لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چگونه جلو آبریزش بینی را بگیریم؟

چگونه جلو آبریزش بینی را بگیریم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

چگونه جلو آبریزش بینی را بگیریم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

برای جلوگیری از آبریزش بینی، راهکارهایی وجود دارد که با استفاده از آنها به راحتی می توانید از شر آن خلاص شوید. پس بهتر است برای درمان آبریزش بینی این مقاله را تا انتها بخوانید. آبریزش بینی تخلیه ترشحات از سوراخ های بینی است. این نتیجه تولید بیش از حد ترشحات بینی است.

ترشحات بیش از حد بینی منجر به ترشحات آبکی بینی می شود که از سوراخ های بینی شما بیرون می ریزد یا به داخل گلو ریخته می شود. گرفتگی بینی به دلیل التهاب لایه های داخلی حفره بینی است. مجاری متورم بینی جریان هوا را مسدود و تنفس از طریق بینی را دشوار می کند.

التهاب همچنین خارج کردن ترشحات از بینی را دشوارتر می کند، بنابراین ممکن است ترشحاتی غلیظ و خشک نیز تجمع پیدا کند. این وضعیت باعث احساس سوزش بینی می شود، به همین دلیل از آن به عنوان گرفتگی بینی نیز یاد می شود. سرماخوردگی و آنفولانزا اغلب علل آبریزش بینی یا احتقان بینی، هستند. اما آنها هر دو همچنین ممکن است با آلرژی ایجاد می شود. آبریزش بینی می تواند یکی از آزاردهنده ترین علائم سرماخوردگی باشد. خوشبختانه چندین روش طبیعی و خانگی برای امتحان کردن وجود دارد.

درمان های خانگی برای رفع آبریزش بینی

آبریزش بینی تنها علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا نیستند. همچنین ممکن است همزمان با آنها علائم دیگری مانند عطسه، سرفه، احتقان قفسه سینه، گلودرد، سردرد و بدن درد را تجربه کنید. در صورتی که از آبریزش بینی رنج می برید بهتر است با نحوه تسکین علائم تنفسی فوقانی مانند احتقان بینی و آبریزش بینی آشنا شوید تا سریعتر احساس بهتری داشته باشید و بهبودی پیدا کنید. برخی از راهکارهای درمانی یا جلوگیری آن عبارتند از:

به مقدار زیاد مایعات بنوشید.

اگر بینی شما دچار گرفتگی است، با نوشیدن مقدار زیادی آب و آب مرغ بدن خود را هیدراته نگه دارید تا ترشحات رقیق تر و مایع تر شود. این وضعیت باعث می شود سریعتر از بینی و سینوس های شما تخلیه شود. مصرف مقدار زیادی مایعات همچنین باعث می شود که غشاهای مجاری تنفسی شما روان شوند. از مصرف مایعاتی مانند کافئین که می تواند باعث کم آبی بدن شود، خودداری کنید.

یک نوشیدنی داغ دارویی میل کنید.

چگونه جلو آبریزش بینی را بگیریم؟ | پزشکت

نوشیدنی های گرم زمانی که احساس می کنید دچار سرماخوردگی شده اید، آرامش بخش است. با خوردن آب داغ، به زودی از احتقان بینی، آبریزش بینی و سایر علائم سرماخوردگی و آنفولانزا نیز رهایی خواهید یافت. اطمینان حاصل کنید که تمام نوشیدنی داغ دارویی را در عرض 10-15 دقیقه مصرف کنید. نوشیدنی های داغ دارای آنتی هیستامین برای خشک شدن مجاری بینی و رفع علائم آبریزش بینی و سرفه و همچنین ضد احتقان بینی برای رفع گرفتگی بینی موثر است. سپس راحت بخوابید.

استراحت کافی داشته باشید.

وقتی احساس خوبی ندارید، خوابیدن بسیار مهم است تا بدن شما بهبود یابد. تحقیقات نشان می دهد که بدن شما هنگام خواب سلول های جدید سیستم ایمنی ایجاد می کند. پروتئین معروف به سایتوکاین ها که برای مبارزه با عفونت و التهاب مهم هستند در هنگام خواب تولید و آزاد می شوند. این بدان معناست که خواب می تواند سیستم ایمنی بدن شما را در وضعیت خوبی نگه دارد.

از کمپرس گرم استفاده کنید.

قرار دادن چندین دفعه کمپرس گرم روی بینی و پیشانی خود در روز می تواند به تسکین علائم تنفسی فوقانی مانند احتقان بینی کمک کند. اگر کیسه آب گرم ندارید، سعی کنید یک دستمال را با آب گرم مرطوب کرده و چند بار در روز روی صورت خود بمالید. این کار به شل شدن ترشحات شما کمک می کند تا به رفع احتقان بینی کمک شود.

دفعه بعد که گرفتگی بینی دارید، سعی کنید در حمام بنشینید و دوش آب گرم بگیرید. همچنین می توانید بخار را از یک کاسه آب داغ تنفس کنید. استنشاق بخار گرم (نه داغ) می تواند به تسکین غشاهای ترشحاتی بینی و نازک شدن ترشحات کمک کند. این به شما کمک می کند ترشحات خود را سریعتر تخلیه کنید.

از مرطوب کننده استفاده کنید.

یک دستگاه مرطوب کننده تمیز یا دستگاه بخور سرد یک راه عالی برای اضافه کردن رطوبت به محیط است، که به احتقان بینی کمک می کند. وقتی هوا خیلی خشک است، ترشحات شما ضخیم تر می شود و خیلی خوب جریان نمی یابد و سینوس های شما ممکن است به درستی تخلیه نشوند. برای افزودن رطوبت به هوا می توانید از مرطوب کننده یا دستگاه بخور خنک کننده سرد استفاده کنید که باعث می شود مجاری بینی شما مرطوب بمانند و باعث تخلیه سریع تر ترشحات شوند.

اسپری بینی شور را امتحان کنید.

چگونه جلو آبریزش بینی را بگیریم؟ | پزشکت

استفاده از اسپری ملایم نمکی بینی می تواند به رفع احتقان در اثر سرماخوردگی یا آلرژی کمک کند. اسپری نمکی بینی با شستن هرگونه ماده حساسیت زا مانند گرده، گرد و غبار یا شوره حیوانات که می تواند منجر به احتقان بینی شود، به باز نگه داشتن مجاری بینی کمک می کند. همچنین می تواند ترشحات ضخیم یا خشک شده را شل کند تا راحت تر از بین برود. محلول نمک همچنین به تسکین مجاری خشک و تحریک شده بینی کمک می کند.

بینی خود را شستشو دهید.

در صورت داشتن علائم احتقان بینی، می توانید از آب نمک برای شستشوی ذرات یا ترشحات بینی استفاده کنید. یک ظرف نیتی به طور خاص طراحی شده است که به شما کمک می کند ترشحات را خارج کنید. برای استفاده از آن، سر خود را به طرف سینک ظرفشویی خم کنید و دهانه ظرف را در قسمت بالای بینی قرار دهید و سپس محلول آب شور را در سوراخ بینی فوقانی خود بریزید و اجازه دهید آب از بینی پایین تخلیه شود.

یک غذای تند بخورید.

ماده شیمیایی موجود در غذاهای تند، کپسایسین، می تواند به رفع آبریزش بینی که ناشی از آلرژی نیست، کمک کند. کپسایسین ترکیبی است که به فلفل قرمز فلفل دلمه ای می بخشد. هنگام خوردن غذاهای تند، آبریزش بینی شما ممکن است در ابتدا بدتر شود، اما در طولانی مدت گرما آبریزش بینی شما را برطرف می کند.

از داروهای بدون نسخه مناسب استفاده کنید.

چگونه جلو آبریزش بینی را بگیریم؟ | پزشکت

داروهای ضد سرماخوردگی و آنفولانزا بدون نسخه می توانند آبریزش بینی و علائم احتقان بینی را از سرماخوردگی یا آنفولانزا به همراه سایر علائم رایج تسکین دهند. مطمئن شوید که چه علائمی به جز آبریزش بینی و احتقان بینی ممکن است داشته باشید تا مطمئن شوید که تسکین لازم را دارید.

داروهای سرماخوردگی، مانند به خشک شدن مجاری بینی کمک می کند تا با آنتی هیستامین آبریزش بینی شما برطرف شود. همچنین دارای ضد احتقان بینی است که گرفتگی بینی شما را برطرف می کند. اگر علائم شما شدید شد یا بیش از 10 روز طول کشید، لطفاً با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت آبریزش بینی چه باید کرد؟

چگونه جلو آبریزش بینی را بگیریم؟ | پزشکت

اگر آبریزش بینی یا احتقان بینی دارید، ممکن است دچار سرماخوردگی معمولی، آنفولانزا یا آلرژی شوید. دو مورد اول در اثر ویروس ها ایجاد می شوند که در صورت عدم دقت کافی می توانند به راحتی به افراد دیگر سرایت کنند.

برای جلوگیری از انتشار ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا که باعث آبریزش یا گرفتگی بینی در اطرافیان می شوید، نکات زیر را رعایت کنید:

  • بعد از سرفه، عطسه یا دمیدن بینی، دستان خود را بشویید.
  • وقتی بیمار هستید در خانه بمانید و کودکان را در خانه نگه دارید.
  • قبل از سرفه، عطسه، یا آبریزش بینی، مطمئن شوید که فاصله ایمن با افراد دارید.
  • سطوح و اشیاء مکرر لمس شده، از جمله اسباب بازی و دستگیره در را ضد عفونی کنید.
  • از تماس نزدیک با دیگران خودداری کنید. از بغل کردن، بوسیدن یا دست دادن خودداری کنید.
  • در یک دستمال سرفه و عطسه کنید و سپس آن را دور بیندازید، یا در حالی که دهان و بینی خود را کاملاً می پوشانید در سرآستین پیراهن خود سرفه و عطسه کنید.
سخن آخر
آبریزش بینی خلطی است که از بینی خارج می شود. این می تواند ناشی از دمای سردتر در فضای باز، یا در اثر سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی باشد. درمان شامل نوشیدن مایعات فراوان، به ویژه آب و استراحت تا حد امکان است. شما می توانید علائم را با اسپری بینی نمکی تسکین دهید و یک دستگاه مرطوب کننده خنک کننده خنک کننده را در نزدیکی تخت خود قرار دهید تا با احتقان تشدید شده توسط هوای سرد خشک مبارزه کنید. پس از دو یا سه روز، مخاط ممکن است تغییر رنگ داده و سفید یا زرد شود. گاهی ممکن است مخاط نیز سبز رنگ شود. همه اینها طبیعی است و به این معنی نیست که عفونت وجود دارد.

آبریزش بینی معمولاً یک اورژانس پزشکی نیست. با این حال، این می تواند علامتی از برخی شرایط مزمن یا حاد، مانند عفونت سینوسی یا رینیت باشد. اگر آبریزش بینی بعد از چند روز شروع به بهبود نکرد، ممکن است ایده خوبی باشد که با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر فرد نیز علائم شبه آنفولانزا را تجربه کند.

منبع:

https://vicks.com/en-us/treatments/how-to-treat-a-cold/how-to-stop-a-runny-nose

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز