لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

گلودرد در بارداری

گلودرد در بارداری || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


گلودرد در بارداری ممکن است شما را نگران کرده باشد، اما دلیلی برای استرس وجود ندارد. اما به طور کلی گلودرد در بارداری نشان می دهد که حلق توسط یک ماده خارجی که ممکن است شامل آلرژن ها، مواد شیمیایی یا عوامل بیماری زا مانند باکتری ها و ویروس ها باشد، تحریک شده است. داروهای طبیعی برای تسکین خارش گلو و کمک به احساس بهتر وجود دارند.

لوزه ها، یک جفت ساختار بافت نرم که در دو طرف در پشت گلو، درست در جایی که زبان شما به پایان می رسد، قرار دارد. لوزه ها اولین خط دفاعی در برابر باکتری ها، ویروس ها یا سایر مواد خارجی هستند که از دهان شما عبور می کنند. التهاب لوزه ها نیز به صورت گلودرد ظاهر می شود. چه به فارنژیت، ورم لوزه یا هر دو مبتلا شوید، ممکن است علاوه بر گلودرد، تعدادی از علائم را نیز تجربه کنید.

گلودرد كه به عنوان فارنژیت شناخته می شود، به وضعیت اشاره دارد که در آن گلو ملتهب شده و باعث ناراحتی و درد در فرد می شود. در دوران بارداری، سیستم ایمنی طبیعی برای حمایت از رشد جنین، تحت تغییرات پیچیده ای قرار می گیرد. سیستم ایمنی در حالی که به طور کامل سرکوب نمی شود، مکانیسم دفاعی خود را کاهش می دهد تا به نوزاد در حال رشد که آن را با جسم خارجی اشتباه می گیرد، حمله نکند. این تغییرات ممکن است شما را مستعد ابتلا به عفونت های ویروسی و باکتریایی کند که ممکن است باعث گلودرد شود.

مطالعه بیشتر: واکسن آنفولانزا در بارداری

علائم و نشانه های گلودرد در دوران بارداری

فارنژیت و التهاب لوزه معمولاً علائم زير را به دنبال دارند:

  • تب
  • قرمزی گلو
  • گوش درد
  • صدای خشن
  • مشکل در بلع
  • درد مداوم در گلو
  • لوزه های متورم و قرمز

ممکن است برخی از این علائم همراه با گلودرد در دوران بارداری مشاهده نکنید. همه چیز بستگی به این دارد که دليل اصلی گلو درد شما چه چیزی است.

هر یک از دلایل زیر در دوران بارداری ممکن است علت اصلی گلودرد شما باشد:

  • سینوزیت
  • عفونت گلو
  • رفلکس اسید
  • مواد شیمیایی یا آلاینده ها
  • آلرژی (گرد و غبار و گرده گل)
  • فشار بر گلو ناشی از صحبت با صدای بلند یا مداوم

مطالعه بیشتر: ده روغن ضروری برای گلودرد

گلودرد در بارداری || پزشکت

بهترین درمان های طبیعی گلودرد در بارداری

وقتی گلودرد شما ناشی از عاملی غیر از عفونت یا آلرژی است، ممکن است برای درمان آن نیازی به دارو نداشته باشید. حتی با وجود برخی عفونت ها، درمان های خانگی برای درمان گلودرد در بارداری ممکن است کافی باشد.

چای عسل لیمو

عسل همچنین دارای خواص ضد میکروبی است و به تسکین گلو تحریک شده کمک می کند. لیمو سرشار از آنتی اکسیدان است و ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. لیمو می تواند با باکتری ها مبارزه کند و خلط را پاک کند. برای تهیه چای عسل لیمو، نصف لیمو و یک قاشق غذاخوری عسل به يك فنجان آب جوش اضافه کنید.

غرغره آب نمک زردچوبه

زردچوبه یک آنتی اکسیدان قوی و دارای خواص ضد میکروبی است که ممکن است به مبارزه با هرگونه عفونت در گلو کمک کند. زردچوبه همراه با نمک، که خود دارای خواص ضد میکروبی است، می تواند به ابزاری قدرتمند برای پاکسازی گلو و تسکین آن تبدیل شود. غرغره گرم همچنین ممکن است به شل شدن مخاط و دفع آسان آن کمک کند. برای غرغره آب نمک زردچوبه،½ قاشق چایخوری نمک و½ قاشق چایخوری پودر زردچوبه را به 4 اونس آب گرم اضافه کنید. می توانید این غرغره را هر 4 ساعت تکرار کنید تا تسکین پیدا کنید.

غرغره چای بابونه

بابونه یک گیاه عالی برای تسکین گلو تحریک شده به دلیل خواص ضد التهابی قوی آن است. با این حال، مقادير زياد بابونه ممکن است خطر سقط جنین را افزايش دهد. بنابراین، نوشیدن چای بابونه برای تسکین گلودرد در دوران بارداری توصیه نمی شود. با این حال، می توانید از دم کرده چای بابونه برای غرغره گلوی ملتهب خود یک بار در روز استفاده کنید. برای تهیه دم کرده چای بابونه برای غرغره کردن، یک چای کیسه ای بابونه به فنجان آب جوش اضافه کنید. بعد از دم كشيدن، چای را غرغره كنيد. این کار را يكبار در روز انجام دهيد.

چای زنجبیل بعد از غذا

زنجبیل یک عامل ضد التهابی قوی با خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است که ممکن است به تسکین گلو و مبارزه با عفونت ها کمک کند. جدای از آن، زنجبیل می تواند به علائم گوارشی کمک کند و ممکن است گلودرد ناشی از ریفلاکس اسید را تسکین دهد. زنجبیل در دوران بارداری در مقادیر محدود بی خطر است، بنابراین می توانید روزانه تا دو فنجان چای زنجبیل را بعد از غذا بنوشید.

هیدراته بمانید

خشك شدن تمام سطح گلو، ممکن است گلودرد را تشدید كند. بنابراین مهم است که هیدراته بمانید. برای برخی، مایعات گرم باعث تسکین بیشتر می شود، در حالی که برای برخی دیگر، نوشیدن آب سرد می تواند به تسکین گلوی تحریک شده و خشک در بارداری کمک کند. از نوشیدن آب سرد یا خیلی گرم خودداری کنید. به خوردن جرعه های کوچک در طول روز ادامه دهید تا احساس بهتری داشته باشید. پس از بهبودی از گلودرد، بدن شما به استراحت زیادی نیاز دارد. به همین دلیل ضروری است که به خود استراحت دهید.

این درمان های خانگی ممکن است به شما کمک کند گلودرد خود را ظرف یک یا دو روز تسکین دهید. در صورت تداوم درد در گلو، باید به پزشک خود مراجعه كنيد. بیماری های خاصی در ارتباط با گلودرد وجود دارد که ممکن است به معاينه و درمان پزشکی نیاز داشته باشد.

مطالعه بیشتر: واکسیناسیون و بارداری

در صورت لزوم همین الان با متخصص زنان آنلاین در پزشکت تلفنی مشورت کنید.

گلودرد در بارداری || پزشکت

در بارداری از چه نوع داروهایی باید اجتناب کنیم؟

در دوران بارداری باید از چندین درمان رایج اجتناب شود، از جمله:

  • آسپرین
  • ایبوپروفن
  • چای های کافئین دار
  • مکمل های ویتامین C: مکمل های ویتامین C که برای تقویت ایمنی به بازار عرضه می شوند (مانند نام تجاری “Emergen-C”) معمولاً برای مصرف بی خطر هستند. اگرچه ممکن است استفاده از این محصولات برای جلوگیری از سرماخوردگی بزرگتر در اولین نشانه گلودرد وسوسه انگیز باشد، بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. به خصوص که ویتامین دوران بارداری شما باید حاوی ویتامین C باشد.
  • قرص های روی: مانند ویتامین C، ویتامین های دوران بارداری شما تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران بارداری را در اختیار شما قرار می دهد، بنابراین مصرف بیشتر می تواند باعث مصرف بیش از حد آن شود. در مورد اینکه آیا می توانید از قرص های روی برای جلوگیری از سرماخوردگی استفاده کنید یا خیر، با پزشک خود مشورت کنید و اگر سؤالی وجود داشت، از مصرف آن صرف نظر کنید.

مطالعه بیشتر: مصرف آنتی بیوتیک در بارداری

چه داروهایی را می توانم در بارداری مصرف کنم؟

برخی از داروها برای استفاده در دوران بارداری بی خطر هستند، به شرط اینکه دستورالعمل های دوز مناسب را رعایت کنید. همیشه قبل از مصرف داروها با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که داروهای انتخابی شما مکمل مراقبت های مامایی شما هستند:

آنتی بیوتیک ها: از آنجایی که پزشک باید آنها را تجویز کند، پزشک شما یکی را انتخاب می کند که برای استفاده در دوران بارداری بی خطر باشد. آنتی بیوتیک های قابل استفاده سفالکسین، آموکسی سیلین و پنی سیلین هستند.

استامینوفن (ماده فعال در تایلنول): تایلنول را کم مصرف کنید. در حالی که مشخص شده است که برای بارداری بی خطر است، استفاده بیش از حد با آسیب کبدی مرتبط است.

آنتی اسیدها: اگر گلودرد شما ناشی از ریفلاکس اسید باشد، استفاده از آنتی اسیدها مانند Tums یا Rolaids بی خطر است. با این حال، مواردی را انتخاب کنید که حاوی کربنات کلسیم به جای بی کربنات سدیم هستند، زیرا می توانند باعث احتباس آب شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

گلودرد ناشی از آلرژن‌ها، کشیدگی عضلات یا آلاینده‌ها باید سریع برطرف شود. گلودرد ناشی از عفونت ویروسی معمولا محدود است و ممکن است در عرض یک هفته برطرف شود. برای گلودرد استرپتوکوکی در بارداری یا عفونت باکتریایی دیگر، ممکن است به درمان های پزشکی نیاز داشته باشید. اگر درد گلو بیش از یک هفته ادامه داشت یا هر یک از علائم مرتبط زیر را تجربه کردید، به پزشک خود مراجعه كنيد:

  • مشكل در بلع
  • مشكل در تنفس
  • تب شدید ناگهانی
  • از دست دادن کامل اشتها
  • علائم شما باقی می ماند یا بدتر می شود.
  • لکه های سفید متمایل به قرمز را در داخل گلو می بینید.

به طور کلی گلودرد در دوران بارداری جای نگرانی ندارد و بسیار قابل درمان است. اما از آنجایی که بارداری به بدن شما فشار وارد می کند، ممکن است بخواهید، ایمن باشید و ببینید چه کاری می توانید انجام دهید تا از گلودرد جلوگیری کنید.

مطالعه بیشتر: برونشیت و بارداری

گلودرد در بارداری || پزشکت

چگونه از گلودرد در بارداری پیشگیری کنیم؟

  • از دود سيگار یا سایر آلاینده ها دوری کنید.
  • مایعات فراوان و حداقل 3 لیتر آب در روز بنوشید.
  • از تماس با آلرژن های شناخته شده خودداری کنید.
  • به آرامی صحبت کنید تا صدای خود را خسته نکنید.
  •  استراحت کنید و بیش از حد خود را تحت فشار قرار ندهید زیرا استرس می تواند ایمنی شما را بیشتر کاهش دهد.
  • برای جلوگیری از رفلاکس اسید، سعی کنید وعده‌های غذایی کوچک‌تر و مکرر بخورید که خیلی تند یا چرب نباشند.
  • با حفظ فاصله از افراد مسری، شستن مکرر دست ها و اجتناب از مکان های شلوغ، خطر ابتلا به عفونت های ویروسی یا باکتریایی را کاهش دهید.

به طور خلاصه، گلودرد در دوران بارداری به راحتی قابل درمان و پیشگیری است. مواد طبیعی مانند زنجبیل، بابونه، زردچوبه، لیمو و عسل ممکن است به شما در مبارزه با گلودرد در دوران بارداری کمک کند. برای عفونت هایی که زمینه ساز گلودرد هستند، ممکن است لازم باشد با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین درمان را بیابید. برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به گلو تحریک شده یا ملتهب، باید از آلرژن های شناخته شده، دود و سایر آلاینده ها اجتناب کنید. همچنین باید با رعایت بهداشت و دوری از افراد مبتلا به عفونت فعال از ابتلا به عفونت های ویروسی و باکتریایی جلوگیری کنید.

سوالات متداول

آیا گلودرد در دوران بارداری می تواند به جنین آسیب برساند؟ گلودرد در دوران بارداری به کودک آسیبی نمی رساند. با این حال، اگر گلودرد شما ناشی از عفونتی مانند آنفولانزا باشد، ممکن است برای درمان آن به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشید زیرا این امر خطراتی برای مادر و نوزاد دارد.

آیا در دوران بارداری باید نگران گلودرد باشم؟ در دوران بارداری نباید استرس داشته باشید یا نگران گلودرد باشید. درمان‌های خانگی می‌توانند به شما در رفع علائم کمک کنند و اگر علائم نگران‌کننده دیگری همراه با گلودرد خود دارید، می‌توانید با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

چه چیزی گلودرد را فوراً درمان می کند؟ هیچ درمان فوری برای گلودرد وجود ندارد، اما یک قاشق غذاخوری عسل ممکن است به تسکین سریع گلوی تحریک شده کمک کند.

آیا هورمون های بارداری می توانند باعث گلودرد شوند؟ هورمون های بارداری باعث گلودرد نمی شوند. سیستم ایمنی اصلاح شده در دوران بارداری ممکن است زنان باردار را مستعد ابتلا به عفونت هایی کند که ممکن است باعث گلودرد شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز