لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمان خانگی برای موهای زائد پشت لب

درمان خانگی برای موهای زائد پشت لب || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

رشد موهای زائد در پشت لب، برای مردان و زنان بسیار رایج است. استرس، رژیم غذایی نامناسب یا عدم تعادل هورمونی می تواند منجر به رشد زیاد مو در پشت لب ها شود. در این مقاله از پزشکت به بررسی درمان خانگی برای موهای زائد پشت لب می پردازیم. اما باید به این نکته توجه داشته باشید در حالی که داروهای طبیعی زیر موهای زائد لب بالایی را به طور موقت از بین می برند، اگر به دنبال درمان های دائمی رفع موهای زائد یا دارو هستید، با یک متخصص مشورت کنید.

چگونه موهای لب بالایی را به طور طبیعی از بین ببریم؟

پدیده هیرسوتیسم یا رشد موهای ناخواسته در زنان به دلیل عوامل زیادی ایجاد می شود که ممکن است هورمونی یا ژنتیکی یا حتی ترکیبی از این دو باشد. به طور کلی، حدود 5 تا 10 درصد از زنان مبتلا به هیرسوتیسم هستند. هیچ علت مشخصی برای این وضعیت وجود ندارد و تحقیقات در حال انجام است. برخی درمان های خانگی برای درمان رفع موهای زائد پشت لب، عبارتند از:

زردچوبه و شیر

بررسی ها نشان می دهد که روغن کورکوما از یک گیاه متعلق به خانواده زردچوبه رشد موهای زیر بغل را در زنان کاهش می دهد. از این رو، زردچوبه ممکن است به کاهش رشد مو در لب بالایی کمک کند. پودر زردچوبه را با آب یا شیر مخلوط کرده و روی لب بالایی بمالید. بگذارید نیم ساعت بماند. پس از سفت شدن آن را به آرامی مالش دهید و بشویید. این کار را هر چند روز یک بار به مدت چند هفته انجام دهید.

احتیاط: اگر به لبنیات حساسیت دارید از شیر در این درمان استفاده نکنید. در حالی که بعید است که تمام موهای ناحیه تحت درمان را از بین ببرد، ممکن است به کاهش رشد آن کمک کند.

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ دارای بافتی شبیه ژلاتین است که به عنوان یک ماسک لایه برداری عالی عمل می کند. هنگامی که روی لب بالایی اعمال می شود، ممکن است مو را از فولیکول های آن جدا کند. این  می تواند به شما کمک کند تا رشته های شکننده را بدون زحمت از بین ببرید. با این حال، این درمان ممکن است به اندازه سایر روش های رفع موهای زائد لب بالایی موثر نباشد.

سفیده تخم مرغ را با آرد ذرت و شکر مخلوط کنید. مخلوط را با همزن بزنید تا به شکل خمیری چسبناک در بیاید. خمیر را به ناحیه لب بالایی بمالید. اجازه دهید حدود 30 دقیقه خشک شود و پوست آن را جدا کنید. این کار را ۲ بار در هفته تکرار کنید.

شکر

شکر معمولاً به عنوان یک ماده برای رفع موهای زائد بدون درد استفاده می شود. این نه تنها موهای ناخواسته را از بین می برد، بلکه از رشد آن ها نیز جلوگیری می کند. همچنین به عنوان یک لایه بردار برای صاف کردن پوست عمل خواهد کرد. شکر را به مدت یک دقیقه در تابه گرم کنید. آب لیموی تازه را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مایع غلیظی در بیاید. اجازه دهید تا خنک شود.

مخلوط شکر و آب لیمو را به ناحیه لب بالایی بمالید. یک تکه پارچه را روی خمیر اعمال شده قرار دهید. با حرکت دایره ای مالش دهید. آن را به سرعت بر خلاف جهت رشد مو بکشید. در صورت لزوم از این دارو استفاده کنید.

ماست، عسل و زردچوبه

درمان خانگی برای موهای زائد پشت لب || پزشکت

ماست، عسل و زردچوبه با هم ترکیب می شوند تا مخلوطی صاف و چسبناک ایجاد کنند که می تواند به از بین بردن موهای ناخواسته روی لب بالایی شما کمک کند. این اسکراب باعث می شود موهای لب بالایی از فولیکول ها خارج شوند.

ماست، عسل و زردچوبه را در یک کاسه مخلوط کنید. لب بالایی را با این خمیر ماساژ دهید. حدود 15-20 دقیقه صبر کنید. آن را به آرامی مالش دهید. محل را با آب سرد بشویید. این کار را ۲ بار در هفته تکرار کنید.

آرد

استفاده از آرد، ساده ترین روش های حذف موهای زائد لب بالایی است. استفاده از بسته، فولیکول‌های مو را شل می‌کند و وقتی ماسک کنده می‌شود، موها به راحتی کنده خواهند شد. با این حال، این روش مبتنی بر شواهد انسانی است و هیچ پشتوانه علمی ندارد. یک قاشق غذاخوری آرد گندم، یک قاشق غذاخوری شیر و یک پیمانه زردچوبه را با هم مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. خمیر را روی ناحیه لب بالایی بمالید و صبر کنید تا خشک شود. پس از خشک شدن، به آرامی ماسک را جدا کنید. از این پک رفع موهای زائد هر ۳ تا ۴ روز یکبار استفاده کنید.

لیمو و شکر

لیمو حاوی اسیدهایی است که خاصیت سفید کنندگی دارند و موهای لب بالایی را روشن می کند. شکر به لایه برداری پوست کمک می کند و فولیکول های مو را شل می کند، که باعث می شود به راحتی آنها را بیرون بکشید. لیمو را فشار داده و شکر را به آن اضافه کنید. خوب هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند. خمیر را روی تمام لب بالایی بمالید. اجازه دهید 15 دقیقه خشک شود و با آب بشویید. این خمیر را هر روز متناوب بمالید.

احتیاط: اگر پوست خشک دارید، از این درمان اجتناب کنید زیرا لیمو می تواند پوست شما را بیشتر خشک کند.

چای بابونه

چسبندگی خمیر قند مو را از فولیکول‌های آن می‌کشد و با استفاده‌های متعدد، رشد را کند می‌کند. بابونه پوست را تسکین می دهد و دارای خواص ضد التهابی است. این به کاهش تورم خفیف پوست شما پس از انجام اپیلاسیون کمک می کند.

چای کیسه ای بابونه را در یک قابلمه در آب بجوشانید. قابلمه را از روی حرارت بردارید. بگذارید چای کیسه ای حدود 30 دقیقه دم بکشد. کیسه های چای را دور بیندازید و فقط نصف فنجان چای بریزید. یک فنجان آب در یک قابلمه بریزید. مقداری آب به چای بابونه که تازه استخراج کرده اید اضافه کنید. شکر و آب لیمو را اضافه کنید. خوب هم بزنید. اجازه دهید مخلوط برای چند دقیقه بجوشد.

صبر کنید تا رنگ آن تیره تر شود. قابلمه را از روی حرارت بردارید و مخلوط را به ظرفی منتقل کنید. بگذارید موم شکر خنک شود. وقتی داغ است آن را به پوستتان نزنید و مراقب باشید که خود را نسوزانید. از یک چوب بستنی برای پخش آن روی لب بالایی خود استفاده کنید. یک نوار اپیلاسیون روی آن بمالید. آن را چند ثانیه نگه دارید و سریع آن را بردارید. مطمئن شوید که در جهت مخالف رشد مو می کشید. بسته به سرعت رشد موهایتان از این درمان استفاده کنید.

عسل و لیمو

درمان خانگی برای موهای زائد پشت لب || پزشکت

عسل به عنوان یک موم ملایم عمل کرده و به کندن مو از فولیکول های آنها کمک می کند. لیمو می تواند به روشن شدن مو های ریز که به سختی اپیلاسیون می شوند کمک کند.

مخلوطی از عسل و آب لیمو را روی لب بالایی بمالید. بگذارید 15-20 دقیقه بماند. حوله را در آب گرم خیس کنید. آب اضافی را بگیرید و از آن برای پاک کردن خمیر عسل-لیمو استفاده کنید. صورت خود را با آب بشویید. این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید.

آب سیب زمینی

ترکیبات موجود در آب سیب زمینی ممکن است به باز کردن منافذ و جدا شدن موهای لب بالایی در هنگام شستشو از روی پوست کمک کنند. شواهد حکایتی نشان می دهد که سیب زمینی به عنوان یک عامل سفید کننده عمل می کند. این ممکن است موهای سرسخت باقی مانده را روشن کند.

عدس ها را یک شب در آب خیس کنید. صبح آنها را صاف کرده و با آب لیمو و آب سیب زمینی تازه گرفته شده (از یک سیب زمینی رنده شده) خرد کنید. عسل را به این خمیر اضافه و خوب مخلوط کنید. آن را روی لب بالایی بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند. پس از خشک شدن، خمیر را پاک کنید. صورت خود را با آب بشویید. می‌توانید این ماسک موهای زائد را روی کل صورت نیز بمالید. این کار را ۲ بار در هفته انجام دهید.

آرد ذرت و شیر

ترکیب آرد ذرت و شیر محکم به پوست شما می‌چسبد و وقتی پوست کنده می‌شود، ممکن است موها را نیز از بین ببرد. 1 قاشق چایخوری آرد ذرت و 2 قاشق چایخوری شیر خمیری درست کنید و روی لب بالایی بمالید. بگذارید خشک شود و سپس به آرامی این ماسک را جدا کنید. این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید.

جلوگیری از رشد موهای لب بالا

درمان خانگی برای موهای زائد پشت لب || پزشکت

علاوه بر این درمان‌های خانگی، گزینه‌های دیگری نیز برای جلوگیری از رشد موهای لب بالا وجود دارد.

لیزر موهای زائد

در محصولات لیزر موهای زائد، یک پرتو متمرکز نور به داخل فولیکول مو ارسال می شود تا موها را از بین ببرد. این می تواند رشد مو را برای حدود 7 ماه متوقف کند.

الکترولیز

این روش از بین بردن موهای زائد شامل جریان الکتریکی است. این الکتریسیته مو و فولیکول مو را از بین می برد. به دلیل این آسیب، رشد مو برای همیشه متوقف می شود. هرگز تراشیدن موهای لب بالایی خود را انتخاب نکنید. هنگامی که صورت خود را اصلاح می کنید، موهای صورت فقط از روی پوست برداشته می شود و باعث می شود که لبه های آن صاف شود. هنگامی که موهای شما دوباره شروع به رشد می کنند، تبدیل به کلش می شوند. اگر عجله دارید، داروی اپیلاسیون شکر را امتحان کنید. این یک جایگزین هوشمندتر است!

در حالی که علت دقیق هیرسوتیسم هنوز مشخص نشده است، ژنتیک و تغییرات هورمونی با رشد موهای ناخواسته در زنان مرتبط است. با چند ماده طبیعی موجود در آشپزخانه خود، می توانید به راحتی رشد موهای زائد لب را در خانه مدیریت کنید. اگر لیزر موهای زائد را انتخاب می کنید، برای بهبودی موثر، بایدها و نبایدهای مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد را دنبال کنید.

رشد موهای لب بالا در زنان شایع است. با این حال، رشد بیش از حد مو در لب بالایی و سایر قسمت های بدن در زنان ممکن است به دلیل عوامل ژنتیکی یا هورمونی ایجاد شود و از نظر پزشکی به عنوان هیرسوتیسم شناخته می شود. روش های مختلفی برای از بین بردن موهای لب بالا به طور طبیعی با استفاده از درمان های خانگی ساده مانند زردچوبه و شیر، سفیده تخم مرغ، آرد، اپیلاسیون شکر، آب سیب زمینی و غیره وجود دارد. با این حال، این ها راه حل های موقتی هستند و برای راه حل های دائمی تر، می توانید باید روش های درمانی مانند الکترولیز یا لیزر درمانی را انتخاب کنید.

سوالات متداول

آیا کندن موهای لب بالا آنها را ضخیم تر می کند؟ نه، کندن موهای لب بالا باعث ضخیم‌تر شدن آن نمی‌شود، حتی اگر به‌طوری ظاهر شود که رشد موهای جدید صاف است و به سمت بیرون آویزان است.

آیا تراشیدن ناحیه لب بالایی بهتر است یا کندن؟ هم تراشیدن و هم کندن موهای لب بالا، جوانب مثبت و منفی خود را دارد. اصلاح سریعتر و کمتر دردناک است، اما ممکن است منجر به ته ریش و رشد مجدد سریعتر شود. کندن زمان بیشتری می‌برد و دردناک‌تر است، اما می‌تواند زمان بین رویش مجدد مو را طولانی‌تر کند و موها دوباره به‌صورت کلش ظاهر نشوند.

آیا کندن بهتر از اپیلاسیون است؟ هر دو روش مزایا و معایب خود را دارند. کندن مو برای نواحی کوچک‌تر مو مناسب‌تر است، زیرا نیاز به توجه فردی به هر تار مو دارد، در حالی که اپیلاسیون برای نواحی بزرگ‌تر مناسب‌تر است، زیرا می‌تواند به کندن موهای بیشتر در یک حرکت کمک کند. اما کندن را می توان روی موهای کوتاهتر انجام داد، در حالی که ممکن است لازم باشد قبل از اپیلاسیون، صبر کنید تا موها به طول خاصی رشد کنند. کندن برای موهای نازک کمتر مناسب است، در حالی که اپیلاسیون می تواند به از بین بردن موهای نازک و ضخیم کمک کند. به طور کلی، اپیلاسیون برای از بین بردن موهای زائد لب بالایی مناسب تر است، اگرچه هر دو روش موثر هستند.

آیا بند انداختن باعث رشد بیشتر مو می شود؟ نه، موها ممکن است سریعتر رشد کنند، اما باعث افزایش رشد مو نمی شود. در واقع، نخ زدن اضافه کاری ممکن است رشد مو را کاهش دهد زیرا فولیکول های مو ممکن است در اثر این فرآیند آسیب ببینند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز