لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های کلیه و مجاری ادرارسلامت مردان و اورولوژی

بی‌اختیاری ادرار در مردان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

مردان در اغلب موارد، در مورد مسائل مربوط به بی‌اختیاری ادرار، بی‌اطلاع هستند و ممکن است هنگام مراجعه به پزشک برای تشخیص بیماری، با چالش‌هایی از لحاظ فیزیکی، اجتماعی و عاطفی مواجه شوند. به طور کلی، زنان دو برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بی‌اختیاری ادرار هستند. بر اساس گزارش موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی (NIDDK)، انواع مختلفی از بی‌اختیاری ادرار وجود دارد که می‌توانند هر فردی را تحت تاثیر قرار دهند. شناخت علل و علائم این اختلالات، مفید می باشد. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت شایع ترین علل بی اختیاری ادارار در مردان را بررسی کنیم.

اکثر مردان، ممکن است که پس از دفع ادرار، مشاهده کنند که چند قطره ادرار از آلت تناسلی آنها دفع می‌شود. در صورتی که نشت ادرار باعث ناراحتی شما می‌شود، از روی لباس خود را نشان می‌دهد یا باعث تحریک پوستتان می‌شود، باید بدانید که این وضعیت، نوعی بی‌اختیاری در دفع ادرار است. علاوه براین، ابتلا به این وضعیت می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر باشد.

بی‌اختیاری ادرار مشکل نادری نیست!

طبق آمار منتشر شده توسط NLM می‌توان گفت که “11٪ تا 34٪ از مردان سالمند، ابتلا به بی‌اختیاری ادرار را گزارش می‌کنند”. علاوه براین، 2 تا 11 درصد از این افراد بی‌اختیاری را به صورت روزانه تجربه می‌کنند. برداشتن پروستات برای درمان سرطان یکی از شایع‌ترین علل بروز این وضعیت در مردان است.

بیشتر بیمارانی که در مورد بی‌اختیاری استرسی ادرار به پزشکان مراجعه می‌کنند، مردانی هستند که برای درمان سرطان پروستات جراحی کرده‌اند، به عبارت دیگر حدود 9 نفر از هر 10 مراجعه کننده. در صورتی که بیماران به بی‌اختیاری استرسی مبتلا شده باشند و جراحی پروستات انجام نداده باشند، ممکن است که ابتلا به یک بیماری دیگر، مانند اختلال عصبی، آسیب ستون فقرات یا دیابت، عامل بروز بی‌اختیاری ادرار در آنها باشد.

مشکلات پروستات

غده پروستات در اکثر مردان با افزایش سن، بزرگ می شود. بزرگ شدن غده پروستات در مردان، می‌تواند مجرای ادرار آنها را مسدود کند و باعث بروز بی‌اختیاری ادراری شود. به این ترتیب، افراد با مشکلاتی در زندگی روزمره خود مواجه خواهند شد.

علاوه براین، برداشتن غده پروستات به علت ابتلا به بیماری سرطان، می‌تواند به عضلات کف لگن و اعصاب اطراف مثانه آسیب برساند یا آنها را با ضعف رو‌به‌رو کند. انجمن سرطان آمریکا اعلام کرد که تعداد افرادی که پس از جراحی پروستات تحت تاثیر بی‌اختیاری ادرار قرار می‌گیرند، غیرقابل پیش بینی است، اما “مردان سالمند بیشتر از مردان جوان‌تر به مشکلات ناشی از بی‌اختیاری ادراری مبتلا می‌شوند.”

به همین علت، در افرادی که با سرطان پروستات با سرعت رشد پایین رو‌به‌رو شده‌اند، توصیه می‌شود که تحت نظارت قرار گیرند. زیرا ممکن است که با مشکلات جدی‌تری رو‌به‌رو شوند.

چاقی مردان || پزشکت

اضافه وزن

با افزایش سن، عضلاتی که عملکرد مثانه را کنترل می‌کنند، شروع به از دست دادن قدرت خود می‌کنند. علاوه براین، افزایش وزن می‌تواند فشار بیشتری را بر مثانه افراد وارد کند. به همین علت، مدیریت وزن می‌تواند در حفظ سلامتی افراد در زمینه‌های مختلف، بسیار مهم باشد. حفظ وزن در محدوده متعادل، می‌تواند برای سلامتی افراد مفید باشد.

اگرچه به نظر می‌رسد که چاقی در مورد کنترل مثانه، زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، با این حال امروزه پزشکان به طور فزاینده‌ای در حال مشاهده این مشکل در مردان هستند.

بیماری‌های زمینه‌ای

در برخی از مردان، مشکلات مرتبط با بی‌اختیاری ادراری، می‌تواند ناشی از آسیب عصبی ناشی از دیابت، سکته مغزی، بیماری پارکینسون (که بیشتر مردان را درگیر می‌کند) یا مولتیپل اسکلروزیس باشد. به عبارت دیگر، بیماری‌های زمینه‌ای دیگری نیز می‌توانند باعث بروز بی‌اختیاری ادرار شوند.

مردان
بیماری های کلیوی

مردان بیشتر درگیر تصادفات با اتومبیل یا موتور سیکلت، آسیب‌های رخ داده در محل کار یا سایر درگیری‌های فعال هستند که آنها را در معرض خطر بیشتری برای بروز آسیب‌های نخاعی قرار می‌دهد که می‌تواند باعث بروز بی‌اختیاری ادراری شود.

استفاده از محصولات بهداشتی مخصوص

خوشبختانه، تولیدکنندگان محصولات جاذب بزرگسالان در نهایت متوجه شده‌اند که آناتومی دستگاه ادراری و تناسلی در مردان با زنان متفاوت است. به این ترتیب، برندهای بزرگ اخیرا اقدام به تولید محصولات مناسب برای مردان کرده‌اند. مردان می‌توانند لباس‌های زیر یکبار مصرف یا جاذب، از شورت گرفته تا باکسر و همچنین کیسه‌های فشاری که از مجرای ادرار پشتیبانی می‌کنند، در اکثر داروخانه‌ها پیدا کنند.

برای دوره‌های بی اختیاری شدید، مردان می‌توانند استفاده از یک وسیله جمع‌آوری خارجی (که معمولاً کاتتر کاندوم نامیده می‌شود) را در نظر بگیرید. این وسیله مانند یک غلاف روی آلت تناسلی قرار می‌گیرد و حاوی یک کیسه جمع آوری ادرار است که داخل یک جفت شورت قرار می‌گیرد.

اهمیت مصرف مایعات بر بی‌اختیاری ادرار

نظارت بر مصرف مایعات می‌تواند به بهبود علائم بی‌اختیاری حتی بدون استفاده از دارو یا جراحی کمک کند. گاهی اوقات پزشکان با مردانی رو‌به‌رو می‌شوند که چند قوطی نوشابه می‌نوشند. به این ترتیب، در صورتی که مقاومت مجرای ادرار آنها در حال حاضر کم باشد، مشکل ایجاد می‌شود. در صورتی که مقدار ادرار بیشتری تولید شود، سیستم دفع ادرار تحت فشار قرار می‌گیرد.

به طور کلی، ترک مصرف الکل و همچنین کافئین و نوشیدنی‌های گازدار می‌تواند به کنترل مشکل بی‌اختیاری دفع ادرار کمک کند. نوشیدن مقدار مناسبی از مایعات در زمان مناسب نیز می‌تواند مسئله‌ای مفید باشد. هیدراته ماندن و نوشیدن آب در هنگام تشنگی همیشه کار درستی است، اما نیازی به مصرف کردن تعداد معینی لیوان آب و مایعات در روز نیست.

درمان بی‌اختیاری ادرار در مردان

جراحی

مردانی که دچار بی‌اختیاری استرسی شدید هستند، می‌توانند در صورت شکست سایر روش‌‌های درمانی، انجام جراحی را در نظر بگیرند. پزشکان می‌توانند اسفنکتر لاستیکی مصنوعی را در اطراف مجرای ادرار کاشت کنند. اسفنکتر برای کنترل جریان ادرار باد و تخلیه می‌شود.

روش دیگری که بند بولبورترال نام دارد، مجرای ادرار را با یک بانوج مشبک حمایت می‌کند. بی‌اختیاری فوری را می‌توان با تحریک عصب ساکرال به کمک یک محرک الکتریکی ضربان ساز مانند که در زیر پوست کاشته می‌شود و سیگنال‌هایی را برای کنترل فعالیت مثانه به عصب خاجی ارسال می‌کند، درمان کرد.

علاوه براین، ممکن است که پزشک جراحی پروستات را برای درمان موارد بی‌اختیاری ادرار ناشی از بزرگ شدن پروستات توصیه کنند.

دارو و بی اختیاری ادرار || پزشکت

دارو

ممکن است پزشک داروهایی را برای درمان بی اختیاری ادرار در مردان تجویز کند که مثانه را شل می‌کنند، اسپاسم‌های مثانه را کاهش می‌دهند یا بزرگی پروستات را برطرف می‌کنند.

داروهای مناسب برای درمان بی‌اختیاری ادرار در مردان، اغلب علت اصلی بروز بیماری را هدف قرار می‌دهند. به عنوان مثال، مثانه را شل می‌کنند، اسپاسم‌های مثانه را کاهش می‌دهند یا بزرگی پروستات را برطرف می‌کنند.

علاوه براین، انواع خاصی از داروهای ضد افسردگی نیز گاهی برای رفع مشکلات مثانه موثر هستند.

مصرف برخی از داروهای پرکاربرد مانند دیورتیک‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای ضد افسردگی می‌تواند باعث دفع بی‌اختیار ادرار شود.

تغییرات رفتاری و شیوه زندگی

بی‌اختیاری مزمن دفع ادرار و نشت ادرار پس از اتمام دفع، می‌تواند باعث تحریک بیشتر پوست در مردان نسبت به زنان شود. مردان با مشکلات بیشتری مرتبط با بثورات و قارچ‌های پوستی رو‌به‌رو می‌شوند و در اغلب اوقات به ناحیه پرینه اطراف کیسه بیضه توجه کافی نمی‌کنند.

استفاده از مرطوب کننده‌ها و کرم‌های مناسب می‌تواند از خشکی و التهاب بیش از حد پوست پیشگیری کند. کسانی که از پدها یا محصولات جاذب استفاده می‌کنند، باید هر چند ساعت یکبار آنها را تعویض کنند تا از ایجاد تحریک یا بروز عفونت پیشگیری شود.

مردان مبتلا به بی‌اختیاری ادرار، ممکن است با چالش‌های فیزیکی و عاطفی منحصر به فردی روبرو شوند. به عنوان مثال، زنان عادت دارند چندین روز در ماه از پد استفاده کنند، در حالی که یک مرد از نظر اجتماعی با پوشیدن چیزی در زیر شلوار خود مشکل دارد. این مسئله می‌تواند برای آنها واقعا شرم‌آور باشد.

علاوه براین، ممکن است که اجتناب از موقعیت‌هایی که در آنها دفع بی‌اختیار ادرار شایع است نیز دشوار باشد. برای مثال، ممکن است که مردان بیش از زنان در مشاغلی مشغول به کار باشند که مستلزم بلند کردن اجسام سنگین باشد، یا مردان ممکن است که انتظار شرکت در ورزش‌هایی مانند گلف و تنیس را داشته باشند که می‌توانند بر مثانه فشار وارد کنند.

تکرر ادرار مردان || پزشکت

سخن آخر

محققان دریافتند که بیماران پس از عمل جراحی پروستاتکتومی، زمانی که درگیر تمرینات کگل ساده شده بودند، زمان بهبودی کوتاه‌تری را تجربه کردند.

NAFC انجام مجموعه‌ای از 10 انقباض آهسته و 10 انقباض سریع را دو یا سه بار در روز توصیه کرده است. این نرمش دقیقاً مانند حرکت پرس نیمکت در باشگاه است. انجام بیش از حد یا سریع این حرکت می‌تواند به عضلات آسیب برساند، به این ترتیب نباید در انجام آن عجله کنید.

اگر در مورد بی‌اختیاری ادرار نگرانی‌هایی دارید، گفتگو با یک پزشک می‌تواند برای تعیین بهترین برنامه درمانی برای شما مفید باشد.

ابتلا به بی‌اختیاری ادرار در مردان، می‌تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند. به دست آوردن اطلاعات درباره روش‌های درمان این اختلال، می‌تواند به افراد در کنترل این بیماری کمک کند. همچنین ممکن است به کمک برخی از محصولات بهداشتی، بتوان عوارض بی‌اختیاری ادرار را در مردان کنترل کرد.

در صورتی که درباره بیماری بی‌اختیاری ادرار در مردان و روش‌های مدیریت آن سوالات بیشتری دارید، می‌توانید با پزشکت تماس بگیرید و با او درباره سوالاتتان مشورت کنید.

منبع
health

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز