لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چای سبز درمان پروستات بزرگ شده

چای سبز || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


هیپرپلازی خوش خیم پروستات اصطلاح پزشکی برای بزرگ شدن پروستات است. تحقیقات در مورد مدیریت این بیماری با درمان های جایگزین مانند مصرف چای سبز ادامه دارد. به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد برخی ترکیبات مانند پلی فنول های موجود در چای سبز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند در مدیریت هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH تا حدودی موثر باشند. بررسی های صورت گرفته نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که پروستات پلی فنول ها را راحت تر از سایر بافت های بدن جذب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) چیست؟

50 درصد مردان بین 51 تا 60 سال BPH دارند و حدود 90 درصد از مردان بالای 80 سال با این بیماری دست و پنجه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. بزرگ شدن پروستات در مردان ممکن است منجر به اختلالات ادراری شود. چون این وضعیت مجرای ادرار را منقبض کرده و به مثانه فشار وارد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. حتی منجر به عوارضی مانند نشت، کاهش توانایی ادرار کردن و جریان ضعیف ادرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

با گذشت زمان، BPH می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به بی اختیاری، آسیب به مثانه و کلیه ها، عفونت های دستگاه ادراری و سنگ مثانه شود. تا زمانی که پروستات بر مجرای ادرار و مثانه فشار نیاورد، BPH ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد.

چرا چای سبز برای مدیریت BPH موثر است؟

چای سبز به دلیل مزایای ظاهری آن برای سلامتی محبوب است. چای سبز به عنوان یک نوشیدنی، جایگزینی برای قهوه و نوشابه‌های گازدار است که مزایای زیادی برای بدن دارد. پلی فنول ها در غذاهای گیاهی فراوان هستند و خاصیت ضد التهاب و ضد سرطان دارند.

از طرفی هم ترکیبات فعال چای سبز، عبارتند از:

  • اپی گالوکاتچین (EGC)
  • گالیک اسید
  • اسید کلروژنیک
  • اسید کافئیک
  • سایر پلی فنول ها

در آزمایشاتی بر روی حیوانات و مطالعات آزمایشگاهی در آزمایشگاه، یک پلی فنول خاص به ناماپی گالوکاتچین-3-گالات (EGCG)شناسایی شده است که به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد از شروع BPH جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. به طور کلی، پلی فنول های خاص، که برخی از آنها در چای سبز وجود دارند، برای درمان علل و علائم BPH یافت شده اند. این نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که چای سبز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به مدیریت BPH در کنار داروها و سایر درمان ها کمک کند.

مطالعه بیشتر: بی‌اختیاری ادرار در مردان

سایر فواید چای سبز برای سلامتی

چای سبز به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن دارای طیف گسترده ای از فواید سلامتی است که مهمترین آنها عبارتند از:

دیابت و چای سبز || پزشکت

چاقی و دیابت

فواید چای سبز تنها به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن نیست. این نوشیدنی ممکن است به درمان چاقی و دیابت شیرین غیر وابسته به انسولین کمک کند. مطالعات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که چای سبز ممکن است، در کنار ورزش و بهبود رژیم غذایی به مدیریت وزن کمک کند. با این حال، برای تایید قطعی اثرات مثبت، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

مردان

سندرم متابولیک

چای سبز همچنین در افراد مبتلا به سندرم متابولیک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به کنترل گلوگز کمک کند. علاوه بر این، برخی ازمطالعات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که بین سندرم متابولیک و بیماری های پروستات ارتباط وجود دارد. سندرم متابولیک باعث افزایش رادیکال های آزاد در بدن و افزایش استرس اکسیداتیو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که یک عامل خطر برای ایجاد BPH در نظر گرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. افزایش مصرف غذاهای حاوی پلی فنل مانند چای سبز ممکن است به مدیریت همزمان سندرم متابولیک و سایر بیماری های زمینه ای کمک کند.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی و بزرگ شدن پروستات

انواع چای برای درمان پروستات

اگر چای سبز فنجان چای شما نیست، گزینه های دیگری نیز وجود دارد. اگر BPH دارید، کاهش مصرف کافئین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مفید باشد، زیرا مصرف آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث تکرر ادرار شود. پس بهتر است به جای مصرف کافئین، سایر چای های گیاهی را امتحان کنید، از جمله:

ماچا

ماچا بالاترین عیار چای سبز است که به صورت پودر به دست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید. با این حال، ماچا حاوی کافئین است و احتمال دارد برای همه افراد مبتلا به BPH مناسب نباشد. پودر ماچا با کیفیت بالا را برای تهیه چای انتخاب کنید. در اینجا چند دستورالعمل اساسی برای تهیه چای ماچا آورده شده است:

  • 2 قاشق چایخوری پودر ماچا را در یک کاسه عمیق بریزید.
  • سپس آن را در یک کاسه الک کنید.
  • 1/2 فنجان آب داغ داخل کاسه بریزید و با همزن بزنید تا چای کف کند.
  • بقیه آب داغ را داخل کاسه بریزید و هم بزنید.

چای گزنه

شواهد محدود از مطالعات حیوانی نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که چای ریشه گزنه ممکن است برای اختلالات پروستات مفید باشد. بررسی ها بر روی موش های صحرایی نر بالغ نشان داده که مصرف عصاره ریشه گزنه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از برخی اثرات BPH در صورت مصرف به مدت 6 هفته جلوگیری کند. با این حال، در حال حاضر هیچ تحقیق انسانی برای حمایت از استفاده از چای گزنه در درمان BPH وجود ندارد.

علاوه بر آن مواد شیمیایی موجود در چای ریشه گزنه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد، از جمله:

  • لیتیوم
  • داروهای دیابت
  • داروهای فشار خون
  • آرام بخش ها
  • وارفارین (کومادین)

مطالعه بیشتر: مزایای مصرف گزنه

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص اورولوژی و سلامت مردان همین الان کلیک کنید.

چای هیبیسکوس || پزشکت

چای هیبیسکوس

چای هیبیسکوس فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. طعم ترش و تند آن نوشیدن آن را آسان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. می‌توانید از گل‌های خشک یا تازه برای تهیه چای استفاده کنید. آن را گرم یا سرد با عسل و کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ لیموی تازه سرو کنید. هیبیسکوس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بر سطح قند خون و فشار خون تأثیر بگذارد. اما ممکن است با استامینوفن (تیلنول) تداخل داشته باشد. ظرف 2 هفته پس از جراحی بهتر است مصرف نکنید.

سایر نوشیدنی ها

علاوه بر چای، نوشیدنی‌های دیگر می‌توانند به بهبود سلامت کلی پروستات و کاهش علائم BPH کمک کنند:

  • آب. هیدراته ماندن برای سلامت کلی، از جمله پروستات، بسیار مهم است.
  • آب گوجه. گوجه فرنگی منبع خوبی از لیکوپن است. این رنگدانه ای است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. یک مطالعه کوچک نشان داد که افزایش مصرف غذاهای غنی شده با لیکوپن باعث بهبود سلامت پروستات و کاهش سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. هندوانه و گریپ فروت نیز منابع خوبی از لیکوپن هستند.
  • آب مرکبات. مرکبات منبع عالی ویتامین C هستند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است و برای سلامت کلی مهم است.
  • در حالی که برخی درمان ها ممکن است مفید باشند، حفظ یک سبک زندگی سالم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به بهبود علائم BPH و محافظت در برابر BPH کمک کند. فعال ماندن، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مدیریت وزن همگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند موثر باشند.

سایر درمان های پزشکی و گیاهی برای BPH

درمان‌های مختلفی برای بزرگ شدن پروستات وجود دارد . گزینه های درمانی به شدت و میزان پیشرفت بیماری و عوارض جانبی آن بستگی دارد.

تغییر سبک زندگی

خوردن مقدار زیادی میوه و فیبر ممکن است در درمان BPH موثر باشد. در صورتی که علائم بیمار زیاد شدید و بد نباشند بیمار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند چند تغییر در سبک زندگی برای مدیریت BPH خودش در نظر بگیرد. برخی از این گزینه ها، عبارتند از:

  • کاهش مصرف الکل
  • بررسی وضعیت داروهای مصرفی
  • خوردن میوه و فیبر بیشتر
  • ماساژ مجرای ادرار
  • استفاده از پد در طول روز
  • دوبار تخلیه مثانه

ورزش کنید و وزن کم کنید.

ورزش و کاهش وزن از بهترین کارهایی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید برای ارتقای سلامت پروستات انجام دهید. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که ورزش متوسط ​​یا شدید خطر ابتلا به BPH و علائم دستگاه ادراری را کاهش می‌دهد و به تسکین علائم پروستاتیت نیز کمک می‌کند.

اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن یکی از مهم ترین تغییرات طبیعی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید در بهبود سلامت پروستات خود ایجاد کنید، چه نگرانی های شما سرطان، BPH یا پروستاتیت باشد.

یک مطالعه منتشر شده در مجله اورولوژی نشان داد که مردان دارای اضافه وزن، به ویژه مردانی که میزان چربی شکمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالایی دارند، خطر ابتلا به BPH را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند.

اگر به دنبال کوچک کردن پروستات هستید، کاهش وزن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به کاهش اندازه پروستات کمک کند و به تسکین علائم آزاردهنده و خسته کننده ادرار کمک کند. علاوه بر این، کاهش وزن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد و به تسکین التهاب پروستات نیز کمک کند.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان اورولوژی و تغذیه

آووکادو || پزشکت

از یک رژیم غذایی مناسب برای پروستات پیروی کنید.

غذاهای مناسب زیادی برای پروستات وجود دارند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به پیشگیری از سرطان و کاهش رشد سلول های پروستات و سلول های سرطانی کمک کنند. برخی از بهترین غذاها برای سلامت پروستات شامل ماهی های روغنی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، سبزیجات و غذاهای سرشار از چربی های مفید مانند آووکادو، آجیل و زیتون هستند.

در مناطقی از جهان که مردان دارای میزان کمتری از سرطان پروستات هستند، همه آنها یک چیز مشترک دارند: عناصر رژیم غذایی آنها. آنها ماهی و منابع گیاهی پروتئین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خورند. حتی مقدار زیادی شکر یا غذاهای فرآوری شده را که به راحتی در رژیم غذایی آمریکایی یافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خورند. بهترین رژیم غذایی برای سلامت پروستات رژیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است که قند، غذاهای فرآوری شده و چربی های اشباع شده آن کم باشد. رژیم مدیترانه‌ای یکی از رژیم‌های غذایی است که ارزش امتحان کردن را دارد زیرا این رژیم نیز یک سبک زندگی و یک روش مناسب غذایی است که می‌توانید تا آخر عمر از آن پیروی کنید.

مطالعه بیشتر: موثرترین مواد غذایی برای مردان

استرس را کاهش دهید.

استرس بر سلامت پروستات تأثیر منفی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد. در واقع، برخی از مردان ناخودآگاه هنگام استرس، عضلات لگن خود را سفت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. این سفت شدن مزمن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مشکلات عضلانی کف لگن را ایجاد کند و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند یکی از دلایل پروستاتیت مزمن باشد. استرس همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بر مردان مبتلا به BPH تأثیر بگذارد. استرس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مانند فوریت ادراری، ادرار، تکرر و درد را بدتر کند.

داشتن مشکل پروستات همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند استرس و اضطراب شما را افزایش دهد، که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند وضعیت شما را بدتر کند زیرا استرس توانایی سیستم ایمنی را برای مبارزه با بیماری مختل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. به همین دلیل مهم است که سطح استرس خود را مدیریت کنید، تنش را رها کنید و از سلامت عاطفی خود مراقبت کنید. تکنیک هایی که ممکن است ارزش بررسی را داشته باشند عبارتند از درمان، مدیتیشن، تنفس عمیق یا فعالیت هایی مانند ورزش، یوگا یا تای چی. در مورد سلامت پروستات خود را منزوی نکنید.

سخن آخر

هم چای سبز و هم چای هیبیسکوس جزو بهترین نوشیدنی ها برای سلامت پروستات هستند. هر دو نوع چای حاوی آنتی اکسیدان های قوی هستند. مطالعات نشان می‌دهند که چای سبز می‌تواند از سرطان پروستات جلوگیری کند و همچنین ممکن است رشد سرطان تهاجمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پروستات را کاهش دهد. مطالعات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که چای سبز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای مردان مبتلا به BPH و پروستاتیت نیز مفید باشد.

با این حال، مهم است که منابع چای بدون کافئین را انتخاب کنید. کافئین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند هم پروستات و هم مثانه را تحریک کند. یک مطالعه نشان داد که مردانی که روزانه 234 میلی گرم یا بیشتر کافئین مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، 72 درصد بیشتر از مردانی که کمترین مقدار کافئین مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، دچار بی اختیاری ادرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. اگر علائم ادراری یا درد ناشی از پروستاتیت دارید، کافئین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند این علائم را بدتر کند. اگر BPH یا پروستاتیت دارید، سعی کنید با کاهش مصرف قهوه، نوشابه یا نوشیدنی های انرژی زا، مصرف کافئین خود را کاهش دهید. اجتناب از کافئین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تفاوت زیادی در سلامت ادرار شما ایجاد کند. یکی دیگر از نوشیدنی های مهم برای پروستات شما آب است. هیدراته بمانید و سعی نکنید برای کاهش ادرارتان کمتر بنوشید.

خوشبختانه، ابتلا به  BPH خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. اما بهبود در رژیم غذایی، مدیریت با دارو، و تلاش برای کاهش عوامل خطر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پیش آگهی آن را بهبود ببخشد. همچنین مصرف چای سبز به عنوان یک نوشیدنی به رژیم غذایی نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در مدیریت BPH و همچنین التهاب مزمن مرتبط با اختلال متابولیک و چاقی مفید باشد.

اگر افزودن چای سبز به رژیم غذایی جایگزین نوشابه‌ها و سایر نوشیدنی‌های پرکالری شود، مزیت بیشتری را به همراه دارد.

مطالعه بیشتر: چای سبز و 10مزیت برتر آن

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز