لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

طاسی با الگوی زنانه (آلوپسی آندروژنیک)

طاسی با الگوی زنانه (آلوپسی آندروژنیک) چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

طاسی با الگوی زنانه (آلوپسی آندروژنیک) چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


طاسی با الگوی زنانه که به آن آلوپسی آندروژنتیک نیز می گویند، ریزش مو است که زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. این حالت شبیه طاسی مردانه است با این تفاوت که زنان ممکن است با الگویی متفاوت از مردان موهای خود را از دست بدهند.

 ریزش مو در خانم ها خصوصاً با افزایش سن طبیعی است تا دو سوم زنان پس از یائسگی دچار ریزش مو می شوند. طاسی الگوی زنانه ارثی است. بعد از یائسگی شیوع بیشتری دارد، بنابراین هورمون ها احتمالاً مسئول آن هستند. اگر متوجه ریزش مو خود شدید، به پزشک یا یک متخصص پوست مراجعه کنید. درمان و رسیدگی زودهنگام به این وضعیت می تواند از ریزش بیش از حد موهای شما پیشگیری کند.

در طاسی با الگوی زنانه، مرحله رشد مو کند می شود. همچنین رشد موهای جدیدتر بیشتر طول می کشد. در این وضعیت فولیکول های مو کوچک می شوند، در نتیجه موهایی که رشد می کنند نازک تر و ظریف تر خواهند بود. این امر می تواند موهایی را ایجاد کند که به راحتی خرد می شوند.

طبیعی است که زنان هر روز 50 تا 100 تار موی خود را از دست می دهند، اما کسانی که طاسی با مدل زنانه دارند ممکن است ریزش بیشتری را تجربه کنند.

ریزش مو در مردان، از جلوی سر شروع می شود و به تدریج به سمت عقب می رود. زنان از قسمت بالای سر خود موهای خود را از دست می دهند. مو در شقیقه ها نیز ممکن است عقب برود. خانم ها به احتمال زیاد کاملاً طاس می شوند.

 پزشکان طاسی زنان را به سه نوع تقسیم می کنند:

  • نوع I مقدار کمی نازک شدن است که از قسمت جلو شروع می شود.
  • نوع II موهای اطراف شروع به نازک شدن می کنند.
  • نوع  III در این مرحله موهای  بالای پوست سر کاملا نازک می شوند.

آیا طاسی با الگوی زنانه ارثی است؟

ریزش مو از والدین به فرزندان منتقل می شود و ژنهای مختلفی در این امر دخیل هستند. شما ممکن است این ژن ها را از هر یک از والدین به ارث ببرید. اگر مادر، پدر، و یا دیگر بستگان نزدیک شما ریزش مو داشته باشد شما به احتمال زیاد به طاسی الگوی زن مبتلا خواهید شد.

علت های طاسی الگوی زنان

طاسی با الگوی زنانه (آلوپسی آندروژنیک) چیست؟ | پزشکت

طاسی الگوی زنان به طور کلی در اثر یک بیماری غدد درون ریز یا تومور ترشح کننده هورمون ایجاد می شود. اگر علائم دیگری مانند قاعدگی نامنظم، آکنه شدید یا افزایش موهای ناخواسته دارید، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است نوع دیگری از ریزش مو را تجربه کنید.

تصور می شود که طاسی الگوی زنان به دلیل ژنتیک رخ می دهد. با این حال، ممکن است به دلیل یک بیماری زمینه ای که بر تولید هورمون آندروژن تأثیر می گذارد نیز ایجاد شود.

آندروژن هورمونی است که در طاسی الگو نقش دارد. تومورهای غده هیپوفیز یا تخمدان که آندروژن ترشح می کنند نیز ممکن است منجر به ریزش مو شوند.

سایر علل ریزش مو در زنان عبارتند از:
  • بیماری: ریزش مو می تواند پس از یک بیماری قابل توجه مانند عفونت شدید، تب شدید یا جراحی ایجاد شود.
  • آلوپسی کششی: این ریزش مو است که وقتی شخص مرتباً از مدل مویی که خیلی محکم مو را می کشد استفاده می کند.
  • بیماری خود ایمنی: آلوپسی آره آتا نوعی اختلال خود ایمنی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله کند و منجر به ریزش مو شود.
  • دارو: برخی از داروها، مانند داروهایی که برای درمان سرطان استفاده می شوند، می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث ریزش مو شوند. با این حال، هنگامی که فرد مصرف دارو را متوقف کرد، مو معمولاً دوباره رشد می کند.

زنان کمتر دچار طاسی الگوی زنانه قبل از میانسالی می شوند. مانند مردان، زنان بعد از 40، 50 سالکی یا بیشتر ریزش مو را تجربه می کنند. افزایش سطح هورمون های جنسی مردانه، آندروژن نامیده می شود. آندروژن در ریزش مو در مردان نقش دارد. به طور کلی احساس می شود که آندروژن ها نیز در ریزش موهای زنان هم نقش دارند. علاوه بر آن، سیگار کشیدن همچنین ممکن است خطر ابتلا به ریزش مو با الگوی زنانه را افزایش دهد.

تشخیص طاسی الگوی زنان

طاسی با الگوی زنانه (آلوپسی آندروژنیک) چیست؟ | پزشکت

اگر متوجه نازک شدن موهای پوست سر خود شده اید، به پزشک یا یک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک  پوست سر شما را بررسی می کند تا الگوی ریزش مو را تشخیص دهد. به طور کلی  تشخیص طاسی الگوی زنانه نیازی به آزمایش تشخیصی ندارد.

اگر پزشک شما به نوع دیگری از ریزش مو مشکوک باشد، ممکن است آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون تیروئید، آندروژن، آهن یا سایر موادی که می توانند روی رشد مو تأثیر بگذارند نیز تجویز کند.

درمان طاسی الگوی زنان

طاسی با الگوی زنانه (آلوپسی آندروژنیک) چیست؟ | پزشکت

اگر طاسی با الگوی زنانه دارید، در ابتدا شاید بتوانید با استفاده از مدل موی جدید قسمت ریخته شده موهای سر خود را بپوشانید. اما به مرور زمان وضعیت طاسی موهای شما بدتر شده و این راهکار اثری نخواهد داشت. بر همین اساس تشخیص زودهنگام و به موقع می تواند از ریزش بیش از حد موهای شما در آینده پیشگیری کند. برنامه درمانی شما احتمالاً متشکل از یک یا چند دارو است که برای درمان ریزش مو تأیید شده اند.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل (Rogaine) تنها داروی مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان طاسی زنان است. در فرمول های 2 یا 5 درصد موجود است. در صورت امکان فرمول 5٪ را انتخاب کنید. برای استفاده، ماینوکسیدیل را هر روز روی پوست سر خود بمالید. اگرچه ریزش موهای شما را کاملاً درمان نمی کند اما  می تواند  ظاهر کلی ضخیم تری به موهای شما بدهد.

 برای حفظ اثر باید به استفاده از ماینوکسیدیل ادامه دهید، در غیر این صورت تاثیر گذاری آن متوقف می شود. حداقل باید 6 تا 12 ماه از آن استفاده کنید. شایع ترین عوارض ماینوکسیدیل در زنان، عبارتند از:

  • سرخی
  • خشکی
  • خارش سر
  • رشد مو در مناطقی که نمی خواهید، مانند گونه ها
فیناستراید و دوتاستراید

فیناستراید (Propecia) و دوتاستراید (Avodart) مورد تایید FDA برای درمان ریزش مو در مردان هستند. آنها برای خانم ها مورد تأیید نیستند، اما بعضی از پزشکان آنها را برای طاسی زنان تجویز می کنند. مطالعات در مورد اینکه این داروها در زنان موثر است یا نه، متفاوت است، اما بعضی از آنها  نشان داده است که آنها به رشد مجدد مو در طاسی زنان کمک می کنند.

عوارض جانبی آنها می تواند شامل سردرد، گرگرفتگی و کاهش میل جنسی به ویژه در سال اول استفاده باشد. زنان در حالی که از این دارو استفاده می کنند نباید باردار شوند، زیرا می تواند خطر نقص مادرزادی را افزایش دهد.

اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون (آلداکتون) ادرار آور است، به این معنی که مایعات اضافی را از بدن خارج می کند. همچنین مانع تولید آندروژن می شود و ممکن است به رشد مجدد مو در زنان کمک کند. این دارو می تواند تعدادی از عوارض جانبی ایجاد کند، از جمله:

  • خستگی
  • قاعدگی نامنظم
  • لکه بینی بین دوره ها
  • حساسیت در پستان
  • عدم تعادل الکترولیت ها

هنگام مصرف این دارو ممکن است نیاز به انجام آزمایشات منظم فشار خون و الکترولیت داشته باشید. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، نباید از این دارو استفاده کنید. اسپیرونولاکتون ممکن است منجر به نقایص مادرزادی هم شود.

مکمل ها

اگر کمبود آهن در شما منجر به ریزش مو شده باشد، ممکن است پزشک مکمل آهن را برای شما تجویز کند. در حال حاضر، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آهن باعث رشد مجدد موهای شما می شود. مکمل های دیگر مانند بیوتین و اسید فولیک نیز باعث ضخیم شدن مو می شوند. بررسی ها نشان داده است زنان پس از مصرف اسیدهای چرب امگا 3، اسیدهای چرب امگا 6 و آنتی اکسیدان ها موهایشان ضخیم تر می شود. با این حال، بهتر است قبل از مصرف هر گونه مکمل برای رشد مجدد مو، با پزشک خود مشورت کنید.

پلاسما درمانی

پلاسما درمانی غنی از پلاکت نیز ممکن است مفید باشد. این شامل تزریق پلاکت های شخصی به پوست سر برای تحریک رشد مو است. اگرچه امیدوار کننده است، اما مطالعات بیشتری باید انجام شود. علاوه بر این راهکارها، شما می توانید با پوشیدن کلاه گیس و یا استفاده از یک محصول اسپری کننده مو، بتوانید ریزش مو را پنهان کنید.

لیزر درمانی

برخی از افراد ممکن است مایل به درمان لیزر در خانه برای ریزش مو باشند. این دستگاه ها با انتشار مقادیر کم نور لیزر برای تحریک رشد مجدد مو کار می کنند.

طبق برخی تحقیقات، نور درمانی با لیزر سطح پایین می تواند رشد مو در زنان و مردان را تحریک کند. با این حال، برای تعیین اثربخشی این نوع درمان، مطالعات بیشتری لازم است، زیرا ممکن است شرکت های لیزر درمانی بخشی از این تحقیقات را تأمین مالی کرده باشند.

کاشت مو راه حل دائمی تری است. در طی این روش، پزشک یک نوار موی نازک را از یک قسمت پوست سر شما برداشته و در محلی که موهایتان کم است قرار می دهد. پیوند مانند موهای طبیعی شما دوباره رشد می کند.

طاسی با الگوی زن قابل برگشت نیست. درمان مناسب می تواند ریزش مو را متوقف کرده و به طور بالقوه به رشد مجدد برخی از موهایی که قبلاً از دست داده اید کمک کند. شروع درمان ممکن است 12 ماه طول بکشد. شما باید درمان را در طولانی ممدت ادامه دهید.

راه های مراقبت از مو برای زنان در معرض خطر طاسی

طاسی با الگوی زنانه (آلوپسی آندروژنیک) چیست؟ | پزشکت

شما نمی توانید از طاسی زنانه جلوگیری کنید، اما می توانید از موهای خود در برابر شکستگی و ریزش محافظت کنید:

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید. آهن کافی از غذاهایی مانند سبزیجات برگ سبز تیره، لوبیا و غلات غنی شده دریافت کنید.
  • از روش هایی که باعث شکستن یا آسیب رساندن به موهای شما می شود مانند اتو های صاف کننده، سفید کننده و پرم اجتناب کنید.
  • از پزشک خود بپرسید آیا هر یک از داروهایی که مصرف می کنید می تواند باعث ریزش مو شود. در این صورت، ببینید آیا می توانید دارو مصرفی خود را جایگزین کنید.
  • سیگار نکشید. سیگار به فولیکول های مو آسیب می رساند و می تواند ریزش مو را تسریع کند.
  • خارج از منزل از کلاه آفتابگیر استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض آفتاب زیاد می تواند به موهای شما آسیب برساند.

منابع:

https: //www.healthline.com/health/womens-health/female-pattern-baldness

https: //www.medicalnewstoday.com/articles/321527#treatment

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز