لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان کبودی پوست چیست؟

درمان کبودی پوست چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

درمان کبودی پوست چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان کبودی پوست با برخی راهکارهای طبیعی و روش های خانگی امکان پذیر است. عملکرد اصلی پوست، محافظت از بدن است. کبودی اصطلاحی است که برای تشخیص هر گونه حادثه آسیب زا بر روی پوست استفاده می شود.   در هنگام بروز کبودی رنگ پوست تغییر می کند. این تغییر رنگ به این دلیل است که رگ های خونی زیر پوست ترکیده و به بافت اطراف آن نشت می کنند. در این شرایط خون در نزدیکی سطح پوست جمع می شود، در نتیجه یک علامت سیاه یا آبی ایجاد می کند.

هماتوم و التهاب دو نوع رایج کبودی زیر پوستی هستند. هماتوم به تغییر رنگ پوست گفته می شود، در هماتوم، مویرگ ها در لایه های زیرین آسیب دیده اند. پوست از آبی به قرمز، زرد و بنفش تبدیل می شود. التهاب به تورم گفته می شود، که ممکن است با کبودی همراه باشد یا نباشد.

برخی از روش های درمانی که می توانند برای کبودی زیر پوست موثر باشند، عبارتند از:

یخ

برای درمان کبودی، کیسه یخ  را به مدت 15 دقیقه روی پوست بگذارید. این کار را روزی سه بار تکرار کنید. بهترین روش برای استفاده از کیسه یخ، حرکت مداوم آن در اطراف ناحیه کبودی است، به این ترتیب که رگ منجمد یا درد بیشتر نشود. در صورت التهاب پوست، کیسه یخ می تواند به کاهش التهاب کمک کند. کیسه یخ را می توان با بسته بندی یک مکعب یخ در یک تکه پارچه نرم نیز تهیه کنید. استفاده از مکعب یخ بر روی گزش حشرات نیز به بهبودی کمک می کند. این کار می تواند التهاب را کاهش می دهد.

گرما

درمان کبودی پوست چیست؟ | پزشکت

آب داغ را به ناحیه کبودی بریزید. آن را به صورت ملایم و مرتباً روی منطقه حرکت دهید. همچنین می توانید از یک پارچه نرم آغشته به آب گرم استفاده کنید. این کار را چند بار در روز انجام دهید. همچنین کمپرس گرم با ایجاد جریان خون در آن ناحیه، کبودی ایجاد کرده و روند بهبودی را تسریع می کند. کمپرس گرم همچنین شوک و درد آسیب را کم می کند. حتی می توانید یک تخم مرغ آب پز و گرم را روی کبودی بمالید.

روغن های اساسی

یک تا سه قطره از روغن اساسی را برداشته و به آرامی بر روی پوست ماساژ دهید. می توانید از هر نوع اسانس استفاده کنید یا هر دو را به مقدار مساوی مخلوط کرده و سپس استفاده کنید. برای پیشگیری از تحریک پوست، قطره ها را به یک قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط کرده و قبل از استفاده روی پوست اضافه کنید. این کار را هر چند ساعت یک بار انجام دهید.

روغن اسطوخودوس همراه با ضد درد بودن و داشتن خواص درمانی اثرات تسکین دهنده ای بر بدن دارد. روغن درخت چای در لایه های عمیق پوست فرو رفته و روند بهبودی را تسریع می کند.

سرکه

سرکه را در آب مخلوط و این مخلوط را به آرامی ماساژ دهید. همچنین می توانید پارچه ای را در محلول آغشته کرده و آن را به کبودی بمالید. این کار را روزی دو بار به مدت پنج تا شش روز تکرار کنید.

سرکه، هنگامی که با آب مخلوط شود، محلول موثری را تشکیل می دهد که جریان خون را افزایش می دهد و به روند بهبود کمک می کند. استفاده از این مخلوط بر روی ناحیه کبودی باعث گردش خون در زیر پوست شده و از لکه های خون پیشگیری می کند.

نمک اپسوم

مقدار زیادی نمک اپسوم را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده و یک پنبه را در آن فرو کنید. آب اضافی پنبه را گرفته و آن را روی پوست ملتهب قرار دهید. این کار را هر چند ساعت یک بار انجام دهید. نمک اپسوم به شل شدن بافت عضلانی و کاهش تورم کمک می کند. این روش فقط در صورت عدم وجود زخم باز روی ناحیه زخمی یا نزدیک آن قابل استفاده است.

ویتامین ها

درمان کبودی پوست چیست؟ | پزشکت

اگر به راحتی کبود می شوید، روزانه قرص ویتامین C را مصرف کنید. همچنین می توانید از غذاهای غنی از این ویتامین استفاده شود. به مدت سه ماه، روزانه یک قرص مصرف کنید. رژیم غذایی غنی از ویتامین C برای بهبودی بدن ضروری است. این ویتامین ساخت و ترمیم بافت را تسهیل می کند.

ویتامین K

با حرکات دورانی، پماد ویتاین k را به کبودی بمالید. این کار را روزانه دو بار انجام دهید. کرم ها و پمادهای حاوی ویتامین K به راحتی در بازار موجود است. آنها برای درمان بریدگی مفید هستند. خواص موجود در ویتامین K لخته شدن خون را تشویق می کند و مانع از دست دادن بیشتر خون می شود.

ویتامین دی

شما می توانید از غذاهای غنی از ویتامین D مانند ماهی سالمون و ماهی خال مخالی استفاده کنید. مکمل های ویتامین D یا غذاهای غنی از ویتامین D را در رژیم غذایی منظم خود بگنجانید. کمبود ویتامین D با کبودی آسان ارتباط دارد. ویتامین D باعث بهبودی و رشد مجدد بافت می شود.

روغن آرنیکا

با حرکات دورانی به آرامی مقداری از روغن را روی کبودی بمالید. برای جذب بهتر، از کمپرس گرم استفاده کنید. این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید. یکی از محبوب ترین درمان های خانگی برای کبودی و بریدگی جزئی، آرنیکا است. این گیاه دارای بسیاری از خواص دارویی است. آرنیکا از عفونت پیشگیری می کند، تورم را کاهش می دهد و در صورت استفاده منظم، روند بهبودی را تا حد زیادی تسریع می دهد.

خمیر دندان

درمان کبودی پوست چیست؟ | پزشکت

خمیر دندان را روی کبودی بمالید و روی آن را با باند بپوشانید تا از لک شدن لباس و ملافه پیشگیری شود. بگذارید یک شب بماند. صبح باند را برداشته و با آب بشویید. این کار را هر شب انجام دهید. خمیر دندان به شکستن لخته و افزایش جریان خون در ناحیه کبودی کمک می کند. همچنین در کاهش تورم موثر است.

فندق جادوگر

روغن فندق را روی یک پنبه بمالید و این را به آرامی روی کبودی بمالید. محلول فندق را پاک نکنید. این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید. فندق جادوگر در مورد بهبود کوفتگی و بریدگی یک گیاه بسیار محبوب است. استفاده از عصاره این گیاه باعث التیام زخم ها و کاهش تورم می شود. حمام با فندق جادوگر نیز می تواند تا حد زیادی بهبودی را القا کند.

جعفری خرد شده

یک مشت برگ جعفری را بشویید و له کنید. روی ناحیه کبود شده پوست بمالید. سپس با باند بپیچید. بگذارید هفت تا هشت دقیقه بماند. باید آن را در فواصل معین استفاده کنید تا زمانی که پوست به دما و رنگ طبیعی خود برگردد. جعفری التهاب و درد را کاهش می دهد و همچنین در از بین بردن رنگ کبودی کمک می کند.

زنجبیل خرد شده درمان کبودی زیر پوست

زنجبیل با پوست را کاملا بشویید، له کرده و روی سطح متورم قرار دهید. آن را با یک پارچه یا گاز نرم نگه دارید. برای نتایج بهتر، باید یک شب بماند. این کار را برای یکی دو روز تکرار کنید. زنجبیل گیاه دیگری است که بر روی پوست ملتهب معجزه می کند. بیشتر افرادی که از این روش استفاده می کنند از کمپرس سرد در طول روز برای تسریع روند بهبودی استفاده می کنند.

عصاره وانیل و درمان کبودی زیر پوست

یک یا دو قطره عصاره وانیل را به کبودی بمالید. به مدت یک دقیقه به آرامی ماساژ دهید و بگذارید بماند. این کار را روزی دو تا سه بار تکرار کنید. استفاده از عصاره وانیل در ناحیه کبودی به پیشگیری از آبی یا سیاه شدن آن کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود به بهبود بازسازی سلول ها و در نتیجه بهبود سریع کوفتگی ها کمک می کنند. عصاره وانیل همچنین دارای خواص ضد التهابی است. از عصاره وانیل روی سوختگی ها استفاده نکنید.

پاپایا و درمان کبودی زیر پوست

برش پاپایا را روی سطح کبودی قرار دهید. این موثرترین درمان خانگی برای کبودی ناشی از گزش حشرات است. برش را بیش از یک ساعت روی کبودی نگه دارید. این کار را در اسرع وقت پس از نیش زدن حشره یا کبودی انجام دهید.

این میوه حاوی آنزیم های خاصی است که به عنوان خنثی کننده سم حشرات شناخته شده است. برای درمان اینگونه گزش ها، ابتدا باید نیش را از پوست خارج کنید (اگر در پوست قرار گرفته است) و سپس پاپایا را بزنید.

پیاز و سیر و درمان کبودی زیر پوست

درمان کبودی پوست چیست؟ | پزشکت

به محض بروز کبودی، بلافاصله یک تکه پیاز را روی سطح کبودی بمالید. می توانید یک حبه سیر را خرد کرده و به ناحیه آسیب دیده بمالید. این کار را بلافاصله بعد از برخورد با چیزی انجام دهید. همچنین می توانید سیر له شده را دو تا سه بار در روز دوباره استفاده کنید. مالیدن یک تکه پیاز روی یک سطح کبودی اغلب برای پیشگیری از تجمع خون در زیر پوست و همچنین کاهش التهاب توصیه می شود. علاوه بر این، رشد سلولهای تازه را تقویت می کند.

شکر و درمان کبودی زیر پوست

شربت قند داغ را روی کبودی ریخته و روی آن را با باند بپوشانید. همچنین می توانید شربت قند خنک شده بزنید و کبودی را به آرامی در یک باند بپیچید. بگذارید شربت قند جامد شود. سپس، روی آن کیسه یخ بزنید. از عسل می توان به جای شربت قند نیز استفاده کرد. هر چند ساعت پانسمان را عوض کنید.

در حالی که اکثر افرادی که به مراقبت های بهداشتی علاقه مند نیستند علاقه زیادی به شکر تصفیه شده ندارند، کمی قند، مخلوط با چند قطره آب، در محل نیش حشرات به خوبی کار می کند. عسل و شکر دارای خواص ضد باکتری هستند.

کاربرد برگ کلم در درمان کبودی زیر پوست

برگ بیرونی کلم، را پوست بگیرید و آن را با دقت در آب داغ بریزید. برگ را از آب خارج کرده و پس از کمی خنک شدن، آن را برای مدت 45 دقیقه تا یک ساعت روی کبودی قرار دهید. می توانید آن را با کمک باند ثابت نگه دارید. همچنین می توانید ساقه اصلی را از برگ جدا کرده و به آرامی یک وردنه یا لیوان را روی آن بغلتانید. این کار را با برگ کلم جدید دو تا سه بار در روز تکرار کنید.

برگ های کلم در از بین بردن کوفتگی صورت به خوبی کار می کنند. غوطه ور شدن در آب داغ، آب میوه های طبیعی برگ را آزاد می کند. خواص ضد التهابی برتروئین موجود در کلم به کاهش تورم و بهبود سریع کوفتگی کمک می کند.

شنبلیله درمان کبودی زیر پوست

چند دانه شنبلیله را خرد کرده و چند دقیقه در آب بجوشانید. آب را صاف کرده و به کمک پنبه یا اسفنج این آب گرم را به کبودی بمالید. این کار را در روز دو بار تکرار کنید. مشخص شده است که دانه های این گیاه دارویی خاصیت ضد درد و ضد التهابی دارند. معجون تهیه شده از آنها باعث کاهش درد و تورم می شود.

آویشن باغی درمان کبودی زیر پوست

برگ های آویشن را حدود 10 دقیقه در آب بجوشانید. آب را صاف کنید و بگذارید تا خنک شود. این آب را به حمام خود اضافه کرده و به مدت 20 تا 30 دقیقه در آن خیس کنید. خیساندن را دو بار در روز تکرار کنید. آویشن به طور موثری در از بین بردن کبودی ها موثر است.

روغن خار مریم

چند قطره از روغن را به ناحیه کبودی بمالید و به مدت یک دقیقه ماساژ دهید. بگذارید چند دقیقه روی آن بماند. می توانید منطقه آسیب دیده را با باند نیز بپوشانید. این کار را در طول روز چند بار تکرار کنید. این روشی آزمایش شده برای از بین بردن کبودی است. این روغن حاوی تانن و مواد قابض است که به بهبود سریع بافت کبود کمک می کند. همچنین می تواند روی بریدگی ها و سوختگی ها اعمال شود.

وازلین و فلفل

وازلین را با دقت ذوب کنید. پس از سرد شدن، فلفل دلمه را مخلوط کنید. این مخلوط را به کبودی بمالید و بگذارید 10-15 دقیقه بماند. این کار را هر روز یک بار انجام دهید. فلفل حاوی کپسایسین است که به از بین رفتن آثار کبودی و کاهش درد کمک می کند. همچنین روند بهبودی بافت های آسیب دیده را تسریع می کند. اگر بریدگی در کبودی دارید، از فلفل دلمه ای استفاده نکنید زیرا به شدت می سوزد.

این روش های درمانی آزمایش شده اند و در از بین بردن علائم کبودی معجزه می کنند. حال، بیایید با دانستن دلایل اصلی، علائم و نشانه ها، چگونگی طبقه بندی آنها و چند سوال متداول، در مورد کبودی ها کمی بیشتر بدانیم تا مشکلات شما برطرف شوند.

چه عواملی باعث کبودی می شود؟

درمان کبودی پوست چیست؟ | پزشکت

رگ های خونی موجود در زیر پوست می توانند ترکیده شده یا نشت کنند زیرا ضعیف شده یا آسیب دیده اند. برخی از رایج ترین دلایل ایجاد کبودی، عبارتند از:

  • سوختگی
  • ضربه به بدن
  • افتادن، لعزش
  • تصادفات در جاده ها
  • عوارض جانبی داروها
  • عفونت ویروسی یا بیماری
  • عکس العمل های آلرژیتیک
  • آسیب دیدگی هنگام انجام ورزش
  • گزش (بیشتر حیوانات یا حشرات)
  • برش در هنگام برخورد با اشیای تیز
  • برخورد روی سطوح سخت مانند صندلی، پست و غیره

یکی دیگر از دلایل عمده کبودی، نازک شدن پوست بوده، که یک روند طبیعی است که با افزایش سن افراد اتفاق می افتد. بیماری های جدی پزشکی مانند اختلالات خود ایمنی، سرطان خون و سپتی سمی نیز می توانند منجر به کبودی شوند.

علائم و نشانه های کبودی چیست؟

  • تورم. در اثر صدمه ای که بافت پوست متحمل شده است، تورم در محل کبودی دیده می شود.
  • درد. آسیب و صدمات می تواند منجر به درد در ناحیه شود. این وضعیت حتی ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد.
  • حساسیت به لمس. بافت آسیب دیده به لمس بسیار حساس می شود و می توان حساسیت را بروز دهد.
  • تغییر رنگ پوست. در ابتدا، یک کبودی به رنگ قرمز ظاهر می شود. به تدریج به رنگ سیاه و یا آبی تبدیل می شود. رنگ های دیگری که مشاهده شده است سبز، بنفش، قهوه ای و مایل به زرد است.
  • علائم شدید. این موارد شامل تورم و درد مداوم در ناحیه کبودی است که حتی بعد از چهار هفته بهبود نمی یابد. لطفاً در چنین شرایطی به پزشک مراجعه کنید.
سخن آخر

برخی از داروها مانند داروهای رقیق کننده خون و همچنین بیماری های مانند دیابت ممکن است برخی از داروهای طبیعی برای کبودی را بی اثر کند. کبودی پس از دو هفته به طور طبیعی بر روی بدن بهبود می یابد. اگر درد یا ناراحتی پس از مدتی ادامه داشت، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد، التهاب طولانی مدت ممکن است آسیب داخلی یا کبودی را به راحتی نشان دهد.

منبع:

https://www.stylecraze.com/articles/effective-home-remedies-for-bruises/

[advisers limit=3 online =true skill=”21″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز