لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایع ترین علت ورم صورت

ورم صورت- پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بیدار شدن با صورت پف‌کرده اصلاً خوشایند نیست، اما خیالتان راحت باشد؛ پف صورت معمولا فقط به دلیل ‏تجمع مایعات در بافت‌های صورت رخ می‌دهد، چون تمام شب دراز کشیده بودید. اما پف صورت می‌تواند ‏نشان‌دهنده‌ی چیزهای دیگری از جمله آسیب ها، واکنش های آلرژیک و عفونت ها هم باشد.

ورم صورت چیست؟

 ورم صورت یا صورت پف‌کرده در اثر تجمع غیرطبیعی مایع در صورت ایجاد می‌شود. این مایع، درست در زیر پوست و در بافت‌ها  تجمع پیدا می‌کند.

ورم صورت ممکن است در هر بخشی از صورت اتفاق بیفتد، اما بیشتر در پلک‌ها، گونه‌ها و لب‌ها آشکارتر است و معمولا بعد از مدت کوتاهی از بین می‌رود.

علت ورم صورت

ورم صورت ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله عفونت، التهاب، ترشح مایعات، ترک خونی، آسیب زدن به بافت‌های نرم صورت یا وجود توده‌های خطرناک مانند تومور ایجاد شود. بعضی از علائم و دردهای مرتبط با ورم صورت ممکن است شامل درد، تورم، حساسیت، قرمزی، خارش، تب و تنگی نفس باشد.

دلایل زیادی برای ورم صورت وجود دارد. این موارد شامل:

  • عفونت دندان

آبسه یا عفونت در دندان یا لثه می تواند باعث ورم در اطراف خط فک شود. عفونت همچنین باعث درد و حساسیت در ناحیه آسیب دیده می شود.

یک دندانپزشک معمولاً برای درمان عفونت آنتی بیوتیک تجویز می کند و احتمال دارد برای برداشتن عصب و پالپ آسیب دیده از دندان، یک روش ریشه دندان انجام دهند. برای کاهش ناراحتی در خانه، فرد می تواند دهانشویه های آب شور و مسکن های OTC را امتحان کند.

جهت ویزیت آنلاین با دندانپزشک متخصص در پزشکت کلیک کنید.

  • کم کاری تیروئید

کم کاری غده تیروئید، وضعیتی که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند. هورمون های تیروئید به بدن کمک می کنند تا میزان انرژی خود را تنظیم کند. صورت پف کرده و متورم یکی از علائم کم کاری تیروئید است. یبوست، خستگی، افسردگی، افزایش وزن، خشکی پوست و … از علائم شایع کم کاری تیروئید است.

افرادی که علائم تیروئید کم کار را تجربه می کنند برای تشخیص باید با پزشک مشورت کنند. هیچ درمانی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد، اما داروها و تغییر سبک زندگی می توانند به افراد در مدیریت علائم کمک کند.

  • اکتینومایکوزیس

اکتینومایکوزیس یک عفونت باکتریایی طولانی مدت نادر و بالقوه شدید است که باعث ورم و آبسه در بافت های نرم بدن می شود. این وضعیت به طور معمول دهان، بینی، گلو، معده و روده های فرد را تحت تأثیر قرار می دهد.

علائم دیگر اکتینومایکوزیس، عبارتند از: تب، سرفه، کاهش وزن، زخم ها و توده های پوستی.

پزشکان معمولاً دوز بالایی از آنتی بیوتیک پنی سیلین را برای درمان افراد مبتلا به اکتینومایکوزیس تجویز می کنند. درمان ممکن است چندین ماه طول بکشد، اما مسری نیست.

ورم ملتحمه-پزشکت
ورم ملتحمه باعث ورم چشم،آبریزش، قرمزی و سوزش چشم ها می شود.
  • ورم ملتحمه آلرژیک

ورم ملتحمه آلرژیک، نوعی ورم چشم است که در صورت بروز واکنش آلرژیک در فرد ایجاد می شود. زمانی که فرد در معرض انواع  آلرژن ها مثل گرده گل، هاگ قالب، گرد و خاک، موی حیوان خانگی و … قرار می گیرد، باعث قرمزی، خارش، آبریزش و سوزش چشم در فرد می شود.

افراد می توانند با اجتناب از قرار گرفتن در معرض ماده آلرژی زا، از ورم ملتحمه آلرژیک پیشگیری کنند. برای درمان ، آنها می توانند از کمپرس سرد در مناطق ورم استفاده کنند یا از داروهایی مانند آنتی هیستامین ها و قطره های چشم ضد ورم یا استروئید استفاده کنند.

  • آنافیلاکسی

آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک شدید، به یک ماده حساسیت زا است. این یک فوریت پزشکی است و می تواند کشنده باشد. علائم شامل خارش، ورم صورت، ضربا قلب سریع، افت فشارخون و … است که پس از قرار گرفتن در معرض ماده حساسیت زا ظاهر می شوند و می توانند به سرعت بدتر شوند.

اگر کسی علائم آنافیلاکسی را نشان داد، تماس با مراکز درمانی امری حیاتی است. افرادی که برای اولین بار آنافیلاکسی را تجربه می کنند در معرض واکنش های بعدی قرار دارند. آنها باید از قرار گرفتن در معرض ماده حساسیت زا خودداری کنند و همیشه اپی نفرین خود تزریقی داشته باشند.

  • آنژیوادم

آنژیوادم، ورمی است که در اعماق پوست و در نتیجه واکنش آلرژیک به غذا، دارو یا ماده حساسیت زای دیگری مانند گزش حشره ایجاد می شود. همراه با ورم صورت، علائم دیگر آنژیوادم می تواند شامل راش، خارش، کندوها، گرفتگی معده باشد.

آنژیوادم خفیف همیشه به درمان نیاز ندارد، اگرچه افراد باید از آلرژن مسئول علائم خود اجتناب کنند. کسانی که علائم متوسط ​​تا شدید دارند احتمال دارد به اپی نفرین، آنتی هیستامین و سایر داروها نیاز داشته باشند. درمان های خانگی برای رفع ناراحتی شامل استفاده از کمپرس سرد و پوشیدن لباس گشاد است.

  • شکستگی بینی

آسیب به صورت می تواند باعث شکستگی استخوان بینی شود. این تروما می تواند باعث ورم صورت، درد، کبودی و خون دماغ شدن شود.درمان شکستگی بینی به طور معمول شامل مسکن درد و کمپرس سرد است. برخی از افراد احتمال دارد نیاز به جراحی داشته باشند.

  • سلولیت

سلولیت نوعی عفونت باکتریایی در پوست است که باعث ایجاد قرمزی و ورم می شود و در اثر لمس احساس گرما می کند. و همچنین دردناک است. سلولیت بدون درمان، احتمال دارد زندگی را تهدید کند. علائم عفونت شدید سلولیت، عبارتند از:

  • تب
  • لرز
  • رگه های قرمز از بثورات

پزشکان معمولاً آنتی بیوتیک خوراکی برای درمان سلولیت تجویز می کنند که فرد حداقل 5 روز باید آن را مصرف کند. استراحت و مصرف داروهای تسکین دهنده درد می تواند به کاهش ناراحتی کمک کند.

  • سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ نوعی اختلال است که وقتی بدن بیش از حد هورمون کورتیزول تولید می کند، رخ می دهد. افراد مبتلا به سندرم کوشینگ ممکن است  صورت پف کرده و گرد دارند. همچنین دارای پوستی هستند که به راحتی کبود شده و حاوی موهای زائد یا ضخیم است.

درمان به علت اصلی بستگی دارد. گزینه ها شامل داروهای کاهنده کورتیزول، جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی هستند.

ورم صورت ناشی از حساسیت به دارو - پزشکت
ورم صورت ناشی از حساسیت به دارو
  • حساسیت به دارو

واکنش آلرژیک به داروهای خاص احتمال دارد یک فوریت پزشکی باشد. همراه با ورم صورت، آلرژی های دارویی می تواند باعث موارد زیر شود:

  • تب
  • کهیر
  • ناراحتی معده
  • مشکلات تنفسی
  • ضربان قلب سریع
  • بثورات خارش دار و قرمز

مهم است که افراد در صورت داشتن حساسیت دارویی شناخته شده، پزشکان، دندانپزشکان و داروسازان خود را در جریان قرار دهند و از استفاده آن دارو خودداری کنند. یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند گزینه های جایگزین را توصیه کند.

  • پره اکلامپسی

پره اکلامپسی بیماری است که در بارداری اتفاق می افتد و نیاز به درمان فوری پزشکی دارد. علائم اولیه شامل افزایش فشار خون و سطح بالای پروتئین در ادرار است. عوارض شامل فشار خون بالا، آسیب کلیوی و کبدی و تشنج است.

علائم پره اکلامپسی، عبارتند از:

  • درد شکم
  • تغییر بینایی
  • سردرد مداوم
  • افزایش ناگهانی وزن
  • ورم صورت و دست ها

پزشکان احتمال دارد برای رفع پره اکلامپسی، زایمان زودرس کودک را توصیه کنند. با این حال، این به مرحله بارداری و شدت وضعیت بستگی دارد. اگر این بیماری زودتر از 37 هفته از بارداری ایجاد شود، پزشک در عوض می تواند نظارت پزشکی و داروهایی را برای کاهش فشار خون و جلوگیری از تشنج توصیه کند.

  • سینوزیت

سینوزیت یک بیماری شایع است که در صورت وجود ورم مجاری بینی و سینوس ها ایجاد می شود. این وضعیت می تواند ناشی از آلرژی یا عفونت های باکتریایی یا ویروسی باشد. سینوزیت می تواند باعث ورم و حساسیت به لمس اطراف بینی و چشم و علائم زیر شود:

  • تب
  • سرفه
  • سردرد
  • گلو درد
  • خستگی
  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی

درمان های خانگی برای احتقان شامل هیدراته ماندن بدن، استفاده از کمپرس گرم و استفاده از بخار درمانی است. اگر علائم پس از چند هفته بهبود نیافت، این احتمال دارد نشان دهد که فرد، مبتلا به عفونت باکتریایی است که نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد.

ورم چشم -پزشکت

 

علت ورم چشم 

ورم چشم می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله التهاب چشم، آلرژی، قرار گرفتن در معرض هوای گرم و خشک، خواب بی کیفیت و استفاده از لنزهای تماسی باشد.

در صورتی که علائم ورم چشم دارید، بهتر است با چشم پزشک آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

درمان ورم صورت

درمان ورم صورت بستگی به دلیل و شدت ورم دارد. برخی از روش‌های درمانی که ممکن است پزشک شما تجویز کند عبارتند از:

  1. استفاده از داروهای ضد التهاب: این داروها می‌توانند در کاهش التهاب و ورم صورت موثر باشند.
  2. استفاده از یخ: قرار دادن یک بسته یخ یا دستمال سرد روی قسمت ورم دیده شده می‌تواند به کاهش ورم کمک کند.
  3. استراحت و خواب کافی: استراحت و خواب کافی می‌تواند به بهبودی ورم صورت کمک کند.
  4. مصرف آب بیشتر: مصرف آب بیشتر می‌تواند به کاهش ورم صورت کمک کند.
  5. جراحی: در صورتی که ورم صورت ناشی از یک تومور یا مشکل جدی دیگر باشد، جراحی ممکن است برای حذف آن لازم باشد.

در هر صورت، بهتر است با پزشک خود در مورد درمان ورم صورت صحبت کنید تا بهترین روش‌های درمانی برای شما تعیین شود.

رژیم غذایی مناسب برای کاهش ورم صورت 

بله، مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند به کاهش ورم صورت کمک کند. در ادامه، چند نکته مهم در مورد رژیم غذایی مناسب برای کاهش ورم صورت آورده شده است:

  1. مصرف آب بیشتر: مصرف آب بیشتر می‌تواند به کاهش ورم صورت کمک کند، زیرا آب بهترین ماده برای حفظ رطوبت و افزایش دفع سموم است.
  2. مصرف کمتر نمک: مصرف مواد غذایی با کمترین میزان نمک می‌تواند به کاهش ورم صورت کمک کند، زیرا نمک باعث افزایش نگهداری آب در بدن می‌شود.
  3. مصرف کمتر قند: مصرف مواد غذایی با کمترین میزان قند می‌تواند به کاهش ورم صورت کمک کند، زیرا قند باعث افزایش سطح قند خون و افزایش نگهداری آب در بدن می‌شود.
  4. مصرف بیشتر پتاسیم: مصرف مواد غذایی با بالاترین میزان پتاسیم می‌تواند به کاهش ورم صورت کمک کند، زیرا پتاسیم باعث کاهش نگهداری آب در بدن می‌شود. مواد غذاییی همچون موز، خردل، سیب، هویج و کلم برای افزایش میزان پتاسیم در رژیم غذایی مناسب هستند.
  5. مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها: مصرف مواد غذایی با بالاترین میزان آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به کاهش التهاب و ورم صورت کمک کند. برخی از مواد غذایی با آنتی‌اکسیدان بالا شامل سبزیجات و میوه‌ها مانند گلابی، جوانه گندم، گیلاس و توت‌فرنگی هستند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.3 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

8

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

8 دیدگاه

  1. سلام من بدنم کهیر میزنه اولش کمه اما بعد از خارش زیاد و بزرگتر میشن الانم لبم ورم کرد یهو بنظرتون خطرناکه؟ قبلا دیفهینیدرامنین میخوردم و کارساز بود اما الان فک میکنم کار ساز نیست

  2. سلام من قبلا صورت بسیار لاغر و باریک و دراز داشتم گونه تزریق کردم ۲۵ سالم بود الان ۴۶ سالمه گونه ها کمتر شد و بهم‌ نیومد و به مرور بهتر شد جدیدا تو آینه یک مغازه صورتم را دیدم که بی نهایت از نظر خودم صورتم چاق و گنده شده بود یا گونه ها افتاده گنده تر به نظرمیاد یا اینکه ورم دارم البته یکم وزنم رفته بالا اما من مدتی ۱۷۰ کیلو شدم انقدر صورتم پف نکرد که الان کرده نمی دونم چکار کنم ورمم خالی بشه برگ گردو می جوشانم می خورم که ورم پاهام بهتر شده صورت را نمی دونم چرا نمیره

    1. سام باید با معاینه و انجام آزمایشات لازم علل ورم صورتتان رفع شود.

  3. سلام خسته نباشید
    من سه تا 4سال هستش صورت روی لب وگوشه چشمم تو هفته دوبار ورم می کنه هر وقت ورم داشت باشم حالت سر گیجی هم دارم

  4. سلام وقت بخیر من چند وقته سمت راست سرم یا باصطلاح شقیقه راستم مداوم درد داره طوریکه فقط با مصرف قرص کم میشه ولی باز شروع میشه. دوماهی هست همش باید بخاطره دندونام برم دندونپزشکی چون بطرز عجیبی خراب شدن و یهو پوسیدگی. صبحا بشدت صورتم متورم میشه که با قرقره آب‌نمک از بینی و دهان ومصرف آنتی بیوتیک کاهش پیدا میکنه ورم بینیم میمونه درکل این سردرد و این تورم واقعن نگرانم کرده.

  5. سلام
    اطلاع رسانی خوبی هست
    تنها به سوال برای معالجه وتشخیص از چه تخصصی به پزشک مراجعه کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز