لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کرونا دلتا، سرماخوردگی یا آنفلونزا؟

کرونا دلتا، سرماخوردگی یا آنفلونزا؟ | پزشکت

فهرست مطالب

کرونا دلتا، سرماخوردگی یا آنفلونزا؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کرونا دلتا، سرماخوردگی یا آنفلونزا؟ برخی از افراد با بروز علائمی مانند عطسه، احساس گرفتگی یا سرفه سریعا نگران وضعیت خودشان می شوند که به کدامیک از این موارد مبتلا شده ام؟

عطسه می کنید؟ احساس گرفتگی دارد؟ دچار سرفه شده اید؟ آیا این علائم، نشان دهنده سرماخوردگی تابستانی یا آلرژی هستند و یا علائم نوع دلتا کووید -19 می باشند؟

بدون آزمایش، تعیین دقیق علت بروز این علائم، دشوار است، اما در هر صورت، نگران نباشید، به گفته کارشناسان پزشکی، فقط اقدامات بهداشتی مناسب را انجام دهید. با این کار، قبل از تشخیص دقیق بیماری، می توانید از خود و اطرافیان تان مراقبت کنید.

استنلی ویس، پزشک و استاد دانشکده پزشکی روتگرز نیوجرسی، می گوید: “همه تصور می کنند که عامل بروز این اختلالات، ویروس کرونا است و برای انجام آزمایش تشخیصی عجله می کنند، اما قبل از هر چیز باید مراقبت های پزشکی خوب و با کیفیت دریافت کنند.”

در هر صورت، مشورت با یک پزشک و نظارت بر علائم بروز یافته، باید در اولویت قرار گیرد. زیرا آلرژی، سرماخوردگی های معمولی و حتی بیماری های منتقله از پشه ها می توانند علت بروز این علائم خفیف باشند.

اگر احساس بیماری می کنید و این علائم را دارید، بهتر است سعی نکنید خودتان علت مشکلات خود را تشخیص دهید. اول از هر کاری، با پزشک خود تماس بگیرید. نیاز نیست سریعا به کلینیک مراجعه کنید. پزشک شما از طریق یک مشاوره آنلاین تلفنی به راحتی می تواند تعیین کند که آیا شما نیاز به انجام آزمایش COVID -19 دارید یا خیر. همچنین روش درمانی احتمالی شما را نیز تعیین خواهد کرد‌.

فرق بین علائم کرونا دلتا با سایر گونه ها چیست؟

طبق تحقیقات انجام شده، گونه دلتا ویروس کرونا، سرعت سرایت و شیوع بالاتری نسبت به سایر سویه های این ویروس دارد. در افراد با سیستم ایمنی قوی، هیچ راهی برای تمایز بین نوع دلتا و سایر سویه های SARS-CoV-2 بدون انجام آزمایش تشخیصی، وجود ندارد.

برخی گزارش ها نشان می دهد که سویه دلتا می تواند علائم متفاوتی نسبت به انواع دیگر ویروس های کرونا ایجاد کند. به عنوان مثال، یک مطالعه در انگلستان که علائم COVID-19 را از طریق یک برنامه بهداشتی و تحقیقاتی پیگیری می کند، نشان داده است که از زمان شیوع بیماری کرونا، نوع دلتا، بیشترین‌ تغییر علامت در عوارض بیماری کووید ایجاد شده است.

علائم سرماخوردگی، از جمله سردرد، آبریزش بینی و گلو درد، در حال حاضر در لیست اصلی علائم ناشی از سویه دلتا کرونا ویروس هستند. در حالی که علائم کلاسیک COVID-19 (از دست دادن بویایی، تنگی نفس، تب و سرفه مداوم) از آن زمان شیوع سویه دلتا کرونا ویروس، به بعد کاهش یافته است.

در برخی مناطق دیگر ‌نیز پزشکان، تغییر علائم بیماران‌ مبتلا به کووید ۱۹ را گزارش کرده اند. به همین ترتیب می‌ توان نتیجه گرفت که سویه دلتا عامل اصلی بروز این علائم‌ جدید بوده است. البته منظور از علائم جدید، این است که سویه دلتا علائمی به غیر از سایر علائم مربوط به سویه های دیگر کرونا ویروس ایجاد می کند.

آیا کرونا دلتا کشنده است؟

یکی از توضیحاتی که تا به امروز برای توجیه تغییرات علائم بیماری کرونا داده شده است، این است که افراد جوان تر، کمتر از سالمندان به بیماری شدید ناشی از عفونت کرونا مبتلا می شوند. همچنین احتمال واکسیناسیون آن ها کمتر است.

حدود 80 درصد از آمریکایی های 65 سال به بالا کاملاً واکسینه شده اند، در حالی که حدود 8 درصد از جوانان 18 تا 24 ساله و حدود 20 درصد از افراد 25 تا 39 ساله کاملاً واکسینه شده اند.

همچنین، دلیل بالا بودن میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به سویه دلتا کرونا ویروس، صرفا به معنای کشنده بودن این ویروس نسبت به سایر سویه ها نیست. بلکه به احتمال زیاد، با دلیل قدرت شیوع بالای سویه دلتا، افراد بسیار زیادی به کرونا مبتلا می شوند. همین موضوع باعث افزایش آمار مرگ و میر های ناشی از بیماری کووید شده است.

علائم نوع دلتا COVID چیست؟

کرونا دلتا، سرماخوردگی یا آنفلونزا؟ | پزشکت

طبق گفته CDC، شایع ترین علائم COVID-19  عبارت اند از:

  • اسهال
  • سردرد
  • خستگی
  • گلو درد
  • تب یا لرز
  • سرفه کردن
  • تهوع یا استفراغ
  • احتقان یا آبریزش بینی
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • وجود درد در عضلات یا بدن
  • از دست دادن حس چشایی یا بویایی

ابن لیست، نشان دهنده علائم احتمالی بیماری کووید ۱۹ است. توجه به این نکته ضروری است که هر کسی واکنش متفاوتی نسبت به این بیماری نشان می دهد. با این وجود، نوع دلتا ویروس کرونا، علائم متفاوتی را در فرد مبتلا ایجاد می کند.

برخی از متخصصان پزشکی نوع دلتا COVID-19 را با بروز علائم خاصی مانند گرفتگی بینی، گلودرد و سردرد مرتبط می دانند. برخلاف از دست دادن حس چشایی و بویایی، سرفه و مشکلات تنفسی که معمولاً در صورت ابتلا به سویه دلتا، در فرد مشاهده نمی شود.

علائم آنفولانزا کدام اند؟

علائم آنفولانزا نیز تقریبا مشابه علائم بیماری کرونا است. به جز از دست دادن حس چشایی و بویایی، سایر علائم مشابه است.

علائم COVID-19 معمولاً دو تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا ظاهر می شود. علائم آنفولانزا (آنفولانزا) تقریباً چهار روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس آنفلوانزا ظاهر می شود. این تفاوت دیگری است که میان این دو بیماری وجود دارد.

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که COVID-19 می تواند در برخی افراد بیماری های جدی تر از آنفولانزا را ایجاد کند. علاوه براین، کووید ۱۹ می تواند عوارضی مانند لخته شدن خون و مشکلات تنفسی پایدار را ایجاد کند. با واکسیناسیون عمومی، می توان انتظار داشت که شدت و تلفات این بیماری کاهش پیدا کند.

علائم سرماخوردگی کدام اند؟

مانند بیماری COVID، علائم سرماخوردگی  اغلب شامل سرفه، عطسه، آبریزش یا گرفتگی بینی، گلودرد، خستگی و گاهی تب است. علائم معمولاً یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس عامل سرماخوردگی ظاهر می شوند.

بر خلاف بیماری COVID، سرماخوردگی معمولاً بی ضرر است و مبتلایان به سرماخوردگی معمولاً در عرض سه تا 10 روز بهبود می یابند.

چه زمانی باید نگران بیماری کووید باشیم؟

کرونا دلتا، سرماخوردگی یا آنفلونزا؟ | پزشکت

برخی از افراد مبتلا به بیماری کووید بدون علامت هستند و هیچ علامتی از خود نشان نمی دهند، اگرچه هنوز می توانند باعث انتقال ویروس عامل بیماری به افراد سالم شوند. همچنین، بسیاری از افراد مبتلا به COVID علائم خفیفی دارند.

طبق گفته CDC، اگر علائم زیر را در خودتان مشاهده کردید، فوراً به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید:

  • مشکل در تنفس
  • درد یا فشار مداوم در قفسه سینه
  • ناتوانی در بیدار شدن یا بیدار ماندن
  • پوست، لب ها یا بستر ناخن رنگ پریده، خاکستری یا آبی رنگ

این لیست نشان دهنده همه علائم احتمالی کووید نیست. لطفاً در صورت مشاهده هرگونه علائم شدید یا نگران کننده دیگر، با پزشک خود تماس بگیرید. این کار برای حفظ جان شما ضروری است. پس از مشورت با پزشک می توانید اقدامات درمانی مورد نیاز را تعیین کنید‌

آیا واکسن های موجود در برابر نوع دلتا بیماری کووید کارآیی دارند؟

مطالعات نشان می دهد که واکسن های تولید شده توسط  Johnson & Johnson، Moderna و Pfizer با شرکت BioNTech SE  توانایی فوق العاده قدرتمندی در پیشگیری از بروز بیماری های علامت دار، دارند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که واکسن ها به افراد مبتلا کمک می کنند تا از بروز بیماری های جدی و بستری شدن در بیمارستان جلوگیری شود.

قبل از اینکه واکسن ها به طور گسترده در دسترس باشند، میزان بروز عفونت های جدید با افزایش بستری شدن در بیمارستان ارتباط نزدیکی داشت. اما این شرایط تغییر کرده است. یعنی ممکن است در صورت ابتلا یک فرد به این‌ بیماری، با توجه به بروز علائم خفیف، نیازی به بستری شدن در بیمارستان وجود نداشته باشد.

به عبارت دیگر، واکسیناسیون مقاومت افراد در برابر این بیماری را افزایش می دهد. با افزایش مقاومت افراد در برابر این بیماری، میزان مرگ و میر نیز کاهش می یابد. آمارها نشان می دهد که واکسیناسیون تاثیر عمده ای بر کاهش تعداد مرگ و میر ها داشته است.

آیا بعد از واکسن به COVID مبتلا شوم؟

کرونا دلتا، سرماخوردگی یا آنفلونزا؟ | پزشکت

به طور خلاصه، بله. سه واکسن تایید شده کووید به طور شگفت انگیزی موثر هستند، اما 100 درصد کارآمد نیستند. تعداد بسیار کمی از افراد واکسینه شده همچنان می توانند بیمار شوند. یعنی تزریق واکسن با این معنا نیست که دیگر می توان بدون رعایت نکات بهداشتی، در جامعه حاضر شد.

پس کسانی که واکسینه شده اند نیز هنوز می توانند “جزو مبتلایان به کووید” باشند. البته ممکن است این افراد احساس بیماری نکنند. با این وجود، آن ها می توانند بدون بروز علائم، ناقل ویروس بوده و آن را به سایر افراد سالم و یا واکسینه نشده منتقل کنند.

اگرچه سویه دلتا این ویروس لزوماً کشنده تر از انواع دیگر نیست، اما می تواند تعداد زیادی از مردم را بکشد، زیرا این ویروس می تواند بسیاری از افراد را (بسیار بیشتر از سایر سویه ها) آلوده کند.

به طور کلی، افراد واکسینه نشده، بیشترین خطر ابتلا به بیماری کووید را دارند. به همین‌ دلیل، بهتر است در اولین فرصت ممکن، نسبت به واکسیناسیون خودتان اقدام کنید. آمارها نشان می دهد، در مناطقی که به صورت عمومی واکسیناسیون در آن ها انجام گرفته است، میزان مرگ و میر ناشی از کرونا کاهش یافته است.

نوع بیماری COVID دلتا چیست؟

کرونا دلتا، سرماخوردگی یا آنفلونزا؟ | پزشکت

نوع دلتا این‌ بیماری که B.1.617.2 نیز نامیده می شود، در ماه مارس وارد ایالات متحده شد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، این ویروس در دسامبر 2020 در هند ظاهر شد و از آن زمان به بیش از 85 کشور گسترش یافته است. علاوه بر این، با گسترش و تکثیر، دچار جهش دیگری نیز شده است.

این گونه جهش یافته که دلتا پلاس نامیده می شود به ایالات متحده رسیده است. به طور کلی، نوع دلتا ویروس کرونا، نگرانی کارشناسان را برانگیخته است.

توصیه های سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها یا CDC

در ماه ژوئیه، مقامات CDC با راهنمایی های خود توصیه کردند که افراد واکسینه شده و غیر واکسینه هنگام حضور در محیط های شلوغ و پر ازدحام، که خطر انتقال بیماری در آن ها بیشتر است، حتما از ماسک‌ استفاده کنند. این سازمان، استفاده از ماسک را برای همه معلمان، کارکنان، دانش آموزان و مراجعه کنندگان به مدارس، توصیه می کند.

سایر توصیه های CDC ،عبارت اند از:
  • از افراد خارج از خانه 6 فوت فاصله بگیرید.
  • دستان خود را با آب و صابون بشویید یا از یک ضدعفونی کننده دست استفاده کنید.
  • در اسرع وقت، تمام دوزهای واکسن ضد کرونا موجود در محل زندگی‌ خود را تزریق کنید.
  • از حضور در مناطق پر ازدحام و دارای تهویه نامناسب، به خصوص در فضاهای داخلی، خودداری کنید.

منبع:

https://www.providencejournal.com/story/news/coronavirus/2021/08/11/covid-delta-variant-symptoms-common-cold-allergies-vaccines/5553964001/

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز