لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

عرق کردن بیضه ها و شایع ترین علل آن

عرق کردن بیضه ها و شایع ترین علل آن | پزشکت

فهرست مطالب

عرق کردن بیضه ها نشان دهنده چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


عرق کردن بیضه ها، درست مانند سرد شدن بیش از حد بیضه می تواند علل زیادی داشته باشد. به طور کلی، در برخی شرایط مانند آب و هوای گرم و مرطوب و یا در حال تمرینات ورزشی زیاد، ممکن است مقدار طبیعی عرق در کشاله ران را تجربه کنید. اما عرق کردن بیش از حد در بیضه ها ممکن است علت دیگری داشته باشد و نشان دهنده بیماری زمینه ای باشد. برای یادگیری دلایل تعریق بیش از حد بیضه، نحوه درمان آن و موارد دیگر در ادامه مطلب بخوانید.

بیضه ها دو مسئولیت اصلی تولید اسپرم و تستوسترون  دارند. تولید اسپرم در بهترین حالت زمانی انجام می شود که بیضه ها چندین درجه از دمای بدن شما خنک تر باشند. به همین دلیل آنها در خارج از بدن در کیسه بیضه (کیسه ای از پوست که حاوی بیضه ها و شبکه ای از رگ های خونی و اعصاب است) آویزان می شوند.

بیضه ها اندامهای بیضی شکل هستند که در درجه اول از لوله های پیچ خورده ای به نام لوله های اسپرم ساز تشکیل شده اند. تولید اسپرم در داخل این لوله ها انجام می شود.

در حالت ایده آل، تولید اسپرم در حدود 93.2 درجه فارنهایت (34 درجه سانتیگراد) اتفاق میفتد. این 5.4 درجه فارنهایت (3 درجه سانتیگراد) زیر دمای طبیعی بدن یعنی 98.6 درجه فارنهایت (37 درجه سانتیگراد) است.

با این حال، هنگامی که درجه حرارت بیش از حد گرم می شود، کیفیت اسپرم آسیب می بیند. به طور خاص، تعداد اسپرم و تحرک اسپرم (توانایی اسپرم در شنا کردن و رسیدن به تخمک برای لقاح) می تواند کاهش یابد.

شایع ترین علل عرق کردن بیضه ها

عرق کردن بیضه ها و شایع ترین علل آن | پزشکت

مقداری عرق کشاله ران طبیعی است. کشاله ران غدد عرق زیادی دارد و معمولاً گرما و استفاده از لباس های تنگ می تواند منجر به تعریق بیش از حد در این منطقه شود  مقدار غیرطبیعی عرق کشاله ران ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای یا نتیجه سبک زندگی باشد.

هایپرهیدروز

هایپرهیدروز تعریق بیش از حد مناطقی مانند زیر بغل، کف دست و کشاله ران است. در صورت ابتلات به هایپرهیدروز، اعصاب مسئول تحریک غدد عرق در شما بیش از حد فعال هستند. هایپرهیدروز ممکن است به خودی خود ایجاد شود یا علائمی از یک بیماری مانند دیابت یا عفونت باشد.

سبک زندگی

لباس زیر یا شلوار تنگ می تواند باعث عرق بیش از حد کشاله ران شود. کافئین و الکل به منظور تلاش بدن برای متعادل سازی سطح مایعات، می تواند تعریق و ادرار را افزایش دهد.

بیماری ها

گاهی اوقات تعریق زیاد ممکن است به سایر موارد زمینه ای مربوط باشد.

مردان
  • پرکاری تیروئید می تواند علائم بسیاری از جمله تعریق زیاد را ایجاد کند.
  • لنفوم غیرهوچکین، سرطان خون و سایر سرطان ها می توانند باعث افزایش تعریق شبانه شوند. به خاطر داشته باشید که این تعریق اغلب فقط به ناحیه کشاله ران محدود نمی شود. کاملاً مشخص نیست که چرا تعریق نشانه سرطان است. اما می تواند در نتیجه تلاش بدن برای مقابله با بیماری باشد.
  • اضافه وزن نیز می تواند منجر به تعریق زیاد شود. در مناطقی که غدد عرق و چین های پوستی بیشتر وجود دارد، مانند کشاله ران، ممکن است تعریق شدیدتر باشد.

عوارض جانبی تعریق زیاد بیضه

عوارض جانبی بیضه های عرق کرده بسته به علت اصلی آن می تواند از ناراحتی تا عوارض جدی متغیر باشد. عوارض جانبی بالقوه شایع تر در بیضه هایی که زیاد عرق می کنند، عبارتند از:

  • چاقی و خارش. بیضه های عرق کرده و به طور کلی ناحیه کشاله ران می تواند باعث تحریک پوست با حرکت شود.
  • عفونت باکتریایی. یک محیط عرق می تواند محل تولید و تجمع باکتری ها باشد. در صورت عدم درمان، عفونت باکتریایی روی پوست می تواند به جای دیگری از بدن سرایت کرده و مسائل جدی دیگری ایجاد کند.

درمان تعریق زیاد بیضه

عرق کردن بیضه ها و شایع ترین علل آن | پزشکت

برخی گزینه های درمانی برای عرق بیش از حد در بیضه ها که می توانید به عنوان درمان های خانگی از آن استفاده کنید، عبارتند از:

پودر تالک

پودر تالک می تواند به جذب عرق و خنک شدن فاق و جلوگیری از خارش و جوش کمک کند. یک عارضه جانبی این است که پودر تالک می تواند روی پوست توده ایجاد کرده و نوع دیگری از ناراحتی ایجاد کند. با دوش گرفتن مکرر می توانید از این امر جلوگیری کنید.

تالک طبیعی می تواند شامل آزبست باشد. این ماده هنگام استنشاق با سرطان ریه در ارتباط است. از سال 1976، صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی متعهد به استفاده از تالک شد که هیچ اثری از آزبست نداشته باشد. اگرچه احتمال دارد پودر تالک خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهد، اما شواهد زیادی در ارتباط آن با سایر سرطان ها وجود ندارد.

نشاسته ذرت

برخی افراد به جای پودر تالک از نشاسته ذرت برای جذب عرق استفاده می کنند.

داروهای تجویز شده

اگر تشخیص هایپرهیدروز دریافت کرده اید، پزشک ممکن است یک ضد تعریق برای کشاله ران و هر قسمت دیگری که تعریق زیاد دارید، توصیه کند. آنها همچنین ممکن است داروهای انسداد اعصاب را تجویز کنند که اعصاب مسئول فعال شدن غدد عرق را هدف قرار می دهند.

عمل جراحی

اگر تعریق زیاد کیفیت زندگی یا سلامتی شما را مختل می کند، برداشتن برخی غدد عرق از طریق جراحی می تواند یک گزینه باشد. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا این کار برای شما مناسب است یا خیر.

چگونه جلوی تعریق زیاد بیضه را بگیریم؟

عرق کردن بیضه ها و شایع ترین علل آن | پزشکت

با ایجاد چند تغییر در سبک زندگی ممکن است بتوانید جلو تعریق بیش از حد در ناحیه بیضه را بگیرید، از جمله:

از ضد تعریق استفاده کنید. همان ضد عرقی که زیر بغل استفاده می کنید ممکن است در کشاله ران و تقریباً در هر جای دیگر که تعریق بیش از حد داشته باشید استفاده شود. از آنجا که کشاله ران یک منطقه حساس است، ابتدا پوست را با کمی ضد تعریق آزمایش کنید. اگر تحریک پوستی یا ناراحتی ندارید، یک ضد عرق دیگری را فقط برای کشاله ران خود بخرید. محصولی حاوی غلظت هگزاهیدرات کلرید آلومینیوم 10 تا 15 درصد ممکن است موثرترین باشد.

بهداشت را رعایت کنید. با دوش گرفتن و تعویض مرتب لباس زیر، کشاله ران خود را تمیز نگه دارید. ممکن است لزوماً مانع از تعریق شما نشود، اما می تواند به خشک و تمیزتر شدن آن منطقه کمک کرده و در نتیجه بو را کاهش دهد.

وزن مناسب را حفظ کنید. کاهش وزن در صورت نیاز هیچ تضمینی برای کاهش تعریق زیاد نیست، اما می تواند سلامت کلی شما را تقویت کند.

لباس های راحت و گشاد بپوشید. این به شما کمک می کند تا برای تولید اسپرم و تستوسترون، دمای اطراف بیضه ها پایین تر باشد.

هر ماه خودآزمایی بیضه انجام دهید. به آرامی از انگشت شست و اشاره خود برای بررسی وجود توده ها یا نواحی حساس که ممکن است سرطان بیضه، کیست یا سایر نگرانی های سلامتی را نشان دهند، استفاده کنید. انجام این کار در دوش آب گرم که باعث بیضه افتادن می شود، بررسی را آسان می کند.

رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.

برای کاهش میزان تعریق در ناحیه کشاله ران این تغییرات را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید:

مقدار زیادی آب بنوشید. هرچه میزان آب مصرفی شما بیشتر باشد، بدن راحت تر می تواند دمای مطلوب خود را حفظ کند. حتی می تواند به معنای تعریق کمتر باشد.

غذاهای غنی از کلسیم بخورید. کلسیم در تنظیم دمای بدن، سطح مایعات و سایر عوامل متابولیکی ضروری است.

میوه و سبزیجات بیشتر بخورید. مخلوط خوبی از میوه ها و سبزیجات مملو از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فیبرها، می تواند سلامت همه جانبه شما را بهبود بخشد.

غذاهای غنی از ویتامین B بخورید. ویتامین های گروه B در بسیاری از عملکردها از جمله سلامت اعصاب نقش دارند و به بدن شما کمک می کنند تا به راحتی کار کند. هرچه سیستم های بدن شما با کارایی بیشتری کار کنند، کمتر عرق خواهد کرد.

علل سرد شدن بیضه ها

عرق کردن بیضه ها و شایع ترین علل آن | پزشکت

از آنجا که بیضه ها در خارج از بدن آویزان هستند، در مقایسه با اندام های داخلی شما در معرض آسیب قرار می گیرند. مانند هر قسمت دیگر از بدن که در معرض این عناصر قرار دارد، در صورت پایین آمدن دما بسیار کم بیضه در معرض سرمازدگی یا هیپوترمی قرار دارد.

با پایین آمدن دمای هوا به 5 درجه فارنهایت (15- درجه سانتیگراد) یا سردتر، خطر هیپوترمی در معرض پوست به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. حتی مناطق تحت پوشش بدن نیز در معرض خطر هستند.

اگرچه تحقیقات پزشکی کمی در مورد آنچه که برای بیضه های انسانی و تولید اسپرم در دمای کم خطرناک اتفاق میفتد، انجام شده است، کشاورزان و دامپزشکان گزارش داده اند که گاوهایی که دچار سرمازدگی بیضه شده اند، تعداد اسپرم و عملکرد ضعیف بیضه را کاهش می دهند.

نتیجه گیری

اگر تعریق بیش از حد در بیضه زندگی روزمره شما را مختل می کند، با پزشک خود صحبت کنید. علت تعریق بیش از حد شما ممکن است یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد. پزشک با کمک نسخه، داروی ضد تعریق یا تغییر سبک زندگی می تواند به شما کمک کند.

بیضه های شما دما را کمی سردتر از دمای طبیعی بدن شما دوست دارند. اما در تلاش برای خنک سازی بیش از حد بیضه های خود مراقب باشید. اجتناب از لباسهای زیر تنگ و شلوار و همچنین خیساندن طولانی در وان آب داغ، می تواند به شما در کاهش خطر تعداد کم اسپرم ناشی از گرم شدن بیش از حد کمک کند.

افزایش تعداد اسپرم با استفاده از کیسه های یخ یا تجهیزات خنک کننده پیشرفته تر در اطراف بیضه ها، در طول سال ها توسط بسیاری از افراد امتحان شده است. محققان پزشکی همچنین این روش را برای کمک به زوجین نابارور بررسی کرده اند. خنک شدن بیضه ممکن است در واقع برای برخی از مردان مفید باشد. با این حال، هیچ آزمایش بالینی عمده ای برای حمایت از این روش درمانی جایگزین و خنک وجود نداشته است.

منبع:

https://www.healthline.com/health/cold-testicles-2

[advisers limit=3 online =true skill=”16″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز