لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

برداشتن خال و عوارض آن

خال || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

با اینکه اکثر خال ها بی ضررند، اما در برخی شرایط پزشک ممکن است برداشتن خال را توصیه کند. همچنین برخی افراد دوست دارند از لحاظ زیبایی، خال های خودشان را جراحی کنند و بردارند. به طور کلی، جراحی برای برداشتن خال روش سریع است و پس از بی حس شدن ناحیه نباید آسیبی به شما وارد کند. اما پس از آن، ممکن است برای چند روز در اطراف ناحیه احساس گزش یا سوزش کنید.

در روش برداشتن خال، متخصص پوست شما خال را تراشیده یا برش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا خال را از روی پوست شما خارج کند. متخصص پوست پزشکی است که در تشخیص و درمان بیماری های پوستی تخصص دارد. به طور کلی این یک روش سریع و سرپایی است که به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما اجازه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد خال را برای سرطان پوست آزمایش کند.

خال چیست؟

خال‌ها اغلب در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر می‌شوند و از رنگ پوست طبیعی تا صورتی، قهوه‌ای یا سیاه متغیر هستند. افرادی که مو یا پوست تیره‌تری دارند نسبت به افرادی که مو یا پوست روشن‌تری دارند، خال‌های تیره‌تری دارند. خال ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند صاف یا از سطح پوست شما بلند شوند و حالت برآمدگی را داشته باشند. پزشک ممکن است خال شما را به عنوان خال (“nee-vis”) یا گروهی از خال ها به عنوان nevi (“neev-eye”) معرفی کند.

داشتن حدود 10 تا 40 خال در زمان بزرگسالی کاملا امری طبیعی است. برخی از خال ها به کندی رشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و ممکن است به مرور زمان روشن یا ناپدید شوند. بیشتر خال ها بی ضرر هستند، اما اگر در مورد ظاهر خال نگرانی دارید، یا اگر تغییر رنگ یا شکل، خارش یا خونریزی داشت، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

گاهی اوقات، خال ها سرطان پوست یا پیش سرطانی هستند. اگر در قسمت خال خود احساس خارش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، خونریزی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، گرد یا بیضی شکل نیست، یا متوجه تغییراتی در ظاهر آن شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

جراحی خال|| پزشکتچرا خال ها را جراحی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارند؟

جراحی برداشتن خال، خال‌های غیر معمول را در هر نقطه از صورت، گردن، دست‌ها یا نیم تنه درمان می‌کند. پزشک ممکن است برداشتن یک خال غیر طبیعی را توصیه کند. تا بتواند آزمایش (بیوپسی) را برای بررسی سرطانی (بدخیم) یا پیش سرطانی بودن رشد انجام دهد. برداشتن خال ممکن است به عنوان یک درمان برای سرطان پوست که گسترش نیافته انجام شود.

اکثر خال ها نیازی به درمان ندارند. اما اگر از ظاهر یا داشتن آن احساس خوبی ندارید، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید آن را بردارید. اما به طور کلی، خال ها در صورتی که پزشک مشکوک باشد که ممکن است سرطانی یا به دلایل زیبایی باشد، برداشته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

برداشتن خال غیر معمول

خال های معمولی گرد، مسطح یا کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برجسته هستند، حتی رنگ دارند و در طول زمان تقریباً به همان شکل و اندازه باقی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مانند. اما اگر خال شما غیر معمول به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد (دیسپلاستیک)، پزشک ممکن است برداشتن آن را توصیه کند تا بتواند آزمایشاتی را برای تعیین سرطان (بدخیم) یا غیر سرطانی بودن (خوش خیم) انجام دهد.

رفع خال های زیبایی

ممکن است از ظاهر یا احساس خال بر روی قسمت های مختف بدن خوشتان نیاید. اگر خال دارید که شما را آزار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، نگرانی های خود را پزشک در میان بگذارید. هرگز آنها را خودتان در خانه برندارید. برداشتن خال توسط یک متخصص پزشکی بی خطر است.

برداشتن خال چگونه انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

قبل از عمل برداشتن خال، پزشک پوست را بررسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. آنها ممکن است از خال های شما عکس بگیرند تا بعد از جراحی آن را مقایسه کنند. آنها همچنین ممکن است از ابزاری به نام درموسکوپ برای بررسی دقیق خال و تعیین بهترین روش برداشتن آن استفاده کنند.

پزشک، نواحی روی پوست شما را که قرار است برداشته شوند، علامت‌گذاری می‌کند. سپس، آنها منطقه را تمیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. داروی بی حس کننده (بیهوشی) را دریافت خواهید کرد. دارو ممکن است روی پوست اعمال شود (به صورت موضعی) یا در محل جراحی تزریق شود. گاهی اوقات، شما هر دو را دریافت خواهید کرد.

متخصصین پوست چگونه خال ها را از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برند؟

دو روش اصلی برای برداشتن خال وجود دارد که شامل اکسیزیون و برداشتن خال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. مانند تمام روش های جراحی، هر دو نوع روش برداشتن خال دارای خطرات و مزایایی هستند. با متخصص پوست خود در مورد اینکه کدام روش برای شما مناسب است مشورت کنید.

اکسیزیون

اکسیزیون یک تکنیک بسیار رایج برای برداشتن خال است. پس از تمیز کردن و بی حس کردن ناحیه، جراح از یک چاقوی جراحی برای جدا کردن خال از بقیه پوست استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. بسته به نوع خال، آنها حاشیه ای از پوست سالم را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند تا مطمئن شوند که تمام سلول های غیر معمول برداشته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. سپس با استفاده از فورسپس برای گرفتن بخش، خال را بلند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. احتمال خونریزی در این شرایط وجود دارد و کاملا طبیعی است و جراح ممکن است قبل از بخیه زدن ناحیه به هم، به آن ناحیه فشار وارد کند یا آن را بسوزاند تا خونریزی متوقف شود.

تراشیدن

یکی دیگر از روش‌های رایج برای برداشتن خال، تراشیدن است. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است بتواند خال را با تراشیدن به جای بریدن از بین ببرد. اما این روش برای بررسی حاشیه های عمیق تومور مفید نیست و نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان از آن برای تشخیص بین انواع مختلف سرطان پوست استفاده کرد.

در این روش، پزشک از یک تیغ یک یا دو تیغه استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا به دقت ضایعات را تا سطح پوست اطراف جدا کند. آنها ممکن است به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ناحیه اطراف خال را بردارند و بسوزانند تا ظاهر هر جای زخم را پس از بهبودی بهبود بخشند.

احتمال بازگشت خال هایی که با برش اصلاح برداشته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند تا حدودی بیشتر از خال های برداشته شده با برش جراحی است.

در مورد لیزر یا سایر روش های ممکن برای برداشتن خال چطور؟

اگرچه قبلا برخی از متخصصین پوست از لیزر، جریان الکتریکی (کوتر) یا نیتروژن مایع (کرایوتراپی) برای برداشتن خال ها استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردند، این تکنیک ها معمولاً توصیه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. احتمال بازگشت خال ها (عود) پس از این درمان ها بیشتر است. گاهی اوقات، خال های خوش خیم که پس از برداشتن غیرجراحی عود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند علائم سرطان پوست را داشته باشند.

پس از برداشتن خال شما، پزشک شما ژل نفتی (وازلین®) را روی ناحیه مورد نظر قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و آن را با بانداژ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پوشاند. باید چند روز محل را مرطوب نگه دارید (با ژله) و روزانه تمیز کنید.

برداشتن خال || پزشکتمزایا و عوارض برداشتن خال با جراحی چیست؟

مزیت اصلی انجام روش برداشتن خال این است که پزشک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند آزمایشاتی را برای تشخیص سرطان پوست بودن خال انجام دهد. اگر به درمان سرطان پوست بعد از برداشتن خال نیاز دارید، می‌توانید فوراً درمان را شروع کنید تا احتمال انتشار (متاستاز) سرطان شما به سایر قسمت‌های بدن را کاهش دهد. علاوه بر این، بسیاری از افرادی که روش‌های برداشتن خال را انجام می‌دهند، از نحوه مراقبت پس از بهبودی راضی هستند.

وقتی متخصص پوست شما یک خال را در مطب خود برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارد، این یک روش کم خطر است. اما مانند همه روش ها، خطراتی نیز وجود دارد. خطرات احتماالی ناشی روش های برداشتن خال عبارتند از:

  • خون ریزی
  • جای زخم (که ممکن است قابل توجه باشد یا نباشد).
  • عفونت
  • آسیب عصبی
  • خال ممکن است عود و دوباره رشد کند.

زمان نقاهت و بهبودی بعد از برداشتن خال چقدر است؟

زمان بهبودی بعد از جراحی برداشتن خال به سلامت کلی شما و اندازه خالی که برداشته اید بستگی دارد. احتمالاً دو تا سه هفته طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد تا پس از برداشتن خال بهبود یابد. در این مدت، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید فعالیت های روزانه خود را انجام دهید، اما ممکن است کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درد داشته باشید. برای ترویج بهبودی و جلوگیری از عفونت، باید دستورالعمل های پزشک خود را در مورد مراقبت از زخم دنبال کنید.

مراقبت های بعد از برداشتن خال

پس از برداشتن خال، زخمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید داشت که باید آن را تمیز، مرطوب و پوشانده نگه دارید. حتماً پانسمان را روزانه یا طبق دستور پزشک خود تعویض کنید. پس از بهبودی، هنگام قرار گرفتن در معرض آن، حتما از کرم ضد آفتاب روی آن ناحیه استفاده کنید. اکثر جراحی های پس از انجام عمل برداشتن خال، ناحیه مورد نظر را از نزدیک بررسی کنید تا تغییراتی را که ممکن است نشان دهنده مشکل در بهبودی باشد، جستجو کنید. در صورت بروز علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • خال دوباره رشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.
  • خونریزی دارید که قطع نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • متوجه علائم عفونت، مانند قرمزی یا چرک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوید.
  • از نحوه ظاهر آن پس از بهبودی ناراضی هستید.

آیا برداشتن خال درد دارد؟

در حین جراحی پزشک از داروهای بی حس کننده (بی حس کننده) برای جلوگیری از درد استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. برخی از روش های برداشتن خال فقط به بی حسی موضعی (در بالای پوست) نیاز دارند، اما پزشک ممکن است داروهایی مانند لیدوکائین را نیز برای کاهش ناراحتی شما تزریق کند. ممکن است تا چند روز پس از برداشتن خال در ناحیه احساس سوزش یا گزش داشته باشید.

آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانم خودم خال را بردارم؟

سعی نکنید خودتان خال ها را بردارید. حتی اگر می‌توانید محصولاتی را بخرید که به‌عنوان قلم‌های حذف خال یا لیزر به بازار عرضه می‌شوند، یا ممکن است وسوسه شوید که خودتان خال خود را بتراشید یا برش دهید به چند دلیل مهم نباید این کار را انجام دهید.

این احتمال وجود دارد که خال سرطانی باشد.

  • کل خال را نگیرید.
  • لیزرهای خانگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند سلول های پوست را شبیه سلولهای سرطانی کنند.
  • احتمال بروز عفونت یا جای زخم وجود دارد.

متخصصان پوست برای انجام جراحی های پوستی مانند برداشتن خال آموزش های لازم را کسب کرده اند. آنها این کار را با خیال راحت انجام می‌دهند، آزمایش‌های تشخیصی را انجام می‌دهند و بعد از بهبودی از ظاهر خود راضی‌تر خواهید بود تا اینکه خودتان سعی کنید آن را بردارید.

آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید خال ها را برای همیشه از بین ببرید؟

اکثر خال های برداشته شده توسط متخصصین پوست برای همیشه برداشته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. اما برخی از خال ها عود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. اگر خال برداشته شده و پس از بهبودی دوباره عود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، با پزشک خود تماس بگیرید.

سخن آخر

برداشتن خال یک روش سریع و نسبتا آسان است که پزشک ممکن است برای برداشتن ایمن خال های مشکوک توصیه کند. برداشتن خال را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به دلایل زیبایی نیز انجام داد. فقط این کار را در خانه انجام ندهید!

برداشتن خال، به خصوص خال سرطانی یا پیش سرطانی که می‌تواند نیاز به برش عمیق‌تر داشته باشد، با احتمال ایجاد اسکار همراه است. با این حال، راه های مختلفی وجود دارد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید به بهبود پوست خود کمک کنید و جای زخم را به حداقل برسانید. ابتدا باید تا حد امکان از لمس یا کشش ناحیه تحت درمان خودداری کنید تا پوست در هنگام بهبودی سفت و بدون تغییر باقی بماند. همچنین باید از نور خورشید که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به ناحیه درمان آسیب برساند، دوری کنید و همیشه زمانی که در خارج از منزل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذرانید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

پس از گذشت حدود 2 هفته و برداشتن بخیه‌ها، می‌توانید جای زخم را به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماساژ دهید و مراقب باشید که پوسته‌ای که ایجاد شده است را جدا نکنید. استفاده از فشار ملایم و لوسیون مغذی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به تقویت پوست و تشویق تولید کلاژن و بهبودی کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اکثر نقاط تحت درمان در کمتر از یک ماه به طور کامل بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابند، اگرچه برش بزرگتر یا عمیق تر ممکن است 4 تا 6 هفته طول بکشد تا بهبود یابد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

  1. سلام ببخشید من یه خال سیاه در قسمت ران چپم داشتم اون رو خودم کندم آیا مشکلی پیش میاید

    1. سلام خال سیاه با حاشیه نامشخص خطر سرطان پوست یا ملانوم داره بررسی میخواد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز