لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

لکه های سفید روی بیضه نشان دهنده چیست؟

لکه های سفید روی بیضه نشان دهنده چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

لکه های سفید روی بیضه نشان دهنده چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


لکه‌ های سفید روی بیضه‌ ها می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند که از بی‌ضرر تا شرایط سلامت جدی‌تر متغیر است. آنها معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند، اما ممکن است همچنان نیاز به درمان داشته باشند. این لکه‌ها گاهی اوقات می‌توانند نشانه‌ای از عفونت مقاربتی (STI) باشند. در این مقاله علل احتمالی لکه های سفید روی بیضه ها، نحوه پیشگیری و درمان آنها و زمان مراجعه به پزشک مورد بحث قرار می گیرد.

علل لکه های سفید روی بیضه

چندین دلیل احتمالی برای ایجاد لکه های سفید روی بیضه وجود دارد و هر کدام به روش درمانی متفاوتی نیاز دارند:

جوش های سرسفید

لکه های سفید روی بیضه نشان دهنده چیست؟ | پزشکت

جوش های سرسفید نوعی آکنه هستند و زمانی ایجاد می شوند که منافذ زیر پوست با چربی، پوست مرده یا سایر مواد زائد مسدود می شوند. این انسداد می تواند باعث التهاب و ایجاد یک توده گرد شود. هر توده ممکن است رنگ سفید گوشتی داشته باشد که مشخصه سرسفید است.

جوش های سرسفید معمولاً در نواحی با غلظت بالای منافذ مانند صورت یا قفسه سینه ایجاد می شوند، اما می توانند روی بیضه ها نیز ایجاد شوند. آنها معمولاً علائم دیگری ایجاد نمی کنند و هیچ خطر جدی برای سلامتی ندارند.

جوش های سرسفید معمولاً بدون درمان برطرف می شوند. با این حال، درمان جوش های سرسفید با استفاده از داروهای بدون نسخه (OTC) مانند بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک امکان پذیر می باشد. بیضه ها ناحیه حساسی هستند، بنابراین هرکسی که دچار سوزش پوستی می شود باید درمان را متوقف کند.

موهای رشد کرده

موهای رشد کرده زمانی اتفاق می‌افتند که یک مو دوباره به فولیکول خود در زیر سطح پوست رشد می‌کند. آنها می توانند در هر جایی از بدن که مو رشد می کنند، از جمله در اطراف بیضه ها ایجاد شوند. موهای رشد کرده باعث ایجاد برجستگی های خارش دار و دردناک می شوند که می تواند ناراحت کننده باشد. همچنین ممکن است آنها عفونی شوند و منجر به فولیکولیت شوند.

اکثر موهای رشد کرده بدون درمان برطرف می شوند. با این حال، استفاده از لایه بردار برای از بین بردن سلول های مرده پوست می تواند روند بهبود را تسریع کند. ضروری است از خراشیدن موهای زیر پوستی خودداری کنید زیرا این کار روند بهبودی را کند می کند و خطر عفونت را افزایش می دهد. استفاده از کرم استروئیدی ممکن است به تسکین خارش کمک کند.

فولیکولیت

لکه های سفید روی بیضه نشان دهنده چیست؟ | پزشکت

فولیکولیت شرایطی است که در آن فولیکول مو ملتهب می شود. اغلب در نتیجه عفونت رخ می دهد و می تواند باعث ظهور لکه هایی شود که حاوی چرک هستند. این لکه ها می توانند خارش و ناراحت کننده باشند، اما مضر نیستند.

مردان

اکثر موارد فولیکولیت خفیف هستند و پس از چند روز بدون نیاز به درمان برطرف می شوند. خودداری از اصلاح ناحیه و پوشیدن لباس زیر تنگ می تواند کمک کننده باشد. داروهای ضد باکتری یا ضد قارچ موضعی OTC در دسترس هستند و می توانند به پاکسازی سریعتر عفونت کمک کنند.

زگیل تناسلی و تاول

پزشک درمان زگیل تناسلی را بر اساس علت آن توصیه می کند. بیماری های مقاربتی مانند ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) به ترتیب می توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی و تاول شوند.

زگیل تناسلی ممکن است به صورت برجستگی هایی به رنگ سفید، قهوه ای یا گوشتی ظاهر شود که روی و اطراف بیضه ها رشد می کنند. این برجستگی های زگیل دار ممکن است خارش دار باشند اما معمولاً دردناک نیستند. تاول های کوچک پر از مایع HSV می توانند ترکیده و مایع ترشح کنند و ممکن است خارش و درد داشته باشند. زگیل تناسلی ناشی از HPV ممکن است خود به خود از بین برود، اما موارد پایدارتر ممکن است نیاز به درمان داشته باشند.

برای درمان HPV، پزشکان ممکن است استفاده از کرمی را توصیه کنند که از سیستم ایمنی در از بین بردن زگیل پشتیبانی می کند. در برخی موارد، کرایوتراپی یا جراحی ممکن است برای برداشتن زگیل لازم باشد. درمان استاندارد برای تاول های تناسلی ناشی از HSV، داروهای ضد ویروسی است که فعالیت ویروس را کاهش می دهد، اما خود ویروس را از بین نمی برد.

با این حال، هر دوی این بیماری های مقاربتی عفونت های مزمن هستند. فرد مبتلا به HPV ممکن است متوجه شود که زگیل عود می کند، در حالی که فرد مبتلا به HSV ممکن است تاول های عود کننده داشته باشد.

لکه های فوردایس

لکه های Fordyce برجستگی های کوچک و زرد مایل به سفیدی هستند. آنها زمانی رخ می دهند که غدد چربی ترشح کننده چربی روی پوست بزرگ شوند. این غدد چربی جدا از فولیکول های مو هستند.

لکه‌های فوردایس بیشتر روی لب‌ها و داخل گونه دیده می‌شوند، اما می‌توانند در ناحیه تناسلی نیز ایجاد شوند. آنها بی ضرر هستند و امکان انتقال آنها از طریق جنسی وجود ندارد.

لکه های فوردایس نیازی به درمان ندارند زیرا علائم دیگری ایجاد نمی کنند و خطری برای سلامتی ندارند. با این حال، اگر افراد بخواهند آنها را حذف کنند، می توان آنها را با کرم ها و جراحی درمان کرد.

سیفلیس

سیفلیس یک بیماری مقاربتی است که می تواند باعث ایجاد زخم های سفید روی بیضه ها شود. این در نتیجه عفونت با ترپونما پالیدوم ، یک باکتری بسیار عفونی رخ می دهد . بدون درمان، سیفلیس می تواند عواقب جدی برای سلامتی، از جمله فلج و زوال عقل داشته باشد.

افراد مبتلا به سیفلیس نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارند. آنها باید در اسرع وقت دوره درمان را آغاز کنند، زیرا امکان جبران آسیب دائمی که این بیماری ایجاد می کند وجود ندارد. حتی پس از درمان موفقیت آمیز، فرد ممکن است در تاریخ بعدی دوباره به سیفلیس مبتلا شود.

خارش جوک

لکه های سفید روی بیضه نشان دهنده چیست؟ | پزشکت

خارش جوک که به عنوان کچلی نیز شناخته می شود، اگر قارچ ناحیه اطراف اندام تناسلی، باسن و ران شما را آلوده کند، می تواند ایجاد شود. معمولاً ناشی از تعریق بیش از حد است، به همین دلیل است که اغلب با ورزشکاران همراه است. همچنین می تواند ناشی از رشد بیش از حد قارچ در اطراف اندام تناسلی شما به دلیل بهداشت نامناسب یا چاقی باشد. این وضعیت علاوه بر لکه های سفید، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

  • برجستگی ها یا لکه های قرمز رنگ
  • بثورات قرمز دایره ای
  • تاول های کوچک در اطراف بثورات
  • پوست خشک و پوسته پوسته شده

اتخاذ شیوه های بهداشتی خوب می تواند به رفع سریع خارش جوک کمک کند. این شامل:

  • شستشوی منظم، به خصوص بعد از فعالیت هایی که باعث تعریق شما می شود.
  • پوشیدن لباس زیر نخی گشاد برای جریان هوا
  • استفاده از پودر یا اسپری جاذب عرق

شما همچنین می توانید از یک استفاده کنید کرم ضد قارچ بدون نسخه (OTC) مانند کلوتریمازول (Lotrimin) یا پماد استروئیدی مانند هیدروکورتیزون (Cortizon-10) برای کمک به کاهش علائم استفاده کنید. اگر علائم شما بعد از یک یا دو هفته از بین نرفت، به پزشک مراجعه کنید. آنها ممکن است یک آنتی بیوتیک مانند تربینافین (Lamisil) را برای از بین بردن عفونت تجویز کنند.

راه های پیشگیری از لکه های سفید روی بیضه

پوشیدن لباس زیر گشاد و اجتناب از آب و هوای گرم ممکن است به جلوگیری از ایجاد لکه های سفید روی بیضه ها کمک کند. موثرترین راه برای جلوگیری از بسیاری از علل ایجاد لکه های سفید روی بیضه، اجتناب از فعالیت جنسی محافظت نشده است. این احتمال ابتلا به STI را کاهش می دهد، که می تواند باعث ایجاد لکه های سفید به عنوان یک علامت شود. سایر نکات عمومی تر برای کاهش احتمال ایجاد لکه های سفید روی اندام تناسلی عبارتند از:

  • اجتناب از لباس زیر تنگ
  • شستشوی منظم بیضه ها
  • صرف حداقل زمان در آب و هوای گرم
  • شستشو بعد از ورزش یا فعالیت هایی که باعث تعریق می شود.

اجتناب از برخی علل، مانند لکه های فوردایس، ممکن است امکان پذیر نباشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

لکه های سفید روی بیضه نشان دهنده چیست؟ | پزشکت

اگر لکه‌ها ظرف چند هفته پس از استفاده از درمان‌های بدون نسخه ناپدید نشدند، بهتر است با پزشک مشورت کنید. پزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا این لکه‌ها به دلیل یک وضعیت سلامتی شدیدتر است یا خیر و توصیه‌هایی در مورد مناسب‌ترین رویکرد درمانی ارائه می‌کند.

اگر علائم دیگری همراه با لکه ها ظاهر شد، ضروری است که فورا به پزشک مراجعه کنید. این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد
  • ورم
  • بثورات پوستی
  • ترشح غیر طبیعی
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد ناحیه تناسلی بعد از رابطه جنسی

پیش آگهی لکه های سفید روی بیضه

چندین دلیل احتمالی برای ایجاد لکه های سفید روی بیضه ها وجود دارد. در بسیاری از موارد، لکه ها بی ضرر خواهند بود، اما برخی از افراد ممکن است برای از بین بردن آنها درمان بخواهند. هر کسی که علائم اضافی در کنار لکه های سفید دارد باید به پزشک مراجعه کند.

لکه های سفیدی که روی بیضه های شما ظاهر می شوند همیشه دلیلی برای نگرانی نیستند. آنها معمولا در عرض چند روز یا چند هفته ناپدید می شوند. اگر علائم شما بیش از یک یا دو هفته طول بکشد، برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید.

گاهی اوقات، لکه‌های سفید روی بیضه‌ها نشانه‌ای از STI یا سایر عفونت‌ها هستند. این موارد در صورت عدم درمان می توانند منجر به عوارض طولانی مدت شوند، بنابراین در صورت مشکوک شدن به این موضوع، مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322213

https://www.healthline.com/health/mens-health/white-spots-on-testicles

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز