لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان خانگی برای موهای زائد

درمان خانگی برای موهای زائد || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان خانگی برای موهای زائد و رژیم غذایی اصلاحی برای از بین بردن آنها وجود دارد. ما در این مقاله از پزشکت سعی کرده ایم این راهکارها را بررسی کنیم. پس اگر شما هم با مشکل رشد موهای زائد بدن دست و پنجه نرم می کنید، ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

بسیاری از زنان رشد بیش از حد مو در صورت، سینه، پشت، گردن، بازوها و انگشتان پا را تجربه می کنند که به عنوان هیرسوتیسم شناخته می شود. این وضعیت عموماً زنان 15 تا 45 ساله را تحت تأثیر قرار می دهد. هیرسوتیسم به خودی خود یک بیماری پزشکی نیست و می تواند به دلیل استعداد ژنتیکی، استفاده از داروهایی مانند استروئیدها یا شرایط پزشکی که باعث عدم تعادل هورمونی می شود، از جمله سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) رخ دهد.

در حالی که هیرسوتیسم قابل درمان نیست، روش های مختلفی وجود دارد که می توانید برای از بین بردن موقت موهای زائد از آنها استفاده کنید. هنگامی که این روش ها با توصیه پزشک شما با درمان مناسب ترکیب شوند، ممکن است تا حد زیادی به مدیریت رشد موهای ضخیم و درشت کمک کنند.

روش های موقتی برای از بین بردن یا کاهش موهای زائد بدن

درمان‌های زیبایی خانگی یا حرفه‌ای زیر می‌توانند موهای زائد را از بین ببرند یا کاهش دهند. با این حال، به خاطر داشته باشید که این روش ها تنها راه حل های کوتاه مدت هستند و نیاز به تکرار دوره ای دارند.

مصرف دمنوش سکنجبین

مطالعات نشان داده اند که مصرف چای نعناع می تواند به کنترل سطح تستوسترون در بدن کمک کند، بنابراین رشد موهای بدن را کاهش می دهد. بنابراین، چای نعناع می تواند برای درمان هیرسوتیسم خفیف استفاده شود.

برای این کار، کافی است یک فنجان چای نعناع را با اضافه کردن آب جوش به 1 قاشق چایخوری برگ چای نعناع دم کرده و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. دمنوش نعناع را دو بار در روز به مدت 5 روز بنوشید.

اپیلاسیون

اپیلاسیون یک روش محبوب حذف موهای زائد است که موها را از ریشه جدا می کند. استفاده از موم گرم به گشاد شدن فولیکول های مو کمک می کند، در حالی که موم به مو می چسبد تا بتواند کنده شود.

ممکن است بعد از 3 تا 4 هفته اپیلاسیون شاهد رشد موهای جدید باشید. با این حال، اپیلاسیون می تواند باعث درد، قرمزی، تورم کوتاه مدت و موهای زیر پوستی شود. توجه: از اپیلاسیون صورت خودداری کنید و زمانی که ایزوترتینوئین یا کرم های آکنه تجویزی مانند Retin-A مصرف می کنید از آن استفاده نکنید. بهتر است برای اپیلاسیون با یک متخصص مشورت کنید و از انجام آن در منزل خودداری کنید.

استفاده از شکر

این روش، شکل دیگری از روش حذف موهای زائد است که شامل استفاده از خمیر شکر ساخته شده از آب لیمو، آب و شکر است. خمیر روی پوست اعمال می شود و مانند اپیلاسیون، به جز در جهت مخالف، کنده می شود.

اثر شکرک زدن نیز برای 3-4 هفته باقی می ماند. با این حال، نسبت به اپیلاسیون، درد کمتری دارد و پوست را دوست دارد. در حالی که قند زدن را می توان در خانه انجام داد، اگر در این روش مهارت ندارید، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید. همچنین از شکرک زدن روی صورت خود اجتناب کنید.

استفاده از کرم های موبر

درمان خانگی برای موهای زائد || پزشکت

چندین کرم، ژل و لوسیون موبر بدون نسخه موجود است که با حل کردن موهای زائد موهای زائد را از بین می برد. استفاده از آنها در خانه آسان است، فقط شامل استفاده از کرم و شستشوی آن پس از چند دقیقه است. همیشه قبل از استفاده از کرم یک تست پچ انجام دهید تا هرگونه واکنش حساسیتی روی پوست خود را بررسی کنید.

اصلاح

اصلاح با تیغ یکی دیگر از روش های رایج رفع موهای زائد است. با این حال، موها فقط از سطح جدا می شوند و بنابراین می توانند به سرعت در عرض چند روز رشد کنند.

شما می توانید اصلاح را از راحتی خانه خود انجام دهید. کافی است مقداری کرم یا لوسیون اصلاح روی پوست خود بمالید و یک تیغ تیز را روی آن بکشید. اصلاح را می توان با خیال راحت در تمام بدن از جمله صورت انجام داد. با این حال، برای جلوگیری از بریدگی باید با دقت انجام شود. همچنین توجه داشته باشید که اصلاح منظم می تواند شانس رشد مو و برآمدگی تیغ را افزایش دهد.

استفاده از اپیلاتور

اپیلاتورها ابزارهای الکترونیکی هستند که با بیرون کشیدن موها از ریشه آن را از بین می برند. یک اپیلاتور مانند یک موچین عمل می کند اما سطح وسیع تری را می پوشاند و چندین رشته مو را به طور همزمان بیرون می کشد.

نتایج استفاده از اپیلاتور می تواند 3 تا 4 هفته باقی بماند. با این حال، این روش ممکن است دردناک باشد و باعث قرمزی پوست شود.

عوامل موثر در ایجاد موهای ناخواسته بدن

در بسیاری از موارد، علت هیرسوتیسم را نمی توان به طور دقیق مشخص کرد، اما شرایط پزشکی زمینه ای مختلف می تواند باعث ایجاد موهای زائد بیش از حد بدن شود، از جمله موارد زیر:

  • چاقی. اضافه وزن می تواند تولید هورمون های مردانه را در بدن افزایش دهد و باعث رشد موهای بدن در زنان شود.
  • برخی از داروها. داروهایی مانند ماینوکسیدیل، دانازول و فنی توئین می توانند باعث رشد موهای ناخواسته شوند.
  • تومور. تومورهای تخمدان می توانند باعث افزایش تولید آندروژن شوند و در نتیجه باعث هیرسوتیسم شوند.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS). PCOS با عدم تعادل هورمونی در بدن مشخص می شود که می تواند منجر به پریودهای نامنظم، ناباروری، چاقی، کیست روی تخمدان ها و رشد موهای ناخواسته شود. این وضعیت اغلب در دوران بلوغ شروع می شود.
  • سندرم کوشینگ. این وضعیت به دلیل افزایش سطح کورتیزول در بدن به دلیل کار بیش از حد غدد فوق کلیوی یا استفاده طولانی مدت از داروهایی مانند پردنیزون ایجاد می شود.
  • سایر اختلالات. مشکلات در غده تیروئید، غده فوق کلیوی، غده هیپوفیز یا تخمدان ها می تواند باعث ایجاد ناگهانی ویژگی های مردانه مانند صدای عمیق، آکنه و هیرسوتیسم شود.

رژیم غذایی برای کمک به کاهش موهای ناخواسته بدن

درمان خانگی برای موهای زائد || پزشکت

آنچه مصرف می کنید ممکن است روی رشد موهای بدن شما تأثیر بگذارد. نکات غذایی زیر برای کمک به مدیریت هیرسوتیسم پیشنهاد می شود:

  • مصرف قند و کربوهیدرات خود را کاهش دهید.
  • در طول روز مقدار زیادی آب، حداقل 8 لیوان، مصرف کنید.
  • مصرف روی خود را افزایش دهید که می تواند به افزایش پروژسترون در بدن کمک کند، بنابراین تولید آندروژن را مسدود می کند. مطالعات همچنین نشان داده اند که مکمل های روی می توانند به درمان هیرسوتیسم کمک کنند. توصیه می شود روزانه 30 تا 50 میلی گرم روی بعد از شام مصرف کنید. در مورد مناسب بودن مکمل ها برای شرایط خود با پزشک خود مشورت کنید

پیشگیری از رشد موهای زائد

علاوه بر درمان موهای زائد، نکات زیر ممکن است به مدیریت بهتر موهای زائد کمک کند:

  • میوه ها و سبزیجات تازه سرشار از آنتی اکسیدان مانند گیلاس، زغال اخته، گوجه فرنگی، اسفناج، بروکلی و سیب زمینی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • همیشه قبل از استفاده از هر روشی برای حذف موهای زائد، روی قسمتی از دست خود تست پچ انجام دهید تا حساسیت یا واکنش های آلرژیک را رد کنید. در صورت مشاهده هرگونه تحریک پوستی یا بثورات پوستی، مصرف را قطع کنید.

قبل از برداشتن موهای زائد از یک حمام آب گرم استفاده کنید یا از اتاق بخار استفاده کنید تا به باز شدن منافذ کمک کند، بنابراین به برداشتن راحت‌تر موها کمک می‌کند.

اگر هیرسوتیسم یکی از علائم PCOS باشد، ممکن است از مدیریت وزن خود بهره مند شوید زیرا کاهش وزن به تنظیم سطح آندروژن در بدن شما کمک می کند.

موهای بدن زنان یا رشد بیش از حد مو در قسمت‌های بدن مانند صورت از نظر پزشکی به عنوان هیرسوتیسم شناخته می‌شود. هیرسوتیسم چندان یک بیماری پزشکی نیست، بلکه نشانه ای از بیماری های زمینه ای مختلف است که اکثر آنها بر تعادل هورمون ها، به ویژه آندروژن ها تأثیر می گذارند.

شایع ترین علت هیرسوتیسم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است که در آن تولید آندروژن در زنان افزایش می یابد. این وضعیت کاملاً شایع است و تا 10 درصد از زنان را تحت تأثیر قرار می دهد.  هیرسوتیسم ممکن است به دلیل عوامل ارثی نیز ایجاد شود و هیرسوتیسم ارثی نامیده می شود.

علائم هیرسوتیسم (موهای ناخواسته بدن)

هیرسوتیسم با ایجاد موهای ضخیم و تیره روی بدن به جای موهای نازک معمولی مشخص می شود. این قسمت های بدن شامل بازوها، سینه، پشت، صورت، پایین شکم و بالای پاها می شود.

هیرسوتیسم ممکن است با علائم زیر نیز همراه باشد:

  • آکنه
  • ناباروری
  • صدای عمیق
  • افزایش وزن
  • سطح انسولین بالا
  • هایپرپیگمانتاسیون
  • سطح پرولاکتین بالا
  • دوره های قاعدگی نامنظم
  • ریزش مو یا آلوپسی آندروژنتیک
  • آکانتوز نیگریکانس یا ایجاد زگیل در چین های پوستی

درمان موهای ناخواسته بدن

هیرسوتیسم را می توان به طور موثر با داروهای خوراکی و موضعی و درمان های داخل مطب کنترل کرد. ممکن است به جلسات متعدد نیاز باشد زیرا این بیماری به طور کامل قابل درمان نیست.

داروهای خوراکی و موضعی

درمان خانگی برای موهای زائد || پزشکت

داروهای خوراکی و موضعی به کنترل رشد مو کمک می کنند. با این حال، ممکن است تنها پس از 6 ماه از درمان، تا زمانی که چرخه زندگی فولیکول مو کامل شود، نتایج را مشاهده کنید.

گزینه های مختلف درمانی عبارتند از:

داروهای ضد بارداری خوراکی. اینها رایج ترین شکل درمان هیرسوتیسم هستند. داروهای ضد بارداری هورمونی خوراکی یا قرص های ضد بارداری حاوی پروژسترون و استروژن هستند که تولید آندروژن را محدود می کنند، بنابراین به مدیریت هیرسوتیسم کمک می کنند.

ضد آندروژن. آنتی آندروژن ها با چسبیدن خود به گیرنده های آندروژن در بدن مانع از عملکرد آندروژن ها می شوند. این داروها معمولاً در صورتی استفاده می شوند که داروهای ضد بارداری خوراکی حتی پس از 6 ماه از درمان با شکست مواجه شوند. داروهای رایج ضد آندروژن مورد استفاده در درمان هیرسوتیسم شامل اسپیرونولاکتون (آلداکتون، کاروسپیر) و فیناستراید است.

اینوزیتول. میو اینوزیتول و دی چیرو اینوزیتول نیز می توانند در درمان هیرسوتیسم کمک کنند. توصیه می شود دارو را نیم ساعت قبل از غذا مصرف کنید و تا 2 ساعت قبل از مصرف دارو از مصرف کافئین خودداری کنید.

کرم موضعی. کرم افلورنیتین هیدروکلراید (Vaniqa®) یک داروی موضعی است که به کنترل رشد مو کمک می کند. درمان ممکن است تا 8 هفته طول بکشد تا نتایج نشان داده شود و باید برای مدتی ادامه یابد. این کرم اغلب به عنوان مکملی برای درمان های دیگر استفاده می شود.

درمان های پزشکی

علاوه بر داروها، درمان های داخل مطب ممکن است توسط پزشک شما توصیه شود. این درمان ها به سرعت موها را از بین می برند و پس از آن می توانید رشد مو را با داروهای خوراکی و موضعی مدیریت کنید.

درمان های رایج در مطب عبارتند از:

الکترولیز. مو با استفاده از جریان الکتریکی ملایم از ریشه جدا می شود. درمان مکرر با الکترولیز در نهایت رشد مو را در ناحیه تحت درمان محدود و حتی متوقف می کند.

نور پالسی شدید (IPL). از نور وسیع الطیف برای از بین بردن موهای زائد استفاده می شود. این درمان بیشتر در صورتی استفاده می شود که رنگ پوست و رنگ مو بسیار متفاوت باشد، مانند پوست روشن و موهای تیره و سیاه.

درمان های اپیلاسیون عکس (لیزر). یک پرتو متمرکز نور با از بین بردن فولیکول های مو، مو را از بین می برد. لیزر درمانی که به عنوان اپیلاسیون عکس نیز شناخته می شود، پس از چند جلسه اثر طولانی مدت دارد. با این حال، درمان ممکن است دردناک و گران باشد.

لیزر موهای زائد بسته به لیزر مورد استفاده می تواند انواع مختلفی داشته باشد:

لیزر موهای زائد الکساندرایت: به طور کلی برای افرادی با رنگ پوست روشن پیشنهاد می شود، حذف موهای زائد الکساندرایت از طول موج های کوتاه برای از بین بردن موها استفاده می کند. نسبت به سایر روش‌های درمانی درد کمتری دارد، اما ممکن است در مقایسه با سایر روش‌های لیزر برای رفع موهای زائد، به جلسات بیشتری نیاز داشته باشد. صرف نظر از این، اثر یک جلسه لیزر موهای زائد نسبت به روش های دیگر مانند اصلاح، اپیلاسیون و نخ دوام بیشتری دارد.

لیزر دایود از بین بردن موهای زائد: لیزرهای دایود از طول موج بیشتری از نور استفاده می کنند که می تواند به عمق پوست حرکت کند. این لیزرها عموما برای افرادی با موهای زبر و پوست متوسط تا تیره توصیه می شود.

لیزر Nd:YAG: لیزر Nd:YAG برای درمان موهای زیر پوستی مفید است، لیزر Nd:YAG یک درمان بسیار موثر برای رفع موهای زائد است زیرا با مسدود کردن جریان خون، فولیکول‌های مو را از بین می‌برد، بنابراین از رشد بیشتر موها جلوگیری می‌کند.

تشخیص هیرسوتیسم

درمان خانگی برای موهای زائد || پزشکت

تشخیص هیرسوتیسم و شناسایی علت اصلی آن در درجه اول شامل شرح حال پزشکی، معاینه فیزیکی و تجزیه و تحلیل علائم است. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به رشد موهای شما نگاه می کند و علائم مرتبط مانند آکنه را بررسی می کند.

علاوه بر این، پزشک ممکن است آزمایش‌های زیر را برای کمک به تشخیص علت اصلی تجویز کند:

  • آزمایش خون برای سطح هورمون
  • سونوگرافی برای بررسی رحم و تخمدان
  • اشعه ایکس از غدد فوق کلیوی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بهتر است به محض مشکوک شدن به هیرسوتیسم با پزشک مشورت کنید زیرا تاخیر در درمان ممکن است کنترل رشد مو را دشوار کند. همچنین اگر متوجه موهای زائد بدن همراه با پریودهای نامنظم، صدای عمیق یا سایر ویژگی های مردانه شدید، خود را توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی بررسی کنید.

با این حال، اگر همیشه موهای زائد بدن داشته اید، سایر اعضای خانواده دارای موهای زائد هستند و هیچ یک از مشکلات ذکر شده در بالا را ندارید، ممکن است نیازی به مشورت با پزشک نداشته باشید.

هیرسوتیسم یک بیماری شایع در میان زنان است که می‌تواند شرایط زمینه‌ای متفاوتی داشته باشد، اما اغلب با درمان پزشکی قابل کنترل است. بهتر است به موقع به دنبال درمان باشید زیرا ممکن است وضعیت زمینه ای با گذشت زمان بدتر شود.

درمان هیرسوتیسم به طور کلی ادامه دارد، زیرا برداشتن کامل مو دشوار است. درمان و مراقبت مناسب می تواند رشد مو را کنترل کرده و تراکم آن را کاهش دهد.

رایج ترین سوالات در مورد هیرسوتیسم

آیا استفاده از N-استیل سیستئین (NAC) می تواند به مدیریت هیرسوتیسم کمک کند؟ N-استیل سیستئین اغلب در درمان PCOS برای مدیریت سطح هورمون در بدن استفاده می شود. بنابراین، ممکن است در مدیریت هیرسوتیسم ناشی از سطوح بالای آندروژن نیز مفید باشد.

آیا هیرسوتیسم قابل درمان است؟ هیرسوتیسم به طور کلی یک بیماری طولانی مدت یا مزمن است زیرا مشکلات زمینه ای نه درمان موثری دارند و نه به خودی خود بهبود می یابند.

به عنوان مثال، در سندرم تخمدان پلی کیستیک، سطح استروژن و پروژسترون یک زن ممکن است با افزایش سن بهبود یابد، اما سطوح آندروژن حتی پس از یائسگی بالا باقی می‌ماند و به هیرسوتیسم اجازه می‌دهد ادامه یابد. بنابراین، درمان هیرسوتیسم اغلب طولانی مدت است و ممکن است پس از قطع درمان، مشکل عود کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز