لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چگونه از پوست حساس مراقبت کنیم؟

چگونه از پوست حساس مراقبت کنیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

چگونه از پوست حساس مراقبت کنیم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اینکه چگونه از پوست حساس مراقبت کنیم  و راه های نگهداری و محافظت از آن به رعایت برخی راهکارها و نکات بهداشتی بستگی دارد. اما به طور کلی، بعضی افراد پوست حساسی دارند. بسیاری از زنان پس از زایمان شاهد تغییر در پوست خود هستند. پوست آنها از حالت طبیعی به خشک، تغییر شکل کامل می دهد. مراقبت از پوست حساس به صبر و حوصله نیاز دارد. اگر پوستی حساس دارید و به دنبال راهکارهایی برای مراقبت از پوست خود هستید در این مقاله 10 مورد از روش های خانگی برای پوست های حساس آورده شده است که می توانید از آنها استفاده کنید.

10 درمان خانگی برای پوست حساس، عبارتند از:

مرطوب سازی پوست

شما باید آب کافی بنوشید. آب برای مرطوب نگه داشتن پوست ضروری می باشد. همچنین برای دفع سموم کمک می کند. روزانه حداکثر 2 لیتر آب بنوشید. همچنین می توانید از آب میوه های تازه، اسموتی ها و آب های سبزی کمک بگیرید تا سطح رطوبت بدن و پوست خود را حفظ کنید.

شناسایی و دوری از عوامل محرک

آفتاب سوزان، آلاینده ها، دود، گرد و غبار، گرده گل، قیر، بنزین و مواد آرایشی به پوست ضرر می رسانند. خورشید بزرگترین دشمن پوست است. برنزه شدن و آفتاب سوختگی، کاملاً شایع هستند. گرد و غبار، مانند برخی از شستشوهای صورت و ماسک های صورت، بثورات را در پوست ایجاد می کند. آنچه را که روی پوست شما تأثیر می گذارد را شناسایی کرده و از مواجه شدن با آنها، خودداری کنید.

روغن نارگیل برای پوست حساس

چگونه از پوست حساس مراقبت کنیم؟ | پزشکت

روغن نارگیل خالص، وقتی روی پوست قرار می گیرد، به صورت عمیق به منافذ نفوذ می کند. این روغن از درون پوست را تغذیه و مرطوب خواهد کرد. دانه های فلفل سیاه را تفت دهید. مقداری روغن نارگیل را در یک تابه گرم کنید، دانه های فلفل دلمه ای خرد شده را با 3 تا 4 عدد انگور خشک هندی، 10 برگ کاری و یک مشت برگ حنا مخلوط کنید. آن را برای حدود 10 تا 12 دقیقه خنک کنید یا تا زمانی که روغن رنگ خود را به سیاه تغییر دهد و عطر و بوی خوبی بگیرد. این روغن را در ظرفی نگه دارید و روزانه از آن برای ماساژ پوست استفاده کنید. این روغن علاوه بر مرطوب کنندگی پوست، پوست را شفاف و درخشان می کند. برای پیشگیری از ریزش مو و مرطوب نگه داشتن پوست خشک سر نیز می توانید از این روغن استفاده کنید.

آمله برای پوست حساس

آمله یا انگور فرنگی هندی، منبع غنی از ویتامین C است. متناوباً، می توانید روز خود را با حدود 30 میلی لیتر آب انگور فرنگی هندی شروع کنید. 150 میلی لیتر آب گرم به آن اضافه کنید و آن را بنوشید. بعد از گذشت 12 هفته معجزه پوست خود را احساس می کنید. می توانید عسل را اضافه کنید زیرا کمی تلخ است اما آب ساده همیشه مفیدتر است. اگر به دنبال درخشندگی فوری پوست خود هستید هر یک قاشق غذاخوری آب آمله و عسل را مخلوط کرده، روی صورت خود بمالید و بعد از 20 دقیقه با آب ولرم بشویید. این یکی از درمان های خانگی موثر برای مراقبت از پوست حساس است.

عسل برای پوست حساس

عسل به دلیل خاصیت ضد التهاب، ضد باکتری و ضد عفونی کننده شناخته شده است. یک ماده مقوی فوق العاده آبرسان است. می توانید با مخلوط کردن با یک لیوان آب از آن به عنوان یک ماده تمیز کننده منظم استفاده کنید. مخلوط از پودر کاکائو شیرین نشده و عسل درست کنید. روغن نارگیل و شیر را اضافه کرده تا یک اسکراب فوق العاده برای پوست های حساس ایجاد کنید. از این مخلوط می توان به عنوان ماسک صورت نیز استفاده کرد. روی صورت بمالید و بعد از 20 دقیقه با آب ولرم بشویید. عسل همچنین آفتاب سوختگی را درمان می کند. فقط روی ناحیه آسیب دیده آغشته کرده و بعد از مدتی بشویید.

شکر برای پوست حساس

مصرف شکر برای افزایش وزن توصیه نمی شود اما قطعاً برای پوست حساس شما مفید است. شکر دانه ریز و سفید را می توان با مخلوط کردن با کمی روغن زیتون به یک لایه بردار ملایم تبدیل کرد. حتی بهتر است، شکر را به صورت درشت پودر کرده و سپس اسکراب کنید. برای از بین بردن سلولهای مرده، به آرامی و با حرکات دورانی ماساژ دهید و با آب ولرم بشویید. می توانید کمی روغن نارگیل آغشته کنید تا پس از اتمام کار پوست شما مرطوب باشد.

استفاده از خیار برای پوست حساس

چگونه از پوست حساس مراقبت کنیم؟ | پزشکت

خیار برای تسکین چشم های پف کرده بسیار موثر است. خیار همراه با ترمیم پوست، آن را نیز نرم می کند. پوست خیار را برداشته، آن را به تکه های نازک برش داده و روی چشم های خود نگه دارید تا خستگی از بین برود و سیاهی حلقه ها برطرف شود. 2 قاشق غذاخوری آب خیار را با 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. می توانید این مخلوط را نگه داری کنید و از آن به عنوان شستشوی صورت استفاده کنید. همچنین می توانید از آب خیار به تنهایی روی صورت خود استفاده کنید که می تواند پوست را روشن کند. خیار یکی از بهترین درمان های خانگی برای پوست حساس صورت.

پودر کاکائو و راهکارهای مراقبت از پوست حساس

پودر کاکائو شیرین نشده، مملو از آنتی اکسیدان است به جوان و شاداب نگاه داشتن پوست کمک می کند. 5 قاشق غذاخوری پودر کاکائو را با 5 قاشق غذاخوری عسل، 2 قاشق غذاخوری شیر و 1 قاشق غذاخوری پودر قهوه بدون کاسنی مخلوط کنید. این مخلوط به عنوان ماده لایه بردار و همچنین ماسک صورت عمل می کند. می توانید دو بار در هفته آن را روی کل بدن خود بمالید تا پوست شما سفت و روشن شود. این یک روش خوب برای کاهش ظاهر سلولیت نیز است.

انبه و مراقبت از پوست حساس

تفاله یک انبه تازه را استخراج کنید. آن را با ماست، گلاب و عسل مخلوط کنید تا یک خمیر نرم شود. چند قطره روغن بادام یا نارگیل به این مخلوط اضافه کنید. آن را روی صورت خود بمالید و بعد از 20 دقیقه بشویید. پوست انبه را خشک کرده، پودر کرده و آن را ذخیره کنید. آن را با خامه یا ماست مخلوط کرده تا در صورت نیاز بتوانید از آن نگه داری کنید.

سیب زمینی

سیب زمینی در مورد رژیم غذایی ممکن است انتخاب خوبی نباشد، اما مطمئناً می توانید آن را برای صورت به صورت موضعی استفاده کنید. پوست آن را دور بریزید، آن را رنده ریز کرده و با عسل مخلوط کنید تا به عنوان ماسک برای پوست های خشک و حساس استفاده شود. به مدت 15 دقیقه بگذارید ماسک روی پوست بماند بعد آن را بشویید. سیب زمینی عامل طبیعی روشن کنندگی پوست است و می تواند لکه های تیره و جوش های سرسیاه را از بین ببرد. برشهای نازک این سبزیجات نشاسته ای را می توانید بالای چشم قرار دهید تا به رفع سیاهی دور چشم کمک کند. با مخلوط کردن 2 قاشق غذاخوری شیر خام با 1 سیب زمینی ریز رنده شده ریز و چند قطره روغن بادام ماسک تهیه کنید. این را روی صورت خود بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب سرد بشویید.

از کجا بفهمیم پوستی حساس داریم؟

چگونه از پوست حساس مراقبت کنیم؟ | پزشکت

برای تشخیص اینکه بفهمیم پوستی حساس دارید یا نه و  قبل از اینکه راهکارهای درمانی مربوط به مراقبت از پوست بپردازید، به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا پوست شما حساس است؟
  • آیا اکثرمواقع دچار لکه های قرمز و جوش می شوید؟
  • آیا پوست شما نسبت به اکثر مواد آرایشی حساسیت دارد؟
  • آیا از چین و چروک زودرس و خطوط ظریف رنج می برید؟
  • آیا پوست شما پس از شستن صورت، احساس سفتی یا ناراحتی دارد؟
  • آیا پوست شما خارش دارد یا مستعد لکه های خشک یا پوسته پوسته شدن است؟
  • آیا پوست شما نسبت به مواد آرایشی شیمیایی و مصنوعی، واکنش نشان می دهد؟
  • آیا پوست شما به راحتی سوخته یا برنزه می شود حتی اگر مدت زمان کمتری در معرض آفتاب باشید؟

اگر پاسخ شما برای بیشتر سوالات “بله ” است، بدون شک پوست شما از نظر ماهیت حساس است. پوست شما به مراقبت و نگهداری بیشتر لازم دارد.

چگونه از پوست حساس مراقبت کنیم؟

برخی از راهکارها برای مراقبت از پوست های حساس، عبارتند از:

در انتخاب لوازم آرایشی، دقت کنید.

پوست حساس متأسفانه با انواع موادی که در محصولات آرایشی وجود دارد واکنش خوبی نشان نمی دهد. برای پیشگیری از هرگونه تحریک پوستی که ممکن است پس از استفاده ایجاد شود، دانستن مواد موجود در محصولی که می خرید بسیار مهم است. بسیاری از سالن های زیبایی برای یافتن محصول مناسب و متناسب با نوع پوست شما آزمایشات پوستی را انجام می دهند.

انجام آزمایش پوستی قبل از استفاده از محصول جدید بر روی صورت و یا کلا آزمایش مارک جدیدی از مواد آرایشی بسیار مهم است. فقط 48 ساعت مواد آرایشی جدید خود را روی پوست دست خود، نه روی صورت، مقدار کمی قرار دهید و واکنش پوست خود را بررسی کنید. در صورت بروز هر گونه علائم پوستی از استفاده آن خودداری شود.

پوست خود را مرطوب کنید.

داشتن یک رژیم مراقبت از پوست سالم برای انواع پوست بسیار مهم است. از مرطوب کننده ای که مناسب پوست شما باشد و ترجیحاً ارگانیک است، استفاده کنید. بسیاری از شرکت های تولید لوازم آرایشی و بهداشتی با کرم های مرطوب کننده ویژه ای که مخصوص پوست های حساس ساخته شده اند، عرضه می کنند .

رژیم غذایی مناسب را انتخاب کنید.

بررسی رژیم غذایی بسیار مهم است. رژیم غذایی مناسب، سموم را دفع می کند و پوستی درخشان به شما می دهد. برای مرطوب نگه داشتن پوست، مقدار زیادی آب و آب میوه تازه بنوشید. این مهمترین نکته در مورد زیبایی پوست است. برخی از غذاها ممکن است بر روی پوست شما واکنش نامطلوبی نشان دهند و حساسیت را افزایش دهند. آنها را تحلیل کرده و از آنها اجتناب کنید.

از نور خورشید دوری کنید.

گرمای زیاد به سلول های پوست آسیب می رساند و اغلب می تواند باعث جوش های پوستی و بیماری ها شود. با استفاده از عینک آفتابی و استفاده از لوسیون های ضد آفتاب با SPF بالا می توانید از اشعه ماورا بنفش مضر آفتاب پیشگیری کنید. همچنین تا آنجا که ممکن است در آفتاب قدم نزنید.

صورت خود را بشویید.

چگونه از پوست حساس مراقبت کنیم؟ | پزشکت

هر وقت فرصتی پیدا کردید، صورت خود را بشویید. شستن صورت نه تنها پوست شما را آبرسانی می کند بلکه در پاکسازی آلودگی هایی که باعث مسدود شدن منافذ پوست می شود نیز موثر است.

از چشمان خود مراقبت کنید.

پوست اطراف چشم نسبت به بقیه صورت بسیار حساس است. بنابراین هر شب قبل از خواب از کرم ها و پاک کننده های مرغوب چشم استفاده کنید.

از عوامل خارجی مضر دوری کنید.

برخی از عوامل خارجی مانند سیگار کشیدن، استرس، کمبود خواب یا آلودگی زیاد باعث شعله ور شدن پوست حساس با بثورات می شود و همچنین ممکن است مشکلات پوستی بزرگتری ایجاد کند.

از دستمال مرطوب کننده صورت استفاده کنید.

به جای استفاده از حوله های خشن، سعی کنید از دستمال مرطوب صورت استفاده کنید که مخصوص پوست حساس برای صورت باشد. نه تنها صورت، بلکه کل بدن شما به مراقبت احتیاج دارد. از ژل و مرطوب کننده های متناسب با پوست خود استفاده کنید تا پوست را نرم و لطیف کند.

محصولات بدون عطر انتخاب کنید.

همیشه محصولات آرایشی بدون عطر انتخاب کنید. اکثر مواد آرایشی دارای رایحه هستند که ممکن است روی پوست حساس شما واکنش نشان دهند و مشکلاتی ایجاد کنند. اگر محصولی با عنوان “بدون رنگ مصنوعی” انتخاب کنید بسیار بهتر است .

از پاک کننده های ملایم استفاده کنید.

چگونه از پوست حساس مراقبت کنیم؟ | پزشکت

استفاده از صابون ها و شوینده های صورت که حاوی مواد شیمیایی و مواد نگهدارنده محرک هستند خودداری کنید زیرا ممکن است باعث خشک شدن و آسیب رساندن به پوست حساس شما شود. در عوض سراغ پاک کننده های ضد حساسیت و ملایم بروید.

از تونر موثر استفاده کنید.

از تونرهای الکلی روی پوست خود استفاده نکنید. با استفاده از یک پنبه تمیز، گلاب تازه را روی پوست خود بمالید.

از ماست و بلغور جو دوسر استفاده کنید.

ماست و بلغور جو دوسر را با هم مخلوط کرده و یک ماسک صورت خانگی برای انواع پوست های حساس درست کنید. این مخلوط سلول های مرده را به آرامی از بین می برد.

منبع:

https://www.stylecraze.com/articles/must-know-beauty-tips-for-sensitive-skin/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز