لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

پا های توت فرنگی

پا های توت فرنگی 1 | پزشکت

فهرست مطالب

پا های توت فرنگی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

پا های توت فرنگی وقتی بروز می کنند که لکه های کوچک سیاه روی پاها ایجاد شود. این لکه ها شبیه دانه های توت فرنگی است. افراد می توانند با استفاده از کرم موبر مرطوب کننده و انجام سایر اقدامات مراقبتی از این سندرم جلوگیری کنند.

در این سندرم، برجستگی های ریز سیاهی که به دانه های توت فرنگی شباهت دارند، منافذ پوست و غده های مو هستند که با آلودگی، باکتری یا چربی مسدود شده اند. خوشبختانه، آنها معمولاً بی خطر هستند و شما می توانید با چند تغییر در سبک زندگی تان، از شر پا های توت فرنگی خلاص شوید.

علائم پا های توت فرنگی

علامت اصلی این سندرم، نقاط ریز سیاه یا قرمز رنگ، روی پاها است. پا های توت فرنگی معمولاً همراه با درد و خارش نیستند. اگر دچار تحریک پوستی ناراحت کننده شده اید، ممکن است به دلیل بیماری پوستی دیگری باشد. در این صورت، برای تعیین علت علائم خود با یک متخصص پوست مشورت کنید.

علائم معمول پا های توت فرنگی، عبارتند از:

  • منافذ باز که تاریک به نظر می رسند.
  • یک ظاهر خال خال یا سوراخ دار روی پاها
  • لکه های سیاه یا قهوه ای که پس از تراشیدن پاهای فرد ظاهر می شود.

این سندرم می تواند باعث خجالت فرد شود، اما معمولاً خارش یا درد ندارد. اگر فردی احساس درد یا خارش داشت، باید به پزشک مراجعه کند، زیرا ممکن است وجود یک بیماری زمینه ای را نشان دهد.

علل پا های توت فرنگی

پا های توت فرنگی 4| پزشکت

این سندرم  یک بیماری خاص نیست بلکه یک علامت از بیماری زمینه ای است. آنها می توانند به دلیل چندین مسئله مختلف پوستی ایجاد شوند. مسدود شدن منافذ پوست یا فولیکول های مو شما را در معرض خطر ابتلا به پا های توت فرنگی قرار می دهد. وقتی منافذ مسدود شده یا فولیکول های مو که به آن کومدون نیز گفته می شود، بسته شوند، جوش هایی که سرسیاه نامیده می شوند، ظاهر شده و ظاهر پوست توت فرنگی را ایجاد می کنند. وقتی کومدون ها را فشار می دهید، مثلا با تراشیدن پاها، منافذ یا فولیکول ها به هوا راه باز می کنند. هنگامی که هوا با چربی داخلی، مخلوط می شود، اکسید شده و سیاه رنگ خواهد شد.

تراشیدن

با تراشیدن می توان کومدون ها را از بین برد و آلودگی، چربی و سلولهای مرده پوست را در معرض هوا قرار داد. تراشیدن با تیغ قدیمی یا کند شده، می تواند باعث ایجاد این سندرم شود. اصلاح خشک با تیغ قدیمی و کند، همچنین می تواند باعث فولیکولیت یا عفونت فولیکول های مو شود.

فولیکولیت

فولیکولیت وقتی رخ می دهد که فولیکول های مو در پوست شما آلوده شوند. آنها معمولاً به صورت برجستگی های ریز و قرمز ظاهر می شوند، اما می توانند تیره و شبیه پا های توت فرنگی شوند. فولیکولیت در اثر آسیب به فولیکول مو رخ می دهد که منجر به آلودگی و ورود باکتری به فولیکول ها می شود. این آسیب می تواند ناشی از اصلاح، اپیلاسیون، پوشیدن لباس تنگ یا تحت فشار قرار گرفتن پوست باشد.

مشاهده فولیکولیت بعد از دوش گرفتن در وان آب گرم و بعد از تمرین ورزشی، طبیعی است. به خصوص در مناطق مسدود شده پوست، مانند جایی که پوست شما با لباس شنا پوشانده شده است. پوست ما در هنگام خیس شدن بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرد، بنابراین وقتی لباس شنای شما باعث مسدود شدن پوست و تحت فشار قرار گرفتن آب بین لباس و پوست می شود، فولیکولیت می تواند در هر ناحیه از پوست پوشیده شده از لباس ایجاد شود.

منافذ مسدود شده

وقتی منافذ پوست پاهای شما مسدود شود، پوست شما به طور طبیعی چربی بیشتری تولید می کند. وقتی منافذ خود را با تیغ می تراشید و سر آن ها را باز می کنید، چربی در معرض هوا قرار می گیرد و سیاه رنگ می شود. این کار باعث ایجاد نقاط سیاه و ریزی در سراسر پاها ایجاد شوند. کسانی که دارای موی ضخیم تر یا منافذ بزرگتری هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پا های توت فرنگی ناشی از مسدود شدن منافذ پوست هستند.

خشکی پوست بیش از حد

پا های توت فرنگی 5 | پزشکت

خشکی پوست بیش از حد به خودی خود نمی تواند باعث ایجاد پا های توت فرنگی شود، اما فرد را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.

پوست خشک، حساسیت بیشتری ایجاد می کند و به احتمال زیاد به وسیله تیغ، دچار سوزش شده یا تحریک می شود. این وضعیت می تواند منجر به فولیکولیت و ظهور منافذ تیره شود. علاوه بر این، وقتی پوست شما خشک است، آسان تر می تواند کومدون ها را در معرض هوای خارجی قرار دهد.

کراتوز پیلاریس

کراتوز پیلاریس، نوعی بیماری خوش خیم پوستی است که باعث ایجاد برجستگی های ریز و قرمز رنگ به روی پوست می شود. گاهی اوقات، به عنوان “اختلال پوست مرغی” شناخته می شود، کراتوز پیلاریس معمولاً در قسمت بالای بازوها و ران ها ظاهر می شود. برجستگی های ریز و قرمز شبیه لکه های پوست مرغ می باشد و به دلیل شاخه های ایجاد شده توسط سلول های مرده پوست ایجاد می شود. وقتی ران ها توسط این برجستگی های ریز قرمز پوشانده شوند، می توانند شبیه پوست توت فرنگی شوند. کراتوز پیلاریس یک بیماری ژنتیکی است و معمولاً نیازی به درمان ندارد. اگر برجستگی ها، خارش دار یا تحریک شوند، بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید.

تشخیص پا های توت فرنگی

در اغلب موارد این سندرم نیاز مراجعه به پزشک ندارد. این اختلال، نسبتاً شایع است و معمولاً با راهکار های خانگی قابل درمان است. اگر نگران ظاهر پوست خود هستید و احساس می کنید ممکن است علائم جدی تری رخ دهند، به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک شما قادر خواهد بود پوست شما را معاینه کند، شرح حال مفصل و احتمالاً نمونه ای از پوست را تهیه کند تا بتواند تشخیص و روش درمان را ارائه دهد.

درمان پا های توت فرنگی

پا های توت فرنگی 2 | پزشکت

برای درمان پا های توت فرنگی، رفع علت ایجاد این اختلال، بهترین راه ممکن می باشد. علاوه بر آن می توانید راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

تیغ خود را به طور منظم عوض کنید.

تراشیدن پوست با تیغ قدیمی یا کند، به دلیل احتمال آلودگی تیغ و فولیکولیت، به راحتی منجر به ایجاد پای توت فرنگی می شود. اگر به اختلال پا های توت فرنگی مبتلا شوید، اولین قدم مهم برای حل این مشکل این است که تیغ خود را به طور مکرر تعویض کنید، زیرا این کار ساده ای است که می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. استفاده از تیغ های جدید همچنین می تواند از بروز مجدد پا های توت فرنگی در آینده جلوگیری کند.

از کرم موبر مرطوب کننده استفاده کنید.

بهتر است وقتی پوستتان زیر دوش آب گرم نرم شد، آن را اصلاح کنید. استفاده از کرم موبر مرطوب کننده می تواند از تحریک پوست جلوگیری کند. با شستن پوست خود با یک صابون مناسب، تراشیدن پوست خود را شروع کنید. پس از پاک کردن آلودگی ها و باکتری ها، یک لایه کرم موبر به روی پوست بزنید. به دنبال کرم هایی باشید که برای پوست حساس مناسب اند. از مصرف هرگونه محصولی که دارای رنگ و رایحه باشد خودداری کنید.

پوست خود را به طور مرتب لایه برداری کنید.

پا های توت فرنگی 3 | پزشکت

پوست خود را به طور مرتب لایه برداری کنید تا سلول های مرده پوست را که می توانند منافذ و فولیکول های مو را مسدود کنند، از بین ببرید. از روش لایه برداری ملایم استفاده کنید و پس از آن پوستتان را مرطوب نگهدارید.

پوست خود را به طور مداوم مرطوب کنید.

برای جلوگیری از خشکی و تحریک پوست، مرتباً پوست خود را مرطوب کنید. بعد از دوش گرفتن یک مرطوب کننده ملایم بزنید، مخصوصاً اگر پوستتان را اصلاح کرده اید. این کار به حفظ رطوبت پوست کمک می کند.

از اپیلاتور استفاده کنید.

اگر در اثر اصلاح یا اپیلاسیون دچار تحریک پوست شده اید، ممکن است استفاده از اپیلاتور روش مناسبی باشد. از آنجا که اصلاح و اپیلاسیون می تواند منجر به فولیکولیت شود، اپیلاتور گزینه خوبی برای افرادی است که مستعد ابتلا به پا های توت فرنگی هستند. اپیلاتور، یک وسیله الکتریکی با یک موچین کوچک است که چرخیده ​​و مو را از ریشه بیرون می آورد. گرچه دردناک به نظر می رسد. اما معمولاً درد آن به خوبی و راحتی تحمل می شود و فقط باید هر دو تا سه هفته یک بار انجام شود.

از لایه بردار شیمیایی استفاده کنید.

لایه بردارهای شیمیایی قادر به از بین بردن سلول های مرده پوست هستند. حتی لایه برداری فیزیکی ملایم می تواند به پوست آسیب برساند. بنابراین گزینه های شیمیایی لایه برداری می توانند مفید باشند. لایه بردارهایی مانند اسید گلیکولیک و اسید سالیسیلیک، سلولهای مرده پوست را در سطح پوست از بین می برند. این محصولات می توانند پوست شما را نسبت به آفتاب حساس کنند، بنابراین اگر بعد از استفاده از لایه برداری شیمیایی بیرون می روید، حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

لیزر درمانی را امتحان کنید.

لیزر درمانی یک گزینه حرفه ای و بلند مدت برای از بین بردن مو است که امروزه محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. این روش از لیزر برای رساندن مقدار کمی تابش به فولیکول های مو استفاده می کنند.

سخن آخر

پا های توت فرنگی به وجود نقاط سیاه ریز روی پا های شما اشاره دارد. برای بسیاری از افراد، پا های توت فرنگی با درمان های خانگی و تغییر در روش اصلاح مو یا مراقبت از پوست به راحتی کنترل می شوند. برای کسانی که موهایشان تیره یا ضخیم تر است، منافذ بزرگتر پوست یا رنگدانه های تیره تری دارند، این شرایط ممکن است به درمان تهاجمی تری نیاز داشته باشد. درمان حرفه ای اغلب موثرترین گزینه است و باعث صرفه جویی در وقت نیز می شود. در صورت نگرانی حتما به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

منابع:

https://www.verywellhealth.com/strawberry-legs-5113031

https://www.medicalnewstoday.com/articles/326033#_noHeaderPrefixedContent

[advisers limit=3 online =true skill=”21″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز