لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

مراقبت بعد از جراحی انسداد روده

مراقبت بعد از جراحی انسداد روده | پزشکت

فهرست مطالب

مراقبت بعد از جراحی انسداد روده

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

مراقبت بعد از جراحی انسداد روده تا بهبودی کامل ممکن است طولانی باشد. چون بهبودی به زمان نیاز دارند تا روده و دستگاه گوارش شما بتواند عملکرد طبیعی خودش را باز یابد و بهبود پیدا کند. مدت زمانی که به طول می انجامد بستگی به میزان عمل و سایر شرایط سلامتی شما مانند سرطان روده بزرگ دارد. اکثر بیماران پس از جراحی انسداد روده بین پنج تا هفت روز در بیمارستان می مانند. بازگشت کامل به فعالیتهای عادی ممکن است چند هفته یا ماه طول بکشد.

تیم پزشکی شما برای مدیریت درد پس از جراحی با شما همکاری می کند. اوپیوئیدها، که معمولاً برای تسکین درد استفاده می شوند، می توانند منجر به یبوست بعد از عمل شوند و پس از جراحی انسداد روده کم مصرف می شوند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) نیز می توانند خطرناک باشند زیرا ممکن است باعث خونریزی معده یا روده شوند.

بهبودی بعد از جراحی انسداد روده

مراقبت بعد از جراحی انسداد روده | پزشکت

پس از اتمام عمل جراحی، بیهوشی متوقف می شود و شما به آرامی بیدار می شوید. با از بین رفتن بیهوشی، لوله تنفسی شما برداشته می شود و برای نظارت به اتاق ریکاوری منتقل می شوید. آرام آرام هوشیار می شوید. هنگامی که کاملا هوشیار شدید و فشار خون، نبض و تنفس شما ثابت است، برای روند بهبودی به بخش منتقل می شوید.  IVشما در محل خود باقی می ماند تا بتوانید داروها و مایعات را در بیمارستان دریافت کنید. به همین ترتیب، سوند ادراری شما تا زمانی که از نظر جسمی قادر به برخاستن از  تخت و راه رفتن به دستشویی نباشید، در محل خود باقی می ماند. برخی از افرادی که از روش لاپاراسکوپی بهبود می یابند ممکن است بتوانند چند ساعت پس از عمل از تخت بلند شوند. چند روز طول می کشد تا بعد از عمل جراحی باز به راه رفتن و ادامه دهید.

دستورالعمل هایی در مورد مراقبت از زخم، داروها، علائم عفونت، عوارضی که باید مراقب آنها باشید. زمانی که نیاز به قرار ملاقات بعدی دارید به شما داده می شود. تمام دستورالعمل های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را دنبال کنید. در صورت هرگونه سوال یا نگرانی با پزشک تماس بگیرید. در صورت نیاز به کولوستومی یا ایلئوستومی، یک لوله با کیسه ای برای جمع آوری مدفوع دارید. پرستار شما قبل از رفتن به خانه نحوه مراقبت از آن را به شما آموزش می دهد. برخی از بیماران ممکن است به یک پرستار ویزیت نیاز داشته باشند تا در صورت بهبود زخم، زخم را بررسی کند، مراقبت های مربوط به کولستومی یا ایلئوستومی را کنترل کند. یا تغذیه لوله را انجام دهد.

دستورالعمل های لازم بعد از جراحی انسداد روده

مراقبت بعد از جراحی انسداد روده | پزشکت

هنگامی که به خانه می روید و در دوره نقاهت هستید، نکاتی را باید در نظر داشته باشید:

مراقبت از زخم: دستورالعمل های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراقبت بعد از جراحی تا بهبود زخم و اقدامات احتیاطی که باید هنگام حمام انجام دهید، دنبال کنید. مراقب علائم عفونت مانند قرمزی، التهاب، خونریزی یا تخلیه از محل برش باشید.

فعالیت: حرکت روزانه در طول روز به جلوگیری از لخته شدن خون و بهبودی کمک می کند. اما تا زمان بهبودی کامل زخم (حدود چهار تا شش هفته) از انجام تمرینات سنگین یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. تا زمانی که ارائه دهنده خدمات درمانی به شما اجازه نداد ورزش نکنید.

داروها: اقدامات لازم برای دفع مدفوع و جلوگیری از انسداد در آینده از مراقبت بعد از جراحی است. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما را از رژیم نرم کننده مدفوع مانند میرالاک (پلی اتیلن گلیکول 3350) به همراه داروهایی مانند سنا برای تقویت حرکت روده استفاده می کند. دستورالعمل های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را در مورد مواردی که باید مصرف کنید و از آنها اجتناب کنید، دنبال کنید.

رژیم غذایی: ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است رژیم غذایی را تا شش هفته پس از جراحی تجویز کند، که رژیم غذایی کم فیبر است. در این صورت، از میوه های تازه (به غیر از موز)، آجیل، گوشت با چاشنی (مانند سوسیس)، سبزیجات خام، ذرت، نخود فرنگی، حبوبات، قارچ، گوجه فرنگی، ذرت بوداده، پوست سیب زمینی، سبزیجات سرخ کرده، کلم ترش خودداری کنید. اما بدانید که ممکن است چند هفته طول بکشد تا بتوانید غذای معمولی را مصرف کنید. تا زمانی که این اتفاق نیفتد لوله بینی معده شما در جای خود باقی می ماند. برخی از بیماران پس از بازگشت به خانه همچنان از طریق لوله تغذیه، تغذیه می کنند.

مراجعه به پزشک در دوران مراقبت از جراحی انسداد روده

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر، به پزشک مراجعه کنید:

  • استفراغ یا حالت تهوع
  • ناتوانی در دفع گاز یا مدفوع
  • علائم عفونت مانند تب یا لرز
  • اسهالی که 24 ساعت ادامه می یابد.
  • خونریزی مقعدی یا مدفوع به رنگ قیر
  • قرمزی، التهاب، یا خونریزی یا عفونت از محل برش
  • دردی که ادامه یابد یا بدتر شود و با دارو کنترل نشود.

بهبودی بعد از جراحی انسداد روده چه مدت طول می کشد؟

برای بازگرداندن عملکرد منظم روده و جلوگیری از انسداد دیگر، همکاری با متخصص گوارش بسیار مهم است. این امر برای مدت کوتاهی پس از جراحی شما و در بسیاری از موارد فراتر از آن صدق می کند. پروتکل های درمانی یکسان نیستند و ممکن است چندین روش برای یافتن داروی مناسب یا ترکیبی از داروها برای شما طول بکشد. اگر یک داروی خاص نتواند تسکین دهد یا اگر عوارض جانبی ناخوشایندی را تجربه کردید، به پزشک خود اطلاع دهید تا یک روش متفاوت را تجویز کند.

هدف جراحی انسداد روده

مراقبت بعد از جراحی انسداد روده | پزشکت

انسداد روده می تواند به طور ناگهانی (حاد) رخ دهد یا ممکن است به تدریج در طول زمان (مزمن) بدتر شود. وقتی دلایل خاصی مقصر هستند، ممکن است قبل از در نظر گرفتن جراحی انسداد روده اقدامات محافظه کارانه انجام شود. در برخی دیگر، جراحی گزینه اصلی درمان است و گاهی اوقات، فوراً مورد نیاز است. انسداد روده می تواند به سرعت تهدید کننده زندگی باشد. جراحی برای نجات روده کوچک یا بزرگ و جلوگیری از عوارض خطرناکی که در صورت عدم درمان انسداد ایجاد می شود، انجام می شود، از جمله:

  • آسیب دائمی روده
  • نکروز (مرگ بافت روده)
  • خونریزی یا نشت از روده
  • اختلالات مایع و الکترولیت
  • مشکلات جریان خون در روده ها
  • درد مزمن شکمی، تهوع و استفراغ
  • جلوگیری از عبور غذا و مدفوع از روده

در موارد شدید، این مسائل می تواند باعث افت فشار خون، نارسایی چند عضو یا مرگ شود. انسداد کامل روده یک بیماری جدی پزشکی است که نیاز به جراحی دارد. هرچه زودتر انسداد روده ای برداشته شود، شانس بیشتری برای زنده ماندن وجود دارد. جراحی در 36 ساعت اول میزان مرگ و میر را به 8 درصد کاهش می دهد، در حالی که تاخیر در جراحی بیش از 36 ساعت 25 درصد مرگ و میر دارد.

علائم انسداد روده

مراقبت بعد از جراحی انسداد روده | پزشکت

اگر علائم انسداد روده دارید (به عنوان مثال، درد شدید، گرفتگی متناوب، تغییرات در حرکات روده) پزشک شما یک معاینه فیزیکی برای بررسی شکم و صداهای روده شما انجام می دهد. آزمایش تشخیصی معمولاً می تواند تعداد موانع، محل آنها و علت را مشخص کند. شما به احتمال زیاد از اشعه ایکس شکم، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا سونوگرافی استفاده می کنید. این آزمایشها عموماً شامل تزریق داخل وریدی IV ماده حاجب است.

باریم انما در حال حاضر تصویربرداری تهاجمی تر که در آن مقدار کمی از ماده حاجب به درون راست روده وارد می شود به تا به تجسم ساختارهای روده کمک کند. علاوه بر این، از شما خون گیری خواهید کرد تا شمارش کامل خون و سطح الکترولیت شما بررسی شود. یک آزمایش ادرار سطح الکترولیت شما را منعکس می کند و می تواند علائم عفونت را نشان دهد. سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی نیز ممکن است بخشی از ارزیابی تشخیصی شما باشد. اینها روشهای تشخیصی تهاجمی هستند که با استفاده از یک دوربین از طریق روده بزرگ، ساختار داخل روده را تجسم می کنند.

در صورت بروز هر یک از شرایط زیر ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید:

چرخش: پیچ خوردن روده می تواند نتیجه زخم، بیماری عضلانی یا بیماری عصبی باشد.

کولیت ایسکمیک: از دست دادن جریان خون در قسمتی از روده می تواند ناشی از اختلال انعقاد خون باشد.

فتق:  ضعیف شدن دیواره عضلات شکم می تواند یک کیسه هوا ایجاد کند که ممکن است روده را فشرده کند.

انسداد مکانیکی: انسداد داخل لومن (گذرگاه) روده کوچک یا بزرگ می تواند ناشی از سرطان، بیماری التهابی روده، التهاب یا عفونت باشد.

انقباض: فشار خارج از روده می تواند فشار ایجاد کند. این می تواند به دلیل سرطان رخ دهد که اغلب پس از جراحی شکم یا پرتودرمانی ایجاد می شود.

میوپاتی یا نوروپاتی: شرایط مادرزادی یا اکتسابی که از حرکت صحیح ماهیچه های روده جلوگیری می کند ممکن است باعث ازبین رفتن روده ها، فشرده سازی لومن یا ایجاد تحریف حرکتی شود.

جراحی به عنوان راه حل دوم

اگر انسداد روده ناشی از ادم، التهاب یا سفت شدن مدفوع باشد، پزشک ممکن است قبل از جراحی انسداد روده، درمانهای محافظه کارانه را امتحان کند. این گزینه ها زمانی استفاده می شود که فرد از نظر پزشکی پایدار باشد و روده در معرض خطر یا نکروز فوری قرار نگیرد، یا زمانی که خطر جراحی بسیار بالا باشد (مانند بیماری های قلبی).

سخن آخر

به طور کلی، جراحی انسداد روده باعث تسکین مداوم می شود. با این حال، احتمال انسداد مکرر روده وجود دارد، به ویژه هنگامی که شرایط اولیه ای که باعث انسداد روده شده است مزمن یا غیر قابل درمان است. ممکن است جراحی مجدد ضروری باشد. پس از بهبودی از انسداد روده، حفظ سلامت و منظم بودن روده بسیار مهم است. ممکن است بخواهید با یک متخصص تغذیه برای ایجاد یک برنامه غذایی که حاوی مقدار مناسب فیبر برای نیازهای فردی شما باشد همکاری کنید. همچنین نوشیدن حداقل هشت لیوان 8 آب روزانه برای اطمینان از هیدراتاسیون مناسب و جلوگیری از عود مجدد یبوست بسیار مهم است. ورزش منظم همچنین می تواند به حرکت مدفوع در دستگاه گوارش کمک کند. اطمینان حاصل کنید که در صورت بروز یبوست، برنامه ای برای درمان یبوست در نظر گرفته شده است.

منبع: https://www.verywellhealth.com/surgery-for-a-bowel-obstruction-796815

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

1 دیدگاه

  1. سلام باید از پزشک جراح خویش مشاوره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز