لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان خانگی خشکی دست چیست؟

درمان خانگی خشکی دست چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

درمان خانگی خشکی دست چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان خانگی خشکی دست برای افرادی که دچار خشکی پوست دست و اگزما هستند، می تواند موثر و مفید باشند. خشکی دست ها بسیار شایع بوده و عمدتا به دلیل تأثیرات و تغییرات محیطی ایجاد می شود. افرادی که مکرراً ظرف می شویند یا در آب و هوای سرد و خشک زندگی می کنند، بیشتر از دیگران در معرض خشکی دردناک دست ها قرار دارند. بنابراین باید با روش هایی، رطوبت دستان شان را حفظ کنند.

چندین راه برای هیدراته نگه داشتن پوست، بدون توجه به علت خشک شدن دست، وجود دارد. با مطالعه این مقاله، در مورد راه های درمان خشکی، راه های پیشگیری از آن و علت ایجاد آن، بیشتر خواهید دانست. در ادامه، به راه های رفع خشکی دست، اشاره شده است.

برای مقابله با خشکی دست، برخی از روش های زیر را، می توانید امتحان کنید:

راهکار 1 خشکی دست: دستان تان را مرطوب کنید.

درمان خانگی خشکی دست چیست؟ | پزشکت

می توانید رطوبت دست تان را حفظ کنید. استفاده از کرم یا لوسیون مرطوب کننده، چندین بار در روز، می تواند به مرطوب ماندن دست هایتان کمک کند. لوسیون ها و کرم ها به بازگرداندن رطوبت و قرار گرفتن مجدد آن بر روی پوست، کمک می کنند.

دستکش بپوشید.

اگر دست های شما غالباً در معرض آب هستند، مانند شستن ظروف، یک جفت دستکش بپوشید. دستکش به جلوگیری از کاهش چربی طبیعی پوست توسط آب، کمک می کند.

استرس را مدیریت کنید.

ممکن است که دور از ذهن به نظر برسد، اما ارتباط کوچکی بین استرس و اگزما وجود داشته باشد. بنابراین اگر متوجه خشک شدن دست های خود، مانند خشکی پوست ناشی از اگزمای شدید، شده اید، برای کاهش استرس زمانی را به مراقبت روانی از خود اختصاص دهید.

درمان خشکی دست با مصرف دارو

اگر اگزمای شدید دارید، ممکن است برای رفع خشکی دست تان، نیاز به مصرف برخی از داروها داشته باشید. ممکن است پزشک استروئیدهایی را تجویز کند که می توانید آن ها را روی پوست خود بمالید. حتی آنتی بیوتیک هایی که از طریق دهان مصرف می شوند نیز، ممکن است به درمان شما کمک کنند. در برخی موارد ابتلا به پسوریازیس شدید، درمان با اشعه ماوراء بنفش (UV) نیز می تواند به بهبود پوست بیماران، کمک کند. با این حال، قبل از انجام هر نوع درمان با اشعه ماوراء بنفش باید با پزشک مشورت کنید.

پوست خود را مرطوب کنید.

درمان خانگی خشکی دست چیست؟ | پزشکت

یکی از بهترین راه های درمان خشکی دست این است که شب ها آنها را با لوسیون یا مرطوب کننده های نفتی مانند وازلین، مرطوب کنید. پس از آن، دستان خود را با یک جفت دستکش یا جوراب نرم بپوشانید. به دام انداختن مرطوب کننده بر روی دست، به جذب کامل آن در پوست شما کمک می کند. با این روش، ممکن است که با دستان صاف و مرطوب، از خواب بیدار می شوید. برای درمان پوست های بسیار خشک و پوسته پوسته شده، پزشک ممکن است لوسیون خاصی را که حاوی اسید لاکتیک یا اوره است، تجویز کند. این مواد به خلاص شدن از شر خشکی و پوسته پوسته شدن پوست، کمک می کنند.

از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید.

در برخی موارد، خشکی پوست می تواند به وضعیتی به نام درماتیت تبدیل شود. در اثر ابتلا به درماتیت، پوست ملتهب و قرمز می شود. در چنین مواردی، مصرف لوسیون حاوی هیدروکورتیزون ممکن است مفیدترین روش درمانی باشد. به طور کلی، هیدروکورتیزون می تواند به تسکین پوست تحریک شده کمک کند.

از پانسمان مرطوب استفاده کنید.

پوستی که از خشکی ترک خورده است، قبل از بهبود کامل، نیاز به درمان دارد. ممکن است پزشک برای بهبود پوست، استفاده از پانسمان مرطوب را توصیه کند. برای مرطوب کردن عمیق پوست، مرطوب کننده ای را انتخاب کنید که در ابتدا برای حیوانات در نظر گرفته شده بود. بله واقعا! محصولاتی مانند کیسه بالم، که برای کمک به ترمیم ترکهای سخت پستان گاو طراحی شده است، می توانند به پوست نفوذ کرده و به مرطوب نگه داشتن آن کمک کنند.

چگونه از خشک شدن دست ها پیشگیری کنیم؟

درمان خانگی خشکی دست چیست؟ | پزشکت

به عنوان مثال، تا حد امکان، نباید از دستگاه های خشک کننده دست استفاده کنید، زیرا می تواند با کاهش محتوای رطوبت پوست، باعث خشکی دست ها شود‌. به طور کلی، پیشگیری از این اختلال، بستگی به وضعیت فرد دارد. به عنوان مثال، بسیاری از مردم ممکن است متوجه شوند که شرایط محل کار، آنها را در معرض خطر بیشتری برای ایجاد خشکی دست قرار می دهد.

افرادی که مکرراً مجبورند دست های خود را بشویند، بهتر است بلافاصله پس از شستن دست های شان، از مرطوب کننده ها استفاده کنند. ظرف شورها و دیگران که در محیط هایی که از آب زیادی استفاده می شود، کار می کنند، ممکن است بتوانند برای محافظت از دستان خود در برابر قرار گرفتن بیش از حد در معرض رطوبت، دستکش بپوشند.

افراد مبتلا به اگزما و سایر بیماری های پوستی باید اقدامات لازم را برای پیشگیری از تشدید بیماری شان، انجام دهند. این اقدامات، ممکن است شامل کاهش استرس و پیروی از تمام توصیه های پزشک باشد. همه افراد می توانند سعی کنند که قرار گرفتن در معرض آفتاب را محدود کنند. همچنین اگر خشکی دست مشکل ساز است، اکثر افراد باید از استفاده از خشک کن های هوای گرم خودداری کنند.

علل خشک شدن دست ها

خشکی دست ها، عمدتا به خاطر علل زیر ایجاد می شود:

  • محرک های محیطی
  • آب و هوای نامساعد
  • مشکلات و اختلالات پزشکی

خشک شدن دست ها امری شایع در میان انسان ها است. اگرچه از نظر پزشکی، خشک شدن دست ها، یک وضعیت خطرناک نیست، اما می تواند یک وضعیت بسیار تحریک کننده باشد. ممکن است که خشک‌ شدن دست ها، باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی افراد شود.

شرایط آب و هوایی

در بیشتر موارد، خشکی دست ها به دلیل شرایط محیطی ایجاد می شود. به عنوان مثال، آب و هوا می تواند باعث خشک شدن دست ها شود. شستشوی مکرر دست ها، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و برخی شرایط و اختلالات پزشکی، می توانند پوست دستان شما را خشک کنند.

آب و هوا، مسئول مواردی از خشک شدن دست ها است که عمدتا در زمستان رخ می دهند. وقتی محیط سرد می شود، هوا خشک شده و بدن نمی تواند رطوبت موجود در پوست را حفظ کند. کمبود رطوبت در هوا، باعث خشکی پوست و دست ها می شود.

در ماه های سرد، معمولاً پوست شما خشک می شود. تغییرات آب و هوایی، به ویژه هوای سرد بدون رطوبت، می تواند باعث خشک شدن دست ها شود. با کاهش رطوبت، هوای خشک رطوبت را از پوست می گیرد.

شرایط محل کار

شرایط محیط کار نیز می تواند باعث خشک شدن دست ها شود. افرادی که دارای مشاغلی هستند که نیاز به شستشوی گسترده دست دارند (مانند پرستاران، پزشکان یا معلمان)، ممکن است متوجه خشک شدن دست ها شوند. کارگران کارخانه یا آرایشگاه ها، ممکن است به طور معمول در معرض تماس با مواد شیمیایی یا سایر محرک های قوی قرار گیرند. این موارد نیز می توانند منجر به خشک شدن دست ها شوند.

اگر خشکی دستان شما به دلیل شرایط کاری شما ایجاد شده است، سعی کنید که همواره، یک بطری کوچک لوسیون را با خود حمل کنید تا بتوانید در طول روز، بارها از مرطوب کننده استفاده کنید. به دنبال مرطوب کننده هایی باشید که حاوی موادی مانند موارد زیر باشند:

اگر در مکانی مانند بیمارستان یا رستوران، که نیاز به شستشوی مکرر دست دارید، مشغول به کار هستید، با مدیر خود در مورد نصب پمپ های لوسیون بر روی دیوارهای محل کار صحبت کنید. اگر از قبل، این لوسیون ها وجود داشته اند، از آنها به خوبی استفاده کنید.

همچنین باید از گرمای بیش از حد، مانند جریان هوای دستگاه های خشک کن دست، خودداری کنید. مانند آب و هوای سرد، گرما نیز می تواند پوست را خشک کند.

شرایط و اختلالات پزشکی و خشکی پوست دست

برخی شرایط و اختلالات پزشکی ممکن است منجر به خشک شدن دست ها شده یا فرد را در معرض خطر خشک شدن مکرر دست ها قرار دهند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی، مانند دیابت یا لوپوس، ممکن است گردش خون آن ها در دست ها کاهش یابد.

این شرایط، باعث می شود که دستان آن ها راحت تر تحریک شود. همچنین اگزما و پسوریازیس، دو بیماری که باعث التهاب پوست می شوند، نیز می توانند باعث خشک شدن دست ها، لایه برداری پوست و ترک خوردن شوند.

چه زمانی برای خشکی پوست به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان خانگی خشکی دست چیست؟ | پزشکت

اگر خشکی دست شما ناشی از اگزما یا بیماری پوستی دیگری باشد، ممکن است دچار عوارضی مانند عفونت یا حتی تغییر شکل ناخن ها شوید. علاوه بر این، باید به این نکته توجه داشته باشید که علائم خاصی، ممکن است نشان دهنده یک مشکل شدید باشند. از جمله این موارد، عبارت اند از:

  • ورم
  • خون ریزی
  • تغییر رنگ پوست
  • قرمزی و التهاب شدید
  • ترشح از نواحی باز شده پوست

اگر خشکی دست شما با درمان های خانگی بهبود نمی یابد، یا هر کدام از علائم فوق را مشاهده کرده اید، باید از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

پیش آگهی خشک شدن دست ها

در بیشتر موارد، خشک شدن دست ها، بخشی عادی از زندگی است. معمولاً می توان پوست خشک‌ شده دست را به راحتی با مصرف محصولات مرطوب کننده، درمان کرد. اگر خشکی دستان شما با درمان های خانگی بهبود نیافت یا علائم دیگری مانند خونریزی یا عفونت را مشاهده کردید، به دنبال کمک های پزشکی باشید.

افرادی مانند پزشکان یا پرستاران که دست های خود را زیاد شسته، و یا از ضدعفونی کننده ها، در طول روز، چند بار استفاده می کنند، بیشتر از سایر افراد، ممکن است خشکی پوست دست را تجربه کنند. برخی دیگر، مانند ظرف شورها یا آرایشگران نیز ممکن است به دلیل تماس مکرر با مواد شیمیایی و صابون، مستعد خشک شدن دست ها باشند.

در برخی از افراد ممکن است، پوست دست به دلیل یک بیماری زمینه ای، خشک شود.

افراد مبتلا به برخی بیماری ها، از جمله دیابت یا لوپوس که بر جریان خون اندام ها تأثیر می گذارد، ممکن است دست هایشان خشک شود. به طور مشابه، بیماری های دیگری که بر پوست تأثیر می گذارد، به عنوان مثال پسوریازیس و اگزما، می توانند باعث خشکی پوست دست ها و همچنین پوسته پوسته شدن و ترک خوردن آن، شوند.

در صورتی که خشکی دست شما شدید بوده یا علائم غیرعادی را مشاهده کرده اید، با یک‌ پزشک تماس گرفته و با او درباره این موضوع، مشورت کنید.

توصیه آخر

خشک شدن دست ها یک اختلال عادی است که اغلب افراد گاه به گاه با آن روبرو می شوند. در بیشتر موارد، استفاده از کرم های بدون نسخه و داروهای خانگی برای کمک به درمان و پیشگیری از خشک شدن دست ها، کافی است. هر کسی که با استفاده از راه حل های خانگی بهبود نمی یابند، و یا علائم دیگری را تجربه می کنند، باید با پزشک خود صحبت کنند.

در صورت بروز هر گونه بثورات پوستی و یا ابتلا به شایع ترین بیماری های پوستی، مراجعه به متخصص پوست و مو می تواند در پیشگیری از بروز عوارض موثر باشد. اما از آنجایی که هر گونه مشکل مربوط به پوست و مو به طور حتم به ظاهر و زیبایی شما ختم می شود و تاثیر زیادی روی وضعیت ظاهری شما دارد، پس بهتر است از بهترین متخصص پوست و مو مشورت بگیرید. از طرفی هم مشاوره فوری و آنلاین با جراح زیبایی و پلاستیک می تواند شما را از تصمیمتان برای انواع جراحی ها جدی تر کند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/dry-hands

https://www.medicalnewstoday.com/articles/321212

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز