لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

قلیایی و اسیدی بودن واژن

قلیایی و اسیدی بودن واژن | پزشکت

فهرست مطالب

قلیایی و اسیدی بودن واژن و علائم آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قلیایی و اسیدی بودن واژن به تعادل pH واژن اشاره دارد. ما در این مقاله سعی کرده ایم راهکارهای تعادل اسیدی و یا قلیایی بودنو حفظ پ اچ واژن را بررسیی کنیم. حفظ تعادل pHواژن بخش مهمی از مکانیسم خود حفظ آن است. اگر بیش از حد قلیایی شود، میکروارگانیسم های مهاجم می توانند فضا را مستعمره کنند و باعث ناراحتی جدی شوند. اگر بیش از حد اسیدی شود، سلامت باروری ممکن است آسیب ببیند. بنابراین مهم است که بدانید سطح pH “طبیعی” چیست و در صورت از بین رفتن آن، چه داروهای طبیعی برای بازگرداندن تعادل pH واژن وجود دارد.

PH طبیعی واژن چیست؟

محیط داخلی واژن اسیدی با pH نرمال کمتر از 4.5 است. مقیاس pH برای اندازه گیری اسیدیته یا قلیایی بودن یک ماده طراحی شده است. با خنثی بودن عدد 7 در مقیاس، اندازه بالای 7 نشان دهنده قلیایی بودن و زیر 7 به معنای اسیدی است. تغییر pH واژن در طول زندگی طبیعی است. اگر در سنین باروری هستید، pH واژن شما باید بین 3.8 تا 4.5 باشد. قبل از اولین سیکل قاعدگی یا بعد از یائسگی، طبیعی است که pH واژن کمی بالاتر از 4.5باشد.

لاکتوباسیل ها باکتری های دوستی هستند که در واژن شما ساکن هستند و با ترشح اسید لاکتیک و پراکسید هیدروژن آن را اسیدی نگه می دارند. محیط اسیدی واژن شما برای دفاع از آن در برابر رشد باکتری ها یا قارچ های مضر کاملاً حیاتی است.

با این حال، به دلایل مختلف، تعادل pH طبیعی واژن ممکن است تغییر کند و شروع به قلیایی شدن کند. برای شما مهم است که از چنین تغییری آگاه باشید زیرا یک محیط قلیایی ممکن است واژن شما را در برابر عفونت آسیب پذیر کند.

چگونه می توانم pH واژن خود را آزمایش کنم؟

قلیایی و اسیدی بودن واژن | پزشکت

برای تشخیص قلیایی و اسیدی بودن واژن کیت های تست خانگی مختلفی در بازار وجود دارد که می تواند به شما در اندازه گیری تعادل pH واژن کمک کند. بیشتر آنها شامل استفاده از یک نوار کاغذی است که با نگه داشتن روی دیواره واژن برای مدت زمان مشخصی تغییر رنگ می دهد. شما باید کاغذ را بردارید و رنگ روی آن را با نمودار ارائه شده با کیت مقایسه کنید. هر سایه دارای مقدار مربوطه است که می تواند به شما در تعیین سطح pH واژن کمک کند.

مهم است که اطلاعاتی را که کیت تست به همراه دارد بخوانید. این شما را در مورد زمان خاصی که باید نوار را روی دیواره واژن خود نگه دارید و شرایط مناسبی که باید در آن آزمایش انجام دهید راهنمایی می کند.

کیت تست ابزار آسانی است که می توانید برای بررسی سطوح pH از آن استفاده کنید. علاوه بر این، بدن شما همچنین ممکن است نشانه های خاصی را در زمانی که سطح pH واژن شما نامتعادل است، ارائه دهد. بیایید ببینیم برخی از آنها چیست.

علائم عدم تعادل pH واژن

ترشحات سالم واژن معمولاً مایعی ژل مانند شفاف یا سفید است. عدم تعادل pH می تواند باعث تغییر رنگ ترشحات شما و به مرور زمان زرد، خاکستری یا سفید شیری شود. همچنین ممکن است بافت خود را تغییر دهد و مانند پنیر دلمه به نظر برسد.

تغییر بوی ترشح. ترشحات سالم واژن معمولاً بدون بو یا بوی بسیار ضعیفی دارند. عدم تعادل در سطح pH می تواند باعث ترشح قوی و بدبو شود.

سلامت بانوان

خارش و ناراحتی. دهانه واژن ممکن است خارش داشته باشد و ممکن است هنگام ادرار کردن یا در حین مقاربت احساس ناراحتی یا احساس سوزش کنید. این علائم اغلب به دلیل عفونت باکتریایی یا مخمری ایجاد می شوند که می تواند در غیاب محیط اسیدی در واژن ایجاد شود.

شایع ترین علل قلیایی و اسیدی بودن واژن

قلیایی و اسیدی بودن واژن | پزشکت

از شایع ترین علل عدم تعادل پ اچ واژن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

واژینوز باکتریال. واژینوز باکتریایی وضعیتی است که در آن رشد بیش از حد باکتری در واژن وجود دارد. با ترشح ماهی یا بدبو از واژن مشخص می شود که می تواند به رنگ خاکستری، زرد یا سفید باشد. همچنین ممکن است باعث ناراحتی، خارش یا احساس سوزش در واژن شود.

تریکومونیازیس. تریکومونیازیس یا تریک یک عفونت مقاربتی بسیار شایع است که توسط تریکوموناس واژینالیس، یک انگل ایجاد می شود. ترشحات سبز مایل به زرد که به نظر می رسد کف آلود، خارش شدید، ادرار دردناک و نقاط قرمز کوچک روی دهانه رحم از علائم شایع مرتبط با تریک هستند. این عفونت خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و عوارض بارداری را افزایش می دهد .

افزایش خطر ابتلا به عفونت های جدی. شرایطی مانند واژینوز باکتریایی و تریک همچنین ممکن است خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها و عفونت‌های جدی‌تر از جمله HIV، HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) و ویروس هرپس سیمپلکس را افزایش دهد.

عفونت مخمری. قارچ کاندیدا عامل اصلی عفونت های مخمری واژن است. در حالی که کاندیدا در واژن شما وجود دارد، رشد بیش از حد آنها ممکن است منجر به عفونت شود و باعث خارش و ناراحتی همراه با ترشحات واژن و درد در هنگام مقاربت یا ادرار شود. تحقیقات نشان می دهد که عفونت کاندیدا ممکن است خطر ابتلا به HIV را افزایش دهد.

عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) عفونت‌های دستگاه ادراری که معمولاً UTI نامیده می‌شود، زمانی که سطح pH واژن نامتعادل است، ممکن است رخ دهد. زنان در دوران یائسگی در معرض خطر بیشتری برای عفونت ادراری قرار دارند، زیرا سطح pH آنها بیشتر از 4.5 است.

کاهش باروری

محیط ضعیف اسیدی واژن با خنثی کردن کلونیزاسیون پاتوژن های مضر، از حرکت اسپرم ها محافظت می کند. باکتری های مختلف تمایل دارند به اسپرم بچسبند و شانس رسیدن به تخمک را کاهش دهند. وجود عوامل بیماری زا در واژن نیز خطر التهاب و عفونت را افزایش می دهد که هر دو بر باروری تأثیر می گذارند. همانطور که می دانید، عدم تعادل در pH واژن شما می تواند مسیر را برای موقعیت های مختلف ناخواسته باز کند. خوشبختانه، راه های مختلفی برای بازگرداندن تعادل pH به طور طبیعی وجود دارد.

درمان های طبیعی تعادل قلیایی و اسیدی بودن واژن

قلیایی و اسیدی بودن واژن | پزشکت

برای بازگرداندن PH واژن به حالت طبیعی خودش، می توانید راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

مصرف پروبیوتیک را افزایش دهید.

همانطور که از نام آن پیداست پروبیوتیک ها از رشد و تکثیر باکتری های دوست به ویژه لاکتوباسیل ها حمایت می کنند و به بازگرداندن تعادل pH واژن کمک می کنند. می توانید مکمل های پروبیوتیک مصرف کنید یا غذاهای حاوی پروبیوتیک مانند ماست، را بگنجانید. استفاده ازدوش را متوقف کنید و فقط از محصولات ملایم و مناسب استفاده کنید.

دوش به شستن واژن (یا هر حفره دیگر بدن) با جریان آب رو به بالا یا ترکیبی از آب و سرکه یا جوش شیرین یا ضد عفونی کننده یا ید اشاره دارد. این یک عمل رایج در بین زنان است و می تواند پیامدهای منفی بر تعادل pH واژن و همچنین سلامت باروری داشته باشد. تحقیقات شواهدی برای جلوگیری از این عمل پیدا کرده است. فقط از آب گرم برای تمیز کردن آرام ناحیه بیرونی واژن استفاده کنید، یا فقط از آن دسته از محصولات شستشوی صمیمی استفاده کنید که به طور ویژه برای حفظ تعادل pH واژن شما دست نخورده طراحی شده اند .

از جریان هوا به واژن حاصل کنید.

فقدان جریان هوا می تواند سطح رطوبت را بالا ببرد و محیط مناسبی را برای رشد باکتری ها و مخمرهای بد ایجاد کند. لباس زیر سبک و راحت بپوشید و سعی کنید بدون آنها بخوابید.

در طول رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.

مایع منی می تواند محیط اسیدی واژن شما را خنثی کند. اگر قصد باردار شدن ندارید، از کاندوم یا مانع دیگری در حین مقاربت استفاده کنید.

در مصرف آنتی بیوتیک ها احتیاط کنید. آنتی بیوتیک ها علیه باکتری ها، چه خوب و چه بد، عمل می کنند. این عملکرد آن را مسئول تغییر فلور واژن یا تعادل میکروارگانیسم هایی می کند که به حفظ تعادل pH واژن کمک می کند. در صورت امکان از مصرف زیاد آنها خودداری کنید یا آنتی بیوتیک ها را با پروبیوتیک ها ترکیب کنید.

تامپون ها را به طور مکرر عوض کنید. PH خون کمی قلیایی است. از نگه داشتن تامپون یا نوار بهداشتی برای مدت طولانی خودداری کنید زیرا خون ایستاده ممکن است PH واژن شما را افزایش دهد. بر اساس یک مطالعه، حتی آن دسته از تامپون هایی که ادعا می کنند pH متعادل هستند، به طور قابل توجهی pH واژن را کنترل نمی کنند.

رژیم غذایی برای تعادل قلیایی و اسیدی بودن واژن

قلیایی و اسیدی بودن واژن | پزشکت

علاوه بر این روش‌های ساده، می‌توانید برای تقویت سلامت واژن خود، افزودنی‌های خاصی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. نشان داده شده است که پروبیوتیک ها با سلامت میکروبیوم واژن که مسئول تعادل pH آن است، همبستگی مثبت دارند. آنتی اکسیدان ها نیز می توانند نقش مهمی در سلامت میکروبیوم واژن داشته باشند. اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک اثربخشی پروبیوتیک ها و آنتی اکسیدان های خوراکی مورد نیاز است، برخی از این نوشیدنی های پروبیوتیک یا غنی از آنتی اکسیدان ممکن است به شما در بازیابی تعادل pH واژن کمک کند، عبارتند از:

  • آب ترشی
  • شیر سویا
  • آب زغال اخته
  • آب دم کرده لیمو

در شرایط خاص، تغییر رژیم غذایی یا درمان های طبیعی برای بازگرداندن تعادل pH ممکن است ناکافی باشد و مهم است که بدانید چه زمانی باید با پزشک مشورت کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به طور کلی، واژن می تواند به تنهایی سلامت خود را با کمی حمایت از داروهای طبیعی برای بازگرداندن تعادل pH واژن بازیابی کند. با این حال، در صورت عدم بهبود یا بدتر شدن هر یک از علائم زیر، باید به دنبال کمک پزشکی باشید:

  • ترشحات سبز، زرد، سفید شیری یا پنیر مانند
  • احساس سوزش
  • خارش
  • بوی بد

واژن در پاکسازی خود از درون و حفظ محیط داخلی خود خوب است. با این حال، عوامل متعددی وجود دارد که ممکن است تعادل pH طبیعی آن را از بین ببرد. سطح pH ایده آل یک واژن سالم، بین اولین چرخه قاعدگی و یائسگی، بین 3.8 تا 4.5 متغیر است. برای کمک به بازگرداندن تعادل pH واژن، می توانید از داروهای طبیعی خاصی در تمرینات روزانه خود استفاده کنید. این می تواند شامل مصرف پروبیوتیک ها، پرهیز از صابون ها یا محصولات پاک کننده واژن و پوشیدن پارچه های قابل تنفس باشد. عدم تعادل pH به طور بالقوه می تواند شما را در برابر بیماری های مقاربتی و UTI آسیب پذیر کند. اگر نگران این هستید که PH واژن شما بیش از حد قلیایی است، یا ممکن است عفونت داشته باشید، باید در اولین فرصت با متخصص زنان خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.5 / 5. تعداد رای ها: 10

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز