لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

خشکی آرنج و درمان های خانگی آن

خشکی آرنج و درمان های خانگی آن | پزشکت

فهرست مطالب

خشکی آرنج و درمان های خانگی آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خشکی آرنج و یا گشروزی در آرنج ها یک مشکل رایج پوستی است. زیرا پوست اطراف آرنج ضخیم تر بوده و میزان چربی محافظ کمتری دارد. این وضعیت باعث می شود که پوست آرنج تحت عوامل خارجی زیادی، مستعد تغییرات مختلفی قرار بگیرد. تغییرات مرتبط با سن مانند کاهش گردش سلول ها و فقدان عوامل مرطوب کننده طبیعی، در خشکی پوست آرنج نقش دارند. این خشکی، اگر به موقع درمان نشود، می تواند منجر به شکاف دردناک، پینه، درماتیت و تغییرات رنگدانه ای شود.

علل خشکی آرنج

خشکی آرنج علاوه بر عوامل طبیعی یا خارجی، می تواند ناشی از بیماری های پوستی، محرک های پوستی یا مشکلات سلامتی مانند کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، دیابت و سوء تغذیه باشد. علاوه بر آن، برخی از شایع ترین علل خشکی آرنج، عبارتند از:

 بیماری  علل
درماتیت تماسی، یک اختلال التهابی پوستی است که در اثر تماس با مواد محرک پوست مانند پشم و مواد شیمیایی مانند پارابن های خوشبو کننده موجود در صابون ها، شوینده ها و لوسیون ها ایجاد می شود.
درماتیت تماسی
 
پوست آرنج ها ممکن است در پاسخ به اصطکاک یا فشار مداوم ضخیم شده یا حالت پینه ای ایجاد کند تا از بروز آسیب ها پیشگیری شود.
درماتیت اصطکاکی
پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که با تشکیل لکه های نقره ای برجسته، پوسته پوسته روی پوست، به ویژه در اطراف پوست سر، زانو و آرنج مشخص می شود.
پسوریازیس
آتوپی یک استعداد ژنتیکی برای افزایش واکنش آلرژیک به آلرژن های رایج است که منجر به بروز علائمی مانند خشکی پوست یا بثورات پوستی در تماس می شود.
آتوپی
با افزایش سن، لایه های پوست نازک شده و قدرت مکانیکی آن کاهش می یابد و خطر خشکی پوست و تشکیل فلس ها افزایش می یابد.
خشکی ناشی از افزایش سن
سطوح پایین استروژن مرتبط با یائسگی ممکن است منجر به خشکی پوست شود.
یائسگی
درمان با شیمی درمانی عوارض جانبی مختلفی از جمله خشکی پوست، خارش و حساسیت به نور دارد.
شیمی درمانی
فقدان عوامل طبیعی مرطوب کننده (NMF) در پوست منجر به کاهش توانایی جذب رطوبت از هوا می شود که منجر به دهیدراتاسیون یا خشکی پوست می شود.
کم آبی بدن
هوای سرد، میزان رطوبت پایین یا گرمایش داخلی می تواند با حذف رطوبت از هوای اطراف، پوست شما را خشک کند.
تغییرات محیطی
استراحت طولانی مدت آرنج ها روی میز یا فشار بر آرنج ها در حین یوگا می تواند باعث خشک شدن و پوسته پوسته شدن آرنج ها شود.
فشار بر آرنج ها
نیکوتین موجود در سیگار و تنباکو می تواند پوست شما را خشک کرده و حتی روند پیری پوست را تقویت کرده و در خشکی و پوسته پوسته شدن آرنج ها نقش داشته باشد.
سیگار کشیدن
استفاده از صابون های تند، همراه با استحمام زیاد، می تواند چربی های طبیعی را از پوست شما پاک کرده و آرنج های خشک و پوسته پوسته را ایجاد کند.
صابون های تند
دوش گرفتن با آب گرم می تواند به سد محافظ پوست شما آسیب برساند و باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست شود.
حمام گرم یا طولانی
لایه برداری بیش از حد می تواند باعث تحریک و خشکی پوست به ویژه هنگام استفاده از سنگ پا و لیف های خشن شود.
لایه برداری بیش از حد
قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب می تواند پوست شما را خشک کرده و روغن های طبیعی و رطوبت را از بین ببرد.
قرار گرفتن در معرض نور خورشید

علائم مرتبط با خشکی آرنج

خشکی در آرنج ها با علائم زیر همراه است:

  • خارش
  • التهاب
  • درد و سوزش
  • پوسته پوسته شدن
  • هیپو یا هیپرپیگمانتاسیون
  • پوسته پوسته شدن یا لایه برداری پوست
  • وزیکول های کوچک پر از آب در مورد اگزما

درمان خشکی آرنج

خشکی آرنج و درمان های خانگی آن | پزشکت

درمان آرنج های خشک و پوسته پوسته شده به علت زمینه ای و اصلی آن ها بستگی دارد. در موارد خفیف، پزشک ممکن است فقط یک مرطوب کننده را توصیه کند، اما موارد متوسط تا شدید، احتمالا به دارو نیاز دارد.

روش های معمول درمان خشکی آرنج شامل موارد زیر است:

کورتیکواستروئیدهای موضعی: کورتیکواستروئیدهای خفیف تا متوسط در درمان بیماری های التهابی پوست مانند اگزما، درماتیت تماسی و درماتیت سبورئیک بسیار مفید هستند.

مرطوب کننده ها: پزشک ممکن است مرطوب کننده هایی را توصیه کند که به ترمیم سد پوستی کمک کرده و رطوبت رسانی طولانی مدت را فراهم می کند. اینها شامل مرطوب کننده های مبتنی بر سرامید هستند که هیدراتاسیون پوست را بهبود می بخشد، عملکرد سد پوستی را حفظ می کند و از دست دادن آب ترانس پیدرمال را کاهش می دهد. مرطوب کننده های مبتنی بر اوره نیز توصیه می شوند زیرا علاوه بر آبرسانی به پوست، از تجمع سلول های مرده پوست جلوگیری می کنند.

لایه بردارها: استفاده از لایه بردارها برای از بین بردن سلولهای مرده پوست از سطح پوست ممکن است به درمان آرنج های خشک و پوسته پوسته کمک کند. اسید لاکتیک، در فرمول های موضعی مختلف برای لایه برداری پوست استفاده می شود. لایه بردارهای مبتنی بر اسید سالیسیلیک، که معمولاً برای درمان بیماری های پوستی مانند پسوریازیس استفاده می شود، نیز موجود است.

رتینول: رتینول گردش خون را تقویت کرده و به توسعه سلول های سالم جدید برای جایگزینی سلول های مرده قدیمی کمک می کند.

آلفا هیدروکسی اسیدها: با حذف سلولهای مرده پوست از لایه های بالای پوست، عمل می کنند.

تشخیص علت خشکی آرنج

خشکی آرنج و درمان های خانگی آن | پزشکت

در حالی که آرنج های خشک و پوسته پوسته به ندرت نگران کننده هستند، اگر شرایط با وجود مراقبت و درمان همچنان ادامه یابد، ممکن است نیاز به تشخیص مناسب داشته باشید.

برای تشخیص علت خشکی پوست، پزشک یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و سابقه پزشکی بیمار را می گیرد. همچنین پزشک ممکن است آزمایشات زیر را تجویز کند:

  • بیوپسی: در این آزمایش، نمونه ای از پوست شما برای بررسی اختلالات زمینه ای پوست یا سرطان پوست گرفته می شود.
  • تست پچ: این آزمایش برای بررسی واکنش های آلرژیک پوست به ویژه در مورد درماتیت تماسی انجام می شود.

داروهای خانگی برای خشکی آرنج

خشکی آرنج و درمان های خانگی آن | پزشکت

خشکی و پوسته آرنج به طور کلی یک مشکل خفیف است که می توان با استفاده از مواد طبیعی زیر و داروهای ساده در خانه بهبود بخشید. قبل از استفاده از هر دارویی برای بررسی واکنش های آلرژیک یا حساسیت، یک تست کوچک انجام دهید. اما برخی از داروهای خانگی برای خشکی آرنج پوست، عبارتند از:

از ژل آلوئه ورا استفاده کنید.

آلوئه ورا سرشار از آنتی اکسیدان ها و عوامل آبرسان است که آرنج های خشک و پوسته پوسته شده را مرطوب و نرم می کند. همچنین به عنوان یک مرطوب کننده به حفظ رطوبت پوستی شما کمک می کند. برای این منظور می توانید:

  1. ژل تازه آلوئه ورا را به آرنج خود بمالید.
  2. بعد از 15 دقیقه آن را بشویید.
  3. این دارو را دو بار در روز برای بهترین نتیجه تکرار کنید.

مقداری روغن نارگیل بریزید.

روغن نارگیل یکی دیگر از مرطوب کننده های عالی است که پوست را آبرسانی می کند و بنابراین می تواند خشکی پوست را کاهش دهد. علاوه بر این، استفاده از روغن نارگیل می تواند به ترمیم و تجدید پوست تیره آسیب دیده بدون عوارض جانبی کمک کند.

مقداری روغن نارگیل را گرم کرده و از آن برای ماساژ آرنج خود استفاده کنید. بعد از دوش گرفتن و قبل از خواب روزانه درمان را تکرار کنید. از طرف دیگر، می توانید از روغن بادام به جای روغن نارگیل استفاده کنید.

آرنج خود را با عسل مرطوب کنید.

عسل دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و هیدراتاسیون است که می تواند آرنج های خشک و پوسته پوسته ناشی از دلایل مختلف را تسکین دهد. در حقیقت، عسل به طور عمومی برای درمان انواع بیماری های پوستی استفاده می شود. علاوه بر این، خاصیت مرطوب کننده عسل به حفظ سطح رطوبت و یکپارچگی پوست کمک می کند.

  1. عسل خام و ارگانیک را روی آرنج خود بمالید.
  2. بعد از 20 دقیقه آن را با آب گرم بشویید.
  3. این دارو را دو بار در روز برای بهترین نتیجه تکرار کنید.

از خمیر زردچوبه استفاده کنید.

زردچوبه دارای خواص مفیدی برای پوست است و ترکیب فعال آن، کورکومین، فعالیت های ضد میکروبی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد که در درمان مشکلات پوستی مختلف مفید است. علاوه بر این، استفاده از زردچوبه به پاکسازی پوست و به درمان هایپرپیگمانتاسیون ناشی از خشکی کمک می کند. می توانید از زردچوبه با شیر و عسل برای خواص مرطوب کنندگی آنها استفاده کنید.

  1. شیر، عسل و پودر زردچوبه را مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید.
  2. خمیر را به آرنج خود بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید.
  3. بعد از 10-15 دقیقه آن را بشویید.

حمام بلغور جو دوسر بگیرید.

از جو دوسر می توان برای لایه برداری ملایم پوست، حذف سلول های مرده پوست و صاف و نرم نگه داشتن پوست استفاده کرد. خواص لایه بردار بلغور جو دوسر کلوئیدی باعث می شود که این ماده در محصولات مختلف مراقبت های شخصی، بدون خطر حساسیت، رایج باشد.

1 فنجان جو دوسر را به آب حمام خود اضافه کرده و به مدت 20 دقیقه در آن خیس کنید. بدن خود را با آب تازه بشویید، پوست خود را خشک کرده و از مرطوب کننده استفاده کنید. این دارو را برای نتیجه بهتر روزانه تکرار کنید.

پوست موز را امتحان کنید.

پوست موز به طور حدی در درمان خشکی پوست مورد استفاده قرار گرفته است. پیشنهاد می شود که محتوای اسید چرب پوست موز می تواند به مرطوب شدن پوست کمک کند، در حالی که آنتی اکسیدان های آن در روشن شدن پوست تیره موثر است. با این حال، هیچ تحقیق علمی برای استفاده از پوست موز برای خشکی پوست وجود ندارد.

  1. داخل پوست موز را تا 10 دقیقه با حرکات ملایم و دایره ای روی آرنج خود بمالید.
  2. بعد از 20 دقیقه پوست خود را بشویید.

تغییر سبک زندگی برای آرنج های خشک

خشکی آرنج و درمان های خانگی آن | پزشکت

علاوه بر درمان دارویی یا درمان های خانگی، تغییرات شیوه زندگی زیر نیز برای حمایت از درمان و جلوگیری از تشدید بیماری ضروری است. برخی از راهکارهای تغییر سبک زندگی برای این وضعیت، عبارتند از:

دوش های طولانی نگیرید. محدود کردن زمان حمام یا دوش، به ویژه هنگام استفاده از آب گرم، برای جلوگیری از خشکی پوست ضروری است. اگر آرنج خود را به مدت طولانی روی هر سطحی قرار می دهید، از پدهای آرنج استفاده کنید تا از اصطکاک جلوگیری شود. علاوه بر این، مطمئن شوید که پوست خود را بجای مالیدن با حوله خشک کرده اید. علاوه بر آن، بعد از دوش گرفتن، ترجیحاً وقتی پوست شما کمی مرطوب است، از مرطوب کننده استفاده کنید تا به رطوبت شما کمک کند.

از ژل های دوش با pH متعادل استفاده کنید. این محصولات دوستدار پوست به بازیابی pH پوست کمک کرده، به مرطوب کردن، نرم شدن و تسکین پوست شما کمک می کند.

استرس را مدیریت کنید. استرس محرک شایع درماتیت آتوپیک است. بنابراین، استفاده از تکنیک های مدیریت استرس مانند یوگا و مدیتیشن می تواند به جلوگیری از شعله ور شدن اگزما کمک کند.

از مرطوب کننده استفاده کنید. برای حفظ رطوبت هوا، مخصوصاً در ماه های خشک زمستان، مرطوب کننده داخلی خود را روشن کنید.

چگونه از خشکی آرنج پیشگیری کنیم؟

نکات زیر ممکن است برای جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن آرنج ها مفید باشد:

از محصولات مناسب پوست استفاده کنید: از استفاده از محصولات تند مراقبت از پوست خودداری کنید. از صابون ها و دئودورانت های فاقد پارابن استفاده کنید. به همین ترتیب، از ادکلن حاوی الکل بعد از حمام و بعد از اصلاح خودداری کنید.

از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید: از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید تا از آسیب خورشید به پوست خود جلوگیری شود. شما می توانید از کرم های ضد آفتاب که روغن گیاهی یا کره میوه دارند استفاده کنید زیرا به تغذیه و آبرسانی پوست نیز کمک می کند.

مقدار زیادی آب بنوشید: برای حفظ رطوبت پوست از درون، حفظ رطوبت بدن بسیار مهم است.

از وان ها و استخرهای عمومی اجتناب کنید: آب وان های داغ و استخرها مملو از مواد شیمیایی مانند کلر است که می تواند پوست شما را تحریک کند. در صورت شنا، روغن زیتون را به پوست خود به ویژه مناطق خشک بمالید. این نه تنها به مرطوب کردن پوست کمک می کند. بلکه یک مانع محافظتی روی سطح پوست ایجاد و از جذب کلر جلوگیری می کند.

لباس نرم بپوشید: توصیه می شود به جای پشم، اکریلیک یا پلی استر از لباس های ساخته شده از مواد پنبه استفاده کنید.

حرف آخر

خشکی آرنج ها یک مشکل خفیف است، اما می تواند آزاردهنده باشد، به خصوص اگر ادامه یابد. توصیه می شود برای مراقبت از این مشکل، شیوه زندگی خود را تغییر دهید. این کار را می توان با استفاده از لوسیون های مناسب، کوتاه کردن زمان حمام و لایه برداری هفتگی از پوست انجام داد.

با این حال، اگر مشکل برطرف نشد، می توانید از محصولات دارویی بدون نسخه استفاده کنید. یا برای تشخیص و درمان مناسب به پزشک خود مراجعه کنید. به خصوص اگر مشکوک به بیماری های زمینه ای هستید.

منبع: https://www.emedihealth.com/skin-beauty/more-skin-conditions/dry-scaly-elbows

[advisers limit=3 online =true skill=”21″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز