لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

سرطان سینه مردان

سرطان سینه مردان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سرطان سینه مردان مورد بسیار نادری بوده و فقط 1% از آمارهای مربوط به سرطان سینه مربوط به مردان است. احتمال بروز سرطان سینه در مردان می تواند به علت بالا بودن سطح استروژین خون، قرار گرفتن در معرض پرتوها و سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه تا حد زیادی افزایش یابد. بروز جهش در بعضی از ژن های به خصوص جهش BRCA2 یکی از علت های اصلی افزایش سرطان سینه در مردان است. البته جهش BRCA1 نقش بسیار کمتری در بروز سرطان سینه در آقایان دارد. بیشتر باعث بروز سرطان سینه در زنان می شود.

سرطان سینه داکتال infiltrating ductal carcinoma یکی از شایع ترین انواع سرطان سینه در بین مردان است. شایع ترین علامت بالینی بروز سرطان سینه در مردان، ایجاد شدن برجستگی در زیر نوک سینه فرد است. مرحله پیشرفت بیماری سرطان سینه در مردان با زنان یکسان است. رایج ترین و ابتدایی ترین درمان سرطان سینه مردان انجام عمل جراحی است. البته با توجه به شرایط و وضعیت بیمار ممکن است از شیمی درمانی، پرتو درمانی و هورمون درمانی نیز برای بهبودی فرد استفاده شود. گاهی اوقات آزمایشات بالینی نیز ممکن است برای مردان مبتلا به سرطان سینه در مرزدان انجام شود.

تشخیص سرطان سینه مردان مشابه زنان است. عمدتاً با توجه به مرحله رشد و پیشرفت تومور انجام می گیرد.

تشخیص زود هنگام بیماری سرطان سینه در مردان نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر تومور فرد در مرحله 0 تا 1 تشخیص داده شود احتمال نجات و درمان فرد تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می کند. مردان بافت سینه ای بسیار کمی دارند که وظیفه خاصی ندارد. نمی تواند همانند زنان شیر تولید کنند.محل  این بافت سینه ای به صورتی است که بر روی قفسه سینه و در زیر نوک سینه قرار گرفته است. علت اصلی به وجود آمدن سرطان سینه در مردان مشابه زنان است. به خاطر رشد کنترل نشده سلول های بافت سینه  اتفاق میفتد. ممکن است قسمت های دیگر بدن بیمار را نیز درگیر کند. این سلول ها به مرور زمان ظاهر و رفتار غیر طبیعی ای از خود بروز می دهد. در نهایت تا جایی پیش می روند که به آن ها سلول های سرطانی گفته می شود.

بافت سینه در دختران و پسران سالم جوان شامل ساختار لوله ای می شود که به آن duct گفته می شود. با ورود به سن بلوغ، تخمدان دختران شروع به تولید هورمون های زنانه با نام استروژن کرده و در نتیجه duct ها یا همان مجاری شروع به رشد خواهد کرد. غدد تولید کننده شیر یا lobules لوبول ها در انتهای duct ها رشد و نمو پیدا می کنند. البته در سنین بلوغ بافت و میزان چربی سینه ها نیز در دختران افزایش پیدا کرده و سایز سینه آن ها بزرگ تر خواهد شد. از طرف دیگر، در مردان، هورمون مردانه که از بیضه های آن ها ترشح می شود. جلوی رشد بافت سینه ای مردان را گرفته و مانع رشد Lobules (لوبول) ها می شود.

در نتیجه سینه مردان از ناحیه ducts های رشد نکرده و کمی بافت چربی و بافت همبند تشکیل شده است.

شیوع سرطان سینه مردان

سرطان سینه مردان | پزشکت
بروز سرطان سینه در مردان تقریباً نادر بوده و تنها حدود 1% از کل مبتلایان به سرطان سینه را تشکیل می دهد.

طبق آمار جامعه سرطان آمریکا سالانه حدود 2550 مرد با سرطان سینه تشخیص داده می شود. میزان مرگ و میر در این تعداد به 480 نفر گزارش شده است. (اگر این آمار را با آمار زنان مقایسه کنیم، سالیانه حدود 40,000 زن در نتیجه ابتلا به سرطان سینه از دنیا می روند). در نتیجه احتمال بروز سرطان سینه در زنان 100 برابر مردان است. بیشترین موارد ابتلا به سرطان سینه در مردان مربوط به سنین 60 تا 70 سالگی است. ولی این بیماری ممکن است در هر سنی اتفاق بیافتد و محدود به سن خاصی نیست.  به طور کلی احتمال ابتلای یک مرد در کل طول زندگی اش یک دهم درصد یا 1نفر از هر 1000 نفر است. جالب اینجاست که در 30 ساله گذشته آمار مبتلایان به سرطان سینه در مردان افزایشی و همان میزان قبلی است.

علت سرطان سینه مردان

به خاطر کم بودن آمار مبتلایان، علت اصلی بروز سرطان سینه در مردان همانند زنان مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته است. اما به طور  یقین دو عامل اصلی بروز این بیماری سرطانی در مردان عوامل محیطی و ژنتیک (ارثی) است.

عوامل خطر سرطان سینه مردان

عوامل خطرناک برای سلامتی و بروز سرطان سینه در مردان که تا کنون تشخیص داده شده عبارتند از:

قرار گرفتن در معرض پرتو ها

قرار گرفتن در معرض اشعه های یونیزه یکی از عواملی است که احتمال بروز سرطان سینه در مردان را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد. احتمال بروز سرطان سینه در آن ها بیشتر از دیگر مردان است.

مردان
هایپر استروژنیسم (بالا بودن سطح استروژن خون)

در حالت عادی مردان در مقایسه با زنان مقدار بسیار کمتری استروژن تولید می کنند. اما بعضی از شرایط خاص و بیماری ها ممکن است باعث افزایش غیر عادی سطح استروژن در مردان گردد. اصطلاح ژنیکوماستی gynecomastia که به معنی رشد و بزرگ شدن غیر عادی سینه های مردان است. در نتیجه افزایش همین سطح استروژن به وجود می آید. غالب سرطان های سینه در مردان گیرنده استروژن مثبت هستند. (به این معنی که پروتئینی بر روی سطح سلول های شان دارند که می تواند استروژن را دریافت کرده و آن را از طریق دیواره سلول به داخل سلول منتقل کند).

البته دو بیماری نیز وجود دارد که باعث افزایش میزان تولید و افزایش سطح استروژن در خون شود. یکی سندرم Klinefleter و دیگری بیماری سیروز کبدی است. یکی دیگر از عوامل مرتبط با افزایش سطح استروژن خون و بزرگ شدن سینه در مردان افزایش وزن و چاقی است. مصرف بعضی از داروهای خاص به مدت طولانی نیز ممکن است عوارض جانبی مثل ژینکوماستی را به همراه داشته باشد. معمولاً مصرف بیش از حد داروهای درمان کننده فشار خون بالا، کاهش دهنده اسید معده، والیوم، فناستراید که به عنوان داروهای سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرد. احتمال بروز ژینکوماستی را افزایش می دهد. بهتر است پیش از مصرف داروها عوارض جانبی آن ها را با دقت مطالعه کنید. ببینید که چه داروهایی ممکن است احتمال بروز ژینکوماستی را افزایش دهد.

سندرم Klinefleter

بیماری سندرم Klinefelter یک نوع عارضه ارثی است که از هر 1000 مرد فقط 1 نفر را درگیر می کند. یک مرد سالم به طور طبیعی دو کروموزوم دارد (X و Y). این کروموزم ها از پدر و مادر او به ارث رسیده اند، به صورتی که کروموزم X از مادر و کروموزم Y از پدر به او ارث خواهد رسید. مردانی که دچار سندرم Klinefelter هستند یک کروموزم X اضافه به ارث برده اند و باعث می شود تا ساختار کروموزومی شان به جای XY، ساختار XXY باشد.

مردان مبتلا به این سندرم میزان استروژن بیشتری تولید کرده و در نتیجه سینه های بزرگ تر، بیضه های کوچک تر و صورت کم مو تری داشته و توانایی تولید اسپرم را ندارند. احتمال بروز بیماری هایی مثل سرطان سینه در این مردان بیشتر از دیگر مردان است. به نحوی که احتمال ابتلای مردان مبتلا به سنردم Klinefelter حدوداً 50 برابر دیگر مردان است.

سیروز کبدی

بیماری سیروز کبدی ممکن است در نتیجه مصرف بیش از حد الکل، هپاتیت مزمن ویروسی، شرایط ژنتیکی به خصوص به وجود می آید. این بیماری منجر به افزایش تجمع مواد سمی در کبد می شود. کبد نقش مهمی در پیوند زدن پروتئین ها و حمل و نقل و رساندن هورمون های زنانه و مردانه از طریق جریان خون دارد. سیروز کبدی این عملکرد کبدی را با اختلال جدی روبرو می کند. زیرا در نتیجه بروز سیروز کبدی میزان پیوند های پروتئینی و آزاد هورمون های زنان و مردانه در خون به کلی تغییر می کند. حتی باعث افزایش سطح استروژن در جریان خون مردان می شود. در نتیجه سوء مصرف الکل در مردان احتمال بروز سیروز کبدی را افزایش دهد. در نتیجه فرد با تولید استروژن بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار خواهد گرفت.

زمینه خانوادگی

تحقیقات اپیدمیولوژیک نشان می دهد مردانی که در خانواده خود چندین نفر از زنان به سرطان سینه مبتلا شده اند، احتمال بروز سرطان سینه در آن ها تا حد قابل توجهی افزایش می یابد. علی الخصوص، مردانی که جهش در سلول های سرطانی مربوط به ژن BRCA2 را به ارث برده اند. احتمال بروز سرطان سینه در آن ها بیشتر بوده و از هر 100 نفر 6 نفر از آن ها به این بیماری دچار می شوند. ژن  BRCA2 ژنی است که بر روی کروموزوم 13 قرار داشته و وظیفه سرکوب کردن رشد بیش از حد سلول های غیر عادی را برعهده دارد. جهش در این ژن باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه، تخمدان و پروستات می شود.

بخشی از بروز سرطان های سینه در مردان به علت همین جهش BRCA2 اتفاق می افتد. جهش در ژن   BRCA1 نسبت به جهش در BRCA2 تأثیر کمتری در بر روی بروز سرطان سینه در مردان دارد. احتمال بروز آن 1 به 100 است. دیگر جهش های ژنتیکی نیز می تواند احتمال ابتلای مردان به سرطان سینه را افزایش دهد، به عنوان مثال جهش در PTEN یا همان ژن سرکوب کننده تومور) سندرم Cowden، جهش TP53 (سندرم Li-fraumeni)، جهش PALB2 و جهش های مربوط به سرطان کولورکتال غیر پرلیپوزیس ارثی herefitary nonpolyposis colorectal cancer (سندرم Lynch) نیز می تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه در مردان را افزایش دهد.

انواع سرطان سینه مردان

سرطان سینه مردان | پزشکت
شایع ترین نوع سرطان سینه مردان، سرطان سینه داکتال infiltrating ductal carcinoma است که بروز آن در زنان نیز رایج است. سرطان سینه داکتال به سرطانی گفته می شود که منشاء آن از ducts ها (ساختارهای لوله ای) سینه است. واژه infiltrating به سلول های سرطانی اشاره می کند که فراتر از ducts ها رفته و به بافت های اطراف آن نیز نفوذ پیدا کرده اند. از سمت دیگر، سرطان های lobular (لوبولار) یا همان سرطان غدد شیری یکی دیگر از سرطان های شایع در بین زنان است. به ندرت در مردان اتفاق می افتد. زیرا مردان به طور طبیعی در داخل بافت سینه ای خود لوبول Lobules ندارند.

دیگر انواع سرطان که بروز آن در مردان به ندرت اتفاق می افتد، عبارتند از:

  • سرطان درجا از منشا مجاری DCIS است. به علت تغییرات سلولی سرطانی در ducts یا لوله ها به وجود آمده و در قسمت های مختلف بدن پخش نمی شود.
  • سرطان cystosarcoma phylloides یا سرطان بافت همبندی احاطه کننده ducts ها و سرطان Paget سینه (سرطانی که فقط پوست نوک سینه را درگیر می کند).

دیگر انواع سرطان سینه ای که با توجه به الگوی رشد و ظاهر میکروسکوپی خود نامگذرای شده اند:

  • papillary carcinoma
  • سرطان التهاب پستان (inflammatory carcinoma)
  • سرطان مدولاری (medullary carcinoma)

حدود 85% از سرطان های سینه در مردان دارای گیرنده های استروژنی بر روی غشای سلولی شان هستند. گیرنده های استروژنی بر روی غشای سلولی به مولکول های استروژنی اجازه می دهند تا با سلول های سرطانی پیوند برقرار کنند. پیوند بین استروژن و سلول های سرطانی رشد این سلول ها را افزایش دهد. حتی به تکثیر آن ها سرعت خواهد بخشید.

علائم سرطان سینه مردان

شایع ترین علامت بالینی سرطان سینه، برآمدگی و برجستگی بدون درد و سفتی است که دقیقاً در زیر نوک سینه به وجود می آید. ممکن است این بیماری علائم خاص دیگری به همراه نداشته باشد. میانگین اندازه سرطان سینه در مردان در تشخیص اولیه معمولاً 2.5 سانتیمتر قطر دارد. بروز سرطان در زیر نوک سینه ممکن است رنگ نوک سینه را تغییر داده و به رنگ جدیدی در بیاورد.

همراه با این تغییر رنگ ممکن است تغییرات دیگری نیز به وجود اتفاق بیافتد، از جمله:

  • زخمی شدن پوست سینه
  • جمع شدن نوک سینه به سمت داخل
  • قرمزی، خارش یا فلسی شدن نوک سینه
  • ورقه ورقه شدن یا کم رنگ شدن پوست سینه

گاهی اوقات ممکن است خون یا ترشحات عفونی نیز از نوک سینه خارج شوند. سرطان سینه معمولاً یکی از سینه ها را درگیر می کند. فقط در 1% از موارد دو طرفه بوده و به طور همزمان هر دو سینه مبتلا به سرطان می شوند. سرطان سینه که به بافت های دیگر کشیده یا متاستاز داده است ممکن است با توجه به بافت یا عضو درگیر شده، علائم و نشانه های متفاوتی از بیماری را از خود نشان دهد.

تشخیص سرطان سینه مردان

سرطان سینه در مردان | پزشکت
تشخیص سرطان سینه نیازمند تشخیص سلول های سرطانی در بافتی است که از قسمت رشد کرده برداشته شده است.

به این خاطر که بافت سینه ای مردان کوچک است، تشخیص بافت سرطانی می تواند به راحتی و با لمس کردن حتی توسط خود فرد نیز انجام شود. همچنین روند بافت برداری و بیوپسی در مردان بسیار ساده تر از زنان است. آسپیراسیون سوزنی از توده مشکوک می تواند نقطه آغازی برای تشخیص سرطان سینه باشد. پزشکتان برای این کار سوزنی را در داخل توده به وجود آمده قرار می دهد. تا کمی بافت از ناحیه مشکوک به این بیماری خارج کند. سپس آزمایشات میکروسکوپی بافت نیز به وسیله پاتولوژیست (متخصص آسیب شناسی) صورت می پذیرد. تا علت بروز این توده به صورت دقیق تشخیص داده شود.

دیگر روش ها برای تشخیص سرطان سینه در مردان شامل برش (برداشتن قسمت کوچکی از بافت مشکوک) یا بیوپسی excisional (برداشتن کامل حجم داخل توده) می شود. در صورتی که ترشحاتی از نوک سینه فرد خارج شود می توان برای تشخیص از همین ترشحات استفاده کرد. آن را به دقت با میکروسکوپ مورد آزمایش و بررسی قرار داد.

مراحل سرطان سینه مردان

پزشکان با توجه به مراحل مختلف میزان پخش شدن سرطان در بدن را مورد بررسی قرار داده و درصد پیشرفت بیماری را اندازه گیری می کنند. مراحل رشد سرطان سینه در زنان با مردان یکسان بوده و هیچ تفاوت خاصی نمی کند. تصویر برداری هایی مثل اشعه ایکس، سی تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی و اسکن های استخوانی می تواند برای اندازه گیری رشد سرطان و متاستاز بیماری مورد استفاده قرار بگیرد. کمیته مشترک آمریکا در مورد سرطان (AJCC) برای سیستم تشخیص مرحله رشد سرطان TNM از فاکتورهایی مثل سایز تومور، درگیر شدن گره های لنفاوی در نتیجه سرطان و وجود متاستاز استفاده می کند.

در سال 2018 نیز نسخه جدیدی از سیستم مرحله رشد سرطانی AJCC معرفی شد که فاکتورهایی مثل ویژگی های بیولوژیکی تومور مثل گیرنده استروژنی (ER) و وضعیت گیرنده پروژسترونی (PR)، درجه تومور (ظاهر سلول ها در زیر میکروسکوپ و شباهت آن ها به سلول های سالم) و حضور پروتئین HER-2 بر روی سلول های سرطانی را مورد بررسی قرار می داد.

T: معادل سایز تومور و میزان گسترش و پخش شدن آن در بدن
N: معادل میزان درگیری گره های لنفاوی در زیر بغل فرد، توسط تومور است. از آن جایی که در ناحیه نوک سینه عروق لنفاوی بسیاری را وجود دارد، سرطان سینه مردان از طریق کانال های لنفاوی ممکن است به گره های لنفاوی زیر بغل رسیده و آن ها را نیز درگیر کند.
M: وجود متاستاز با فاصله زیاد (پخش شدن به دیگر قسمت های بدن از طریق خون یا عروق لنفاوی)
مرحله 0 سرطان سینه

مرحله 0 به intraductal carcinoma یا سرطان داخل لوله ای اشاره می کند. به معنی سرطانی است که از ducts ها فراتر نرفته و در قسمت های مختلف بدن پخش نشده است.

مرحله 1 سرطان سینه

در این مرحله که به آن مرحله 1 سرطان سینه گفته می شود، قطر تومور حدود 2 سانتیمتر یا کمتر است. هنوز گره های لنفاوی و دیگر قسمت های بدن را درگیر نکرده است.

مرحله 2 سرطان سینه

سرطان مرحله II به 2 دسته کلی تقسیم می شود. سرطان مرحله IIA که قطر آن کمتر از 2 سانتیمتر است. حتی به گره های لنفاوی زیر بغل کشیده شده یا توموری که بین 2 تا 5 سانتیمتر قطر دارد. ولی هنوز گره های لنفاوی زیر بغل را درگیر نکرده است. تومورهای مرحله IIB بزرگتر از 5 سانتیمتر بوده و گره های لنفاوی را درگیر نکرده است. یا بین 2 تا 5 سانتیمتر اندازه داشته و گره های لنفاوی را نیز درگیر کرده است.

مرحله 3 سرطان سینه

مرحله 3 سرطان 3 نوع پیشرفته ای از سرطان سینه محسوب می شود. سرطان سینه در مرحله IIIA به این معنی است که تومور کمتر از 5 سانتیمتر قطر دارد. ولی به گره های لنفاوی کشیده شده است. این گره های لنفاوی به دیگر ساختارها متصل شده اند؛ یا اینکه تومور بزرگتر از 5 سانتیمتر قطر دارد.  گره های لنفاوی را درگیر کرده ولی ممکن است به یکدیگر یا به ساختارهای دیگر متصل شده باشند. تومور ها در مرحله IIIB نیز بافت های کناری مثل پوست، قفسه سینه یا گره های لنفاوی در داخل قفسه سینه را درگیر کرده است.

 مرحله 4 سرطان سینه

سرطان سینه در مرحله IV به سرطانی اطلاق می شود که متاستازیک بوده و به دیگر قسمت های بدن کشیده شده است.  در این مرحله سرطان سینه متاستاز شود. ممکن است تومور در قسمت های دیگر بدن مثل استخوان ها، شش ها، کبد یا حتی مغز نیز به وجود آمده باشد. گاهی اوقات ممکن است تومور پس از درمان به وضعیت قبلی خود بازگردد. حتی قفسه سینه، پوست، عضلات و حتی گره های لنفاوی دور دست تر از زیر بغل را نیز درگیر کند.

درمان سرطان سینه مردان

سرطان سینه مردان | پزشکت
همانند سرطان سینه در زنان، درمان های دارویی بستگی به مرحله پیشرفت و شرایط فیزیکی بیمار مبتلا به سرطان سینه مردانه دارد. ولی به طور کلی شیوه درمان سرطان سینه در آقایان و خانم ها یکسان بوده و با هم تفاوتی نمی کند. بیشتر مردان پس از تشخیص اولیه سرطان سینه تحت عمل جراحی قرار می گیرند. ماستکتومی رادیکال اصلاح شده یا همان modified radical mastectomy (برداشتن سینه و قسمت هایی از زیر بغل یا گره های لنفاوی) رایج ترین شیوه درمان سرطان سینه در مردان است. گاهی اوقات ممکن است پزشک جراح قسمتی از عضلات در قفسه سینه را نیز از سینه خارج کند.

اغلب بعد از انجام عمل جراحی، درمان های کمکی و جانبی برای فرد تجویز می شود. این درمان های جانبی خصوصاً در زمانی که سرطان به گره های لنفاوی (سرطان گره-مثبت) کشیده شده، مفید و موثر خواهند بود. درمان های کمکی برای سرطان سینه شامل شیمی درمانی، پرتو درمانی و هورمون درمانی می شود. اگر فرد دچار سرطان متاستازیک شده باشد، ممکن است از شیمی درمانی، هورمون درمانی یا هر دو همراه با هم تجویز شود.

شیمی درمانی

شیمی درمانی، شیوه ای درمانی است که در آن از داروهای مختلفی استفاده می شود که رشد سلول های سرطانی را به قدری کند می کنند حتی ممکن است باعث نابودی و از بین رفتن آن ها شوند. درمان های شیمی درمانی ممکن است با استفاده از قرص، تزریق یا از طریق تزریق داخل وریدی صورت بگیرد که کاملاً بستگی به داروهای تجویز شده دارد. معمولاً برای درمان فرد ترکیبی از داروهای مختلف تجویز شده و درمان به صورت دوره ای صورت می گیرد تا فرد بیمار بعد از هر دوره درمان، زمانی برای بهبود و ریکاوری داشته باشد. امروزه در داروهای بسیاری برای درمان سرطان سینه استفاده می شود. اما همان داروهای استفاده شده برای سرطان سینه زنان می تواند به بهبود سرطان سینه درمان نیز مؤثر باشد.

در بیشتر موارد، شیمی درمانی به صورت سرپایی صورت می گیرد. البته درمان با داروهای شیمی درمانی ممکن است عوارض جانبی ای مثل خستگی، ریزش مو، حالت تهوع و استفراغ به همراه داشته باشد.

پرتو درمانی

پرتو درمانی، شیوه ای درمانی است که در آن از پرتو های با انرژی بالا برای نابود کردن سلول های تومور استفاده می شود. پرتو درمانی ممکن است به دو شیوه خارجی (با استفاده از دستگاهی برای ارسال پرتوها به داخل تومور) یا داخلی (قرار دادن مواد رادیواکتیو در داخل سوزن ها یا catheters و وارد کردن به بدن بیمار) صورت پذیرد.

هورمون درمانی

درمان هورمونی از ترشح هورمون هایی که باعث تحریک و رشد بیشتر سلول های سرطانی می شود جلوگیری می کند. حتی مانع از پیوند سلول های سرطانی می شوند. بیش از 90 درصد از سرطان سینه مردان به علت گیرنده های استروژنی بوده و می تواند با داروهای هورمونی بهبود بیابد. در این نوع درمان به کلی جلوی عملکرد استروژن بر روی سلول های سرطانی گرفته می شود. البته استفاده از این نوع داروها باعث بروز عوارض جانبی ای مثل افزایش وزن، تغییرات خلق و خو و ناتوانی جنسی یا گر گرفتگی خواهد شد.

در حالی که هدف بسیاری از درمان های هورمونی، استروژن ها هستند. مطالعات نشان داده است که درمان های مستقیم برای سرکوب هورمون های مردانه (آنتی آندروژن ها) می تواند به کاهش اندازه متاستاز های سلول سرطانی مردان کمک کند. البته علت کارساز بودن آنتی آندروژن ها هنوز مشخص نیست. در گذشته برای کاهش میزان آندروژن از ارکید کتومی (برداشتن بیضه ها) استفاده می شد. ولی هم اکنون شیوه های درمانی غیر جراحی علاقه مندان بیشتری دارد. داروهایی که به عنوان LHRH شناخته می شوند نیز می توانند به کاهش تولید هورمون های مردانه در بیضه ها کمک کند. حتی جایگزین این عمل جراحی شوند.

درمان هدفمند

شامل عواملی می شود که برای هدف قرار دادن یکی از تغییرات سرطانی در سلول ها طراحی شده اند. یکی از مثال های درمان هدفمند شامل trastuzumab (Herceptin) می شود که یک آنتی بادی مونو کلونال بوده و فعالیت پروتئین شناخته شده به عنوان HER2-neu را مسدود می کند. شیوه درمانی Trastuzumab در درمان سرطان های سینه زنانه مؤثر واقع شده است. ولی متأسفانه هنوز تحقیقات گسترده ای در این مورد برای سرطان سینه مردان صورت نگرفته است. در صورتی که سرطان بعد از انجام عمل جراحی و برداشته شدن، دوباره در محلی قبلی به وجود بیاید، به عنوان local recurrence (عود موضعی) شناخته می شود. با استفاده از عمل جراحی همراه با شیمی درمانی یا پرتو تراپی مورد درمان مجدد قرار می گیرد.

سرطان سینه مردان می تواند توسط افرادی که سرطان سینه زنان را تشخیص می دهند، تشخیص داده شده و تحت درمان قرار بگیرد. این متخصصان شامل جراحان، جراحان آنکلوژیست (سرطان شناس)، پزشکان آنکولوژیست و انکولوژیست های پرتونگاری می شوند.

پیشگیری سرطان سینه در مردان

پیشگیری کامل از سرطان سینه در مردان ممکن نبوده ولی می توان با تغییرات در سبک زندگی تا حد زیادی از بروز سرطان سینه جلوگیری کرد. به عنوان مثال با حفظ وزن مناسب، کاهش وزن و داشتن ورزش منظم تا حد زیادی از بروز سرطان سینه جلوگیری نمود.

پیش آگهی سرطان سینه

روند درمان و بهبود سرطان سینه در مردان کاملاً مشابه زنان مبتلا به سرطان سینه است. همانطور که در سرطان سینه زنان، اندازه و مرحله پیشرفت تومور اهمیت زیادی در درمان دارد، در مردان نیز به همین گونه است. همچنین این یکسان بودن در مورد امید به زندگی نیز صدق کرده و در زنان و مردان یکسان است. البته متأسفانه سرطان سینه در مردان بسیار دیرتر از زنان تشخیص داده می شود. در نتیجه احتمال پخش شدن آن در بدن بیمار تا حد زیادی افزایش می یابد.

در صورتی که فرد تا 5 سال بعد از تشخیص ابتلای فرد به سرطان زنده بماند، درصد امید به زندگی در سرطان مردان به صورت زیر خواهد بود:

در مرحله 0، صد درصد
در مرحله I، صددرصد
در مرحله II، نود و یک درصد
ذر مرحله ،III هفتادو دو درصد
در مرحله IV، بیست درصد

این درصد ها براساس داده ها و اطلاعات قدیمی موجود محاسبه شده است. درمان های جدید کنونی می تواند درصد امید به زندگی افراد در مراحل بالا را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

نتیجه گیری

علت اصلی به وجود آمدن سرطان سینه در مردان مشابه زنان است. به خاطر رشد کنترل نشده سلول های بافت سینه ای اتفاق افتاده و ممکن است قسمت های مختلف بدن فرد را درگیر کند. این سلول ها به مرور زمان ظاهر و رفتار غیر طبیعی ای از خود بروز می دهد. در نهایت تا جایی پیش می روند که به آن ها سلول های سرطانی می گویند. دو عامل اصلی بروز این بیماری سرطانی در مردان عوامل محیطی و ژنتیک (ارثی) است. شیوه های درمانی متعددی با توجه به مرحله پیشروی سرطان وجود دارد. البته فرد می تواند با تغییرات در سبک زندگی تا حد زیادی از بروز سرطان سینه جلوگیری کرده و در معرض عوامل خطرناک بروز آن قرار نگیرد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز