لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

رنگ کردن موها با داروهای خانگی

رنگ کردن موها با داروهای خانگی | پزشکت

فهرست مطالب

رنگ کردن موها با داروهای خانگی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


رنگ کردن موها در خانه و با استفاده از داروهای طبیعی یکی از مواردی است که اکثر خانم ها برای تنوع رنگ مو های خود به آن علاقه زیادی دارند؛ اما در پاسخ به اینکه چگونه در خانه موهایمان را رنگ کنیم باید بگوییم شما می توانید موهای خود را به روش های مختلف رنگ کنید.

براساس یک نظرسنجی از انگلیس، زنان در طول زندگی حدود 150 بار مدل موهای خود را تغییر می دهند. در حدود 65 درصد از زنان همزمان موهای خودشان را هم رنگ می کنند. این در حالی است که رنگ موهای سنتی مملو ممکن است حاوی مواد شیمیایی بالقوه مضر مانند آمونیاک یا پارابن باشند که استفاده بیش از حد آنها می تواند منجر به تحریک پوست و تنفس، سیستم ایمنی سرکوب شده و حتی سرطان شود.

یکی از راه های جلوگیری از استفاده این مواد شیمیایی استفاده از رنگ موهای طبیعی است که اغلب از موادی که احتمال دارد در خانه داشته باشید ساخته می شود.

اگر به دنبال روش های جایگزینی برای موهای خود هستید، رنگ های طبیعی زیر را امتحان کنید.

آب هویج و رنگ موی طبیعی در خانه

رنگ کردن موها با داروهای خانگی | پزشکت

اگر می خواهید رنگ موی نارنجی قرمز به موهای خود بدهید، آب هویج را امتحان کنید. بسته به رنگ موهای شما، رنگ آن می تواند برای چند هفته دوام داشته باشد.

برای رنگ آمیزی موهای خود با آب هویج آب هویج را با یک روغن مانند روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کنید. مخلوط را به راحتی روی موهای خود بمالید. موهای خود را با پلاستیک بپیچید و اجازه دهید حداقل یک ساعت مخلوط روی مو بماند. موهایتان را با سرکه سیب بشویید. اگر رنگ مورد دلخواه نباشد می توانید این کار را روز بعد تکرار کنید.

چای بابونه و رنگ موی طبیعی در خانه

آیا می خواهید موهای خود را روشن کنید؟ چای بابونه می تواند به شما در انجام این کار کمک کند و به ویژه برای کسانی که موهای بلوند دارند بسیار موثر است.

برای استفاده از چای بابونه برای روشن شدن موهای خود 1/2 فنجان گل بابونه را در آب جوش بریزید. اجازه دهید این مخلوط به مدت نیم ساعت بماند تا رنگ دار و خنک شود و سپس گل ها را صاف کنید. پس از شستن موهای خود، چای دم کرده را حداقل 10 بار روی موهای مرطوب خود بریزید. قبل از شستن آن 16 دقیقه صبر کنید.

می توانید یک بار از این روش درمانی استفاده کنید، اما در صورتی که حداقل هفته ای یک بار از آن برای حفظ رنگ روشن و زیبا استفاده کنید، بسیار موثرتر خواهد بود.

آب چغندر و رنگ موی طبیعی در خانه

رنگ کردن موها با داروهای خانگی | پزشکت

اگر رنگ قرمز عمیق تری با ته رنگ های سردتر می خواهید، به جای آب هویج، آب چغندر را انتخاب کنید.

مراحل استفاده از آب چغندر به عنوان رنگ موی طبیعی مشابه مراحل آب هویج است. آب چغندر را با یک روغن مخلوط کنید. مخلوط را به راحتی روی موهای خود بمالید و سپس موهای خود را بپیچید. بگذارید مخلوط حداقل یک ساعت روی مو بماند و سپس موهایتان را بشویید.

رنگ کردن موها در خانه با آب لیمو

آب لیمو می تواند کمک کند تا رنگدانه موهایتان به آرامی از بین برود و با گذشت زمان روشن شود. برای دستیابی به نتایج بهتر، خوب است به طور طبیعی استفاده شود.

برخلاف سایر روش های گفته شده در اینجا که به تغییرات رنگی موقت می رسند، نتایج استفاده از آبلیمو دائمی است. رنگدانه بخشی از مو را که آب لیمو می مالید از بین می رود. با کوتاه کردن موهای روشن شده می توانید از شر آن خلاص شوید.

برای استفاده از آب لیمو برای رنگ کردن موهای خود آب لیمو را در یک بطری اسپری بریزید.

آب لیمو را آزادانه روی موهای خود اسپری کنید. از شانه برای پخش و جدا کردن موهای خود به طور مساوی استفاده کنید. بهتر است بیرون در آفتاب بنشینید تا نتیجه بهتر بگیرید. آب لیمو را حداقل برای یک ساعت بگذارید روی سر بماند و سپس آن را بشویید.

می توانید چندین بار این کار را انجام دهید تا در صورت لزوم رنگ مورد نظر را به دست آورید. به آرامی رنگ مو تغییر می کند و به احتمال زیاد به چند جلسه تکرار نیاز دارد.

رنگ کردن موها در خانه با حنا

رنگ کردن موها با داروهای خانگی | پزشکت

حنا یک رنگ طبیعی گیاهی است که به طور سنتی برای ایجاد خال کوبی موقت، مستقیم روی پوست استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای رنگ قرمز مو استفاده کرد. حنا به صورت پودر در می آید و احتمالاً طولانی ترین و پر جنب و جوش ترین گزینه طبیعی رنگ مو است. این رنگ می تواند تا چهار تا شش هفته روی مو بماند.

برای رنگ آمیزی موهای خود با حنا حدود 1/2 فنجان حنا را با 1/4 فنجان آب مخلوط کنید. مخلوط را هم بزنید تا کاملاً ترکیب شود و مانند قوام سیب زمینی له شده احساس شود، در صورت نیاز آب بیشتری اضافه کنید.

مخلوط را با بسته بندی پلاستیکی بپوشانید و اجازه دهید حدود 12 ساعت بماند. احتمال دارد لازم باشد بعد از 12 ساعت آب بیشتری اضافه کنید تا بتوانید آن را به موهای خود بزنید. موهای خود را بدون حالت دهنده آن بشویید.

سر خود را ببندید و روغنی را مانند روغن نارگیل در امتداد خط موهای خود بمالید. این روغن به این دلیل است که حنا پوست شما را لکه دار نکند. مخلوط خمیر را روی قسمت های مختلف موهای شانه زده و مرطوب خود بمالید تا همه موها را بپوشاند.

موهای خود را با پلاستیک بپوشانید و اجازه دهید رنگ آن حداقل دو ساعت و حداکثر تا شش روی مو بماند و بعد آن را بشویید.

رنگ کردن موها در خانه با قهوه

یک فنجان قهوه دم کرده می تواند اثراتی بیشتر از تقویت مو برایتان داشته باشد. همچنین می تواند مو را سایه دار یا دو رنگ تیره تر کند و حتی احتمال دارد برخی از موهای خاکستری را نیز بپوشاند.

برای رنگ آمیزی موهای خود با قهوه، یک فنجان قهوه را تفت دهید. حدود 1/2 فنجان قهوه را با 2 قاشق غذاخوری نرم کننده مو مخلوط کنید. مخلوط را روی موهای تمیز و مرطوب بمالید. بگذارید مخلوط حداقل یک ساعت روی موبماند و بعد از اتمام کار آن را بشویید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید. قهوه تغییر زیادی در موهای شما ایجاد نمی کند و مدت زیادی دوام نخواهد آورد؛ اما اگر به تغییر سریع و مقرون به صرفه ای نیاز دارید، گزینه خوبی برای امتحان است.

گل مریم و رنگ موی طبیعی در خانه

رنگ کردن موها با داروهای خانگی | پزشکت

اگر موهای قهوه ای تیره یا مشکی دارید و می خواهید کمی آن را تیره کنید، گل مریم گزینه خوبی است. این می تواند سایه های موهای سبزه را عمیق تر کند و همچنین می تواند به پوشاندن موهای خاکستری کمک کند.

برای استفاده از گل مریم برای رنگ آمیزی موهای خود بین 1/2 تا 1 فنجان گل مریم خشک شده را در یک چهارم آب جوش حداقل به مدت 30 دقیقه خیس کنید. هرچه بیشتر اجازه دهید بیشتر خیس بخورد، رنگ آن تیره تر خواهد بود.

بگذارید آب آن خنک شود و گل مریم را صاف کنید. بعد از اینکه موهایتان را شست وشو دادید و خشک کردید تا حد ممکن آب گل مریم را روی موهای خود بریزید. قبل از شستشو بگذارید حداقل 15 دقیقه رنگ روی مو بماند.

چگونه می توان اثر رنگ موی طبیعی را ماندگار  کرد؟

رنگ کردن موها با داروهای خانگی | پزشکت

هنگامی که موهای خود را رنگ کردید و کاملاً مناسب به نظر رسید، آخرین چیزی که احتمال دارد نگران آن شوید کم رنگ شدن آن است. چند روش برای افزایش عمر موهای رنگ شده طبیعی وجود دارد:

  • استفاده از وسایلی مانند سشوار، اتوی صاف کن و فر را محدود کنید.
  • هنگامی که از ابزارهای حالت دهی گرم استفاده می کنید، یک محافظ حرارتی روی موهای خود بمالید.
  • از دوش گرفتن با آب گرم خودداری کنید و در صورت امکان از شستن موهای خود با آب داغ صرف نظر کنید.
  • در دوش خود از یک فیلتر آب استفاده کنید. فیلتر می تواند مواد شیمیایی تخلیه کننده رنگ، مانند کلر و فلزات سنگین را فیلتر کند.

آیا رنگ موهای طبیعی عوارضی هم دارند؟

رنگ موهای صنعتی دارای موادهای شیمیایی هستند که می تواند اثرات سمی بر بدن بگذارد. طبق انجمن سرطان آمریکا، هر دو رنگ موی اکسیداتیو نیمه دائمی و دائمی به ساقه مو نفوذ می کنند و به طور زیادی می توانند خطر سرطان، به ویژه برای سرطان مثانه و سرطان های خون مانند لوسمی را افزایش دهند. با این حال، مطالعات بیشتری لازم دارد.

حتی اگر در هنگام استفاده از رنگ موهای صنعتی خطر بروز سرطان کم باشد، مواد شیمیایی خشن در این رنگ موها می تواند باعث تحریک پوست شده و به موها آسیب برساند.

طبق گفته های موسسه ملی سرطان (NCI) بیش از 5000 ماده شیمیایی مختلف در محصولات رنگ مو استفاده می شود که برخی از آنها در حیوانات سرطان زا گزارش شده انئ. اگرچه تولیدکنندگان کیفیت محصولات زیبایی خود را بهبود بخشیده اند تا برخی از مواد شیمیایی خطرناک که در دهه 1970 استفاده می شدند را از بین ببرند، اما هنوز هم اکثر آنها دارای مواد تشکیل دهنده مضر هستند.

مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، عبارتند از:
  • کواترنیم -15 که می تواند فرمالدئید، ماده سرطان زای شناخته شده را آزاد کند.
  • آلوكیل فنول اتوكیلاتها (APE) كه ممكن است عملکرد هورمون بدن را تحت تاثیر قرار دهد.
  • فنیلن دی آمین (PPD) که یک ماده تحریک کننده پوست و تنفس است و در اتحادیه اروپا به عنوان سمی و برای محیط زیست خطرناک طبقه بندی شده است.

برخی بررسی نشان داده که آرایشگران احتمالاً به دلیل مواد شیمیایی رنگ موها در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه هستند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/natural-hair-dye

https://www.annmariegianni.com/ditch-the-chemicals-7-ways-to-color-your-hair-naturally/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز