لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

اثر ساس بر سلامت

اثر ساس بر سلامت | پزشکت

فهرست مطالب

اثر ساس بر سلامت

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ساس ها (Cimex lectularius) موجودات ریز و بیضی شکلی هستند که از طریق خون انسان ها و دیگر حیوانات خون گرم تغذیه می کنند. در سال های اخیر توجه رسانه ای زیادی بر روی اثر ساس ها بر روی سلامت انسان ها شده و آلودگی هتل ها تحت نظر قرار گرفته است. لازم است بدانید که ساس ها پرواز نمی کنند. یک ساس بالغ اندازه ای حدود 5 تا 7 میلی متر دارد.

ساس ها آفاتی هستند که می توانند در هر جایی از خانه زندگی کنند. این موجودات می توانند در شکاف های مبل یا در هر نوع پارچه دیگری زندگی کنند. بیشترین میزان آلودگی به ساس مربوط به تخت خواب ها می باشد. این موجودات ممکن است روی تشک، فنر های تختخواب یا حتی بدنه تخت زندگی کنند. بیشترین زمان فعالیت ساس ها مربوط به ساعات انتهایی شب است. در نتیجه زمانی که فردی بر روی مبل یا تختخواب خوابیده است، ساس ها ممکن است فعالیت خود را آغاز کرده و شروع به گزش پوست فرد کنند. محل های شایع که ساس ها می گزند شامل صورت، گردن، دست ها و بازوها می شود.

ساس ها حشراتی هستند که در همه جای دنیا یافت می شوند.

پیش از جنگ جهانی دوم آلودگی توسط ساس در آمریکا به شدت شایع بود. بعد از استفاده گسترده از آفت کش DDT برای کنترل آفات در سال های 1940 و 1950 تعداد آلودگی ها کمتر شده و تقریباً نادر شد. البته ساس در دیگر نقاط دنیا به رشد و تولید مثل خود ادامه دهد. اخیراً تعداد این آلودگی ها در آمریکا مجدداً افزایش یافته است. علت اصلی افزایش مجدد بیماری ساس در آمریکا به رشد روز افزون مهاجرت، سفر به این کشور و ممنوعیت استفاده از آفت کش های قوی تر مربوط می شود.  آلودگی ساس به مناطق آلوده یا لانه گزینی پرندگان در نزدیکی منازل مربوط می شود. ولی گاهی اوقات ممکن است ساس در یک محل تمیز هم زندگی کرده و در آن جا شروع به تولید مثل کند.

ساس ها در هر جایی از خانه که فکرش را بکنید ممکن است زندگی کنند. این محل ها می تواند شامل شکاف های مبل، تخت خواب و جاهای بسیار مخفی منزل شود. البته محل زندگی مورد علاقه این حشرات تخت خواب و محلهایی است که انسان ها می خوابند.

بهترین جا برای یافتن این حشرات بالشت ها، تشک و حتی بدنه تخت است.

جاهای دیگری که ساس ها ممکن است به عنوان محل زندگی شان انتخاب کنند شامل پرده ها، حاشیه قالی ها و کناره های کمد لباس می شود. حتی ممکن است ساس ها بر روی کاغذ دیواری نزدیک تخت نیز زندگی کنند.

مدت زنده ماندن این حشرات در سخت ترین شرایط حداقل چند ماه است. اگر شرایط خورد و خوراکشان خوب باشد ممکن است عمر بسیار بیشتری هم داشته باشند.

بسیاری از اخبار بر روی این موضوع تمرکز داشته و به دنبال کشف ساس در هتل ها (حتی هتل های 5 ستاره) و اثرات آن ها روی سلامتی انسان ها هستند. البته دادخواست های بسیاری هم توسط مسافران هتل های لوکس مبنی بر گزیده شد نشان توسط ساس ها تحویل دادگاه ها شده است. اگر جست و جوی ساده ای در داخل اینترنت داشته باشید، می بینید که اخبار و اسناد حضور ساس در بیشتر هتل ها و آلودگی آن را تأیید می کند. اصلاً موضوع تازه ای نیست. علاوه بر هتل ها، آلودگی ساس ها می تواند شامل تئاترها، ساختمان های اداری، خشکشویی ها، پانسیون ها و وسایل نقلیه نیز بشود.

ساس ها می توانند بر روی مبل ها، لباس ها یا تخت خواب زندگی کرده و همانجا تخم گذاری کنند.

این موجودات با خزیدن ممکن است از جای خود حرکت کرده و اتاق های متعدد یا حتی طبقات مختلفی در یک آپارتمان را آلوده کنند. کافی است این موجودات در داخل ساک، جعبه یا دیگر وسایل منزل پنهان شود. از آپارتمان به خانه یا از طبقه ای به طبقه دیگر نقل مکان کنند. حتی در صورتی که ساس در داخل لباس فردی زندگی کند ممکن است با لباس آلوده به افراد دیگر منتقل شود.

ساس ها حشرات هستند که در همه جای دنیا یافت می شوند. پیش از جنگ جهانی دوم آلودگی توسط ساس در آمریکا به شدت رایج بود. بعد از استفاده گسترده از آفت کش DDT برای کنترل آفات در سال های 1940 و 1950 تعداد آلودگی ها کمتر شده و تقریباً نادر شد. البته ساس در دیگر نقاط دنیا به رشد و تولید مثل خود ادامه دهد. اخیراً تعداد این آلودگی ها در آمریکا مجدداً افزایش یافته است. علت اصلی افزایش مجدد بیماری ساس در آمریکا به رشد روز افزون مهاجرت، سفر به این کشور و ممنوعیت استفاده از آفت کش های قوی تر مربوط می شود.  آلودگی ساس به مناطق آلوده یا لانه گزینی پرندگان در نزدیکی منازل مربوط می شود. ولی گاهی اوقات ممکن است ساس در یک محل تمیز هم زندگی کرده و در آن جا شروع به تولید مثل کند.

ساس ها در هر جایی از خانه که فکرش را بکنید ممکن است زندگی کنند.

اثر ساس بر سلامت | پزشکت

این محل ها می تواند شامل شکاف های مبل، تخت خواب و جاهای بسیار مخفی منزل شود. البته محل زندگی مورد علاقه این حشرات تخت خواب و محلهایی است که انسان ها می خوابند. در نتیجه بهترین جا برای یافتن این حشرات بالشت ها، تشک و حتی بدنه تخت است. جاهای دیگری که ساس ها ممکن است به عنوان محل زندگی شان انتخاب کنند شامل پرده ها، حاشیه قالی ها و کناره های کمد لباس می شود. حتی ممکن است ساس ها بر روی کاغذ دیواری نزدیک تخت نیز زندگی کنند.

مدت زنده ماندن این حشرات در سخت ترین شرایط حداقل چند ماه است. اگر شرایط خورد و خوراکشان خوب باشد ممکن است عمر بسیار بیشتری هم داشته باشند.

بسیاری از اخبار بر روی این موضوع تمرکز داشته و به دنبال کشف ساس در هتل ها (حتی هتل های 5 ستاره) و اثرات آن ها روی سلامتی انسان ها هستند. البته دادخواست های بسیاری هم توسط مسافران هتل های لوکس مبنی بر گزیده شدنشان توسط ساس ها تحویل دادگاه ها شده است. اگر جست و جوی ساده ای در داخل اینترنت داشته باشید، می بینید که اخبار و اسناد حضور ساس در بیشتر هتل ها و آلودگی آن را تأیید کرده و اصلاً موضوع تازه ای نیست.

علاوه بر هتل ها، آلودگی ساس ها می تواند شامل تئاترها، ساختمان های اداری، خشکشویی ها، پانسیون ها و وسایل نقلیه نیز بشود.

ساس ها می توانند بر روی مبل ها، لباس ها یا تخت خواب زندگی کرده و همان جا تخم گذاری کنند.

این موجودات با خزیدن ممکن است از جای خود حرکت کرده و اتاق های متعدد یا حتی طبقات مختلفی در یک آپارتمان را آلوده کنند. کافی است این موجودات در داخل ساک، جعبه یا دیگر وسایل منزل پنهان شود. از آپارتمان به خانه یا از طبقه ای به طبقه دیگر نقل مکان کنند. حتی در صورتی که ساس در داخل لباس فردی زندگی کند ممکن است با لباس آلوده به افراد دیگر منتقل شود.

علائم گزش ساس

اثر ساس بر سلامت | پزشکت

خوشبختانه گزیدن ساس، بدون درد بوده و فرد حتی متوجه این گزش نخوهد شد. گاهی از اوقات این گزیدگی ها با جوش به اشتباه گرفته می شوند. علائم به جا مانده از این گزش شامل برآمدی کوچک و قرمزی پوستی است. فرد دچار احساس خارش، تورم خواهد شد.

لکه های مدفوع یا همان دانه های کوچک سیاه رنگ، تخم ها و آثار به جا مانده از پوست اندازی ساس ها در شکاف های تخت نشان دهنده آلودگی است. اما برای تأیید فعال و زنده بودن ساس ها تنها مشاهده ساس ها گواه این موضوع خواهد بود. شرکت های دفع و کنترل آفات حرفه ای می توانند به تشخیص و از بین بردن ساس ها در داخل خانه کمک کنند. در نتیجه بهتر است از این شرکت ها برای برطرف کردن آلودگی کمک بگیرید.

ساس ها بدن انسان را گزیده و خون فرد را می مکند. این حشرات در شب فعالیت بیشتری داشته و زمانی که فرد خوابیده است شروع به گزش پوست او می کنند. شایع ترین قسمت هایی که توسط ساس ها گزیده می شود شامل صورت، گردن، دستها و بازوها است. این گزش ها بدون درد بوده و فرد متوجه چیزی نخواهد شد. علائم گزیده شدن توسط ساس شامل برآمدگی کوچک و قرمزی پوستی است که در صورت خواراندن موضع، محل گزش عفونی خواهد شد. معمولاً گزش ساس به صورت ردیفی بوده و بعد از خراشیدن، خارش اش افزایش پیدا می کند. جای گزیدگی ها ممکن است تا 14 روز به قوت خود باقی بوده و بعد از این مدت زمان بهبود یابد.

گاهی اوقات ممکن است محل گزش ساس با پشه و کنه یا دیگر بیماری های پوستی به اشتباه گرفته شود.

زیرا تشخیص گزش حشرات از یکدیگر علائم یکسانی داشته و این تشخیص را تا حد زیادی دشوار می کند. همچنین ساس ها غددی دارند که ترشحاتی با بوی تند ترشح کند. حتی بر روی تشک ها و بالشت ها لکه های سیاه کوچکی به جای می گذارد.

تحقیقات آلوده و ناقل بیماری بودن ساس ها را تأیید نکرده است با این حال بعضی از تحقیقات نشان داده است که گاهی اوقات ساس ها ناقل بیماری های بومی همان منطقه هستند. البته این گفته هنوز به طور رسمی تأیید نشده است.

 درمان گزش ساس 

اثر ساس بر سلامت | پزشکت

به طور کلی برای بهبود گزش ساس ها نیاز به درمان خاصی وجود ندارد. در صورتی که خارش بیش از حد بوده یا بدن فرد دچار واکنش های حساسیتی نسبت به نیش ساس شود، می توان از آنتی هستامین های خوراکی یا استروئید های موضعی برای کاهش علائم و بهبود این واکنش ها استفاده کرد. در صورت عفونت باکتریایی محل گزش نیز ممکن است پزشک آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز کند.

درمان خانگی برای گزش ساس

درمان های خانگی برای گزش ساس ها شامل داروهای کنترل خارش و مسکن ها می شود. همچنین می توانید از کمپرس یخ، پمادها یا ضماد جوش شیرین و آب برای محل خارش استفاده کنید. البته برای کنترل خارش و علائم می توانید از محصولات و داروهای بدون نیاز به نسخه داروخانه نیز استفاده کنید.

بهترین درمان خانگی برای ساس، کنترل خارش ها و امتناع از خواراندن پست است. برای جلوگیری از تحریکات و خارش های پوستی می توانید از کمپرس سرد یا پماد ها استفاده کنید. اما به طور کلی برای برطرف شدن مشکل ساس نیازی به درمان خاصی نیست. البته در صورتی که خارش بدن بیش از حد باشد می توان از کرم های استروئیدی و آنتی هیستامین های خوراکی برای کاهش علائم ساس استفاده نمود.

نشانه های آلودگی به ساس 

اثر ساس بر سلامت | پزشکت

باید به دنبال تخم ها، مدفوع مشکی و باقی مانده های پوست ریزی ساس ها بر روی تخت یا حاشیه های تخت بگردید. گاهی اوقات با بو کردن تخت ممکن است متوجه بوی شیرین و تندی شوید که نشانه وجود ساس است. البته برای جستجو به دنبال این حشره بهتر است مبل و حتی کاغذ دیواری منزل هم نگاهی بیاندازید.

به خاطر داشته باشید که یافتن این نشانه ها فقط تأییدی بر وجود ساس ها است. ولی زنده و فعال بودن آن ها را تأیید نمی کند. تنها با دیدن ساس های زنده می توانید آلودگی یک محل را تأیید کنید. گاهی اوقات برای تشخیص و نابودن کردن ساس بهتر است از شرکت های کنترل آفات کمک بگیرید.

پیشگیری از ساس

اثر ساس بر سلامت | پزشکت

خلاص شدن از شر ساس ها اصلاً کار آسانی نیست. به همین خاطر بهتر است از همان ابتدا از متخصصان دفع و کشتن حشرات و آفات کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید که ساس می تواند بدون غذا حدود یک سال زنده بماند. حتی تمام قسمت ها و اتاق های منزل را آلوده کند.

برای پاکسازی خانه می توانید از حشره کش ها نیز استفاده کنید. قسمت هایی که احتمال می دهید ساس از آنجا عبور کند را سمپاشی کنید. البته از آن جایی که نمی توان بر روی تخت و تشک سم ریخت، بهتر است برای رفع ساس آن ها را به کلی تعویض کنید. یا از کاور ضد ساس بر روی تشک ها استفاده کنید.

https://www.medicinenet.com/bed_bugs/article.htm

 

[advisers limit=5 online=true skill=”34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز