لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین علل خشکی پوست سر

خشکی پوست سر || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خشکی بیش از حد پوست سر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند هم آزاردهنده و هم خجالت آور باشد. حتی ممکن است با بروز برخی علائم خارش، درد، دلمه، ریزش مو و پوسته های سفید همراه باشد. خشکی پوست سر در اثر آب و هوای سخت، مواد تشکیل دهنده محصولاتی که برای شستن موها استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و استفاده از رنگ مو کاملا رایج است. متأسفانه، دلایل زیادی برای خارش و خشکی پوست سر وجود دارد.

بسیاری از افراد خشکی پوست سر را با شوره سر مرتبط می‌دانند، اما این دو حالت با یکدیگر فرق دارند و علائم متفاوت را بروز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. به همین دلیل باید برای درمان مناسب این وضعیت، علت اصلی آن را تشخیص دهید. پس بهتر است چند مورد از رایج ترین علل خشکی پوست سر را بشناسید و در صورت بروز علائم خود هر چه سریع تر به دنبال درمان باشید.

10  علت اصلی خشکی پوست سر را بشناسید.

بسیاری از اوقات، مشکلات مربوط به مو و پوست سر ناشی از سایر بیماری های زمینه ای است. با این حال، گاهی اوقات به دلیل انتخاب سبک زندگی رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. حتی پوشیدن کلاه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به خارش شود.  اما برخی از رایج ترین علل خشکی پوست سر عبارتند از:

محصولات مو و روتین

برخی از محصولات مو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث خشکی پوست سر، شوره سر و حتی سایر بیماری های پوستی مانند آکنه شوند. مشکل در مواد شیمیایی خشن است که گاهی اوقات در شامپوها، نرم کننده ها و محصولات حالت دهنده محبوب استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. سعی کنید از یک محصول طبیعی استفاده کنید.

استفاده روزانه از این محصولات می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند روغن طبیعی موهای شما را از بین ببرند. همچنین ممکن است استفاده از بالاترین حالت سشوار ، صاف کردن موها یا فر کردن موها با گرما منجر به خشکی پوست سر شود.

اگر به تازگی محصولات مراقبت از موی خود را تغییر داده اید، مواد شیمیایی موجود در محصولات ممکن است علت اصلی خشکی پوست سر شما باشند. برهمین اساس سعی کنید از استفاده از محصولاتی که حاوی مواد زیر هستند خودداری کنید:

  • الکل
  • فرمالدئید
  • پارابن (مواد نگهدارنده)

علاوه بر محصولاتی که استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، اگر خشکی از هر نوعی را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، باید روی روش مراقبت از موی روزانه خود نیز تمرکز کنید. شستن بیش از حد موها یا حرارت دادن منظم به موها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند علت خشکی پوست سر باشد.

پوست سر شما یک روغن طبیعی به نام سبوم تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. دوش گرفتن هر روز یا استفاده از محصولات حالت دهنده گرم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند میزان تولید سبوم را که قرار است پوست سر ما از بین ببرد، کاهش دهد.

اگر خشکی پوست سر ناشی از محصولات باشد با چند تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید این مشکل را از بین ببرید. برای شروع، محصولات مراقبت از مو را که به طور مرتب استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، تغییر دهید. جایگزینی آنها با محصولات ارگانیک بدون مواد شیمیایی خشن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

وقتی نوبت به ایجاد تغییرات در روال مراقبت از مو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد، به یاد داشته باشید که گرما دشمن پوست سر شما است. تا جایی که امکان دارد از حالت دادن به موهای خود با اتوهای فر کننده، سشوار و اتوهای صاف خودداری کنید. حتی شستن بیش از حد موهایتان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مضر باشد.

شرایط آب و هوایی شدید

افراد بیشتر در ماه های سردتر زمستان دچار خشکی پوست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند . پوست سر از این شرایط سخت مصون نیست. موهای خشک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند رطوبت مو و پوست سر را از بین ببرند.

بهترین کاری که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید برای مقابله با هوای سرد و خشک انجام دهید این است که تا حد امکان رطوبت را در خود نگه دارید. برخی از بهترین راه حل ها برای مقابله با خشکی پوست سر در زمستان، عبارتند از:

  • لوسیون مو
  • ماساژ پوست سر
  • استفاده از ماسک های آبرسان مو
  • شامپوها و نرم کننده های آبرسان

این درمان‌ها می‌توانند به حفظ رطوبت کمک کنند و به پوست سر شما اجازه می‌دهند تا سبوم طبیعی کافی تولید کند تا در طول زمستان احساس سلامتی و پوسته پوسته شدن داشته باشد.

آب خوردن || پزشکت

ننوشیدن آب کافی

متأسفانه، بسیاری از ما تنها زمانی که احساس تشنگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم، روی هیدراتاسیون کافی تمرکز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم. این در حالی است که بدن ما به آب بسیار بیشتری از آنچه که معمولا در یک روز دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند نیاز دارد.  وقتی بتوانید پوست سر خود را هیدراته کنید، خطر پوسته پوسته شدن را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهید و به خلاص شدن از شر قرمزی و التهاب کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید.

شما باید هر روز حداقل هشت لیوان آب مصرف کنید. همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از طریق سایر نوشیدنی ها مانند میوه ها و سبزیجاتی که حاوی آب زیادی هستند، هیدراته بمانید. سعی کنید از نوشیدن چیزهایی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث کم آبی بدن شما شوند، مانند الکل یا نوشابه خودداری کنید. آنها به عنوان دیورتیک عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که شما را مجبور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند تا زودتر ادرار کنید و در نتیجه آب بیشتری از بدن شما دفع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

انتخاب های سبک زندگی

مو و پوست سر شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شاخص های مهمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از سلامت کلی شما باشد. کمبودهای غذایی، عدم تحمل گلوتن، استفاده از روش های پیشگیری از بارداری و سایر عادات غذایی نادرست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به انواع مشکلات سلامتی از جمله خشکی پوست سر شود. همچنین اعتقاد بر این است که رفتن به رختخواب با موهای خیس باعث آسیب به مو و پوست سر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

اگر هر یک از این علائم را دارید و خشکی پوست سر را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، وقت آن است که به تغذیه خود نگاهی بیندازید. چیزهایی مانند ویتامین B6 و B12 برای سلامت پوست سر و همچنین ویتامین E، روی و اسیدهای چرب ضروری هستند.

تغییر رژیم غذایی بهترین راه برای دستیابی به سلامت کلی پوست سر از درون به بیرون است. سعی کنید میوه ها و سبزیجات، غلات کامل و چربی های سالم بیشتری مصرف کنید. سعی کنید چربی های مفید مانند روغن بذر کتان را نیز معرفی کنید.

اضطراب بیش از حد

بیشتر اوقات، اضطراب با پریشان بودن یا داشتن معده عصبی همراه است. با این حال، خارش پوست سر شما نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ناشی از اضطراب باشد. در حالی که علت ارتباط آنها با هم ناشناخته است، دو احتمال این دو مشکل را به هم مرتبط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

اولاً، اضطراب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث تغییر هورمونی شود که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بر تعادل pH پوست سر تأثیر بگذارد و باعث خشک شدن آن شود. یا اگر از قبل یک وضعیت موجود در پوست سر مانند شوره سر دارید، اضطراب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند آن را بدتر و قابل توجه تر کند.

استرس همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پوست را حساس تر کند. بنابراین، اگر پوست شما نسبت به برخی مواد شیمیایی حساس تر باشد، محصولات مراقبت از مو که به طور مرتب استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید ممکن است واکنش متفاوتی داشته باشند.

بهترین کاری که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید برای خلاص شدن از شر خشکی پوست سر ناشی از اضطراب انجام دهید، درمان خود اضطراب است. با پزشک خود در مورد گزینه های ممکن برای کاهش استرس خود صحبت کنید. در برخی موارد، ممکن است دارو برای کاهش سطح اضطراب تجویز شود.

با این حال، خشکی پوست سر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند آزاردهنده باشد، بنابراین کارهایی وجود دارد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید برای کمک به مدیریت استرس انجام دهید. بهترین کار این است که از تحریک پوست خود جلوگیری کنید. در صورت امکان از خارش خودداری کنید و مراقب محصولاتی که استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید باشید.

همچنین سعی کنید از محدود کردن مو و پوست سر خودداری کنید. کلاه یا کلاه ایمنی محکم نپوشید و موهایتان را خیلی وقت ها به سمت دم اسبی نکشید. چون می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث تحریک بیشتر و ایجاد خارش شود.

اگزما و درماتیت سبورئیک

اگزما یکی از دلایل رایج خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر است. اگزمای پوست سر باعث التهاب ، قرمزی و خارش شدید پوست سر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث ایجاد شوره سر شود، بنابراین شما متوجه انبوهی از پوسته های کوچک سفید همراه با میل به خاراندن خواهید شد.

اگزمای پوست سر گاهی اوقات به عنوان درماتیت سبورئیک شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. علاوه بر این، اگر نوزاد این علائم را تجربه کند، اغلب به عنوان کلاهک گهواره شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. فوراً متوجه پوسته پوسته شدن پوست خواهید شد. این وضعیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به دلیل خشکی پوست، آلرژی، تعریق بیش از حد یا حتی قرار گرفتن در معرض یک عامل تحریک کننده باشد.

برای درمان اگزمای پوست سر، محلول ضد قارچ موضعی یا شامپوی دارویی معمولاً به خوبی جواب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. سعی کنید شامپویی پیدا کنید که حاوی کتوکونازول باشد. کتوکونازول به تسکین سوزش و خلاص شدن از شر پوسته پوسته شدن پوست کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

کلاهک گهواره || پزشکت

کلاهک گهواره

این نسخه دیگری از درماتیت سبورئیک است، اما به طور خاص نوزادان را هدف قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. کلاهک گهواره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تواند باعث نگرانی والدین شود. این بیماری به خودی خود در نوزادان شایع است و نگران کننده نیست. معمولاً در چند ماه اول زندگی نوزاد ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. خبر خوب این است که معمولاً طی چند ماه خود به خود از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود.

هیچ دلیل مشخصی برای کلاهک گهواره وجود ندارد. با این حال، برخی از پزشکان بر این باورند که این امر به دلیل هجوم هورمون های مادر در پایان بارداری ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این هورمون ها غدد سبورئیک را بیش از حد تحریک کرده و باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند نوزاد بیش از حد سبوم تولید کند.

کلاهک گهواره در نهایت باید در عرض چند ماه خود به خود از بین برود. این احتمال وجود دارد که حتی کودک شما را آزار ندهد، اگرچه ممکن است کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خارش داشته باشد.

چیزی به سادگی ماساژ دادن پوست سر کودک با انگشتان یا یک برس نرم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به شل شدن بخشی از پوسته پوسته شدن پوست کمک کند. این همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به کاهش تجمع مداوم روغن ها کمک کند.

پسوریازیس پوست سر

اکثر مردم پسوریازیس را یک بیماری پوستی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند که ممکن است در جای دیگری از بدن تجربه کنید. متأسفانه پوست سر نیز به همان اندازه در معرض خطر بروز این وضعیت است. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که روی پوست سر ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تکه تکه باشد یا تا سرتاسر گردن و پیشانی پخش شود.

به طور کامل مشخص نیست که چه چیزی باعث پسوریازیس پوست سر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود ، اما اگر درمان نشود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند دردناک باشد و برای مدت طولانی باقی بماند. حتی باعث ایجاد زخم‌های پوسته‌ای روی پوست سر می‌شود که می‌تواند منجر به خارش شدید شود. احساس خارش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به همه چیز از عفونت گرفته تا ریزش مو شود.

بهترین کاری که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید در صورت ابتلا به پسوریازیس پوست سر انجام دهید این است که در اسرع وقت به متخصص پوست مراجعه کنید. آنها نه تنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند هر گونه بیماری پوستی دیگر را رد کنند، بلکه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند سلامت پوست سر شما را ارزیابی کنند.

کچلی (عفونت قارچی)

کچلی که اغلب کرم حلقوی پوست سر نامیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود ، یک عفونت قارچی است که به سرعت انتشار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. اگرچه ممکن است در هر سنی رخ دهد، این عفونت قارچی خاص در کودکان شایع‌تر است. علل آن شامل صدمات پوست سر، کثیف شدن پوست سر، یا پوست سر که برای مدت طولانی بیش از حد مرطوب بوده است (تعریق بیش از حد و غیره) است. برای همین برخی افراد وقتی موهای خود را نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شویید از خارش پوست سرشان شکایت دارند .

این عفونت نه تنها به سرعت گسترش می‌یابد، بلکه به راحتی از فرد دیگری نیز منتقل می‌شود. از طریق تماس مستقیم قابل انتقال است. با این حال، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با استفاده از شانه، برس، یا حتی لباسی که فرد آلوده پوشیده است نیز منتقل شود. علاوه بر این، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان آن را از طریق حیوانات خانگی اهلی پخش کرد.

از آنجایی که کچلی یک عفونت محسوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، ممکن است علائم دیگری را تجربه کنید که مستقیماً با پوست سر مرتبط نیست.

اگر علائم کچلی سر را دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. برای درمان این وضعیت علاوه بر مصرف داروهای ضد قارچ، تمیز نگه داشتن پوست سر تا حد امکان بسیار مهم است. هر شامپویی که حاوی کتوکونازول یا سولفید سلنیوم باشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به جلوگیری از گسترش عفونت کمک کند، اگرچه بدون درمان ضد قارچی آن را به طور کامل درمان نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

در صورت ابتلا به کچلی سر بسیار مهم است که اقدامات احتیاطی را انجام دهید. از آنجایی که انتشار آن بسیار آسان است، هیچ کس در خانه شما نباید چیزهایی مانند کلاه، بالش، پتو و غیره را به اشتراک بگذارد. شانه ها و برس ها باید هر روز تا زمانی که عفونت به طور کامل از بین برود ضدعفونی شوند.

درماتومیوزیت

این یک بیماری نادر پوست سر است که با تحلیل ماهیچه ها و پوست و همچنین مشکلات التهابی مشخص می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند هر قسمتی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ضعف و خشکی شود.

شایع ترین علامت مرتبط با درماتومیوزیت ، ضعف عضلانی است. متأسفانه، علائم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به تدریج یا ناگهانی ایجاد شوند. بثورات پوستی شایع ترین علامت روی پوست سر است. بثورات به رنگ آبی یا بنفش ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

متاسفانه هیچ دلیل مشخصی مرتبط با این بیماری وجود ندارد. با این حال، بسیاری از پزشکان معتقدند که این یک واکنش خود ایمنی است. همچنین با انواع خاصی از سرطان به ویژه سرطان ریه مرتبط است.

درماتومیوزیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند یک وضعیت فلج کننده باشد. درمان بر اساس موارد فردی است. متاسفانه در این مرحله به طور کامل قابل درمان نیست. اگر از این عارضه رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برید، هدف اصلی پزشک کاهش هر گونه درد و ناراحتی است. آنها همچنین ممکن است یک داروی ضد التهابی برای کاهش بثورات تجویز کنند.

پوسته های خشک پوست سر در مقابل شوره سر

یک باور غلط رایج وجود دارد که شوره سر به عنوان هر پوسته سفیدی که از پوست سر ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزد، شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این پوسته ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند شرم آور و تحریک کننده باشند، اما همه پوسته پوسته شدن سر ، شوره نیستند.

پوسته پوسته شدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به دلایل مختلفی مانند موارد ذکر شده در بالا ایجاد شود.

شوره سر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به دلیل برخی از شرایطی مانند پسوریازیس و اگزما ایجاد شود. می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان آن را به عنوان تکه های کوچک سفید مشخص کرد. این پوسته ها به طور طبیعی از پوست سر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزند. اما، اگر سر خود را بخارانید، بیشتر از آنها (مخصوصاً روی لباس‌هایتان) خواهید دید.

شوره سر چیزی جز سلول های مرده پوست نیست. درست است که خشکی پوست سر در برخی شرایط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث شوره سر شود، اما چرب بودن پوست سر نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث پوسته پوسته شدن پوست شما شود.

عوامل دیگری که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند در ایجاد شوره سر نقش داشته باشند، عبارتند از:

  • ژنتیک
  • استرس
  • مصرف الکل
  • تغییرات هورمونی
  • کمبود مواد مغذی مناسب

اگر مطمئن نیستید که چه شرایطی ممکن است باعث شوره سر شما شود، بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید. زیرا پزشک همچنین می‌تواند به شما بگوید که آیا این نتیجه یک بیماری پوستی است یا خیر.

اگر شوره سر دارید، بهترین کاری که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید انجام دهید این است که روال مراقبت از موهای خود را تغییر دهید و شروع به استفاده از شامپوهای شوره سر کنید.

پوسته سر|| پزشکت

آیا خشکی پوست سر باعث ریزش مو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

در بسیاری از موارد، داشتن پوست سر خشک نیز باعث خشک شدن موهای شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود . وقتی بدن شما سبوم کافی تولید نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، موهای شما تغذیه مناسبی دریافت نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. حتی بدون دانستن علت، ممکن است متوجه تغییراتی در موهای خود شوید. اگر موهای شما به درستی تغذیه نشود، ممکن است در حمام، هنگام استفاده از شانه و غیره شروع به ریزش کنند.

خاراندن پوست نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به ریزش مو شود. هر چه بیشتر پوست سر خود را خراش دهید، آسیب بیشتری به پوست سرتان وارد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید. ممکن است هر بار هم فولیکول های موهایتان را بخراشید.

همچنین چندین بیماری مرتبط با خشکی پوست سر وجود دارد که ممکن است منجر به ریزش مو شود. شایع ترین این شرایط ذکر شده در این مقاله، درماتیت سبورئیک است.

خبر خوب این است که بیشتر اثرات درماتیت سبورئیک برگشت پذیر است. استفاده از شامپوی ضد قارچ راهی عالی برای خلاص شدن از شر این مشکل است. شما همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید برخی از اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید تا عود نکند، مانند:

  • هیدراته ماندن
  • رعایت بهداشت خوب
  • استرس را تا حد امکان کاهش دهید.
  • به روتین مراقبت از پوست خود از جمله پوست سر توجه کنید.

خشکی پوست سر با زخم و دلمه

متأسفانه، بسیاری از شرایط ذکر شده در این مقاله می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث ایجاد زخم در پوست سر شوند. اگر این زخم ها درمان نشوند، ممکن است به چیزی جدی تبدیل شوند. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که ناحیه ملتهب پوست سر را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خراشید، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باز شود، خونریزی کند و مستعد عفونت شود. این شرایط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شما را با زخم ها و دلمه های ناخوشایند ایجاد کند.

وقتی پوست سر شما دلمه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند اوضاع را بدتر کند. دلمه ها خارش دار و تحریک کننده هستند. باز هم، خاراندن آنها در صورت باز شدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به مشکلات بزرگتری شود.

زخم ها و دلمه ها به دلایل مختلف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند روی پوست سر ایجاد شوند. بیماری های زمینه ای، مانند پسوریازیس و اگزما، می‌تواند در بروز زخم‌ها و ایجاد تحریک نقش داشته باشد. با این حال، بسیاری از شرایط دیگر وجود دارد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به دلمه شود، از جمله:

  • درماتیت تماسی
  • لیکن پلان
  • شپش سر
  • زونا

بهترین کاری که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید انجام دهید این است که در صورت بروز دلمه در پوست سر به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید. درک منبع و علت مشکل، درمان آن را آسان تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

وقتی پوست سرتان خارش دارد، تسلیم شدن به میل به خاراندن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند وسوسه انگیز باشد. با این حال، ممکن است منجر به زخم‌های باز شود که شرایط بزرگ‌تری ایجاد می‌کند. اگر در مورد اثراتی که خارش ممکن است بر روی پوست سر خود داشته باشد نگران هستید، از پزشک خود در مورد گزینه های تسکین دهنده ای که با درمان به خوبی کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، سوال کنید.

ایجاد تغییرات برای پوست سر سالم تر

همانطور که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینید، خشکی پوست سر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. با این حال، نکات مهمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وجود دارد که باید در نظر داشت:

  • سطح استرس خود را کاهش دهید.
  • سر خود را از محیط های آب و هوایی خشن محافظت کنید.
  • مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت از مو را بررسی کنید.
  • از گرمای بیش از حد ناشی از ابزارهای مو، دوش گرفتن و غیره خودداری کنید.
  • با نوشیدن آب فراوان پوست سر خود را از داخل هیدراته نگه دارید.
  • به طور مرتب از درمان هایی استفاده کنید که به پوست سر شما رطوبت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد.
  • مطمئن شوید که تغذیه کافی برای سلامت کلی پوست سر دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید.
  • اگر احساس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید که بیماری پوستی خاصی دارید به پزشک مراجعه کنید.

اگر با خشکی پوست سر مواجه هستید، هر کاری که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید برای تعیین و تشخیص علت اصلی آن انجام دهید. شروع درمان در اسرع وقت یکی از اجزای کلیدی در بازگرداندن سلامت پوست سر و موهای شما است. پس در صورت بروز هر گونه علائمی که منجر به نگرانی شما می شود بهتر است به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز