لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چرا سگ من غذا نمی‌خورد؟

غذا نخوردن سگ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


به طور کلی کاهش اشتها (هیپورکسی) یا از دست دادن اشتها (بی‌اشتهایی) در سگ‌ها می‌تواند برای صاحبان حیوان خانگی استرس زا باشد. بی‌اشتهایی برای بیش از 24 ساعت را نباید نادیده گرفت. زیرا این شرایط اغلب می‌توانند نشان دهنده ابتلا به یک بیماری زمینه‌ای باشند. اما اینکه چرا سگ شما غذا نمی خورد و یا علل بی اشتهایی حیوان خانگی شما چیست؟ می تواند تا حدودی جدی باشد. پس بهتر است این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید تا شایع ترین علل غذا نخوردن در سگ خانگی خود را بشناسید.

علل نخوردن غذا در سگ‌های خانگی

موارد زیادی می‌توانند به عنوان علت بی‌اشتهایی سگ‌های خانگی مطرح شوند. با این حال، تمامی آنها را می‌توان در سه دسته اصلی طبقه بندی کرد:

  • بیماری
  • علل رفتاری
  • مشکلات مربوط به خود غذا

هر کدام از این موارد می‌توانند مشکلاتی را به وجود آورند.

مطالعه بیشتر: فواید حیوانات خانگی برای سالمندان

تب سگ || پزشکت

بیماری ها

فهرست بیماری های زمینه ای احتمالی برای توضیح بی‌اشتهایی یا هیپورکسی سگ‌ها بسیار طولانی است و می‌تواند شامل هر چیزی باشد که ممکن است باعث بروز درد، حالت تهوع، بی‌حالی یا استرس شوند. از جمله این موارد، عبارت‌اند از:

  • تب
  • اسهال
  • عفونت
  • سرطان
  • استفراغ
  • درد دهان
  • پانکراتیت
  • حالت تهوع
  • ناراحتی کبدی
  • بیماری های دندان
  • بیماری ریوی
  • مشکل کلیوی
  • انگل‌های روده‌ای
  • بیماری التهابی روده
  • نارسایی احتقانی قلب
  • ناراحتی معده (خوردن مواد غیر خوراکی، یا تغییر ناگهانی غذا یا خوراکی‌های مصرفی)

این موارد تنها نمونه‌هایی از بیماری های زمینه ای هستند که می‌توانند منجر به از دست دادن اشتها در سگ‌های خانگی شوند. با این حال، علل احتمالی بسیار بیشتری از این دست وجود دارد.

مطالعه بیشتر: علت پارس نکردن سگ

علل رفتاری بی‌اشتهایی سگ‌های خانگی

درست مانند انسان‌ها، اضطراب، استرس یا ترس می‌تواند باعث بروز کاهش اشتها در برخی از سگ‌ها شود. چیزهای کوچک می‌توانند باعث ایجاد اضطراب و عدم تمایل حیوان به غذا خوردن شوند. ایجاد تغییرات در روال منظم زندگی یا محیط سگ، مانند آمدن افراد جدید به خانه یا نگهداری حیوانات خانگی دیگر در خانه، مسافرت، یا صداهای بلند مانند صدای ساخت و ساز، طوفان یا آتش بازی می‌توانند باعث بروز اضطراب در سگ‌های خانگی شوند.

همچنین تغییر زمان یا مکان غذا خوردن می‌تواند باعث شود سگ‌های حساس‌تر دچار استرس شوند و کمتر غذا بخورند. ترس از حیوان خانگی دیگر که در خانه نگهداری می‌شود نیز می‌تواند باعث شود که سگ خانگی‌تان از ظرف غذای خود دوری کند.

بسیاری از سگ‌ها دوست ندارند در کنار سایر موجودات زنده غذا بخورند. توصیه می‌شود که سگ‌های خانگی‌تان را برای تغذیه از هم جدا کنید تا از بروز هرگونه رفتار حفاظت از منابع یا ارعاب جلوگیری شود. به طور کلی، اگر موضوع مربوط به استرس یا اضطراب باشد، سگ‌ها یک یا دو روز پس از سازگاری با تغییر، دوباره شروع به غذا خوردن خواهند کرد.

دامپزشکی

علاوه براین، برخی از سگ‌های خانگی ممکن است به اصلاح رفتار یا درمان دامپزشکی برای کاهش استرس و اضطراب نیاز داشته باشند.

مسائل مربوط به غذا و بی‌اشتهایی سگ ‌خانگی

غذای مصرفی حیوان خانگی‌تان ممکن است کهنه، تاریخ مصرف گذشته یا فاسد شده باشد. در حالی که برخی از سگ‌ها، مانند لابرادور رتریورها، ممکن است هر چیزی را بخورند، برخی دیگر مانند یورکشایر تریرها ممکن است کمی حساس‌تر باشند.

اگر سگی برای مدتی از نوعی غذا استفاده کرده و همیشه آن را خورده است، به تاریخ انقضا روی کیسه یا قوطی غذا نگاهی بیندازید و بررسی کنید که محتویات در یک ظرف دربسته نگهداری شوند. تمام ظروف و کیسه‌های غذای سگ باید مهر و موم شوند و اگر تاریخ انقضا گذشته است، غذا باید بیرون ریخته شود.

کنسروهای باز را می‌توان با پلاستیک یا درپوشی که متناسب با قوطی‌های غذای سگ ساخته شده است، ببندید. می‌توان آن را به مدت دو تا سه روز در یخچال نگهداری کرد. بسیاری از صاحبان حیوان خانگی تعجب می‌کنند که آیا سگ آنها ممکن است به سادگی از غذای مصرفی خود خسته شود یا خیر.

در حالی که برخی از سگ‌ها ممکن است حساس باشند، یک سگ سالم و گرسنه نباید خوردن یک غذای خاص را صرفاً به این علت که برای مدتی آن را خورده است، متوقف کند. گاهی اوقات باید چند بار تلاش کنید تا بفهمید که سگ خانگی شما کدام غذا را بیشتر دوست دارد.

سگ‌ها باهوش هستند و به سرعت یاد می‌گیرند که اگر فوراً غذای معمول خود را نخورند، ممکن است در عوض غذاهای خوشمزه به دست آورند.

تغییر ناگهانی غذا اغلب منجر به بروز ناراحتی معده (کاهش اشتها، استفراغ، اسهال) می‌شود، بنابراین می‌تواند بسیار مضر باشد. گرسنه ماندن سگ برای چند روز فقط به علت حساس بودن بسیار غیرمعمول است، بنابراین در صورت بروز این اتفاق مهم است که با دامپزشک حیوان خانگی خود درباره احتمال ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مشورت کنید‌.

برای مشاوره با دامپزشک حیوان خانگی همین الان کلیک کنید.

نخوردن غذا در سگ || پزشکت

چرا سگ آب می‌نوشد، غذا نمی‌خورد؟

اگر سگ خانگی شما آب می‌نوشد اما غذا نمی‌خورد، ممکن است به علت حالت تهوع، استرس یا درد دهان باشد. اگر سگ بتواند آب را در معده خود نگه دارند، نشانه خوبی است. با این حال، اگر بعد از نوشیدن آب استفراغ کند، باید فوراً توسط دامپزشک معاینه شود. زیرا این امر می‌تواند نشان دهنده تهوع شدید یا انسداد روده باشد.

اگر سگ خانگی شما برای 24 ساعت یا بیشتر چیزی نخورده یا ننوشیده است، باید فوراً توسط دامپزشک معاینه شود تا از نظر ابتلا به کم‌آبی مورد ارزیابی و درمان قرار گیرد و علت اصلی عدم تمایل حیوان به خوردن یا نوشیدن آب بررسی شود.

هر چیزی که می‌تواند باعث ایجاد احساس بیماری در سگ شود (مانند بیماری کلیوی، پانکراتیت، انگل‌های روده، بیماری کبد، سرطان، عفونت، انسداد روده و غیره)، می‌توانند باعث شوند که سگ خانگی شما از مصرف غذا و آب امتناع کند. سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها نمی‌توانند بیش از چند روز بدون مصرف آب زنده بمانند، بنابراین باید به صورت جدی این مشکل را رفع کرد.

مطالعه بیشتر: مسمومیت در سگ ها

آیا سگ خانگی شما غذای مخصوص خود را نمی‌خورد؟

اگر حیوان خانگی شما از خوردن غذای مخصوص خود امتناع می‌کند اما خوراکی‌ها و باقی مانده غذاهای انسانی را مصرف می‌کند، ممکن است که به جای غذای سگ، به «غذای نامناسب» عادت کرده باشد. با این حال، در صورتی که سگ خانگی شما علائم دیگری مبنی بر عدم احساس خوب داشته باشد، ابتلا به یک بیماری می‌تواند علت تغییر اشتهای سگ باشد.

به عنوان مثال، در صورتی که سگ خانگی شما شاد و پرانرژی است، آب می‌نوشد، بازی می‌کند و با استفراغ یا اسهال رو به رو نیست، ممکن است به سادگی کالری زیادی در روز دریافت می‌کند و احساس گرسنگی بیش از حد نداشته باشد. آنها همچنین ممکن است به دنبال خوردن نوع دیگری غذا باشند. زیرا می‌دانند که اگر از خوردن غذای خود امتناع کنند، به جای آن خوراکی‌های خوشمزه دریافت خواهند کرد.

با این حال، اگر سگ خانگی شما بی‌حال است، به استفراغ یا اسهال مبتلا شده است، کمی شروع به غذا خوردن می‌کند و سپس دست از غذا خوردن می‌کشد، یا آب دهانش می‌ریزد و لب‌هایش را می‌لیسد، ممکن است احساس خوبی نداشته باشد. اگر غذا خوردن سگ خانگی شما به یک چالش مزمن تبدیل شده است، همیشه بهتر است با یک دامپزشک مشورت کنید.

آیا سگ خانگی شما غذای خشک نمی‌خورد؟

آیا حیوان خانگی شما فقط غذای کنسرو شده را مصرف می‌کند؟ این موضوع یک شکایت شایع از سوی صاحبان حیوانات خانگی است و می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. ممکن است که سگ خانگی شما درد دندان یا دهان داشته باشد.

بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی معتقدند که وقتی حیوان خانگی آنها غذا می‌خورد، نباید درد دهان داشته باشد، اما اینطور نیست. آنها مجبورند غذا بخورند، بنابراین بسیاری از سگ‌ها ماه‌ها یا سال‌ها در سکوت با درد دهان دست و پنجه نرم می‌کنند تا زمانی که یک روش درمانی دندانپزشکی برای کشیدن دندان‌های پوسیده یا عفونی انجام شود.

در حالی که برخی از سگ‌ها حتی با درد شدید دهان همچنان غذای خشک می‌خورند، بسیاری از آنها مصرف غذای کنسرو شده را ترجیح می‌دهند، زیرا جویدن آن آسان‌تر است. در این صورت حیوان خانگی باید توسط دامپزشک برای معاینه دهانی ویزیت شود.

همچنین ممکن است که سگ خانگی شما مصرف غذای کنسرو شده را به غذای خشک ترجیح دهد‌. زیرا اغلب بوی قوی‌تری دارد و ممکن است بیشتر به عنوان یک “خوراکی درمانی” تلقی شود. سعی کنید غذای کنسرو شده را با غذای خشک مخلوط کنید تا سگ خانگی خود را تشویق به خوردن کنید. به تدریج نسبت غذای خشک را افزایش دهید تا زمانی که سگ خانگی شما دوباره به خوردن غذای خشک عادت کند.

به طور کلی، باید نسبت به انتخاب غذای مصرفی حیوان خانگی‌تان دقت کافی داشته باشید. گاهی اوقات ایجاد تغییرات کوچک در رژیم غذایی حیوان خانگی می‌تواند باعث بروز مشکلات متعددی در سلامتی این حیوانات شود. بنابراین در صورت نیاز برای تغییر رژیم غذایی مصرفی سگ خانگی‌تان، با دامپزشک حیوان خانگی خود در اینباره مشورت کنید.

مطالعه بیشتر: غذاهای سمی سگ و گربه

جهت مشاوره فوری با دامپزشک همین الان کلیک کنید.

بیماری دندان سگ || پزشکت

شایع ترین علل بی اشتهایی در سگ های پیر

در حالی که سگ‌های سالمند ممکن است نسبت به سگ‌های جوان نیاز به کالری کمتری داشته باشند و بنابراین ممکن است کمتر از قبل غذا بخورند، کاهش وزن قابل توجه یا امتناع از غذا خوردن، مسئله‌ای طبیعی نیست و می‌تواند نشان‌دهنده ابتلا به برخی از بیماری‌های زمینه‌ای جدی باشد. این بیماری‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند (اما محدود به موارد زیر نیستند):

  • سرطان
  • پانکراتیت
  • مشکل کبدی
  • بیماری کلیوی
  • بیماری دندانی
  • ناراحتی معده (خوردن موارد غیرخوراکی یا تغییر ناگهانی رژیم غذایی)

زوال شناختی، مشکلات حرکتی، یا از دست دادن بینایی نیز می‌توانند باعث شوند که سگ خانگی اگر نتواند ظرف غذای خود را پیدا کند یا به آن دسترسی پیدا کند، غذا نخورد. مهم است برای سگ‌های سالمند یک برنامه غذایی مناسب تهیه شود، کاسه غذا در قسمت معینی از خانه بماند تا بدانند کجا آن را پیدا کنند، و یک فرش یا تشک یوگا برای قرار گرفتن روی آن در هنگام غذا خوردن داشته باشند تا از لیز خوردن آنها جلوگیری شود.

در صورتی که سگ سالمند شما بیش از 24 ساعت غذا نخورده است، باید با دامپزشک حیوان خانگی خود برای معاینه فیزیکی کامل و تشخیص احتمالی علت از دست دادن اشتها مشورت کنید.

میزان غذای مصرفی توله سگ‌ها

یک توله سگ جوان و سالم نباید بیشتر از حد غذا بخورند. توله سگ‌های نژاد کوچک، به طور ویژه‌ای، در معرض خطر بالای هیپوگلیسمی (قند خون پایین) هستند و اگر غذا نمی‌خورند، باید به دقت تحت نظر باشند تا علائم بی‌حالی به سرعت تشخیص داده شود. اگر این اتفاق بیفتد، باید به صورت اورژانسی تحت درمان قرار گیرند.

برخی از توله سگ‌ها ممکن است غذاهای مخصوص را دوست نداشته باشند، زیرا جویدن غذاهای بزرگ ممکن است برای آنها سخت و دشوار باشد. به خصوص اگر به تازگی رژیم غذایی آنها به غذای جامد تبدیل شده اند. این مشکل را می‌توان با مخلوط کردن در آب و خیس شدن غذا رفع کرد. علاوه براین می‌توان مقداری غذای کنسرو شده به رژیم غذایی حیوان اضافه کرد.

در صورتی که توله سگ خانگی شما همچنان غذا نمی‌خورد، باید فوراً توسط دامپزشک معاینه شود. در صورت بروز بی‌حالی، استفراغ یا اسهال نیز باید به صورت اورژانسی ویزیت شوند.

آیا به تازگی سگ خانگی خود را خریده‌اید؟

در مورد یک سگ خانگی تازه وارد ممکن است که روزها یا هفته‌ها طول بکشد تا با خانه جدید خود سازگار شود. اضطراب یکی از علل شایع بی‌اشتهایی موقت است، بنابراین غیرعادی نیست که یک سگ تازه وارد به خانواده از مصرف غذا برای یک یا دو روز اول امتناع کند.

مطمئن باشید که مکانی آرام برای غذا خوردن سگ خانگیتان مهیا کرده‌اید. یعنی دور از حیوانات خانگی دیگر یا کودکانی که ممکن است آنها را اذیت کنند. تا زمانی که آنها پرانرژی هستند و با استفراغ یا اسهال رو به رو نیستند، بد نیست یک یا دو روز به آنها فرصت دهید تا به خانه جدید خود عادت کنند. به این ترتیب، نباید نگران غذا نخوردن آنها باشید.

با این حال، اگر آنها به بی‌حالی، استفراغ، یا اسهال مبتلا شده‌اند، یا بیش از 48 ساعت غذا نخورده‌اند، باید توسط دامپزشک معاینه شوند تا احتمال ابتلا به هرگونه بیماری زمینه‌ای رد شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز