لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تغذیه

موثرترین مواد غذایی برای مردان

16 مواد غذایی موثر برای بهبود سلامت مردان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

موثرترین مواد غذایی برای مردان، مواد غذایی موثری برای بهبود سلامت مردان هستند که می توانند سلامت جسمی و روانی آنها را بهبود ببخشند. حفظ و بهبود سلامت مردان به معنای خوردن بیشتر میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، گوشت بدون چربی، محصولات لبنی کم چرب و سایر مواد غذایی مفید است. اما با این حال تفاوت های ظریفی بین رژیم های غذایی مناسب برای مردان و رژیم های غذایی مناسب برای زنان وجود دارد.

بعضی از غذاها برای مشکلات پروستات، حفظ تناسب اندام و عضله سازی نقش ویژه ای در رژیم غذایی مردان دارند. برخی دیگر از مواد غذایی می توانند به افزایش قدرت جنسی و توان باروری مردان کمک کند. بهترین مواد غذایی برای استفاده در رژیم غذایی مردان عبارتند از:

موثرترین مواد غذایی برای مردان و گوشت قرمز

مردان به طور متوسط پروتئین بسیار بیشتری نسبت به زنان مصرف می کنند. تمام پروتئین ها چه گیاهی و چه حیوانی برای قرار گرفتن در رژیم غذایی مردان مناسب هستند. برای کسانی که به تناسب اندام خود اهمیت زیادی می دهند، پروتئین می تواند انتخاب بهتری نسبت به کربوهیدرات باشد. زیرا بدن کالری بیشتری را صرف سوزاندن پروتئین می کند. همچنین مصرف پروتئین به ایجاد و حفظ توده عضلانی کمک می کند. نکته اصلی این است که تا حد امکان از گوشت قرمز بدون چربی استفاده کنید.

اما همه پروتئین ها برای مصرف به یک اندازه مناسب نیستند. پروتئین هایی که چربی کمتری دارند مانند برش های بدون چربی گوشت گاو و گوسفند، برای استفاده در رژیم غذایی گزینه بهتری هستند. علاوه بر این، گوشت قرمز دارای مقدار زیادی اسید آمینه لوسین است. این اسید آمینه به ایجاد و حفظ توده عضلانی بدن کمک بسیار زیادی می کند.

با این حال علی رغم فوائد بسیار زیاد گوشت قرمز توصیه می شود که تا حد امکان در مصرف آن احتیاط کنید. وجود یک ژن غیرطبیعی در برخی از مردان، باعث می شود که مقدار زیادی از آهن گوشت قرمز در اندام های حیاتی بدن رسوب کند. از طرف دیگر، زنان برای جبران خونی که در طی دوره های قاعدگی از دست می دهند، به مقدار بیشتری از آهن نیاز دارند.

موثرترین مواد غذایی برای مردان و گیلاس

موثرترین مواد غذایی برای مردان | پزشکت

رنگدانه گیلاس حاوی ترکیباتی به نام آنتوسیانین است. این مواد شیمیایی ضد التهاب هستند. ترکیبات آنتوسیانین هم در گیلاس شیرین و هم در گیلاس های ترش وجود دارند. اما با این حال مقدار این رنگدانه ها در گیلاس ترش بیشتر است.

گیلاس می تواند به بهبود بیماری نقرس نیز کمک کند. بررسی ها نشان می دهد مردانی که به نقرس مبتلا هستند، با خوردن 10 گیلاس در روز، احتمال حملات نقرس در آنها به نصف کاهش می یابد. همچنین احتمالا ابتلا مردان به نقرس دو برابر بیشتر از زنان است.

شکلات تلخ و بهبود سلامت مردان

مصرف شکلات تلخ در مقادیر متعادل نتایج مفید زیادی بر سلامت مردان دارد. بررسی ها نشان می دهد که مصرف روزانه شکلات تلخ می تواند در کاهش فشار خون و پایین نگه داشتن کلسترول بد به شما کمک کند. همچنین شکلات تلخ دارای آنتی اکسیدان های فراوانی است. مصرف آنتی اکسیدان ها در پیشگیری از بیماری های قلبی و همچنین انواع سرطان ها تاثیرات مفید زیادی دارد.

اما با این حال مصرف زیاد شکلات می تواند باعث افزایش وزن و سایر مشکلات سلامتی شود. به همین علت بهتر است مصرف شکلات خود را به 25 گرم در روز محدود کنید.

صدف و بهبود سلامت مردان

خرچنگ، میگو، صدف و انواع ماهی ها جزء غذاهای کم چرب، کم کالری و پر پروتئین هستند. این مواد غذایی سرشار از ماده معدنی روی بوده و وجود آنها در رژیم غذایی هر فردی مفید است.

روی به مقدار زیاد در صدف های خوراکی یافت می شود. مصرف یک عدد صدف خوراکی می تواند مقدار زیادی از روی مورد نیاز بدن را تامین کند. روی برای تولید اسپرم مورد نیاز بوده و به نظر می رسد که سطح تستوسترون را نیز بالا می برد. همچنین مصرف روی در پیشگیری از مشکلات پروستات تاثیر زیادی دارد. روی تقریبا در هرجای بدن به جز استخوان ها یافت می شود. نیاز مردان به روی بسیار بیشتر از زنان است. کمبود روی در مردان باعث التهاب و بزرگ شدن پروستات شده و همچنین خطر ابتلا به سرطان پروستات را نیز افزایش می دهد.

موثرترین مواد غذایی برای مردان و آووکادو

موثرترین مواد غذایی برای مردان | پزشکت

آووکادو درست مانند آجیل و روغن زیتون سرشار از چربی های مفید است. آووکادو ضمن کاهش کلسترول بد (LDL) به افزایش کلسترول خوب (HDL) کمک می کند. آووکادو دارای مقدار زیادی امگا 3 است. همچنین این میوه مفید دارای آنتی اکسیدان های فراوانی بوده و به کاهش آسیب سلول ها کمک می کند. با این حال دقت داشته باشید که آووکادو میوه ای بسیار پرکالری است و باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید. زیرا مصرف زیاد آووکادو باعث افزایش وزن بدن می شود.

ماهی 

ماهی های چرب به خصوص ماهی قزل آلا، هلیبوت و ساردین تاثیر زیادی در حفظ سلامت مردان دارند. این ماهی ها مملو از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، که می توانند خطر بیماری های قلبی را کاهش دهند.

روش های دیگری نیز برای اضافه کردن چربی های امگا 3 به رژیم غذایی وجود دارد. اما با این حال مصرف ماهی برای مردان، مطمئن ترین راه دریافت منابع امگا 3 است. بررسی ها نشان می دهد که امگا 3 موجود در روغن های کلزا و بذر کتان با افزایش خطر سرطان پروستات در مردان مرتبط است. اما در صورت مصرف ماهی جای نگرانی نیست. با این حال، باید مراقب باشید که از مصرف زیاد ماهی تن، مارلین یا سیلر خودداری کنید. زیرا این ماهی ها می توانند دارای مقدار زیادی جیوه باشند.

زنجبیل

مصرف زنجبیل به خصوص برای مردانی که عضلات آنها بعد از تمرین درد می کند، بسیار مفید است. زنجبیل باعث رفع خستگی و درد عضلات می شود.

زنجبیل درست مانند ایبوپروفن دارای خواص ضد التهاب است. زنجبیل تورم را کاهش داده و حتی تا حدی اثر مسکن دارد. بررسی ها نشان می دهد که مصرف عصاره غلیظ زنجبیل در بیماران مبتلا به آرتروز زانو، درد این بیماران را تا حدود 40٪ کاهش می دهد.

زنجبیل برای رفع حالت تهوع نیز بسیار موثر است. در صورت احساس تهوع مصرف 1 الی 2 قاشق چایخوری زنجبیل تازه و رنده شده در یک لیوان آب جوش، می تواند تا حد زیادی احساس تهوع را کاهش دهد. همچنین زنجبیل می تواند از ابتلا به سرطان پروستات در مردان پیشگیری کند.

ماست و شیر

موثرترین مواد غذایی برای مردان | پزشکت

مصرف لبنیات می تواند ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کند. علاوه بر آن ماست، پنیر و شیر درست مانند گوشت قرمز حاوی لوسین هستند. این اسید آمینه در عضله سازی به بدن کمک می کند. گرچه محصولات لبنی به اندازه گوشت لوسین ندارند.

با این حال باید مراقب باشید که در مصرف لبنیات افراط نکنید. مصرف زیاد کلسیم برای مردان مضر است. بررسی ها نشان می دهد مردانی که بیش از 2000 میلی گرم کلسیم در روز دریافت می کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات قرار دارند. مصرف یک فنجان شیر در روز برای مردان کافی است. مقدار کلسیم روزانه تا 1200 میلی گرم هیچ خطری برای مردان ندارد.

موز

اغلب اسپاسم های دردناک عضلانی به دلیل کمبود پتاسیم بدن رخ می دهند. مصرف کافی موز در رژیم غذایی به دلیل داشتن پتاسیم بالا می تواند از بروز اسپاسم های عضلانی پیشگیری کند. پتاسیم موجود در موز برای استحکام استخوان ها مفید است. همچنین موز می تواند فشار خون بالا را نیز کاهش دهد.

پسته

پسته نسبت به سایر انواع آجیل استرول های گیاهی بیشتری دارد. به همین علت مصرف پسته گزینه خوبی برای کاهش کلسترول بدن است. همچنین مصرف پسته در رژیم غذایی می تواند پروتئین، روی و فیبر مورد نیاز بدن شما را فراهم کند.

پسته دارای مقدار زیادی آرژنین است. اسید آمینه آرژنین در سلامت جنسی مردان تاثیر بسیار زیادی دارد. مصرف پسته به دلیل داشتن آرژنین باعث ایجاد نعوظ های بهتر در مردان می شود.

سس گوجه فرنگی

سس گوجه فرنگی دارای مقدار زیادی لیکوپن است. لیکوپن می تواند از ابتلا به انواع سرطان ها در مردان پیشگیری کند. بررسی ها نشان می دهد مردانی که در رژیم غذایی خود از سس گوجه فرنگی استفاده می کنند خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پروستات دارند.

همچنین لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی است که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی می شود. بیماری های قلبی مهمترین علت مرگ و میر در مردان است.

توفو و سویا

غذاهای تهیه شده از سویا، از جمله توفو دارای پروتئین با کیفیتی هستند. مصرف سویا در مردان به پیشگیری از سرطان پروستات کمک می کند. همچنین دانه های سویا به دلیل داشتن چربی های غیر اشباع، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

دانه های سویا دارای ترکیباتی به نام فیتواستروژن هستند. فیتواستروژن ها مشابه هورمون های ضعیف استروژن در بدن  عمل می کنند. استروژن یکی از هورمون های مهم جنسی در مردان است. بررسی ها نشان می دهد مردانی که مقدار زیادی سویا مصرف می کنند دارای قدرت باروری بیشتری هستند. همچنین مصرف سویا اختلالات نعوظ را در مردان کاهش می دهد.

انواع سبزیجات

موثرترین مواد غذایی برای مردان | پزشکت

سبزیجات نقش مهمی در سلامت بدن دارند. اما استفاده از یک یا دو نوع سبزیجات ، شما را از فوائد سایر سبزیجات محروم می کند. بنابراین همیشه باید ترکیبی از سبزیجات مختلف را در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

مصرف سبزیجات خطر ابتلا به انواع سرطان ها را کاهش می دهد. رنگهای مختلف سبزیجات نشان دهنده ترکیبات مختلف در این سبزیجات است. به عنوان مثال سبزیجات نارنجی ویتامین C زیادی به همراه لوتئین و بتاکاروتن دارند. مصرف این مواد مغذی مانند هویج، سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه ای نارنجی و کدو تنبل می تواند خطر بزرگ شدن پروستات را در مردان کاهش دهد.

سبزیجات سبز برگ مانند اسفناج و کلم پیچ مقدار زیادی آنتی اکسیدان لوتئین و زاگزانتین دارند. این دو آنتی اکسیدان باعث تقویت بینایی می شوند. همچنین مصرف این سبزیجات در رژیم غذایی روزانه خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد.

تخم مرغ

مصرف تخم مرغ بهترین راه برای دریافت پروتئین در رژیم غذایی است. یک تخم مرغ بزرگ 6 گرم پروتئین، 63 میلی گرم پتاسیم و 78 کالری دارد. تخم مرغ دارای مقدار زیاد لوتئین است. آنتی اکسیدان لوتئین در سلامت پوست و بینایی نقش مهمی دارد.

هیچ چربی ترانس در تخم مرغ وجود ندارد. همچنین تخم مرغ فقط حاوی 6 گرم کربوهیدرات است. خوردن یک تخم مرغ در روز تا حد زیادی از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری می کند.

برنج قهوه ای

برنج یکی از مهمترین غذاهای جهان است. یک پنجم کالری مصرفی ما از برنج تأمین می شود. اگرچه اغلب مردم از برنج سفید استفاده می کنند ولی برنج قهوه ای سالم تر و مقوی تر است.

برنج قهوه ای و سفید هر دو از یک گیاه هستند. اما برنج سفید برخلاف برنج قهوه ای بدون پوسته یا سبوس است. به نظر می رسد که سبوس تفاوت زیادی را در تغذیه ایجاد می کند. پروتئین، فیبر و امگا 3 برنج قهوه ای بسیار بیشتر از برنج سفید است. همچنین برنج قهوه ای ویتامین های گروهB، کلسیم و ویتامین K بیشتری دارد. ضمن اینکه کالری برنج قهوه ای کمتر از کالری برنج سفید است. بررسی ها نشان می دهد که مصرف برنج قهوه ای، می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

زغال اخته

زغال اخته میوه ای مملو از آنتی اکسیدان بوده و می تواند از پیری زودرس سلول های بدن پیشگیری کند. همچنین زغال اخته دارای مقدار زیادی ویتامین K است که به لخته شدن خون کمک می کند. مصرف این میوه مفید به دلیل داشتن ویتامین   C زیاد در پیشگیری از اختلال نعوظ تاثر زیادی دارد. همچنین بررسی ها نشان می دهد مردانی که غذاهای غنی از فلاونوئید به ویژه زغال اخته می خورند کمتر به اختلالات نعوظ مبتلا می شوند.

منبع:

https://www.medicinenet.com/pictures_slideshow_foods_to_boost_male_health/article.htm

[advisers limit=3 online =true skill=”20″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز