داشته باشند که ممکن است به دلیل تغییرات سبک زندگی مانند تغییر در ورزش و رژیم غذایی رخ دهد. علاوه بر این، مشاوره در مورد پیشگیری از بارداری و بارداری به دلیل مشکلاتی که ممکن است در بیماران دیابتی در دوران بارداری ایجاد شود، ضروری است.

عوارض مصرف بیش از حد انسولین لانتوس

مصرف زیاد انسولین گلارژین می تواند باعث هیپوگلیسمی (قند خون پایین) شود. همچنین در صورت استفاده از انسولین گلارژین همراه با داروهای ضد دیابت دیگر، تغییر در رژیم انسولین (مانند قدرت انسولین، نوع انسولین، محل تزریق)، تاخیر یا فراموش کردن یک وعده غذایی یا میان وعده، ورزش بیش از حد معمول، یا نوشیدن الکل، قند خون پایین ممکن است رخ دهد. . علائم قند خون پایین باید قبل از اینکه منجر به بیهوشی شود، درمان شود . افراد مختلف ممکن است علائم مختلفی از قند خون پایین را احساس کنند. مهم است که یاد بگیرید معمولاً کدام علائم قند خون پایین را دارید تا بتوانید به سرعت آن را درمان کنید.

علائم قند خون پایین شامل اضطراب، تغییر رفتار مشابه مستی، تاری دید، عرق سرد، گیجی، مشکل در تفکر، سرگیجه یا سبکی سر، خواب آلودگی، گرسنگی بیش از حد، ضربان قلب سریع، سردرد، تحریک پذیری یا رفتار غیر طبیعی، عصبی بودن، کابوس، خواب بی قرار، لرزش، تکلم نامفهوم و گزگز در دست ها، پاها، لب ها یا زبان هستند.

در صورت بروز علائم قند خون پایین، قرص یا ژل گلوکز، شربت ذرت، عسل یا حبه قند بخورید یا آب میوه، نوشابه غیر رژیمی یا شکر حل شده در آب بنوشید تا علائم را تسکین دهید. همچنین خون خود را از نظر قند خون پایین بررسی کنید. در صورت عدم بهبود علائم فوراً به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید. در صورت بروز علائم شدید مانند تشنج یا بیهوشی، کسی باید فوراً با اورژانس تماس بگیرد. یک کیت گلوکاگون به همراه سرنگ و سوزن در دسترس داشته باشید و نحوه استفاده از آن را بدانید. اعضای خانواده شما نیز باید بدانند که چگونه از آن استفاده کنند.

خطر خواب آلودگی

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. تا زمانی که متوجه نشدید این دارو بر شما تأثیر می گذارد، رانندگی نکنید یا کار دیگری که می تواند خطرناک باشد انجام ندهید.

این دارو ممکن است باعث کاهش سطح پتاسیم در خون شما شود. از داروها، مکمل‌ها یا جایگزین‌های نمکی که حاوی پتاسیم هستند استفاده نکنید، مگر اینکه این موضوع را با پزشک خود در میان گذاشته باشید.

استفاده از این دارو همراه با سایر داروهای دیابت (به عنوان مثال، پیوگلیتازون، روزیگلیتازون، Actos®، Actoplus Met®، Avandia®) ممکن است باعث مشکلات جدی قلبی یا ادم (احتباس مایعات) شود. در صورت افزایش سریع وزن، درد یا ناراحتی قفسه سینه، خستگی یا ضعف شدید، مشکلات تنفسی، ضربان قلب ناهموار، یا تورم بیش از حد دست ها، مچ پا یا پاها، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

دلایلی که من نباید انسولین لانتوس مصرف کنم چیست؟

لانتوس برای همه افراد مناسب نیست. برخی افراد نباید لانتوس مصرف کنند. اگر به انسولین گلارژین یا هر یک از مواد غیرفعال موجود در لانتوس حساسیت دارید، نباید این دارو را مصرف کنید. همچنین اگر دوره ای از قند خون پایین دارید، نباید از لانتوس استفاده کنید.

لانتوس ممکن است در برخی افراد با احتیاط تجویز شود فقط در صورتی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی بی خطر بودن آن را تشخیص دهد.

افراد با شرایط زیر بهتر است لانتوس  را با احتیاط استفاده کنند:

  • سطوح پایین پتاسیم
  • مبتلایان مشکلات کلیوی یا کبدی
  • با اختلال بینایی (فرم قلم سولوستار)
  • با آمیلوئیدوز پوستی موضعی (پوست با توده)
  • کسانی که عفونت، بیماری یا استرس را تجربه می کنند.

چه داروهای دیگری ممکن است با انسولین لانتوس تداخل داشته باشند؟

در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، از جمله داروهای نسخه ای و بدون نسخه، و ویتامین ها یا مکمل ها، به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بگویید.

برخی از داروها هنگامی که با لانتوس مصرف شوند ممکن است خطر افت قند خون را افزایش دهند و نیاز به دوز کمتری از لانتوس و نظارت مکرر دارند. برخی از این داروها عبارتند از:

  • داروهای ضد دیابت
  • پروزاک (فلوکستین)
  • دیسوپیرامید (موجود با نام های تجاری Norpace و Norpace CR)
  • مهارکننده های ACE مانند زستریل (لیزینوپریل) و آلتاس (رامیپریل)
  • مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II مانند آواپرو (ایربسارتان) و کوزار (لوزارتان)
  • فنوفیبرات (با نام های تجاری Antara، Fenoglide و Lipofen و غیره موجود است).
  • مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)، نوعی داروی ضد افسردگی

برخی از داروها می توانند اثر Lantus را کاهش دهند و ممکن است نیاز به دوز بالاتر از Lantus و نظارت مکرر داشته باشند. آنها عبارتند از:

  • آنتی سایکوتیک های آتیپیک مانند زیپرکسا (اولانزاپین)
  • هورمون های تیروئید مانند سینتروید (لووتیروکسین)
  • دیورتیک ها مانند لازیکس (فروزماید) و میکروزید (هیدروکلروتیازید)
  • کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون (در میان نام‌های تجاری دلتازون و رایوس موجود است).

برخی از داروها یا مواد می توانند اثر لانتوس را افزایش یا کاهش دهند. برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • الکل
  • بتا بلاکرها مانند ایندرال (پروپرانولول) و زبتا (بیسوپرولول)
  • لیتیوم (موجود با نام های تجاری Eskalith، Eskalith CR و Lithobid)

در نهایت، برخی از داروها می توانند علائم قند خون پایین را پنهان کنند و نیاز به نظارت مکرر قند خون دارند. مثالها عبارتند از:

  • مسدود کننده های بتا
  • کلونیدین
  • رزرپین

داروهای جایگزین انسولین لانتوس کدامند؟

انسولین لانتوس چیست؟ || پزشکت

لانتوس حاوی انسولین گلارژین است. انسولین گلارژین نیز به عنوان انسولین های دیگر با نام تجاری موجود است:

Basaglar: حاوی انسولین گلارژین است و در همان دوز Lantus موجود است که 100 واحد در میلی لیتر است. Basaglar برای استفاده در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 و در کودکان حداقل 6 سال مبتلا به دیابت نوع 1 نشان داده شده است.

Semglee: یک محصول بیوسناد حاوی 100 واحد در هر میلی لیتر انسولین گلارژین است، همان دوز Lantus. Semglee اولین محصول انسولین بیوسیملار قابل تعویض است که توسط FDA تایید شده است. این بدان معنی است که Semglee را می توان جایگزین داروی Lantus با نام تجاری (همچنین به عنوان محصول مرجع) کرد. Semglee برای استفاده در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 و در کودکان حداقل 6 سال مبتلا به دیابت نوع 1 است.

Toujeo: همچنین حاوی انسولین گلارژین است و در دوز بالاتر از Lantus (300 واحد در میلی لیتر) موجود است. برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 استفاده می شود.

سولیکوا: دارویی حاوی انسولین گلارژین و لیکسیسناتید ( آگونیست GLP-1 ) این دارو همراه با رژیم غذایی و ورزش برای بهبود کنترل قند خون در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می شود.

سوالات متداول

Lantus برای چه مواردی استفاده می شود؟ لانتوس کنترل قند خون را در بزرگسالان و کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 بهبود می بخشد. همچنین در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می شود. این یک انسولین پایه (پس زمینه) طولانی اثر است و قند خون را بین وعده های غذایی و در طول شب ثابت نگه می دارد.

انسولین لانتوس چگونه اثر می کند؟ به طور کلی لانتوس جایگزین انسولینی است که به طور معمول توسط بدن ساخته می شود. لانتوس همچنین از تولید قند بیشتر در کبد جلوگیری می‌کند و به انتقال قند از خون به بافت‌های دیگر کمک می‌کند و سپس برای انرژی استفاده می‌شود.

چه مدت طول می کشد تا لانتوس اثر کند؟ یک دوز از Lantus شروع به کاهش قند خون در حدود 90 دقیقه می کند. با این حال، Lantus یک انسولین پایه است که در طول 24 ساعت بدون هیچ پیک بزرگ، یک اثر ثابت و یکنواخت دارد. از آنجایی که هر دوز حدود 24 ساعت طول می کشد، شما معمولا یک بار در روز از Lantus استفاده می کنید.

انسولین های کوتاه اثر در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 استفاده می شود و گاهی اوقات در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می شود. به عنوان مثال می توان به Humalog (انسولین lispro) و Novolog (انسولین آسپارت) اشاره کرد.

عوارض جانبی لانتوس چیست؟ شایع ترین عوارض جانبی لانتوس کاهش قند خون، واکنش محل تزریق، درد عضلانی، خارش، بثورات پوستی، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، آنفولانزا، سردرد و ادم (ورم) است.

چگونه مصرف لانتوس را قطع کنم؟ ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما در مورد مدت زمان مصرف Lantus توصیه می کند. مصرف دارو را بدون راهنمایی ارائه دهنده خود قطع نکنید.

سخن آخر

قبل از شروع مصرف لانتوس، سابقه پزشکی خود و تمام داروهایی که مصرف می کنید را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.

هنگام مصرف Lantus، دستورالعمل های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را برای استفاده دنبال کنید. اطلاعات بیمار همراه با نسخه شما را بخوانید و در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید. با ارائه دهنده خود در مورد پایش قند خون صحبت کنید. مطمئن شوید که می دانید چگونه و چه زمانی قند خون خود را آزمایش کنید.

هنگام مصرف لانتوس از نوشیدن الکل خودداری کنید. داروها را از نظر محتوای الکل بررسی کنید، مانند شربت های سرفه. تا زمانی که متوجه نشدید لانتوس چه تأثیری بر شما دارد از رانندگی خودداری کنید. همیشه برچسب نسخه را قبل از تزریق لانتوس بررسی کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز