لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

قبل و بعد از واکسن COVID چه بخوریم؟

قبل و بعد از واکسن COVID چه بخوریم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

قبل و بعد از واکسن COVID چه بخوریم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قبل و بعد از واکسن کرونا چه بخوریم؟ این نگرانی در بین بسیاری از افرادی که تصمیم به دریافت واکسن کرونا دارند، دیده می شود. اما کارشناسان توصیه می کنند که نگران نباشید. شما برای تزریق واکسن خود به رژیم غذایی خاصی نیاز ندارید. اما ما در این مقاله باز هم سعی کرده ایم برخی جزییات در مورد اینکه قبل و بعد از واکسن COVID چه چیزی بخوریم را بررسی کنیم.

از آنجا که تعداد بیشتری از ما واجد شرایط دریافت واکسن COVID-19 می شویم ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا باید در زمان تزریق واکسن خود چیز خاصی بخورید یا بنوشید. عوارض جانبی احتمالی واکسن COVID کاملاً شناخته شده است. طبق CDC، درد دست، احساس درد، یا لرز می تواند از  عوارض خفیف بعد از تزریق واکسن کرونا باشد. اما نگرانی اصلی این است که آیا مصرف رژیم غذا نقش خاصی در بروز این عوارض دارد یا نه؟ آیا قبل و بعد از تزریق واکسن COVID باید برای تسکین علائم احتمالی خود باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنیم؟ آیا غذاهایی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید؟

رژیم غذایی مناسب برای قبل از واکسن COVID-19

قبل و بعد از واکسن COVID چه بخوریم؟ | پزشکت

برای کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا، کشور های سراسر دنیا مرحله سوم واکسیناسیون را آغاز کرده اند. حتی شهروندان بالای 18 سال واجد شرایط واکسیناسیون هستند. رژیم غذایی متعادل و خواب مناسب برای رد احتمال بروز عوارض جانبی قبل و بعد از واکسیناسیون ضروری است.

غذاهایی که می توان قبل از واکسیناسیون COVID-19 مصرف کرد عبارتند از:

سبزیجات سبز: مصرف سبزیجات سبز را در وعده های غذایی خود افزایش دهید. زیرا آنها مملو از مواد مغذی، مواد معدنی و ترکیبات فنلی هستند. سعی کنید سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم بروکلی و کلم پیچ را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

زردچوبه: کورکومین فعال ترین ترکیب زردچوبه است. از نظر علمی فواید متعددی برای سلامتی دارد. زردچوبه نه تنها ایمنی بدن شما را تقویت می کند. بلکه به عنوان یک ماده غذایی ضد استرس نیز موثر است. به این دلیل است که مغز فرد را از فشارهای روانی محافظت می کند. زردچوبه را می توان در ادویه کاری مصرف کرد. اما در صورت استفاده با شیر، می تواند بیماری را از بین ببرد.

زنجبیل: زنجبیل می تواند به بدن شما در مبارزه با بیماری هایی مانند فشار خون، عفونت های ریوی و بیماری های کرونر کمک کند. علاوه بر این، در کاهش استرس نیز موثر است. بنابراین می توانید برای ریشه کن کردن استرس واکسیناسیون آن را مصرف کنید. زنجبیل نه تنها می تواند در ادویه کاری بلکه در چای  و ترشی نیز مصرف شود.

میوه های تازه: میوه ها به وفور فیبر، مواد معدنی و آنتی اکسیدان دارند. بنابراین در لیست تقویت کننده ایمنی بدن ضروری است. آناناس، انبه، موز و هندوانه میوه های موجود در این فصل هستند که به رطوبت بدن کمک می کنند.

سیر: وقتی صحبت از تقویت ایمنی، کاهش کلسترول و نبض می شود، سیر یک ماده غذایی باورنکردنی است. از آنجا که سرشار از پروبیوتیک است، موجودات میکروسکوپی بزرگ روده را تغذیه می کند.

غذایی که باید بعد از واکسیناسیون COVID-19 مصرف شود، عبارتند از:

آب: هیدراته ماندن نکته کلیدی برای پیشگیری از حالت تهوع بعد از واکسیناسیون است. برای جلوگیری از عوارض جانبی واکسن، فرد باید مقدار زیادی آب، در دمای اتاق، یک روز قبل و چند روز پس از واکسیناسیون بنوشد. برای افزایش مصرف مایعات، می توانید سوپ های خانگی، چای های ارگانیک و آب میوه نیز داشته باشید.

پرهیز غذای فرآوری شده: مصرف غذای فراوری شده کاملاً ممنوع است در عوض فرد باید پس از تلقیح غذای سبوس دار مصرف کند. غذاهای سبوس دار مانند جو دوسر، ذرت، ارزن، برنج قهوه ای، و نان سبوس دار در ایجاد ایمنی پس از لخته کمک می کنند.

شکلات تلخ: شکلات تلخ به دلیل وجود مکمل های موجود در آن یک ایمنی فوری و تقویت کننده روحیه است. همچنین خطر بیماری کرونر را کاهش می دهد و بنابراین مصرف پس از واکسیناسیون توصیه می شود.

سوپ آب مرغ / سبزیجات: اگر هدف شما تقویت ایمنی بدن است، باید از سلامت روده خود مطمئن شوید. برای همین، می توانید سوپ سبزیجات یا آب مرغ مصرف کنید زیرا باعث بهبود سلامت روده می شود.

کلم بروکلی: در صورت مصرف سبزیجات چلیپایی، مانند کلم بروکلی، بیماری کرونر قابل کنترل و کاهش است. کلم بروکلی را می توان پس از پخت، بخارپز یا حتی جوشانده مصرف کرد.

غذاهای ضدالتهاب مصرف کنید.

دکتر هدر می گوید: “تحقیقات کافی برای حمایت از اینکه غذاهای ضد التهاب یا مکمل هایی مانند ویتامین C باعث موثرتر شدن واکسن COVID شوند، وجود ندارد. اما به طور کلی، خوردن غذای بسیار مغذی و مصرف ویتامین C به تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

دکتر ویلیام لی، MD، بنیانگذار و مدیر پزشکی بنیاد آنژیوژنز در این مورد معتقد است: واکسن های COVID همه در افرادی که رژیم های معمول خود را می خورند آزمایش شده است، بنابراین ما می دانیم که واکسن ها بدون هیچ گونه آماده سازی ویژه غذایی موثر هستند. مردم باید نسبت به مصرف مکمل ها یا محصولی که ادعا می کنند تاثیر واکسن را افزایش می دهند محتاط باشند.

با این حال، خوردن غذاهای کامل مانند میوه ها و سبزیجات بیشتر و غذاهای فرآوری شده کمتر به سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب کمک می کند. یک رژیم غذایی مناسبی که به طور طولانی مدت حفظ شود می تواند پاسخ ایمنی را بهبود بخشد و به ما کمک کند تا بهتر با عفونت ها مبارزه کنیم و شاید پاسخ ایمنی به واکسیناسیون را تقویت کنیم.

رژیم غذایی کاملی داشته باشید.

قبل و بعد از واکسن COVID چه بخوریم؟ | پزشکت

دکتر لوئیس مالینو، دکتر، پزشک داخلی و مشاور پزشکی تغذیه در این مورد می گوید: رژیم غذایی کاملی داشته باشید و مصرف غذاهای فرآوری شده را در تمام طول سال، نه فقط هنگام تزریق واکسن کاهش دهید. دکتر مالینو می گوید: “روغن های گیاهی مانند روغن ذرت، روغن سویا و سایر مواد غذایی که در غذاهای فرآوری شده (مانند فست فود) و میان وعده های آماده استفاده می شوند، می توانند منجر به بروز التهاب گردند و باید از مصرف آنها اجتناب شود.”

در عوض، بر غذاهای کامل مانند آجیل، ماهی، میوه و سبزیجات تمرکز کنید. وی می گوید: اگر مجبور می شدم از غذاهای ضد التهاب مورد علاقه خودم نام ببرم، روغن زیتون فوق العاده بکر، بادام و گردو، ماهی، میوه و سبزیجات را معرفی می کنم.

خوردن غذاهای ضد التهاب پس از تزریق واکسن ضرری نخواهد داشت و احتمالاً تفاوت زیادی در احساس شما ایجاد نخواهد کرد.

  • زردچوبه ادویه ای است که دارای خواص ضد التهابی است و می تواند روی غذا پاشیده و یا در چای مصرف شود.
  • ماهی همچنین ضد التهاب است و ماهی های آزاد، ماهی خال مخالی، ساردین، آنچو و شاه ماهی بیشترین ضد التهاب امگا 3 را دارند. چربی های امگا 3 در واقع به ترکیباتی موسوم به “رزولین” تبدیل می شوند که به معنی رفع التهاب هستند.

همیشه بهتر است که این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود داشته باشید. اما شاید بعد از تزریق واکسن، حال آن را نداشته باشید که بخواهید یک شام مناسب درست کنید، تهیه مقداری سوپ مرغ یا تهیه چیز دیگری که درست کردن آن آسان و راحت باشد اشکالی ندارد. می توانید یکی از این وعده های غذایی فریزر آماده را در دسترس داشته باشید.

با معده خالی واکسن نزنید.

شب قبل از واکسن COVID نیازی به ناشتا بودن نیست. حتی ناشتا بودن در هنگام تزریق واکسن ممکن است باعث سرگیجه و احتمالا غش شود. دکتر مالینو می گوید: توصیه من این است که غذایی با حداقل فرآوری مانند ماست و میوه، تخم مرغ و میوه بخورید.

بعد از واکسن، ممکن است عوارض جانبی مانند درد بازو، تب کم درجه یا بدن درد داشته باشید. متخصصان می گویند، این بدان معنی است که سیستم ایمنی بدن شما کار می کند. از پزشک خود در مورد داروهای مسکن بدون نسخه که می توانید برای تسکین علائم استفاده کنید، مشورت بخواهید.

مقدار زیاد مایعات بنوشید.

قبل و بعد از واکسن COVID چه بخوریم؟ | پزشکت

پزشکان معتقدند که هیدراته شدن کافی قبل و بعد از تزریق واکسن COVID بسیار مهم است. دکتر مالینو می گوید: “نه تنها همه چیز در بدن در شرایط میزان مصرف آب کافی بهتر کار می کند، بلکه برخی از افراد مبتلا به فوبیا و سابقه غش نیز اگر بدنشان آب کافی داشته باشد، بسیار بهتر عمل می کنند.

دکتر کوزا می گوید: “قبل و بعد از تزریق واکسن، توصیه می کنم مایعات زیادی بنوشید.” وی همچنین مصرف مواد غذایی مانند میوه ها، سبزیجات و سوپ های آبگوشت را برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می کند. CDC  همچنین در صورت بروز ناراحتی ناشی از تب نوشیدن مایعات بعد از واکسن را توصیه می کند.

الکل مصرف نکنید.

به گفته سخنگوی مراکز کنترل بیماری (CDC)، “در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اثربخشی کمتر واکسن COVID-19 در مصرف الکل وجود ندارد. همچنین شواهدی مبنی بر ایمن نبودن واکسن COVID-19 برای افرادی که الکل مصرف می کنند وجود ندارد. “

با این حال CDC و پزشکان توصیه می کنند از مصرف الکل در روز قبل و بعد از تزریق واکسن خودداری شود. زیرا الکل سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند و می تواند باعث کم آبی بدن شود.

حتی مصرف کم الکل باعث کم آبی بدن شما می شود و این می تواند عوارضی را که پس از تزریق دوم واکسن mRNA رخ می دهد، بدتر کند.

CDC توضیح می دهد، “استفاده از الكل می تواند خطر ابتلا به سندرم پریشانی حاد تنفسی و ذات الریه را كه گاهی اوقات با COVID-19 در ارتباط است، افزایش دهد. به طور كلی، نوشیدن الكل توانایی بدن شما را برای مبارزه با عفونت ها ضعیف می كند، خطر عوارض را افزایش می دهد.

خواب خوبی داشته باشید.

شب قبل از تزریق واکسن کرونا سعی کنید خوب بخوابید. علاوه بر حفظ یک رژیم غذایی مناسب، داشتن مقدار کافی از خواب شب قبل از واکسیناسیون بسیار مهم است. یک خواب بد شبانه می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تا 70٪ کاهش دهد.

دکتر لی می گوید: “بدن شما برای بازسازی سیستم دفاعی خود از خواب استفاده می کند و کمبود خواب مزمن در واقع سیستم ایمنی بدن را افسرده می کند.”

دکتر کوزا می گوید: استرس همچنین سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند، بنابراین تا آنجا که می توانید استرس خود را کنترل کنید، سطح استرس را پایین نگه دارید.

آیا بعد واکسن کرونا باید ورزش کرد؟

قبل و بعد از واکسن COVID چه بخوریم؟ | پزشکت

استراحت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به خصوص اگر بعد از واکسیناسیون احساس خوبی نداشته باشید. همه افراد ممکن است آمادگی لازم برای یک تمرین سخت بعد از واکسیناسیون را نداشته باشند، اما حتی رفتن به یک پیاده روی سریع نیز گردش خون شما را کاهش می دهد، که برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما مفید است. در طی همه گیری، بسیاری از ما فعالیت و زمان ورزش را کاهش داده ایم. این در حالی است که رژیم غذایی و ورزش در این مدت از اهمیت زیادی برخوردار است. اما بعد از واکسیناسیون، لطفا ماسک بزنید اما در صورت امکان به بیرون بروید و حرکت کنید و کمی ورزش کنید.

خط آخر

خوردن انواع غذاهای ضد التهاب مانند میوه ها، سبزیجات، ماهی های چرب، آجیل و دانه ها همیشه ایده خوبی است. اما به احتمال زیاد باعث افزایش اثر واکسن COVID نمی شود یا علائم آن را به حداقل نمی رساند. مهمترین کارهایی که باید انجام دهید این است که یک شب قبل از واکسن خود بخوابید. از مصرف الکل در روز قبل و روز واکسن خودداری کنید و هیدراته بمانید. مسئله اصلی، دریافت واکسن است.

از مصرف غذاهای سنگین مانند پنیر، سس خامه ای، گوشت، غذاهای سرخ شده و شیرین پرهیز کنید. از مصرف الکل، استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید. و برای واکسیناسیون با معده خالی مراجعه نکنید.

منبع:

https://www.news18.com/news/lifestyle/covid-19-vaccine-heres-what-to-eat-before-and-after-getting-inoculated-3795935.html

[advisers limit=3 online =true skill=”15″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز