لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

مراقبت های بعد از خالکوبی یا تاتو

مراقبت های بعد از خالکوبی یا تاتو | پزشکت

فهرست مطالب

مراقبت های بعد از خالکوبی یا تاتو

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خالکوبی چیزی فراتر از یک قطعه هنری و راهی برای اثبات سبک شخصی شماست. این یک روش پزشکی نیز محسوب می شود، زیرا با استفاده از یک سوزن جوهر در  زیر پوست انجام می شود. هر زخمی بر روی پوست شما را در معرض زخم و عفونت قرار می دهد. مراقبت های بعد از خالکوبی یا تاتو می تواند از بروز عوارض تاتو جلوگیری کرده و به بهبود زخم خالکوبی کند. هم شما و هم کسی که خالکوبی را انجام می دهد در این روند نقش های یکسانی را بازی می کنید. همراه با مراجعه به یک تاتوکار مجاز و معتبر، شما باید از خالکوبی جدید خود در خانه مراقبت کنید.

تشخیص نحوه مراقبت از خالکوبی به نوبه خودش می تواند مشکل باشد. برای کمک به مراقبت از خالکوبی خود، یادگیری نکاتی درباره استفاده از محصولات و موارد دیگر، به خواندن مقاله زیر ادامه دهید.

چگونه از خالکوبی خود مراقبت کنیم؟

مراقبت های بعد از خالکوبی به محض انجام تاتو شروع می شود. راهکارهای مراقبت بعد از خالکوبی و تاتو، عبارتند از:

محل خالکوبی را بپوشانید.

باید یک لایه نازک از پماد آنتی بیوتیک را روی خالکوبی قرار داده و سپس منطقه را در یک باند یا بسته بندی پلاستیکی بپوشانید. این پوشش مانع از ورود باکتری ها به پوست شما می شود. همچنین از خالکوبی روی مالیدن لباس و تحریک شدن محافظت می کند.

خالکوبی را به آرامی بشویید.

بعد از چند ساعت می توانید پوشش را بردارید. ابتدا دستان خود را با آب و صابون بشویید. سپس خالکوبی را به آرامی با آب گرم و صابون بدون عطر بشویید. پوست خود را با یک پارچه نرم خشک کنید. مقدار کمی مرطوب کننده بدون عطر و بدون الکل را روی تاتو بزنید. می توانید در این مرحله پوشش را بردارید تا پوست شما نفس بکشد.

صبر کنید تا زخم خالکوبی خوب شود.

مراقبت های بعد از خالکوبی یا تاتو | پزشکت

در حالی که خالکوبی شما بهبود می یابد، شما باید:

 هر وقت بیرون می روید لباس ضد آفتاب بپوشید. در صورت مشاهده علائم عفونت یا سایر مشکلات، با متخصص خالکوبی خود تماس بگیرید. شما نباید خالکوبی را خراش دهید و یا لباس تنگ را روی خالکوبی بپوشید.

سرعت بهبودی شما به اندازه تاتو و پیچیدگی آن بستگی دارد. خالکوبی های بزرگتر مدت بیشتری قرمز و متورم می شوند زیرا باعث آسیب بیشتر به پوست خواهند شد.

مراقبت های خالکوبی در روز اول

شما با یک باند یا پلاستیک روی خالکوبی به خانه می آیید. بعد از چند ساعت می توانید آن را بردارید. مدت زمان آن ممکن است براساس نوع و اندازه تاتو شما باشد. برخی از متخصصین تاتو پیشنهاد می کنند که شما فقط 1 یا 2 ساعت روی قسمت خالکوبی خود را بپوشانید.

 پس از برداشتن پوشش، احتمالاً متوجه می شوید که مایعی از خالکوبی خارج می شود. این خون، پلاسما (قسمت شفاف خون) و مقداری جوهر اضافی بوده و کاملا طبیعی است. پوست شما نیز قرمز و زخم خواهد شد. در اثر لمس ممکن است کمی گرم به نظر برسد. با دست تمیز، خالکوبی را با آب گرم و صابون عطر بشویید. از یک مرطوب کننده بدون عطر و بدون الکل استفاده کنید. پوشش را بردارید تا خالکوبی بهبود یابد.

مراقبت های بعد از تاتو در روزهای دوم تا سوم

مراقبت های بعد از خالکوبی یا تاتو | پزشکت

تاکنون، تاتوی شما ظاهری کسل کننده و ابری تر خواهد داشت. این با بهبود پوست شما اتفاق میفتد. پوسته ها شروع به تشکیل می کنند. خالکوبی خود را یک یا دو بار در روز بشویید و از یک مرطوب کننده بدون عطر و بدون الکل استفاده کنید. هنگام شستشو، ممکن است مقداری جوهر به داخل سینک ظرفشویی ریخته شود. این فقط جوهر اضافی است که از طریق پوست شما خارج می شود.

مراقبت های بعد از تاتو در روزهای چهارم تا ششم

در روزهای 4 تا 6 قرمزی باید کمرنگ شود. احتمالاً متوجه کمی احساس ناخوشایند روی خالکوبی خواهید شد. شاید پوست شما تاول هایی زده باشد. تاول ها را دستکای نکنید. چون می تواند باعث ایجاد زخم شود. شستشوی تاتو خود را روزی یک یا دو بار ادامه دهید. از یک مرطوب کننده بدون عطر و بدون الکل استفاده کنید.

مراقبت های بعد از تاتو در روزهای ششم تا چهاردهم

در روزهای 6 تا 14 پوسته ها سخت شده و شروع به پوسته پوسته شدن می کنند. آنها را دستکاری نکنید و سعی نکنید آنها را  بکشید. بگذارید به طور طبیعی از بین بروند. در غیر این صورت، ممکن است جای زخم ایجاد شود. در این مرحله ممکن است پوست شما احساس خارش زیادی داشته باشد. برای تسکین خارش به آرامی روی آن مرطوب کننده بدون عطر و بدون الکل چند بار در روز بمالید.

اگر در این مرحله تاتوی شما هنوز قرمز و متورم است، ممکن است دچار عفونت شده باشد. به سراغ تاتوکار خود بروید یا به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از تاتو در روزهای پانزدهم تا سی ام

مراقبت های بعد از خالکوبی یا تاتو | پزشکت

در روزهای 15 تا 30 در آخرین مرحله بهبودی، بیشتر پوسته های بزرگ از بین می روند. ممکن است هنوز مقداری پوست مرده مشاهده کنید، اما در نهایت باید برطرف شوند. قسمت خالکوبی شده ممکن است هنوز خشک و کسل کننده به نظر برسد. مرطوب نگه دارید تا زمانی که پوست دوباره مرطوب به نظر برسد. در هفته دوم یا سوم، لایه های خارجی پوست باید بهبود یافته باشند. بهبودی کامل لایه های تحتانی ممکن است 3 تا 4 ماه طول بکشد. در پایان ماه سوم شما، خالکوبی باید همانطور که تاتوکار در نظر گرفته است، روشن و زنده به نظر برسد.

محصولات مراقبت های بعد از تاتو

برای تمیز کردن محل تاتو خود از صابون ملایم و بدون عطر یا پاک کننده تاتو با فرمول مخصوص استفاده کنید. متخصص خالکوبی شما می تواند یک پاک کننده مخصوص خالکوبی را به شما پیشنهاد دهد. بهتر است از مصرف محصولاتی مانند وازلین 100 درصد نفتی خودداری کنید. آکادمی درماتولوژی آمریکا می گوید که پایه نفتی می تواند باعث  محو شدن جوهر شود.

 با این حال، یک استثنا وجود دارد. وازلین ممکن است هنگام دوش گرفتن مفید باشد. از آنجا که وازلین غیر متخلخل (ضد آب) است، می توانید قبل از ورود به دوش، آن را روی خالکوبی خود بمالید تا بتواند محل را از پاشیدن آب محافظت کند. همچنین اشاره شده است که وازلین در صورت خشک شدن فوق العاده ممکن است در خالکوبی های بهبود یافته یا پوست اطراف تاتو مفید باشد. فقط یک لایه نازک بزنید. قرار دادن بیش از حد ضخیم وازلین، به پوست اجازه نفس کشیدن نمی دهد.

 بعد از حدود 2 روز، می توانید به یک مرطوب کننده معمولی بزنید. هر محصولی را که انتخاب می کنید، مطمئن شوید که بدون عطر و بدون الکل باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که حاوی مواد افزودنی مانند رنگ  نیست چون می تواند پوست شما را خشک کند.

روغن نارگیل و خالکوبی

مدتهاست که مردم پلینزی مانند ساموایی ها از روغن نارگیل در خالکوبی های خود استفاده می کنند. آنها آن را پس از اتمام خالکوبی یا بهبودی آن بکار می برند. یک مزیت فرض شده این است که باعث درخشش طرح تاتو می شود. برخی وب سایت ها ادعا می کنند که روغن نارگیل پوست زیر خالکوبی شما را مرطوب نگه می دارد و از عفونت محافظت می کند. با این وجود شواهد حکایتی است و هیچ اثبات علمی بر اثبات آن وجود ندارد. قبل از قرار دادن روغن نارگیل یا سایر محصولات اثبات نشده روی خالکوبی خود، با پزشک خود مشورت کنید.

روش ترمیم خشک تاتو

در روشی که به عنوان ترمیم خشک تاتو شناخته می شود، شما از هیچ مرطوب کننده ای به عنوان بخشی از برنامه مراقبت های بعدی خود استفاده نمی کنید. با این حال، مراحل دیگر مانند پرهیز از آفتاب را باید رعایت شود. حامیان ترمیم خشک معتقدند که یکی از مزایای اجتناب از مرطوب کننده ها (که ممکن است حاوی مواد مصنوعی باشند) این است که به از بین بردن احتمال تحریک پوست یا واکنش آلرژیک کمک می کند. یک استدلال ضد این است که کمبود رطوبت شما را در برابر خارش آسیب پذیر می کند. از متخصص خالکوبی خود بپرسید که آیا ترمیم خشک برای شما مناسب است یا خیر.

عوارض جانبی احتمالی خالکوبی

مراقبت های بعد از خالکوبی یا تاتو | پزشکت

چند روز اول پس از انجام تاتو، ممکن است پوست شما قرمز، خارش دار و دردناک باشد. ممکن است متوجه نشت جوهر اضافی، همراه با خون و مایعات از روی پوست شوید. این وضعیت کاملا طبیعی است. اگر علائم هر یک از عوارض زیر را مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید:

عفونت. خالکوبی که از آن به درستی مراقبت نشود، می تواند آلوده شود. در این وضعیت پوست آلوده قرمز، گرم و دردناک خواهد بود. همچنین ممکن است چرک نشت کند. اگر تجهیزات یا جوهر مورد استفاده  شما آلوده باشد، ممکن است از طریق خون مانند هپاتیت B، هپاتیت C، کزاز یا HIV آلوده شوید. همچنین گزارش شده است که سایر عفونت ها مانند عفونت های پوستی مایکوباکتریوم غیر سل، از طریق خالکوبی منتقل می شود.

واکنش آلرژیک. اگر به جوهر مورد استفاده حساس باشید، ممکن است در محل پوست واکنش قرمز و خارش دار ایجاد کنید. طبق مطالعه سال 2019، رنگ های قرمز بیشترین واکنش های آلرژیک را دارند. تحقیقات نشان می دهد که رنگ های قرمز، همراه با رنگ های آبی و سیاه، همچنین باعث واکنش های پوستی غیر آلرژیک مانند حساسیت به نور می شوند.

جای زخم. آسیب ناشی از سوزن یا چیدن تاتو می تواند باعث تولید بافت اسکار در بدن شما شود. اسکارها می توانند دائمی باشند.

نکات لازم برای مراقبت از خالکوبی در طولانی مدت

اگرچه لازم نیست بعد از 3 یا 4 ماه به طور خاص از آن مراقبت کنید، اما مواردی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از تخریب جوهر انجام دهید.

  • هیدراته بمانید. برای مرطوب نگه داشتن پوست خود مقدار زیادی آب بنوشید.
  • محل تاتو را تمیز نگه دارید. پوست خود را روزانه با صابون ملایم و بدون عطر بشویید.
  • از افزایش یا کاهش وزن اضافی خودداری کنید. تغییر در وزن می تواند باعث ایجاد کشش یا تحریف خالکوبی شود.
  • در انتخاب لباس خود دقت کنید. لباس ضد آفتاب بپوشید تا نور خورشید، خالکوبی شما را از بین نبرد. از پارچه های خشن مانند پشم که می تواند به هنر آسیب برساند، خودداری کنید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/tattoo-aftercare#long-term-care

[advisers limit=3 online =true skill=”21″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز