لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

روغن های اساسی و اگزما، از عوارض و مزایای آنها

روغن های اساسی و اگزما، از عوارض و مزایای آنها | پزشکت

فهرست مطالب

روغن های اساسی و اگزما 

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ارتباط بین روغن های اساسی و اگزما، از عوارض، خطرات و مزایای آنها زیاد مورد بحث و تردید قرار گرفته است. کمبود شواهد علمی در زمینه استفاده از روغن های اساسی برای درمان اگزما وجود دارد. با این حال، برخی از روغن های اساسی ممکن است اثرات ضد التهابی یا ضد میکروبی داشته باشند، که می تواند به علائم اگزما کمک کند.

اگزما، یک بیماری التهابی پوستی است که باعث ایجاد بثورات ناراحت کننده خشک، قرمز و خارش دار می شود. رایج ترین نوع آن درماتیت آتوپیک نام دارد. در این شرایط پوست می تواند ملتهب و دردناک شود و باکتری ها ممکن است پوست آسیب دیده را آلوده کنند. اگر اگزما به درمان های معمول پاسخ ندهد، احتمال دارد افراد به داروهای جایگزین یا مکمل، مانند روغن های اساسی روی آورند.

روغن های اساسی از نظر سازمان غذا و دارو تایید نشده اند و ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی شوند. بنابراین بهتر است فرد  قبل از استفاده از آنها با پزشک خود مشورت کند. در این مقاله روغن های اساسی برای اگزما و نحوه استفاده از آنها مورد بررسی قرار گرفته است. سپس عوارض جانبی بالقوه را توضیح می دهد. آخرین، برخی از دلایل اگزما را بررسی می کنیم.

مناسب ترین روغن های اساسی برای اگزما کدامند؟

روغن های اساسی و اگزما، از عوارض و مزایای آنها | پزشکت

روغن های اساسی عصاره های گیاهی غلیظ هستند. اثرات آن ها بستگی به نوع گیاه دارد. بر اساس یک مطالعه، بیش از 90 روغن اساسی دارای خواصی هستند که ممکن است آنها را برای استفاده های پوستی مناسب کند و تعداد ترکیبات آنها حداقل به 1500 مورد برسد. طبق گزارشی در پزشکی مولکولی، گیاهان به کندی اثر می کنند و به طور کلی عوارض جانبی کمی دارند که ممکن است محبوبیت آنها را به عنوان نوعی داروی جایگزین توضیح دهد. با این حال، بسیاری از آزمایشات بالینی یا مجلات بررسی شده وجود ندارد که شواهدی از اثربخشی رایحه درمانی یا استفاده موضعی از روغن های اساسی نشان می دهد.

روغن های اساسی زیر ممکن است در تسکین برخی علائم اگزما تاثیر داشته باشند:

بابونه

بابونه یک درمان سنتی است که احتمال دارد اگزما، التهاب و عفونت های پوستی را تسکین داده و آرام کند. یک بررسی نشان داد که روغن های اساسی می توانند به لایه های عمیق پوست فرد نفوذ کنند و بنابراین به عنوان ضد التهاب مفید باشند. هنگامی که روغن اساسی رقیق شده و به عنوان کرم روی پوست استفاده می شود، ممکن است یک درمان موثر برای اگزمای آتوپیک باشد و بیش از نیمی از اثر مثبت کرم هیدروکورتیزون 25/0٪ را فراهم کند.

میخک

روغن میخک دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی تلقی می شود. همچنین حاوی اوژنول بوده که دارای خاصیت بیهوشی است. محققان روغن موضعی میخک را بر روی گروهی از افراد مبتلا به خارش مزمن آزمایش کردند و بهبود قابل توجهی در شدت خارش یافتند.

شمعدانی

عصاره های درختچه شمعدانی حاوی بیش از 12 ماده موثره ضد التهاب و ضد میکروبی است. بررسی ها گزارش می دهند که آنها در برابر طیف وسیعی از باکتری ها عمل می کنند و می توانند در درمان آکنه موثر باشند.

درخت چای

روغن های اساسی از گیاه درخت چای اثرات ضد میکروبی آنتی اکسیدانی و طیف گسترده ای بر روی پوست دارند. به طور کلی، تحقیقات در مورد حمایت از استفاده از روغن درخت چای به عنوان یک درمان موضعی اگزما محدود است، با برخی تحقیقات نشان می دهد که روغن درخت چای می تواند باعث درماتیت آلرژیک شود. روغن هایی با اثرات ضد التهابی و ضد میکروبی ممکن است اگزما را تسکین دهند و به پیشگیری از عفونت در پوست آسیب دیده کمک کنند.

چگونه از روغن های اساسی در درمان اگزما استفاده کنیم؟

روغن های اساسی و اگزما، از عوارض و مزایای آنها | پزشکت

سازمان غذا و دارو (FDA) استفاده از روغن های اساسی را تایید نمی کند. اگر شخصی می خواهد از روغن های اساسی استفاده کند، بهتر است آنها را از منابع معتبر خریداری کند.

روغن های اساسی نباید به صورت خوراکی مصرف شوند زیرا ممکن است باعث آسیب کبدی یا کلیوی گردند. علاوه بر این، کودکان نباید از آنها استفاده کنند و خانم هایی که باردار یا شیرده هستند باید در استفاده موضعی از آنها احتیاط کنند. اثرات سمی بودن احتمالی بر نوزادان متولد شده به طور کامل بررسی نشده است.

استفاده از روغن های اساسی برای درمان، آروماتراپی نامیده می شود و ممکن است روغن طبیعی استنشاق ، یا روی پوست استفاده شود. با این حال، ضروری است که روغن های اساسی قبل از استفاده روی پوست با روغن حامل رقیق شوند.

اسانس رقیق شده

روغن های حامل مناسب شامل نارگیل، جوجوبا، زیتون و بادام شیرین است. پس از افزودن چند قطره روغن اساسی به روغن حامل، می توان از این مخلوط روی پوست، کرم ها یا لوسیون ها استفاده کرد. همچنین می تواند به عنوان محصول حمام استفاده شود. ممکن است فردی نسبت به برخی روغن های اساسی واکنش نشان دهد.

استنشاق درمانی

اگر فردی بخواهد از استنشاق درمانی استفاده کند، می توان چند قطره روغن اساسی به آب داغ اضافه  و در دیفیوزر استفاده کند.

عوارض استفاده از روغن های اساسی چیست؟

روغن های اساسی و اگزما، از عوارض و مزایای آنها | پزشکت

اکثر مردم با خیال راحت می توانند از روغن های اساسی بدون عوارض جانبی استفاده کنند. با این حال، روغن های اساسی می توانند در غلظتهای بالا سمی باشند و برخی افراد آلرژی را گزارش می کنند.

یک بررسی سیستماتیک از 42 مطالعه نشان داد که روغن های درخت چای، یلانگ-یلانگ، نعناع فلفلی و اسطوخودوس بیشترین عوارض  را دارند که از خفیف تا شدید متغیر است. این بررسی به این نتیجه رسید که احتمال عوارض جانبی و فقدان شواهد در مورد اثربخشی آروماتراپی می تواند سوالاتی در مورد مفید بودن آن ایجاد کند.

چه عواملی باعث اگزما می شود؟

اگزما انواع مختلفی دارد و تحقیقات علل اساسی این بیماری را مشخص نکرده است. با این حال، ممکن است ترکیبی از محرک ها و ژن ها باشد. انواع مختلف اگزما عبارتند از:

  • نورودرماتیت
  • درماتیت استاز
  • درماتیت آتوپیک
  • اگزمای دیشیدروتیک
  • درماتیت تماسی آلرژیک

به طور معمول، افراد مبتلا به اگزما دارای سیستم ایمنی هستند که هنگام تحریک واکنش بیش از حد نشان می دهند و منجر به التهاب می شوند. التهاب باعث علائم همراه با اگزما مانند پوست قرمز، خارش و دردناک می شود. 

دلایل اگزما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ژنتیک

فیلاگرین، پروتئینی است که به پوست در حفظ سد محافظتی آن کمک می کند. در برخی از افراد مبتلا به اگزما، ژن مسئول ایجاد فیلاگرین جهش دارد. اگر بدن نتواند فیلاژن به اندازه کافی تولید کند، پوست نمی تواند رطوبت را نگه دارد و باکتری ها و میکروب ها می توانند به لایه های خارجی نفوذ کنند. این منجر به خشکی و به راحتی آلوده شدن پوست می شود. افراد ممکن است ژنتیکی را که باعث اگزمای آتوپیک می شود به ارث ببرند. کودکانی که پدر یا مادر یا خواهر یا برادرشان مبتلا به اگزما هستند، بیشتر در معرض این بیماری هستند.

غذا

غذاها ممکن است باعث شعله ور شدن علائم اگزما یا بدتر شدن آن شوند. ممکن است فردی نسبت به غذاها حساسیت واقعی نداشته باشد، اما ممکن است به غذاهای خاصی حساس باشد که در نتیجه واکنش ایجاد کند. علاوه بر این، ممکن است در کودک مبتلا به درماتیت آتوپیک خطر حساسیت به غذا بیشتر باشد.

مواد تحریک کننده

طیف وسیعی از محصولات مورد استفاده برای تمیز کردن منازل، مواد آرایشی و بهداشتی یا برخی از مواد طبیعی می توانند باعث تشدید اگزما شوند. طبق نظر انجمن ملی اگزما، تحریک کننده های رایج عبارتند از:

  • فلزات
  • عطرها
  • آب میوه
  • صابون ها
  • مواد شوینده
  • پماد ضد باکتری
  • برخی از پارچه ها
  • ضد عفونی کننده ها

سایر عوامل محیطی یا مواد حساسیت زا مانند کنه های گرد و غبار خانه، خز حیوانات خانگی، گرده گل یا کپک نیز می توانند باعث ایجاد اگزما شوند. در بعضی از افراد، برخی غذاها می توانند اگزما را بدتر کنند.

استرس

پزشکان کاملاً مطمئن نیستند که استرس عاطفی به عنوان محرک اگزما عمل می کند. با این حال، برخی از افراد در صورت احساس استرس، علائم اگزما را بدتر می کنند. برخی تحقیقات نشان می دهد که استرس بر سیستم ایمنی بدن و عملکرد سد پوست تأثیر می گذارد و منجر به بدتر شدن علائم اگزما می شود.

هورمون ها

خانم ها ممکن است در روزهای قبل از پریود یا در دوران بارداری دچار گرفتگی اگزما شوند. علاوه بر این، یک فرد در یائسگی ممکن است به دلیل کاهش استروژن، دچار اگزما شود، که بر میزان پوست برای حفظ رطوبت تأثیر می گذارد.

داروها

اگر فردی به یک یا چند ماده از داروهای خاص حساس باشد، این واکنش ممکن است بر علائم اگزما، از جمله اگزمای دیسکوئید، که به آن اگزمای عددی نیز گفته می شود، تأثیر بگذارد.

جراحت

آسیب دیدگی که آسیب آشکاری به پوست وارد می کند می تواند باعث اگزمای پس از سانحه شود. همانطور که بافت خود بهبود می یابد، پاسخ التهابی یا هرگونه عفونت موضعی می تواند باعث اگزما شود.

چه موقع در مورد اگزما با پزشک تماس بگیرید؟

روغن های اساسی و اگزما، از عوارض و مزایای آنها | پزشکت

افراد مبتلا به هر گونه اگزما بهتر است در صورت بروز شرایط زیر با پزشک خود تماس بگیرند:

  • اگر اگزما، پوسته زرد یا تاول های چرکی ایجاد کند، این ممکن است نشان دهنده عفونت باکتریایی باشد و ممکن است به نسخه ای از کرم آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد.
  • تاول های دردناک و پر از مایعات می توانند نشان دهنده اگزما هرپتیکوم باشند. این وضعیت یک عارضه نادر و شدید ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس. فرد باید فوراً تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد.
  • فردی که دارای دوره های مزمن اگزما است، در صورت بروز تب، لرز، کاهش انرژی یا بروز علائم عفونت مانند تاول های خونی و خارش بیش از حد باید به پزشک مراجعه کند.
سخن آخر

صدها سال است که از روغن های اساسی در درمان اگزما استفاده می شود، اما شواهد علمی قابل اعتماد زیادی برای تأیید استفاده از آنها وجود ندارد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد روغن های اساسی مانند درخت چای، بابونه، گل میخک و گل شمعدانی می توانند اثرات ضد التهابی یا ضد میکروبی داشته باشند. این خواص ممکن است به کاهش برخی از علائم اگزما کمک کند.

اگرچه تحقیقات نشان می دهد که روغن های اساسی ممکن است برخی از مزایای سلامتی را داشته باشند، لازم به یادآوری است که سازمان غذا و دارو (FDA) خلوص یا کیفیت این مواد را کنترل یا تنظیم نمی کند. فرد باید قبل از استفاده از روغن های اساسی با پزشک خود مشورت کرده و حتماً در مورد کیفیت محصولات یک برند تحقیق کند. قبل از امتحان روغن ضروری جدید، فرد همیشه باید تست پچ را انجام دهد .

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/essential-oils-for-eczema

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز