لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

آلوپسی یونیورسالیس چیست؟

آلوپسی یونیورسالیس چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کلمه آلوپسی به معنای ریزش مو است. فرد مبتلا به آلوپسی یونیورسالیس تمام موهای خود از جمله ابروها و مژه ها، موهای صورت، موهای بدن و موهای سر را از دست می دهد. اما، درمان‌های جدید ممکن است در کمک به رشد مجدد مو در برخی افراد موثر باشد. کسانی که با مشکل ریزش مو مواجهه هستند ممکن است حمایت ذهنی و عاطفی را به ویژه در بهبود کیفیت زندگی مفید بدانند.

حقایق سریع در مورد آلوپسی کلی:

  • آلوپسی یونیورسالیس مسری نیست.
  • در حال حاضر هیچ درمانی برای آلوپسی یونیورسالیس وجود ندارد.
  • آلوپسی یونیورسالیس به طور دائم به فولیکول های مو آسیب نمی رساند.

چه عواملی باعث آلوپسی یونیورسالیس می شوند؟

آلوکسی یونیورسالیس با ریزش کامل مو مشخص می شود. به نظر می رسد آلوپسی یونیورسالیس شکل پیشرفته ای از بیماری دیگری به نام آلوپسی آره آتا باشد. محققان فکر می کنند که آلوپسی یونیورسالیس یک اختلال سیستم ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول های مو حمله می کند. این حمله باعث ریزش مو می گردد.

ژنتیک

با این حال، سیستم ایمنی ممکن است تنها علت آلوپسی یونیورسالیس نباشد. بنیاد ملی آلوپسی آره آتا می گوید آلوپسی آره آتا می تواند در خانواده ها جنبه ارثی داشته باشد. اما، برخلاف بسیاری از بیماری‌های ارثی، هر دو والدین باید ژن‌های خاصی را برای انتقال آلوپسی آره‌اتا به فرزندان خود داشته باشند.

این بیماری به عنوان یک بیماری پلی ژنیک شناخته می شود که به معنای “ژن های متعدد” است. از آنجایی که این بیماری به ژن های هر دو والدین نیاز دارد، بسیاری از افراد مبتلا به هر نوع آلوپسی آره آتا، از جمله آلوپسی یونیورسالیس، این بیماری را به فرزندان خود منتقل نمی کنند.

محیط

محیط نیز ممکن است نقش داشته باشد. بر اساس گزارشی در مجله آکادمی پوست آمریکا، دوقلوهای همسان تنها در نیمی از مواقع با هم دچار آلوپسی آره آتا می شوند. این نشان می دهد که محیط، همراه با ژنتیک و سیستم ایمنی، در نهایت می تواند باعث ریزش مو شود. این محرک محیطی ناشناخته باقی مانده است و می تواند یک بیماری، آلرژی، هورمون ها، سموم یا هر ترکیبی از اینها باشد.

آیا استرس باعث آلوپسی یونیورسالیس می شود؟

آلوپسی یونیورسالیس چیست؟ || پزشکت

ارتباط آلوپسی یونیورسالیس با استرس ثابت نشده است. این امکان وجود دارد که استرس شدید، همراه با ژنتیک و مشکلات سیستم ایمنی، باعث ایجاد آلوپسی آره آتا و یونیورسالیس شود. با این حال، هیچ مطالعه پزشکی این ارتباط را ثابت نکرده است.

ریزش موی ناشی از استرس به عنوان تلوژن افلوویوم شناخته می شود. این نوع ریزش مو موقتی است و به عوامل ایمنی یا ژنتیکی مربوط نمی شود. معمولاً تلوژن افلوویوم در اثر استرس جسمی یا روانی مانند بیماری شدید، جراحی، زایمان، رویدادهای استرس‌زای عاطفی، رژیم‌های غذایی شدید و داروها ایجاد می‌شود.

ریزش مو چندین ماه پس از رویداد استرس زا رخ می دهد و اغلب در عرض چند ماه خود به خود برطرف می شود. تلوژن افلوویوم با آلوپسی یونیورسالیس ارتباطی ندارد.

آلوپسی یونیورسالیس چه علائمی دارد؟

آلوپسی یونیورسالیس ممکن است به صورت آلوپسی آره آتا شروع شود و فقط یک یا دو تکه کوچک از مو را تحت تأثیر قرار دهد.

ریزش مو می تواند خیلی ناگهانی اتفاق بیفتد و در عرض چند روز باعث ایجاد لکه های طاسی شود. همانطور که به سمت آلوپسی یونیورسالیس پیشرفت می کند، ریزش مو تا زمانی که موهایی روی سر یا بدن باقی نماند انتشار می یابد. ریزش موی کلی که با آلوپسی یونیورسالیس اتفاق می افتد معمولاً هیچ علامت دیگری ندارد. اگر ریزش مو در سر و قسمت های مختلف بدن را تجربه کردید، این نشانه کلیدی AU است. علائم شامل از دست دادن مو در سایر قسمت های بدن مانند موارد زیر است:

  • مژه ها
  • ابروها
  • موی بدن
  • موهای سر

ریزش مو می تواند در ناحیه شرمگاهی و داخل بینی نیز رخ دهد. ممکن است علائم دیگری نداشته باشید، اگرچه برخی افراد در نواحی آسیب دیده خارش یا احساس سوزش دارند.

درماتیت آتوپیک و ناخن از علائم این نوع آلوپسی نیستند. اما این دو حالت ممکن است گاهی با آلوپسی آره آتا رخ دهد. درماتیت آتوپیک التهاب پوست (اگزما) است.

چگونه آلوپسی یونیورسالیس تشخیص داده می شود؟

آلوپسی یونیورسالیس چیست؟ || پزشکت

آلوپسی یونیورسالیس ممکن است با معاینه فیزیکی و سایر آزمایشات پزشکی تشخیص داده شود. یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا متخصص پوست ممکن است بتواند با سابقه پزشکی و با بررسی ریزش مو در سراسر بدن، بیماری را تشخیص دهد.

گاهی اوقات پزشک بیوپسی را برای تایید بیماری و بررسی سایر بیماری های پوستی توصیه می کند. آنها همچنین ممکن است آزمایش خون را برای بررسی سایر بیماری ها درخواست کنند.

گزینه های درمان آلوپسی یونیورسالیس کدامند؟

درمان انتخابی بر اساس سابقه پزشکی بیمار تجویز خواهد شد. مؤسسه ملی بهداشت (NIH) می گوید هیچ درمانی برای درمان این بیماری یافت نشده است. درمان انتخابی اغلب به سن، سابقه پزشکی و شدت ریزش مو بستگی دارد.

اگرچه هیچ درمان قابل اعتمادی وجود ندارد، برخی از داروهایی که ممکن است موثر باشند، عبارتند از:

  • استروئیدها: اینها به آرام کردن پاسخ ایمنی و التهاب کمک می کنند.
  • دی بوتیل استر اسید اسکوریک: برای درمان آلوپسی آره آتا نیز استفاده می شود.
  • دی فنیل سیکلوپروپنون: یک داروی موضعی که در درمان آلوپسی آره آتا در برخی افراد موفق بوده است.
  • سیکلوسپورین: یک داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی در ترکیب با استروئیدی به نام متیل پردنیزولون.

گزینه های درمانی در حال ظهور

برخی از درمان های جدید برای آلوپسی یونیورسالیس و اختلالات مرتبط با آن ممکن است در آینده در دسترس باشند. مطالعات زیر امید به رشد مجدد مو را ارائه می دهد، اگرچه هنوز هیچ کدام در کارآزمایی های بالینی موثر نبوده اند:

  • بر اساس گزارشی در مجله تحقیقات پوستی، یک مرد پس از درمان با داروی پسوریازیس به نام توفاسیتینیب سیترات، رشد مجدد کامل موهای خود را تجربه کرد. این کشف به طور تصادفی انجام شد، زیرا مرد از این دارو برای درمان پسوریازیس استفاده می کرد نه آلوپسی خود. پس از 8 ماه درمان، بار دیگر موهایش پر شد.
  • گزارشی درمجله انجمن پزشکی آمریکا بیان می کند که یک زن مبتلا به آلوپسی یونیورسالیس با یک داروی موضعی به نام روکسولیتینیب درمان شد. این دارو بیشتر برای درمان اختلال مغز استخوان استفاده می شود. پس از چندین ماه استفاده از دارو در ناحیه ابروی خود، این زن با رشد مجدد موی چشمی در ابروهای خود مواجه شد.
  • بر اساس تجزیه و تحلیلی که در Hair Therapy and Transplantation انجام شده است، یک داروی موضعی حاوی ترکیبات گیاهی طبیعی برای رشد مجدد موها نویدبخش است.

عوارض آلوپسی یونیورسالیس

آلوپسی یونیورسالیس چیست؟ || پزشکت

AU جدی و خطرناک نیست. اما زندگی با این عارضه خطر سایر بیماری ها را افزایش می دهد. از آنجایی که AU باعث طاسی می شود، خطر سوختگی پوست سر در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب بیشتر است. این آفتاب سوختگی ها خطر ابتلا به سرطان پوست را در پوست سر افزایش می دهد. برای محافظت از خود، روی نقاط طاس روی سر خود ضد آفتاب بزنید یا کلاه یا کلاه گیس بپوشید.

همچنین ممکن است ابروها یا مژه‌های خود را از دست بدهید، که باعث می‌شود عوامل بیماری زا راحت‌تر وارد چشم‌هایتان شوند. هنگام بیرون از منزل یا کار در اطراف خانه از عینک محافظ استفاده کنید.

از آنجایی که ریزش موهای سوراخ بینی باعث می‌شود که باکتری‌ها و میکروب‌ها راحت‌تر وارد بدن شما شوند، خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی بیشتر است. با محدود کردن تماس با افراد بیمار از خود محافظت کنید و با پزشک خود در مورد دریافت واکسن سالانه آنفولانزا و ذات الریه صحبت کنید.

آیا موهای مبتلایان دوباره رشد می کند؟

هنگامی که فردی مبتلا به آلوپسی یونیورسالیس است، فولیکول های موی او هنوز زنده و قادر به رشد مجدد مو هستند. در واقع، برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که این بیماری پس از چند ماه یا سال به خودی خود برطرف می شود.

اما در برخی موارد ممکن است فرد دچار ریزش دائمی مو شود. کارشناسان مطمئن نیستند که چرا برخی از افراد با درمان یا بهبودی خود به خود موفقیت را تجربه می کنند در حالی که برخی دیگر این وضعیت رخ نمی دهد.

زندگی با آلوپسی یونیورسالیس

گروه های حمایتی و فعال ماندن ممکن است به کسانی که مبتلا به آلوپسی یونیورسالیس هستند کمک کند. برخی از افراد پس از ریزش موهای خود دچار مشکلات عاطفی و روانی می شوند. برخی از افراد متوجه می شوند که استفاده از کلاه گیس یا مدل مو به آنها کمک می کند تا نسبت به ظاهر خود احساس بهتری داشته باشند.

دیگران ممکن است ترجیح دهند از کلاه گیس استفاده نکنند. هر ترجیحی که فرد داشته باشد، محافظت در برابر آفتاب مهم است.

استفاده از پوشش های ضد آفتاب، روسری و کلاه برای همه توصیه می شود. به ویژه برای کسانی که موهای سر خود را ندارند بسیار مهم است. بنیاد ملی آلوپسی آره آتا می گوید نزدیک به 150 میلیون نفر در سراسر جهان به نوعی از آلوپسی آره آتا مبتلا هستند. از هر 4000 نفر در جهان 1 نفر مبتلا به آلوپسی یونیورسالیس است.

هنوز درمانی برای این وضعیت پیدا نشده است، اما احتمالات جدید برای درمان ممکن است برای مبتلایان به آلوپسی یونیورسالیس امید ایجاد کند. آمارهای اخیر نشان می دهد که تنها 10 درصد از افراد مبتلا به آلوپسی یونیورسالیس بهبودی کامل را تجربه می کنند، آلوپسی یونیورسالیس هیچ گونه خطری برای سلامت جسمانی فرد ایجاد نمی کند، اما سلامت عاطفی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. بنابراین برقراری ارتباط با دیگران از طریق گروه های حمایتی بخش ارزشمندی از زندگی با این بیماری است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

درد پریودی در اثر تغییرات هورمونی، التهابات و مشکلات رحمی و ... در پایین شکم و لگن ایجاد میشه و ممکنه بر فعالیت‌های روزمره تأثیر منفی بگذاره. برای درمان علائمت با متخصص زنان آنلاین مشاوره تلفنی بگیر.

انتخاب نادرست یا استفاده نادرست از محصولات ضدآفتاب می تونه باعث مشکلات پوستی بشه. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حفظ سلامت پوستت، با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

درد گردن ممکنه ناشی از تنش عضلانی یا مشکلات مفصلی باشه که بسیار آزار دهنده ست. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

خیانت عمل ناخوشایندیه که باعث ایجاد شک و عدم اعتماد در رابطه میشه و زندگی روابط را تحت تأثیر قرار میده. اگه با موضوع خیانت مواجه شدی و نیاز به کمک داری با متخصصان آنلاین سلامت روان 24ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

زودانزالی مشکلیه که می تونه بر زندگی جنسی و رابطه شما تأثیر منفی بگذاره. پس تا دیر نشده برای درمان علائمت با متخصص اورولوژی خصوصی و محرمانه مشاوره تلفنی بگیر.

تغذیه کودک اهمیت زیادی داره، چون تأثیر مستقیمی بر رشد و وزن سالم کودک داره. برای مشاوره تغذیه کودکتان و بهبود آن همین الان با متخصصان آنلاین اطفال24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.