لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایع ترین علل ضعیف شدن و شکستگی موها

شایع ترین علل ضعیف شدن و شکستگی موها || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ضعیف شدن و شکستگی موها می تواند به دلایل مختلفی از جمله محصولات خاص مو، رژیم غذایی و استرس اتفاق بیفتد. اما برخی درمان های خانگی می تواند کمک کننده باشد. در بیشتر موارد، شکستگی مو موقتی است و افراد می توانند با استفاده از محصولات و درمان های خانگی موهای خود را ترمیم و استحکام آن را بازیابی کنند.

بخشی از مو که در خارج از پوست سر رشد می کند به نام ساقه شناخته می شود که توسط یک لایه محافظ به نام کوتیکول پوشانده شده است. ریشه های مو در فولیکول مو، یک ساختار تونلی شکل در داخل پوست سر مدفون شده است. عوامل زیادی می توانند به کوتیکول، ریشه مو و فولیکول های مو آسیب برسانند و موهای شما را خشک، کدر و شکننده کنند. هر چه مو ضعیف تر باشد، احتمال شکستن یا ریزش آن از فولیکول بیشتر است.

ضعیف شدن و شکستگی موها راه را برای ریزش بیش از حد مو هموار می کند که در نهایت می تواند منجر به ایجاد لکه های طاس یا آلوپسی شود که ممکن است برگشت پذیر نباشد. بنابراین، مهم است که عوامل اصلی این نوع آسیب مو را شناسایی کنید تا بتوانید فعالانه از آنها اجتناب کنید.

بر همین اساس در این مقاله از پزشکت به شایع ترین علت شایع شکستگی و ضعیف شدن موها و راه های درمان و پیشگیری از شکستگی و آسیب مو در آینده می پردازیم.

ضعیف شدن موهای می تواند علل مختلفی داشته باشد، از جمله:

محصولات مو و حالت دهنده

دلایل رایج شکستگی مو می تواند شامل حالت دادن و برس زدن بیش از حد مو باشد. محصولاتی که افراد برای رنگ کردن، چسباندن یا شل کردن مو استفاده می‌کنند حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند مو را ضعیف کرده و احتمال شکستن آن‌ها را افزایش دهند. حتی برخی از شامپوها می توانند باعث شکستن، شکننده شدن و یا وز شدن مو شوند. بررسی ها نشان می دهد اسیدیته یا pH شامپو ممکن است بر شکستگی مو تأثیر بگذارد. برخی از شامپوها قلیایی یا پایه هستند که می توانند باعث ایجاد بار منفی روی مو شوند. این باعث ایجاد اصطکاک بیشتر بین رشته های مو می شود و می تواند منجر به شکستگی مو شود. اجتناب از استفاده از مواد شیمیایی خشن به مو و انتخاب شامپویی با pH خنثی می تواند سلامت مو را بهبود بخشد.

برس زدن بیش از حد

برس زدن بیش از حد مو نیز می تواند باعث شکستگی مو شود. ممکن است افراد آنقدر که فکر می کنند نیازی به برس زدن موهای خود نداشته باشند. آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند که موها را فقط به اندازه ای که افراد برای حالت دادن به آن نیاز دارند، برس بزنید. قابل ذکر است، این ایده که مردم باید موهای خود را با 100 ضربه برس بزنند یک باور غلط است.

گرما و کمبود رطوبت

استفاده مکرر از گرما بر روی مو می تواند به ساقه های مو آسیب برساند و رطوبت مو را از بین ببرد، که می تواند باعث شکننده شدن موها و شکستگی مو شود. با گذشت زمان، درمان های حرارتی زیر می تواند به مو ها آسیب برساند:

  • سشوار
  • صاف کننده ها
  • آب و هوای گرم و آب و هوای مرطوب نیز می تواند مو را خشک کرده و خطر شکستگی را افزایش دهد.

مردم اغلب می توانند با کاهش درمان های حرارتی از شکستگی مو در آینده جلوگیری کنند.

خشک کردن با حوله

شایع ترین علل ضعیف شدن و شکستگی موها || پزشکت

ماساژ موهای خیس با حوله می تواند به مو آسیب برساند، موخوره را افزایش دهند و باعث شکستگی موها شود. موهای خیس راحت تر از موهای خشک می شکنند. به جای مالش موها، سعی کنید یک حوله دور آن بپیچید تا رطوبت را جذب کند یا بگذارید به طور طبیعی در هوا خشک شود.

فقدان مدل موی منظم می تواند منجر به دو شاخه شدن موها شود. این انتهای شکسته باعث می‌شود که موها در بالاترین سطح، نزدیک‌تر به ساقه مو شکسته شوند. کوتاه کردن موی منظم، حتی زمانی که یک فرد در حال رشد موهای خود است، می تواند به حفظ سلامت و قوی مو کمک کند.

عدم تعادل هورمونی

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) اختلالی است که باعث افزایش هورمون های آندروژن در بدن می شود. این منجر به کیست تخمدان، چرخه های قاعدگی نامنظم، آکنه و ریزش مو می شود. ریزش موی ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک بسیار رایج است و راه های مختلفی برای درمان آن وجود دارد.

رژیم غذایی

آجیل برزیلی حاوی سلنیوم است. تغذیه نقش مهمی در ارتقاء سلامت مو دارد. اگر افراد در برخی مواد مغذی کمبود داشته باشند، ممکن است موهای ضعیفی داشته باشند که خشک، کدر یا شکننده به نظر می رسند. کمبود شدید مواد مغذی نیز ممکن است منجر به ریزش مو شود .

تخم مرغ و ماهی حاوی بیوتین هستند که برای رشد موی سالم ضروری است و آجیل برزیلی سلنیوم تقویت کننده مو را به همراه دارد. ضروری است که افراد رژیم غذایی متعادلی داشته باشند که حاوی مقدار زیادی از موارد زیر باشد:

  • اهن
  • فلز روی
  • پروتئین
  • ویتامین دی
  • اسیدهای چرب امگا 3

هنگامی که افراد کمبودهای تغذیه ای خود را برطرف کردند، احتمالاً متوجه خواهند شد که موهای خود دوباره قوی تر و سالم تر می شوند.

مدل موی تنگ

اگر افراد به طور مکرر موهای خود را در مدل موی تنگ به پشت می بندند، یا از نوارهای الاستیک برای موهای خود استفاده می کنند، این وضعیت می تواند منجر به شکستگی مو شود. مدل موی تنگ می تواند موها را از ریشه بشکند. اگر افراد به طور مرتب موهای خود را با مدل‌های سفت مانند کش، قیطانی بپوشند، ممکن است منجر به نوعی ریزش مو به نام آلوپسی کششی شود. اگرچه این یک ریزش موی موقتی است که مو می تواند از آن بهبود یابد، اما اگر ادامه پیدا کند می تواند دائمی شود.

گره های الاستیک نیز می توانند مو را محکم بکشند و خطر ضعیف شدن آنها را افزایش دهند. افراد می توانند برای کاهش فشار روی موها، آنها را به انواع مدل های شل بپوشانند.

استرس

شایع ترین علل ضعیف شدن و شکستگی موها || پزشکت

استرس شدید می تواند باعث آسیب به مو و وضعیتی به نام تلوژن افلوویوم شود. یک شوک یا استرس شدید می‌تواند باعث شود که ریشه‌های مو به مرحله استراحت چرخه رشد خود قبل از آن‌که هدفشان باشد برسند و موها از پوست سر شل شوند. وقتی استرس از بین رفت، افراد معمولاً متوجه می شوند که موها دوباره رشد می کنند. اگر افراد متوجه مقادیر غیرعادی ریزش مو شوند، باید به پزشک مراجعه کنند تا علت اصلی آن را بررسی کند

اختلالات تیروئید

اختلالات تیروئید می تواند باعث ضعیف شدن مو شود. اگر افراد مبتلا به اختلال تیروئید باشند، ممکن است متوجه موهای بسیار شکننده، خشک و کدر شوند. موها همچنین ممکن است نازک‌تر شوند، یا ممکن است افراد متوجه ریزش بیش از حد یا لکه‌های طاسی شوند.

افراد مبتلا به اختلال تیروئید نیز ممکن است متوجه تغییراتی در پوست و ناخن های خود شوند، از جمله موارد زیر:

  • خارش پوست
  • خطوط عمیق در کف دست و کف پا
  • ناخن ها به راحتی خرد می شوند یا می شکنند.
  • زخم ها کندتر از حد معمول بهبود می یابند.

اگر افراد متوجه هر یک از این علائم همراه با خستگی شوند، باید به پزشک خود مراجعه کنند تا بررسی کنند که آیا اختلال تیروئید دارند یا خیر.

اختلالات تیروئید زمانی رخ می دهد که غده تیروئید شما مقدار ناکافی یا افزایشی هورمون های تیروئیدی را تولید کند که به ترتیب به عنوان کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید شناخته می شود. هر دوی این شرایط عوارض جانبی مختلفی از جمله موهای خشک یا ضعیف  دارند. موهای شکننده و بی‌جان در نهایت منجر به ریزش مو در سرتاسر پوست سر و کاهش حجم مو می‌شود. درمان بیماری های زمینه ای تیروئید معمولاً ریزش مو را معکوس می کند و به رشد مجدد مو کمک می کند . این فرآیند ممکن است طی چند ماه رخ دهد یا باتوجه به شدت بیماری شما تا شش ماه طول بکشد.

اختلالات خوردن

اختلالات تغذیه ای می تواند باعث شکستگی مو و ریزش مو شود. سوء تغذیه و مشکلات سلامتی ناشی از اختلالات خوردن می تواند چرخه طبیعی رشد مو را مختل کند. این اختلال می تواند باعث شکستگی مو در مرحله رشد چرخه مو شود که به آناژن معروف است. افراد اغلب می توانند با رفع علت، استفاده از محصولات تقویت کننده مو یا تغییر روال مراقبت از مو، سلامت موهای خود را تقویت کنند.

چگونه از ضعیف شدن موها پیشگیری کنیم؟

شایع ترین علل ضعیف شدن و شکستگی موها || پزشکت

برای درمان و پیشگیری از ضعیف شدن موهای خود می توانید راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

روال مراقبت از مو را تغییر دهید.

فرد باید روتین مراقبت از مو خود را تغییر دهد و از نرم کننده برای درمان شکستگی مو استفاده کند. اگر محصولات مو یا روش‌های حالت دادن به مو، مانند مواد شیمیایی خشن یا درمان‌های حرارتی، به مو آسیب می‌رسانند، تغییر روال‌های مراقبت از مو می‌تواند کمک کند. سعی کنید موها را با هوا خشک کنید و از محصولات ملایمی که حاوی مواد شیمیایی خشن کمتری هستند استفاده کنید.

در هنگام شنا کردن می توانید از شامپو و نرم کننده ای استفاده کنید که به طور خاص هرگونه آسیبی را که کلر و سایر مواد شیمیایی موجود در استخرها می تواند به موها وارد کند، را خنثی کرده و آن را از بین ببرد.

از نرم کننده استفاده کنید.

عدم استفاده از نرم کننده بعد از شستن مو با شامپو می تواند باعث آسیب مو شود. یک نرم کننده بار مو را خنثی می کند، که می تواند به کاهش وز و باز شدن مو کمک کند. نرم کننده ها همچنین می توانند به افزایش درخشندگی و صافی مو کمک کنند و آن را قابل کنترل تر کنند.

استرس را کاهش دهید.

اگر استرس دلیل شکستگی و ضعیف شدن موهای شما باشد، بهتر است زمانی را برای استراحت اختصاص دهید. چون مدیریت استرس می‌تواند وضعیت موهای شما را بهبود بخشد.

علاوه بر آن شما می توانید اقداماتی را برای جلوگیری از شکستگی مو در آینده انجام دهید، از جمله موارد زیر:

  • تغییر اغلب مدل مو
  • استفاده از نرم کننده بعد از شامپو کردن مو
  • استفاده از نوارهای موی مناسب و بستن موها
  • شستشو موها با شامپو مخصوص شنا بعد از شنا
  • کاهش استفاده از محصولات رنگ آمیزی و حالت دهنده
  • نگه داشتن اکستنشن یا بافت در هر بار فقط برای 2 تا 3 ماه
  • محدود کردن استفاده از ابزارهای داغ روی مو، مانند صاف کننده یا انبر مو
  • خشک کردن مو با پیچیدن آن در حوله یا اجازه دادن به خشک شدن طبیعی
  • قبل از سشوار یا برس ، اجازه دهید موها در هوا کمی خشک شوند.
  • استفاده از کلاه شنا برای محافظت از مو در برابر کلر و سایر مواد شیمیایی موجود در استخر
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای اطمینان از دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز مو
سخن آخر

کاهش یا اجتناب از علل آسیب مو و انجام اقدامات لازم برای مراقبت صحیح از مو می تواند به قوی و سالم ماندن مو کمک کند. این همچنین می تواند به جلوگیری از علائم بدتر مانند ریزش مو کمک کند. اگر افراد متوجه ریزش موی بیش از حد یا غیرعادی شوند، باید به پزشک خود مراجعه کنند، زیرا ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای باشد.

برخلاف بدن شما، موهای شما روزانه در معرض عوامل محرک محیطی قرار می گیرند. این، همراه با تغذیه نامناسب، سبک زندگی ناسالم، و استفاده از روش ها یا محصولات اشتباه مراقبت از مو، می تواند به مرور زمان به یکپارچگی ساختاری موهای شما آسیب زیادی وارد کند و آن را ضعیف و در نتیجه مستعد شکستگی یا ریزش کند. این نوع آسیب باعث نازک شدن مو و حتی لکه های طاس می شود که درمان آن بسیار دشوار است. بنابراین بهتر است هرچه زودتر به رفع ضعیف شدن موها بپردازید تا بعداً از چنین عوارضی جلوگیری شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز