لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

دارو های خانگی

داروهای خانگی | پزشکت

فهرست مطالب

دارو های خانگی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

احتمالاً در بعضی موارد از دارو های خانگی مانند چای های گیاهی برای سرماخوردگی، روغن های گیاهی برای کاهش سردرد، مکمل های گیاهی به منظور بهبود کیفیت خواب خود استفاده کرده ابد. دقیقاً مشخص نیست چه عواملی باعث می شود یک داروی خانگی بتواند تغییر فیزیولوژیکی واقعی در بدن ایجاد کند. اما خوشبختانه، در دهه های اخیر، دانشمندان در آزمایشگاه سؤال های مشابهی را مطرح می کنند و دریافتند که برخی از داروهای گیاهی ما فقط داستان های قدیمی نیستند و آن ها می توانند تاثیر زیادی در سلامتی و تسکین علائم بیماری ها داشته باشند، از جمله:

شنبلیله برای شیردهی

دانه های شنبلیله اغلب در مدیترانه و آسیا در پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرند، اما این ادویه که شبیه به میخک است خواص دارویی مختلفی دارد. مصرف شنبلیله داخل چای می تواند در افزایش شیر مادر موثر و مفید باشد. برای افرادی که اسهال را تجربه می کنند، شنبلیله می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. به عنوان یک مکمل، شنبلیله می تواند سطح قند خون را کاهش دهد نقش شنبلیله در اینجا تا حدودی به دلیل داشتن فیبر بالای آن است که می تواند در بهبود عملکرد انسولین موثر باشد. می توانید برای طعم آن به عنوان چاشنی آن را به ماست اضافه کنید یا آن را روی سالادها بپاشید.

سیر

برخی از بررسی ها نشان می دهد افرادی که سیر بیشتری مصرف می کنند کمتر به انواع خاصی از سرطان مبتلا می شوند. اما به نظر می رسد مکمل های سیر این تاثیر را نداشته باشند. همچنین مصرف سیر می تواند در کاهش کلسترول خون و فشار خون تاثیر داشته باشد.

چای سبز

داروهای خانگی | پزشکت

چای سبز منبع عالی برخی از آنتی اکسیدان های قدرتمند است که می تواند سلول های بدن را در برابر آسیب محافظت کند. حتی ممکن است احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان ها مانند پوست، پستان، ریه و روده بزرگ را کاهش دهد.

زردچوبه برای درد و التهاب

زردچوبه تقریباً 4000 سال است که در درجه اول در آسیای جنوبی به عنوان بخشی از داروی ضددرد مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که صحبت از اهداف دارویی اثبات شده می شود، زردچوبه ممکن است برای درمان درد به ویژه درد همراه با التهاب بهترین درمان خانگی باشد. بررسی های متعددی نشان داده اند که کورکومین موجود در زردچوبه می تواند عامل مهمی در خواص داروی آن باشد. یک بررسی در افراد مبتلا به آرتروز نشان داد میزان درد بیماران بعد از مصرف 500 میلی گرم کورکومین به اندازه 50 میلی گرم دیکلوفناک سدیم، یک داروی ضد التهاب کاهش یافته است. بررسی ها ثابت کرده اند که عصاره زردچوبه در بیماران مبتلا به آرتروز زانو به اندازه ایبوپروفن تاثیر مثبتی در تسکین درد افراد داشته است.

مقدار کورکومین موجود در زردچوبه حداکثر 3 درصد است و شما می توانید برای تسکین مکمل کورکومین را مصرف کنید و بهتر است زردچوبه را آسیاب نکنید. فقط برای تقویت جذب در هنگام استفاده از زردچوبه فلفل سیاه را به آن اضافه می کنید. زردچوبه در طولانی مدت تاثیر خودش را نشان می دهد. مصرف 1/2 قاشق غذاخوری زردچوبه در روز پس از چهار تا هشت هفته مزایای قابل توجهی را در سلامت انسان دارد. این ادویه به دلیل داشتن شرایط مختلفی از آرتروز تا کبد چرب کمک کرده است. اما باید از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید زیرا باعث بروز مشکلات گوارشی می شود.

فلفل قرمز برای تسکین درد و التهاب

داروهای خانگی | پزشکت

در حال حاضر، کپسایسین یک ماده موضعی محبوب برای کنترل درد است که باعث گرم شدن ناحیه ای از پوست می شود. کپسایسین یک عنصر فعال در فلفل های قرمز اسک که کاربرد آن در داروهای سنتی سابقه طولانی دارد. بنابراین، استفاده از آن در هنگام درد ماهیچه ها یا درد عمومی بدن می تواند موثر باشد.

بر همین اساس می توانید خمیر کپسایسین را برای موارد ضروری تهیه کنید.

  1. 3 قاشق غذاخوری پودر فلفل قرمز با 1 فنجان روغن نارگیل را با هم مخلوط کنید.
  2. روغن را روی حرارت کم گرم کنید تا ذوب شود.
  3. مخلوط را به مدت 5 دقیقه کاملاً هم بزنید.
  4. از روی حرارت برداشته و درون یک کاسه بریزید و بگذارید محکم شود.
  5. هنگام خنک شدن، روی پوست خود ماساژ دهید.

بهتر است قبل از استفاده زیاد از خمیر، مقداری از آن را بر روی پوست دست خود آزمایش کنید. هرگز از این کرم دور صورت یا چشم استفاده نکنید و حتماً هنگام استفاده آن از دستکش استفاده کنید.

دارچین

شاید شنیده باشید که دارچین می تواند در کنترل قند خون برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند مناسب است. اما هیچ مدرکی مبنی بر انجام هرگونه شرایط پزشکی وجود ندارد.

زنجبیل برای درد و حالت تهوع

داروهای خانگی | پزشکت

حتما استفاده از زنجبیل را در هنگام سرماخوردگی و یا گلودرد تجربه کرده اید. اما شما می توانید برای نتیجه گیری و اثربخشی بهتر، زنجبیل را در چای خود رنده کنید. اما فواید دیگر زنجبیل که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، اثربخشی آن به عنوان یک ضد التهاب است. دفعه بعد که احساس تهوع کم و یا سردرد دارید، زنجبیل را امتحان کنید. زنجبیل از سایر داروهای تسکین دهنده های درد متفاوت است که مستقیما التهاب را هدف قرار می دهند. زنجبیل برخی از انواع ترکیبات التهابی را مسدود می کند و التهاب موجود را تجزیه می کند.

  •  مقداری زنجبیل خام را رنده کنید.
  • 2 فنجان آب بجوشانید و روی زنجبیل بریزید.
  • بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند.
  • مقداری آب لیمو و یا را به آن اضافه کنید تا طعم آن شیرین شود و بعد استفاده کنید.

روغن اکالیپتوس برای تسکین درد

روغن اکالیپتوس یک مؤلفه به نام 1،8 سی سینول دارد که ممکن است به تسکین درد کمک کند. این مؤلفه خاصیت مرفین دارد. بررسی ها نشان داده که روغن اکالیپتوس باعث تسکین دردهای بدن حتی پس از استنشاق می شود. با این حال، استنشاق روغن اکالیپتوس برای همه افراد مناسب نیست و در برخی مواقع باعث ایجاد آسم می شود و ممکن است منجر به مشکلات تنفسی در نوزادان شود.

حمام گرم

حمام گرم برای همه مواردی که بر ماهیچه ها، استخوان ها و تاندون ها (بافت هایی که عضلات شما را به استخوان های شما وصل می کند) مانند آرتروز، کمردرد و درد مفاصل مفید است. آب گرم می تواند به جریان خون به مناطقی که به آن نیاز دارند کمک کند.

یخ

در 48 ساعت اول پس از آسیب دیدگی، یک کیسه نخود فرنگی منجمد یا به سادگی یک کیسه پلاستیکی یا حوله مرطوب با یخ را روی ناحیه آسیب دیده قرار دید. شما همچنین می توانید از آن در آسیب هایی که باعث درد و تورم می شود استفاده کنید. هرگز بیش از 20 دقیقه از یخ استفاده نشود و در صورت قرمز شدن پوست آن را بردارید.

اسطوخودوس برای میگرن و اضطراب

داروهای خانگی | پزشکت

استنشاق اسطوخودوس می تواند در تسکین حملات میگرنی، سردرد، اضطراب و احساس عمومی استرس افراد موثر باشد. نوشیدن چای اسطوخودوس یکی از راه های کاهش اضطراب و آرامش ذهن و بدن است. علاوه بر روغن آن به عنوان یک روغن ضروری، می تواند با سایر روغن های گیاهی برای آروماتراپی نیز ترکیب شود. بررسی ها نشان می دهد که اسطوخودوس در ترکیب با مریم گلی و گل رز، در تسکین علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS) مفید است. در حالی که اسطوخودوس یک گیاه قدرتمند است، اما می تواند با عوارض جانبی همراه باشد. استفاده مستقیم از روغن ضروری بدون رقیق کننده ممکن است باعث تحریک پوست و یا تأثیر بالقوه بر سطح هورمون شود. همیشه روغن های ضروری را قبل از استفاده رقیق کنید.

نعناع برای درد و هضم ماهیچه ها

نعناع صدها سال است که به عنوان داروی درمانی استفاده می شود. روغن نعناع ممکن است به سندرم روده تحریک پذیر کمک کند و برای سردرد نیز مفید است. نعناع بسته به نوع آن، می تواند کاربردها و مزایای مختلفی را ارائه دهد. نعناع wintergreen دارای متیل سالیسیلات است، که استفاده از آن می تواند در تسکین درد مفاصل و عضلات موثر باشد. نوع دیگر نعناع که معمولاً در طب عامیانه مورد استفاده قرار می گیرد قرص نعناع است و به عنوان یک ماده مغذی موجود در بسیاری از داروهای مختلف به ویژه در درمان علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مؤثر است.

بررسی ها نشان می دهد که مصرف آن همراه با فیبر به کاهش اسپاسم کمک می کند. نعناع کانال ضد درد در روده بزرگ را فعال می کند، و باعث کاهش درد التهابی در دستگاه گوارش می شود. فراتر از هضم و مشکلات معده، یک کپسول روغن نعناع یا چای آن همچنین ممکن است به تسکین سردرد، سرماخوردگی و ناراحتی های بدن کمک کند.

عسل

داروهای خانگی | پزشکت

این شیرین کننده طبیعی ممکن است به اندازه داروهای بدون نسخه برای سرفه عمل کند. اما عسل را نباید به خردسالان و کودک نوپا کمتر از 1 سال بدهید. خطر کمی از مسمومیت غذایی نادر اما جدی که می تواند برای آنها خطرناک باشد وجود دارد. و گرچه شنیده اید که عسل “محلی” می تواند به آلرژی کمک کند، اما مطالعات انجام این کار را تأیید نمی کد.

غذاهای سرشار از منیزیم

کمبود منیزیم می تواند منجر به بروز برخی علائم مانند درد عضلات، حملات میگرنی، خستگی بیش از حد شود. در حالی که غالباً گفته می شود منیزیم برای رشد و نگهداری استخوان ها لازم و ضروری است، اما در سلامت اعصاب و عضلات نیز نقش زیادی دارد. بررسی ها نشان می دهد که تقریبا نیمی از جمعیت  منیزیم مورد نیاز خود را از مواد غذایی جذب نمی کنند. اسفناج، بادام، آووکادو و حتی شکلات تیره همه سرشار از منیزیم هستند. برای درمان کمبود منیزیم لزوماً نیازی به مکمل ندارید. اما منیزیم بر روی سیستم عصبی پاراسمپاتیک تاثیر زیادی دارد و ممکن است در کاهش استرس نقش موثری داشته باشد.

غذاهای حاوی مقدار زیادی از منیزیم، عبارتند از:

  • تخمه آفتابگردان، بو داده خشک
  • بادام، بو داده خشک
  • دانه کنجد، بو داده
  • اسفناج، آب پز
  • بادام زمینی، بو داده
  • غلات گندم خرد شده
  •  سویا
  •  لوبیا
  • جو دوسر
  • کلم بروکلی پخته شده
  • کره بادام زمینی
  • میگو خام
  • نخود فرنگی سیاه
  • برنج قهوه ای
  • شیر گاو
  •  موز
  • نان گندم سبوس دار

از داروهای خانگی درست استفاده کنید.

در حالی که بیشتر داروهای طبیعی عوارض جانبی قابل توجهی ندارند، در صورت استفاده بیش از حد ممکن است مضر باشد. همچنین این احتمال وجود دارد که برخی افراد نسبت به مقادیر مصرف و دوز این دارو ها حساسیت بیشتری نشان دهند، بنابراین اگر مجبور به مصرف دارو های خاص یا رعایت رژیم غذایی هستید، قبل از مصرف مرتب این مواد غذایی با پزشک مشورت کنید و اگر واکنش آلرژیک دارید یا در صورت شدید تر شدن علائم بعد از مصرف هرگونه درمان خانگی، فوراً با پزشک صحبت کنید. به خاطر داشته باشید که داروهای خانگی همیشه بی خطر و مؤثر نیستند.

منابع: 

https://www.healthline.com/health/home-remedies#mint

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز