لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رشد آلت تناسلی مرد چه زمانی متوقف می‌شود؟

رشد آلت تناسلی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

برای اکثر افراد، رشد آلت تناسلی در اواخر سال‌های نوجوانی یا اوایل دهه 20 زندگی‌شان متوقف می‌شود. هنگامی که آلت تناسلی شما به اندازه بزرگسالی خود رسید، که تا حد زیادی توسط شرایط ژنتیکی تعیین می‌شود، نخواهید توانست برای تغییر یا افزایش اندازه آلت تناسلی خود کاری انجام دهید.

با این حال، ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی، می‌تواند در صورت داشتن اضطراب در مورد اندازه آلت تناسلی، به شما کمک کند. به طور کلی، دانشمندان ثابت کرده‌اند که 95 درصد افراد در یکی از دسته بندی‌های اندازه متوسط ​​آلت تناسلی قرار می‌گیرند.

متوسط ​​طول یک آلت تناسلی شل بین 3.4 اینچ تا 3.7 اینچ (۸.۵ سانتی‌ متر تا ۹.۲۵ سانتی متر) است که در حالت نعوظ به 5.1 اینچ تا 5.7 اینچ (۱۲.۷۵ سانتی متر تا ۱۴.۲۵ سانتی متر) افزایش می‌یابد. متوسط ​​دور یا قطر آلت تناسلی در حالت نعوظ 3.5 تا 3.9 اینچ (۸.۷۵ سانتی متر تا ۹.۷۵ سانتی متر) است.

با این حال، تفاوت‌های طبیعی نیز در این مورد وجود دارد، بنابراین اگر آلت تناسلی شما بزرگتر یا کوچکتر از این محدوده‌ها باشد، احتمالاً وضعیتی کاملاً طبیعی دارد. با این حال، اگر نگرانی دارید، می‌توانید با یک پزشک مشورت کنید. در ادامه این مقاله، درباره رشد آلت تناسلی و اندازه آلت تناسلی بیشتر خواهید دانست.

باورهای غلط زیادی درباره اندازه آلت تناسلی مرد وجود دارد. همین مسئله باعث شده است که افراد درباره سلامتی جنسی خود نگرانی‌هایی پیدا کنند. با این حال با مطالعه اطلاعات علمی، می‌توان این نگرانی‌ها را رفع کرد.

جدول زمانی رشد آلت تناسلی

اکثر افراد جوان، رشد آهسته و پیوسته آلت تناسلی را در دوران کودکی و از بدو تولد تجربه می‌کنند. با این حال، سریع ترین رشد آلت تناسلی در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد و اوج رشد آن بین 12 تا 16 سالگی است. طول و دور آلت تناسلی معمولاً همزمان افزایش می‌یابد. برای اکثر افراد، رشد آلت تناسلی در اواخر سالهای نوجوانی متوقف می‌شود.

بیضه‌ها شرایط رشد متفاوتی را دنبال می‌کنند. آنها در طول دوران کودکی به همان اندازه باقی می‌مانند، حتی با افزایش طول آلت تناسلی نیز این مسئله صادق است. در حدود سن 8 تا 9 سالگی، بیضه‌ها شروع به رشد می‌کنند و سریع ترین رشد آنها بین 11 تا 15 سالگی اتفاق می‌افتد.

برای پاسخ دقیق‌تر در مورد اینکه چه زمانی رشد آلت تناسلی شما متوقف می‌شود، می‌توانید جدول زمانی بلوغ خود را در نظر بگیرید. رشد آلت تناسلی معمولاً چهار تا شش سال پس از بزرگ شدن بیضه‌ها متوقف می‌شود. این نکته بدان معناست که برای اکثر افراد، آلت تناسلی در سنین 18 تا 21 سالگی به طور کامل رشد می‌کند. اگر رشد قد شما متوقف شده است، به احتمال زیاد آلت تناسلی شما نیز مراحل رشد خود را متوقف کرده است.

ژنتیک و رشد الت تناسلی || پزشکت

عوامل موثر بر رشد آلت تناسلی

به طور کلی، بسیاری از تغییرات در اندازه آلت تناسلی را می‌توان به ژنتیک نسبت داد. همانطور که ژنتیک شما در تعیین قد شما نقش دارد، بر طول و دور آلت تناسلی نیز تاثیر می‌گذارد. با این حال، مانند بسیاری از ویژگی‌های فیزیکی، عوامل محیطی نیز در این مسئله نقش دارند. از جمله این موارد، عبارت‌اند از:

هورمون‌ها، به ویژه تستوسترون، بر میزان رشد آلت تناسلی شما در دوران بلوغ تأثیر می‌گذارد. افرادی که سطح تستوسترون کمتری دارند، ممکن است که به همین علت آلت تناسلی کوچکتری داشته باشند. تستوسترون را می‌توان به طور طبیعی با یک رژیم غذایی مناسب و ورزش افزایش داد. همچنین میزان این هورمون با عملکرد نعوظ مرتبط است.

مردان

مواد شیمیایی که بر سطح هورمون‌ها تأثیر می‌گذارند، که با نام ترشحات غدد درون ریز شناخته می‌شوند، ممکن است بر اندازه آلت تناسلی تأثیر بگذارند. به طور خاص، اثبات شده است که مواد شیمیایی به نام ترکیبات پرفلوئوروآلکیل (PFCs) با اندازه‌های کوچکتر آلت تناسلی مرتبط هستند. زیرا بر سطح تستوسترون در بدن تأثیر می‌گذارند. زنانی که در معرض PFC هستند، ممکن است فرزندانی به دنیا بیاورند که آلت تناسلی کوتاه‌تری دارند.

آیا می‌توان آلت تناسلی خود را بلندتر کرد؟

عواملی که بر طول آلت تناسلی شما تأثیر می‌گذارند، چه عوامل ژنتیکی و چه محیطی، تا حد زیادی از دست شما خارج است. هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید که باعث شود آلت تناسلی شما بلندتر یا بزرگتر شود.

عوامل موثر بر ظاهر آلت تناسلی

برخی از گزینه‌های مرتبط با سبک زندگی می‌توانند بر بزرگی آلت تناسلی شما تأثیر بگذارند. افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند، ممکن است که بخشی از ساقه آلت تناسلی آنها در زیر لایه‌ای از چربی پنهان شود. این مسئله می‌تواند منجر به ایجاد ظاهر کوتاه‌تر آلت تناسلی شود.

با این حال، کاهش وزن که منجر به داشتن چربی کمتر در اطراف قاعده آلت تناسلی می‌شود، می‌تواند ظاهری بلند‌تر به آن بدهد. علاوه براین، داشتن موهای فراوان در ناحیه تناسلی، می‌تواند پایه آلت تناسلی را مسدود کرده و آن را کوتاه‌تر نشان دهد. کوتاه کردن یا برداشتن موهای ناحیه تناسلی می‌تواند به بلندتر نشان دادن آلت تناسلی کمک کند.

اگرچه محصولات و روش‌های متعددی وجود دارند که ادعا می‌کنند سایز آلت تناسلی را افزایش می‌دهند، با این حال اکثر آنها بی‌اثر هستند. مگر اینکه شما به یک بیماری پزشکی مبتلا شده باشید که نیاز به درمان داشته باشد، این احتمال وجود دارد که اندازه آلت تناسلی شما کاملا طبیعی و برای شریک جنسی شما راضی کننده باشد.

با این حال، اگر همچنان در مورد اندازه آلت تناسلی خود دچار مشکل هستید، ممکن است که صحبت کردن با یک درمانگر جنسی برای شما مفید باشد. این روش درمانی می‌تواند به شما در رفع اضطراب کمک کند.

آکنه || پزشکت

سایر تغییرات بدن و اندازه آلت تناسلی

سریع‌ترین رشد آلت تناسلی بین 12 تا 16 سالگی اتفاق می‌افتد، یعنی زمانی که تغییرات زیادی در نتیجه بلوغ در جسم و روان فرد اتفاق می‌افتد. برخی از تغییرات وجود دارند که افراد در دوران بلوغ با آنها روبه‌رو می‌شوند. پسران می‌توانند انتظار داشته باشند که در این دوره، با این موارد روبه‌رو شوند.

برای بسیاری از مردان، بلوغ در حدود 11 سالگی با یک جهش رشد قابل توجه شروع می‌شود. در طول این مدت، ممکن است که بروز این تغییرات را نیز متوجه شوید:

  • نوسانات خلقی
  • افزایش آکنه و بوی بدن
  • تغییرات صوتی و عمیق شدن صدا
  • رشد موهای ناحیه تناسلی و سایر موهای بدن
  • نعوظ‌های مکرر و انزال شبانه (رویاهای جنسی)

همچنین این مسئله برای پسران کاملاً طبیعی است که رشد سینه را تجربه کنند. این وضعیت می‌تواند تا یک یا دو سال طول بکشد. این تغییرات بخشی از فرآیند طبیعی هورمونی است که پسران در دوران بلوغ تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند و معمولاً خود به خود تنظیم می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بلوغ دوران پیچیده‌ای است و تشخیص اینکه چه چیزی طبیعی است و چه چیزی ممکن است به مداخلات پزشکی نیاز داشته باشد، ممکن است سخت باشد. هنگامی که به وضعیت سلامتی خود شک دارید، همیشه ایده خوبی است که با یک پزشک صحبت کنید. در صورت بروز هر یک از موارد زیر باید برای مشاوره پزشکی با یک متخصص تماس بگیرید:

  • علائم اولیه بلوغ تا سن 14 سالگی ظاهر نشده است.
  • نگرانی شما در مورد اندازه آلت تناسلی با کیفیت زندگی یا عملکرد جنسی شما تداخل دارد.
  • شما نگرانی‌های واقعی در مورد طول آلت تناسلی خود دارید. اندازه آلت‌ تناسلی اکثر افراد در محدوده طبیعی قرار دارد، اما حدود 0.6 درصد از جمعیت مردان دارای میکروآلت هستند.

در صورتی که درباره این موارد سوالی دارید، با یک پزشک تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

میکروپنیس چیست؟

میکروپنیس، آلت تناسلی بسیار کوچک است که ساختاری معمولی دارد. بروز این وضعیت ناشی از وجود ناهنجاری‌های هورمونی یا ژنتیکی است. پزشکان معمولاً با اندازه گیری آلت تناسلی این وضعیت نادر را تشخیص می‌دهند. اگرچه هیچ درمانی برای این وضعیت وجود ندارد، با این حال هورمون درمانی ممکن است رشد آلت تناسلی را در کودکان مبتلا به میکروپنیس تحریک کند. جراحی گزینه دیگری است و تشخیص و درمان به موقع بهترین پیش‌آگهی را ارائه می‌دهد.

مهم است که به یاد داشته باشید که بروز وضعیت میکروپنیس بسیار نادر است.

رشد و اندازه آلت تناسلی || پزشکت

سوالات متداول

آلت تناسلی چند سانتی ‌متر می‌تواند رشد کند؟

در موارد نادر، آلت تناسلی فرد می‌تواند بسیار بزرگتر شود. طبق اطلاعات یک مقاله، حداقل یک نفر با آلت تناسلی ۱۳.۵ اینچ یا ۳۳.۷۵ سانتی متر گزارش شده است. با این حال، این طول، یک اندازه معمولی نیست. متوسط ​​طول آلت تناسلی 5.1 تا 5.5 اینچ (۱۲.۷۵ تا ۱۴.۲۵ سانتی متر) است.

آلت تناسلی چه مدت به رشد خود ادامه می‌دهد؟

به طور کلی، پس از پایان بلوغ، رشد آلت تناسلی متوقف می‌شود. این وضعیت معمولاً زمانی رخ می‌دهد که یک فرد به حدود 18 سالگی برسد.

آیا ختنه بر اندازه آلت تناسلی تأثیر می‌گذارد؟

اگر پزشک این روش را به درستی انجام دهد، ختنه نباید بر اندازه آلت تناسلی تأثیر بگذارد. فقط تعداد کمی مقاله وجود دارد که ادعا می‌کنند بین انجام ختنه و طول کم آلت تناسلی ارتباطاتی وجود دارد. با این حال، محققان ممکن است جمعیتی را مورد بررسی قرار داده باشند که در میان آن ختنه شایع نیست و به وضوح همه کنترل‌ها را در نظر نگرفته‌اند.

از طرف دیگر، آنها ممکن است از حجم نمونه کوچکی استفاده کرده باشند.

بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود نگران ظاهر آلت تناسلی خود هستند. باورهای غلط شایع، در اغلب موارد به این نگرانی‌ها دامن می‌زنند. دانستن حقایق در مورد اندازه متوسط ​​آلت تناسلی می‌تواند به افراد کمک کند تا نسبت به بدن خود اطمینان بیشتری پیدا کنند.

همانطور که تحقیقات نشان می‌دهد، اکثر مردان اندازه متوسط ​​آلت تناسلی را بیش از حد واقعی تخمین می‌زنند. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که بیشتر زنان از اندازه آلت تناسلی همسر خود راضی هستند. کسانی که نگرانی دائمی در مورد اندازه آلت تناسلی خود دارند ممکن است که مراجعه به پزشک یا متخصص سلامت روان برای حمایت و راهنمایی آنها اقدامی مفید باشد.

سخن آخر

اندازه آلت تناسلی یک موضوع بسیار حساس است. تحقیقات نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از مردان نگران اندازه آلت تناسلی خود هستند یا آرزو می‌کنند آلت تناسلی‌شان بلندتر باشد. علاوه براین مردان طول متوسط ​​آلت تناسلی خود را بیش از حد کنونی تخمین می‌زنند، که می‌تواند باعث بروز احساس نگرانی شود.

اکثریت قریب به اتفاق مردان آلت تناسلی دارند که اندازه آن در حالت نعوظ 5.1 اینچ تا 5.7 اینچ (۱۲.۷۵ سانتی متر تا ۱۴.۲۵ سانتی متر) است. آلت تناسلی شما احتمالاً در اواخر سالهای نوجوانی به طول و قطر کامل خود می‌رسد. و بیشتر رشد آلت تناسلی تا سن 16 سالگی به پایان می‌رسد.

برای تقویت و رشد بیشتر آلت تناسلی، به خصوص در بزرگسالی، اقدامات اندکی را می‌توانید انجام دهید. اگر در مورد اندازه آلت تناسلی خود نگران هستید، صحبت با یک پزشک، از جمله یک درمانگر جنسی، می‌تواند به شما کمک کند تا با وضعیت این قسمت از بدن خود کنار بیایید.

در صورتی که درباره اندازه آلت تناسلی و عوامل موثر بر آن سوالات بیشتری دارید، می‌توانید با پزشکت تماس بگیرید و با متخصصین پزشکی درباره سوالاتتان مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1.8 / 5. تعداد رای ها: 4

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز