لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

جوش روی بینی

جوش روی بینی | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


جوش روی بینی نه تنها آزار دهنده و تحریک کننده است بلکه دردناک است. برخی از روش های درمانی طبیعی وجود دارد که می توان برای خلاص شدن و جلوگیری از جوش روی بینی از آنها استفاده کرد. اما به طور کلی، جوش یا آکنه می تواند در هر نقطه از بدن ایجاد شود و بینی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

علل جوش روی بینی

دلایل مختلفی وجود دارد که یک جوش در روی بینی ایجاد می شود. در بعضی موارد، ممکن است نتیجه یک عفونت زمینه ای باشد. یکی از علل شایع جوش ممکن است مسدود شدن منافذ پوست باشد. این گرفتگی ممکن است در نتیجه تجمع سلول های مرده پوست یا روغن رخ دهد. منافذ باز علاوه بر سلول های مرده پوست و چربی، ممکن است محل مناسبی برای تجمع باکتری ها باشند. این وضعیت ممکن است باعث شود که منافذ پوستی ملتهب و آلوده شده و در نتیجه آکنه یا جوش ایجاد کند. این عفونت می تواند به موارد زیر منجر شود:

خزهای بینی و سلولیت

خزهای بینی عفونتهای عمیق تری در بینی هستند که به صورت جوش ایجاد می شوند. این وضعیت خطرناک تلقی می شود زیرا احتمال اینکه منجر به سلولیت شود وجود دارد. سلولیت عفونت است که به سرعت انتشار می یابد و حتی می تواند وارد جریان خون شما شود.

سلولیت بینی جوشهایی هستند که در عمق بینی ایجاد می شوند. این وضعیت نگران کننده است زیرا ممکن است منجر به سلولیت شود، یک عفونت جدی پوستی که می تواند وارد جریان خون شود. سلولیت درمان نشده می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

عفونت هایی که باعث سلولیت می شوند عبارتند از:

  • باکتری های استاف
  • باکتری استرپتوکوک
  • استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین MRSA)

به طور معمول، سلولیت به 10 روز یا بیشتر درمان آنتی بیوتیکی خوراکی نیاز دارد. در صورت لزوم افراد باید استراحت کرده و از داروهای تسکین دهنده درد استفاده کنند تا ناراحتی کاهش یابد.

وستيبوليت بينی

جوش روی بینی | پزشکت

از اين بيماري به عنوان فوليكوليت نيز ياد مي شود. ممکن است منجر به ایجاد یک برآمدگی قرمز، ملتهب یا خوشه ای از برجستگی های قرمز یا سفید در دهانه سوراخ های بینی شود. باکتری های استاف (استافیلوکوک) شایع ترین علت این عفونت هستند. علل شایع این وضعیت، عبارتند از:

  • سوراخ کردن بینی
  • عفونت های تنفسی فوقانی
  • یک عفونت ویروسی، مانند هرپس سیمپلکس
  • آبریزش بینی مداوم، که می تواند ناشی از آلرژی باشد.
  • باکتری استافیلوکوک (استاف) باعث ایجاد عفونت و تشکیل برجستگی های قرمز یا سفید در داخل بینی می شود.

بررسی ها نشان می دهد که افرادی که داروهای درمانی هدفمند برای برخی سرطان ها مصرف می کنند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای وستیبولیت بینی باشند.

موارد خفیف وستیبولیت بینی ممکن است با استفاده از کرم آنتی بیوتیک موضعی مانند باسی تراسین بهتر شود. عفونت های شدیدتر، که باعث جوش می شوند، ممکن است به درمان موضعی و خوراکی آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند.

استفاده از کمپرس گرم چند بار در روز ممکن است به تخلیه جوش کمک کند. در موارد نادر، ممکن است نیاز به تخلیه آن با جراحی داشته باشد.

موهای فرورفته

برخی از افراد موهای بینی خود را از بین می برند. این ممکن است باعث رشد موهای به سمت درون بینی آنها شود که یکی دیگر از دلایل مهم ایجاد جوش در داخل بینی است.

غالباً، یک موی رشد کرده بدون درمان بهتر می شود، اما فرد باید علائم مداوم یا شدید را به پزشک مراجعه کند. یک پزشک ممکن است استفاده از یک پماد موضعی برای درد یا آنتی بیوتیک خوراکی برای جوش های آلوده را توصیه کند.

درمان های خانگی می توانند علائم موی رشد کرده را کاهش دهند. این موارد شامل استفاده از کمپرس گرم برای کاهش درد و استفاده از روغن درخت چای است که یک ضد عفونی کننده طبیعی است. از رفع موهای اضافی بینی تا رفع علائم خودداری کنید.

لوپوس

لوپوس، همچنین به عنوان لوپوس اریتماتوی سیستمیک شناخته می شود، یک بیماری خود ایمنی طولانی مدت است که می تواند به هر قسمت از بدن آسیب برساند. خود ایمنی به این معنی است که سیستم ایمنی بدن شخص به اشتباه به بافتهای سالم بدن او حمله می کند.

لوپوس ممکن است گاهی اوقات باعث ایجاد زخم هایی در داخل بینی شود که از چند روز تا یک ماه طول می کشد.

علائم جوش روی بینی

جوش روی بینی | پزشکت

ظاهر شدن جوش روی بینی می توانند با بروز برخی علائم همراه باشد، از جمله:

  • تورم
  • التهاب و درد
  • ضایعات با کمی چرک در نوک آن
  • جوش های سر سفید یا منافذ مسدود شده (بسته)
  • گره ها یا برجستگی های بزرگ و دردناک زیر پوست
  • ضایعات کیستیک یا برجستگی های چرکی زیر پوست
  • Papules، برجستگی های کوچک قرمز رنگ که لمس آنها حساس و دردناک است.

درمان های خانگی جوش روی بینی

اگر چه جوش روی بینی می تواند دردناک باشد و منجر به بروز ناراحتی شود اما برخی درمان های خانگی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند تا از شر جوش های داخل بینی خلاص شوید.

برخی از درمان های خانگی برای از بین بردن جوش داخل بینی، عبارتند از:

کمپرس گرم

کمپرس گرم ممکن است باعث افزایش گردش خون و کاهش التهاب در ناحیه آسیب دیده شود. از این رو، می تواند در درمان جوش های دردناک داخل بینی موثر باشد.

کمپرس گرم را حدود 5 دقیقه روی بینی خود قرار دهید و بردارید. همچنین می توانید جوش را با آب گرم بشویید. این کار را می توانید 2-3 بار در روز انجام دهید.

روغن رزماری

روغن رزماری دارای خواص ضد درد، ضد میکروبی، آنتی اکسیدان، ضد عفونی کننده، قارچ کش و قابض است. این خواص ممکن است به بهبود سریع جوش ها کمک کرده و از بروز بیشتر آن جلوگیری کند.

یک تا دو قطره روغن رزماری را با هر نوع روغن حامل مانند روغن نارگیل مخلوط کنید. مخلوط را به ناحیه آسیب دیده بمالید. قبل از شستن بگذارید 30 دقیقه روی آن بماند.

همچنین می توانید این درمان را به عنوان یک درمان شبانه امتحان کنید. این کار را 2-3 بار در روز انجام دهید.

روغن درخت چای

جوش روی بینی | پزشکت

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد باکتری است. مواد تشکیل دهنده روغن به عمق پوست نفوذ کرده و از بازسازی پوست آسیب دیده توسط باکتری های آکنه ساز حمایت می کنند.

چهار قطره روغن درخت چای را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل ترکیب کنید. این مخلوط را به جوش بزنید و بگذارید 20 تا 30 دقیقه روی آن بماند. سپس آن را با آب بشویید. همچنین می توانید از این به عنوان یک درمان شبانه استفاده کنید. روغن درخت چای را 2-3 بار در روز استفاده کنید.

روغن چریش

Neem دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی است. این خواص چریش ممکن است در مبارزه با جوش ها موثر باشد. روغن چریش را با انگشت، مستقیم به جوش بزنید. قبل از شستن حدود 30 دقیقه بگذارید تا روی آن بماند. همچنین می توانید یک شب آن را بگذارید. این کار را 2-3 بار در روز انجام دهید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک ماده ضد التهاب و ضد درد قوی است و می تواند به کاهش قرمزی و تورم مرتبط با جوش کمک کند. روغن نارگیل را به جوش داخل بینی خود بمالید. اجازه دهید خودش خشک شود. در صورت لزوم دوباره این کار را انجام دهید.

لیمو

جوش روی بینی | پزشکت

لیمو دارای خواص قابض و ضد میکروبی است. حتی ممکن است در جلوگیری از عفونت های پوستی مانند آکنه موثر باشد. لیمو همچنین دارای خواص ضد التهابی است و می تواند در کاهش التهاب داخل بینی کمک کند.

آب لیموی تازه فشرده شده را به روی جوش بزنید. اگر پوست حساسی دارید، عصاره لیمو را قبل از استفاده با حجم مساوی آب مخلوط کنید. بعد از 30 دقیقه آن را بشویید. این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.

پراکسید هیدروژن

هیدروژن دارای خواص ضد التهابی قدرتمندی است. از این رو، ممکن است باعث بهبودی جوش ها شود. یک تکه پنبه را در محلول 3٪ پراکسید هیدروژن خیس کنید. کسانی که پوست بسیار حساسی دارند ممکن است پراکسید هیدروژن را با کمی آب مخلوط کنند.

پنبه ای به مدت یک دقیقه روی جوش قرار دهید. جوانه استفاده شده را دور بریزید. بعد از 20 دقیقه بینی خود را بشویید. این کار را 2-3 بار در روز انجام دهید.

سرکه سیب

سرکه سیب خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری دارد. این خاصیت سرکه سیب ممکن است در مبارزه با باکتری های ایجاد کننده آکنه  موثر باشد. یک تکه پنبه را به سرکه سیب خام آغشته کنید و آن را روی جوش قرار دهید. اجازه دهید حدود 30 دقیقه روی جوش بماند و آن را بشویید. این کار را روزی یکبار انجام دهید.

پیشگیری از جوش روی بینی

جوش روی بینی | پزشکت

اگرچه درمان های طبیعی ممکن است به خلاص شدن از شر جوش های بینی کمک کند، اما شما همچنین باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از عود مجدد آنها انجام دهید. برخی از نکات پیشگیری است که می تواند از بروز  آنها جلوگیری کنند، عبارتند از:

  • استرس را تحت کنترل داشته باشید.
  • صورت و بینی خود را زیاد لمس نکنید.
  • از محصولات آرایشی کمتری استفاده کنید.
  • از چیدن بیش از حد موهای بینی خودداری کنید.
  • مصرف غذاهای غنی از ویتامین D را افزایش دهید.
  • از آفتاب دور بمانید و هنگام بیرون رفتن حتما ضدآفتاب بزنید.
  • صورت خود را روزانه دو بار با استفاده از پاک کننده ملایم بشویید.

این درمان ها و نکات می تواند به کاهش تورم در اطراف جوش کمک کرده و از عود آن نیز جلوگیری کند. با وجود رعایت نکات درمانی و توصیه ها، اگر جوش بهبود نیافت یا بدتر شد، با یک متخصص پوست مشورت کنید زیرا این ممکن است نشان دهنده عفونت جدی باشد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر جوش داخل بینی شما خوب نشود یا با گذشت زمان بدتر شود، بهتر است با پزشک مشورت کنید. دلیل این امر این است که در موارد نادر ممکن است منجر به عفونت شود که در نتیجه اتصال برخی از اعصاب بینی به مغز منجر به لخته شدن خون در مغز می شود.

چه مدت طول می کشد تا جوش داخل بینی برطرف شود؟

جوش بدون سر چرک ممکن است طی دو روز تا یک هفته بهبود یابد. بهبود جوش های چرکی ممکن است بیشتر (حدود یک هفته و نیم) طول بکشد. اگر کیست عمیق تر و محتوای آن در داخل پوست تخلیه شده باشد، ممکن است بهبودی آن یک ماه طول بکشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. من دوماهه دوتا جوش روی بینی ام هست کنار هم هست و اصلا از بین نمیره نمیدونم چیکار کنم????

    1. سلام بهترین کار این است که جوش ها را دست کاری نکنید خودبخود خوب می شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز