لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

ریزش مو در کودکان

ریزش مو در کودکان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ریزش مو در کودکان نسبت به بزرگسالان ممکن است الگوهای مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، آلوپسی آندروژنتیک یا طاسی، شایع ترین علت ریزش مو در بزرگسالان است؛ اما شایع ترین علت ریزش مو در کودکان، عفونت های قارچی یا باکتریایی، تلوژن افلوویوم (ریزش مو مربوط به استرس) و آلوپسی اصطکاکی است. پزشکان می توانند اکثر ریزش مو در کودکان را درمان کنند.

ریزش مو در کودکان چقدر رایج است؟

به طور طبیعی، افزایش سن منجر به ریزش مو می شود؛ اما ریزش مو در کودکان می تواند منجر به نگرانی والدین گردد.  ریزش مو در کودکان غیر طبیعی نیست، اما ممکن است دلایل آن با علت طاسی بزرگسالان فرق داشته باشد. اغلب، کودکان به دلیل اختلال در پوست سر موهای خود، دچار ریزش مو می شوند. بسیاری از دلایل ریزش مو در کودکان جدی یا خطرناک نیستند؛ اما ریزش مو می تواند منجر به بروز اختلالات عاطفی شود و تأثیر روانی عمیقی روی کودکان شما بگذارد. برای درمان ریزش مو در کودکان بهتر است به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

چه عواملی باعث ریزش مو در کودکان می شود؟

ریزش مو در کودکان | پزشکت

ریزش مو در کودکان اغلب به دلیل عفونت یا مشکل دیگری در پوست سر ایجاد می شود. شایع ترین علت های ریزش مو در کودکان، عبارتند از:

عفونت کچلی

این عفونت پوست زمانی در سر رخ می دهد که بچه ها وسایل شخصی مانند شانه و کلاه را به همدیگر به اشتراک بگذارند. همچنین این بیماری، به عنوان کرم حلقه ای پوست سر شناخته می شود، اما توسط قارچ به وجود می آید.

کودکان مبتلا به عفونت کچلی در قسمت های که ریزش مو رخ داده، نقاط سیاه رنگی روی پوست آنها دیده می شود. پوست آنها ممکن است قرمز، پوسته پوسته و خشن به نظر برسد. تب و التهاب غدد از دیگر علائم احتمالی این بیماری هستند. یک متخصص پوست می تواند با بررسی پوست سر کودک شما، عفونت کچلی را تشخیص دهد. گاهی اوقات پزشک یک قطعه کوچک از پوست آلوده را تراشیده و برای تأیید تشخیص آن را به آزمایشگاه می فرستد. ین بیماری با داروی ضد قارچ خوراکی در حدود هشت هفته درمان می شود. استفاده از شامپوی ضد قارچ همراه با داروهای خوراکی از شیوع آن در کودکان جلوگیری می کند.

تریکوتیلومانیا

تریکوتیلومانیا، اختلال کشیدن مو است که در آن کودکان مو های خودشان را می کشند. متخصصان آن را به عنوان نوعی اختلال وسواس فکری عملی می شناسند. برخی از کودکان موهایی را که می کشند، می خورند و ممکن است گلوله های بزرگی از موهای هضم نشده در دستگاه گوارش آنها تجمع پیدا کنند. هنگامی که این اختلال در کودکان رفع شود، ریزش مو متوقف شده و موهای از بین رفته مجدد رشد می کنند. رفتار درمانی شناختی در درمان این بیماری موثر است. این روش درمانی به آنها کمک می کند احساساتی را که باعث ایجاد رفتار می شوند را درک کرده و با آن مقابله کنند.

کمبود تغذیه ای

تغذیه مناسب برای سلامتی بدن ضروری و لازم است. وقتی بچه ها به اندازه کافی ویتامین، مواد معدنی و پروتئین دریافت نکنند، ممکن است با ریزش مو مواجه شوند. ریزش مو می تواند نشانه ای از اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی و پرخوری و همچنین عارضه جانبی رژیم غذایی گیاهی یا گیاهی با پروتئین کم باشد.

کمبود این مواد مغذی منجر به ریزش مو می شود:

  • اهن
  • فلز روی
  • نیاسین
  • بیوتین
  • پروتئین و اسیدهای آمینه
  • مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند منجر به ریزش مو شود.

متخصص اطفال می تواند به کودک شما یک برنامه غذایی سالم یا یک مکمل برای جبران کمبود تغذیه تجویز کند.

کم کاری تیروئید

تیروئید غده ای در گردن است. این غده، هورمون هایی را برای کنترل متابولیسم بدن ترشح می کند.

در کم کاری تیروئید، غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند. علائم کم کاری تیروئید، عبارتند از:

  • افزایش وزن
  • یبوست
  • خستگی
  • خشکی مو یا ریزش مو در کل پوست سر

وقتی کودک شما با داروهای تیروئید تحت درمان قرار می گیرد، باید ریزش مو متوقف شود؛ اما ممکن است چند ماه طول بکشد تا همه موها مجدد رشد کنند.

شیمی درمانی

ریزش مو در کودکان | پزشکت

شیمی درمانی در کودکان منجر به ریزش مو می شود. شیمی درمانی یک دوره درمانی بسیار قوی است که سلول های بدن از جمله سلول های ریشه مو را از بین می برد. پس از پایان درمان، موهای کودک شما باید دوباره رشد کند.

تلوژن افلوویوم

Telogen بخشی از چرخه رشد طبیعی مو است که در این شرایط، رشد موها متوقف شده و به اصطلاح موها استراحت می کنند. سپس، موهای قدیمی می ریزند تا اجازه رشد موهای جدید فراهم شود. به طور طبیعی، فقط 10 تا 15 درصد از فولیکول های مو در این مرحله ریخته می شوند.

تلوژن افلوویوم نوعی ریزش موی موقتی است که پس از شوک جسمی یا عاطفی رخ می دهد. موهای سالم بر اساس یک برنامه مشخص رشد می کنند. یک مو ممکن است برای 2-6 سال رشد کند. این مرحله آناژن نامیده می شود. سپس موها به یک دوره استراحت می رسند که فاز تلوژن نامیده می شود. این مرحله 2-4 ماه قبل از ریزش مو شروع می شود. جایگزینی موهای جدید طول می کشد. وقتی مو سالم است، 80-90٪ موها در هر زمان فعالانه رشد می کنند. در مبتلایان به تلوژن افلوویوم، تعداد ریزش فولیکول مو خیلی زیاد است؛ بنابراین کودکان به جای از دست دادن 100 تار مو در روز مثل، روزانه 300 تار موی خود را از دست می دهند. ریزش مو ممکن است محسوس نباشد و یا لکه های طاسی روی پوست سر دیده شوند.

برخی از دلایل اصلی تلوژن افلوویوم، عبارتند از:
  • صدمات جسمی
  • استرس عاطفی
  • تبیا عفونت
  • جراحی با بیهوشی عمومی
  • برخی از داروها مانند داروی آکنه Accutane
  • عدم تعادل ویتامین و تغذیه، مانند مصرف زیاد ویتامین A

غالباً تلوژن افلوویوم درمان نمی شود زیرا مردم از ابتلا به این وضعیت خود اطلاع ندارند. از آنجا که ریزش مو در مرحله تلوژن چند ماه طول می کشد، ممکن است فرد برای مدتی متوجه ریزش مو خود نشود. پس از گذشت این بیماری، موهای کودک باید دوباره رشد کند. رشد مجدد کامل می تواند شش ماه تا یک سال طول بکشد.

آلوپسی آره آتا

آلوپسی نوعی بیماری سیستم ایمنی بدن است که باعث ریزش مو می شود. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند. گاهی اوقات می تواند باعث طاسی کامل یا نازکی موها می شود. حتی برخی از کودکان نیز ابروها و مژه های خودشان را از دست می دهند. لکه های طاسی که باقی می ماند معمولاً صاف و به رنگ پوست است. بسیاری از کودکان مبتلا به آلوپسی آره آتا به صورت دوره ای دچار ریزش مو می شوند. پزشکان چندین زیرگروه از این اختلال را شناسایی کرده اند. الگوی ریزش مو در افراد مختلف متفاوت است.

هیچ درمانی برای آلوپسی آره آتا وجود ندارد، اما برخی از روش های درمانی می توانند به مدیریت علائم کمک کنند. هیچ داروی خاصی برای درمان آلوپسی آره آتا در دسترس نیست، اما پزشکان می توانند داروهای بدون نسخه را تجویز کنند که ممکن است در جلوگیری از حمله بدن به فولیکول های مو موثر باشند.

گاهی اوقات، فتوتراپی یا نوردرمانی می تواند رشد مو را تحریک کند. در بسیاری از موارد، پس از قطع درمان، ریزش دوباره شروع می شود. بر همین اساس حتی پس از از بین رفتن علائم، ممکن است کودک نیاز به ادامه درمان داشته باشد. از هر 1000 کودک، تقریباً 1 کودک به آلوپسی آره آتا مبتلا می شود.

آلوپسی بسته به الگوی ریزش مو انواع مختلف دارد:
  • آلوپسی توتالیس. تمام موهای پوست سر می ریزد.
  • آلوپسی کلی. همه موهای پوست سر و بدن دچار ریزش می شوند.
  • آلوپسی آره آتا. تکه های طاسی روی پوست سر کودک ایجاد می شود.

کودکان مبتلا به آلوپسی آره آتا ممکن است کاملاً طاس شوند یا برخی موهای بدن خود را نیز از دست بدهند.

پزشکان با معاینه پوست سر کودک شما، آلوپسی آره آتا را تشخیص می دهند. آنها چند موی کودک را برای تشخیص زیر میکروسکوپ بررسی می کنند.

هیچ درمان قطعی برای رفع آلوپسی آره آتا وجود ندارد، اما برخی از روش های درمانی می توانند به رشد مجدد مو کمک کنند، مانند:

  • آنترالین
  • ماینوکسیدیل
  • کرم، لوسیون یا پماد کورتیکواستروئید

با یک درمان مناسب، موی اکثر کودکان مبتلا به آلوپسی آره آتا در طی یه دوره یک ساله دوباره رشد می کند و احتمال دارد مشکل رفع شود.

علل غیر پزشکی ریزش مو

ریزش مو در کودکان | پزشکت

گاهی اوقات، کودکان به دلایلی که پزشکی نیستند، دچار ریزش مو می شوند. علل شایع ریزش مو غیر پزشکی، عبارتند از:

ریزش موی نوزاد

در طول شش ماه اول زندگی، اکثر نوزادان موهای اولیه خود را از دست می دهند. این نوع ریزش مو کاملا طبیعی است.

ریزش مو اصطکاکی

در برخی از نوزادان، موهای پشت سر آنها دچار ریزش می شود؛ زیرا نوزادان سر خود را دائما به تشک گهواره، کف یا چیز دیگری می مالند. این نوع ریزش مو بعد از یادگیری راه رفتن در کودکان برطرف می شود. در این شرایط، موهای آنها باید دوباره رشد کند.

استفاده از مواد شیمیایی

محصولاتی که برای سفید، رنگ یا صاف کردن مو استفاده می شوند، می توانند حاوی مواد شیمیایی سختی باشند که به ساقه مو آسیب می رساند. سعی کنید از استفاده این محصولات برای کودکان خردسال خود خودداری کنید. یا از آرایشگر در مورد گزینه های مناسب تر مشورت بگیرید.

سشوار کشیدن

گرمای بیش از حد ناشی از سشوار یا صاف کردن نیز می تواند به مو سر کودکان شما آسیب برساند. حتی ممکن است باعث ریزش آنها شود. هنگام خشک کردن موهای کودک، از گرمای کم سشوار استفاده کنید. هر روز این کار را انجام ندهید تا موهای کودکان زیاد در معرض حرارت قرار نگیرند.

بستن و کشیدن مو

ریزش مو در کودکان | پزشکت

عقب کشیدن موهای کودک به صورت دم اسبی، بافتن یا گره زدن آنها باعث آسیب به فولیکول های مو می شود. اگر کودک شما موهای خود را خیلی شانه می زند، ممکن است دچار ریزش مو شود. هنگام شانه زدن و حالت دادن به موهای کودک خود مراقب باشید و این کار را آرام انجام دهید. برای جلوگیری از ریزش موها، موها را زیاد محکم نکشید. در این شرایط پوست سر ممکن است دچار خارش و قرمزی شود و لکه های طاسی را ایجاد کند.

ریزش مو معمولاً در مناطقی رخ می دهد که موها بیشتر کشیده می شود. به عنوان مثال، مدل مویی که موهای شقیقه را تحت فشار قرار می دهد، باعث ریزش بیشتر مو در آن قسمت می شود. آلوپسی کششی باید خود به خود و با مدل موی آزادتر از بین برود، اما رشد مجدد مو ممکن است طول بکشد. اگر کودک شما با این نوع ریزش مو دچار عفونت پوست سر شود، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک ها را توصیه کند.

آسیب پوست سر

آسیب به پوست سر، مانند سوختگی یا ضربه شدید به سر، ممکن است به فولیکول های مو آسیب برساند. آسیب می تواند باعث ریزش موی در محل آسیب شود؛ اما در این شرایط بعد از بهبودی زخم، مو ها باید دوباره رشد کنند.

درمان سریع هر گونه آسیب و زخم بر روی سر ضروری است؛ زیرا زخم های درمان نشده پوست سر می تواند به ساختارهای زیرین آسیب برساند و حتی ممکن است باعث ریزش دائمی مو شود.

با کودک خود در مورد ریزش مو صحبت کنید.

ریزش مو می تواند برای هر کس در هر سنی ناراحت کننده باشد؛ اما به خصوص برای کودکان ممکن است منجر به آسیب بیشتری شود.

برای کودک خود توضیح دهید که چرا ریزش مو اتفاق افتاده و چگونه می خواهید این مشکل را برطرف کنید. اگر ریزش نتیجه یک بیماری قابل درمان است، توضیح دهید که موهای آنها دوباره رشد می کند.

اگر ریزش قابل درمان نیست، راه هایی برای مقابله با این مشکل پیدا کنید. برخی از این راهکار ها، عبارتند از:

  • مدل مو جدید
  • استفاده از كلاه گيس، کلاه، روسری

برای مدیریت ریزش مو از متخصص اطفال کودک و همچنین از یک آرایشگرحرفه ای کمک بگیرید. مشاوره همچنین می تواند به بچه ها کمک کند تا با ریزش مو خود کنار بیایند. از متخصص اطفال بخواهید که یک مشاور یا درمانگر را به شما معرفی کند.

پیش آگهی ریزش مو در کودکان چیست؟

ریزش مو در کودکان | پزشکت

اغلب، ریزش مو در کودکان جدی یا خطرناک نیست. ریزش مو بیشتر بر عزت نفس و احساسات کودک شما تاثیر می گذارد. درمان ریزش مو در کودکان امکان پذیر است؛ اما یافتن روش مناسب به آزمایش و خطا نیاز دارد. با تیم پزشکی کودک خود همکاری کنید تا راه حلی برای کمک به کودک خود پیدا کنید تا کودک شما ظاهر و احساس بهتری از خود داشته باشد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

ریزش مو در کودکان می تواند علائم یک بیماری باشد، در شرایط زیر بهتر است برای تشخیص علت بیماری به پزشک مراجعه کنید:

  • ریزش ابرو و یا مژه در کودکان
  • نقاط طاسی قابل مشاهده روی پوست سر
  • کودک دچار آسیب یا سوختگی پوست سر شده است.
  • کودک از خارش یا دردناک بودن پوست سر شکایت دارد.
  • کودک به طور قابل توجهی موهای خود را از دست می دهد.
  • کودک به دنبال بیماری یا هنگام مصرف داروی جدید دچار ریزش مو می شود.

کودکانی که دچار ریزش موی مزمن ناشی از آلوپسی آره آتا ویا لکه های طاسی قابل توجهی هستند، از نظر عاطفی نیاز به حمایت دارند. یک روان شناس، می تواند به کودک در مدیریت بهتر احساسات خود در مورد ریزش مو کمک کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز