لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

اگر غذا در گلوی فردی گیر کرد چه باید کرد؟

اگر غذا در گلوی فردی گیر کرد چه باید کرد2

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


گیر کردن غذا در گلو می تواند ناراحت کننده و دردناک باشد. با این حال، توانایی تشخیص علائم خفگی و دانستن اینکه در مواقع اضطراری چه کاری باید انجام دهید می تواند به نجات جان یک فرد کمک کند. فرآیند بلع غذا شامل تعدادی از حرکات غیر ارادی عضلات است. در بیشتر مواقع این حرکات ماهیچه ای از گیرکردن غذا در گلو پیشگیری می کند.

ابتدا زبان، غذا را به پشت گلو هل می دهد. این جایی است که روزنه های مری (لوله غذا) و نای قرار دارند. هنگامی که فرد قورت می دهد، یک غضروف به نام اپی گلوت لوله نای را می بندد و به طور موقت تنفس را متوقف و از ورود غذا به مجاری تنفسی پیشگیری می کند.

در همان زمان، ماهیچه ای به نام اسفنکتر فوقانی مری شل می شود و به غذا اجازه می دهد به داخل مری حرکت کند. با این حال، گاهی اوقات غذا احتمال دارد در مری گیر کند و احساس ناخوشایندی در گلو یا قفسه سینه ایجاد شود. در مواقع دیگر، اپی گلوت به اندازه کافی در حین بلع بسته نیست، و اجازه می دهد غذا وارد مجاری هوایی شده و این می تواند منجر به خفگی می شود.

علائم گیر کردن غذا در گلو

هر دو نوع انسداد باعث درد و ناراحتی می شوند. با این حال، انسداد در نای می تواند یک اورژانس پزشکی باشد.

اگر غذا در مری گیر کند، باعث احساس ناخوشایندی در گلو یا قفسه سینه می شود. هنگامی که غذا وارد نای می شود، می تواند تا حدی یا به طور کامل راه های هوایی را مسدود کند. گاهی اوقات، سرفه های مداوم یا شدید احتمال دارد غذا را از جای خود خارج کند. در مواقع دیگر، انسدادی که در نای یا جعبه صدا رخ می دهد می تواند منجر به خفگی شود.

خفگی به مشکلات تنفسی ناشی از انسداد حاد راه های هوایی اشاره دارد. فردی که در حال خفگی است قادر به استنشاق یا بازدم هوای کافی برای سرفه نیست. علائم زیر احتمال دارد نشان دهنده خفگی فرد باشد:

  • خس خس سینه
  • چنگ زدن به گلو
  • سرفه‌ های بی‌ صدا یا نفس‌گیر
  • یک رنگ آبی در پوست، به نام سیانوز
  • ناتوانی در صحبت کردن یا نفس کشیدن

فردی که نمی تواند صحبت و سرفه کند یا نفس بکشد ممکن است به مانور هایملیخ نیاز داشته باشد. این روش که به عنوان رانش شکمی نیز نامیده می شود، شامل اعمال فشار شدید به شکم برای از بین بردن انسداد در نای است.

مانور هایملیخ

اگر غذا در گلوی فردی گیر کرد چه باید کرد2

انجام مانور Heimlich فقط در شرایط اضطراری مورد نیاز است. مانور هایملیخ باید را روی شخصی که در حالت خفگی است انجام شود. این روش برای کودکان زیر 1 سال یا زنان در مراحل پایانی بارداری مناسب نیست. این افراد احتمال دارد به تغییرات مختلفی در مانور نیاز داشته باشند.

پزشکان اورژانس آمریکا دستورالعمل هایی را برای انجام مانور Heimlich ارائه می دهد. قبل از انجام آن بر روی فردی که هوشیار است، شخص باید با پرسیدن «آیا احساس خفگی می‌کنید؟» تأیید کند که طرف مقابل در حال خفگی است؟ فقط در صورتی مانور را ادامه دهید که فرد سرش را به علامت بله تکان دهد و نمی تواند خودش صحبت کند و نفس بکشد.

برای انجام مانور هایملیخ باید مراحل زیر را طی کنید:

  • پشت سر فرد بایستید و هر دو دست را به دور کمر او دراز کنید.
  • یک مشت را ببندید و آن را طوری قرار دهید که بالای ناف و زیر قفسه سینه او قرار گیرد.
  • مشت گره شده را با دست دیگر ببندید.
  •  به سرعت مشت گره شده را به سمت عقب و بالا زیر قفسه سینه آن فشار دهید. این کار را 6 تا 10 بار پشت سر هم انجام دهید.
  •  تا زمانی که انسداد از مجاری تنفسی خارج شود یا تا رسیدن اورژانس به انجام فشارهای شکمی ادامه دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که فرد در اسرع وقت تحت مراقبت های پزشکی قرار می گیرد، حتی اگر خفگی او متوقف شده باشد.

اگر تنفس فرد قطع شود و پاسخ ندهد، باید احیای قلبی ریوی (CPR) دریافت کند. فردی که در هنگام خفگی تنهاست احتمال دارد نیاز داشته باشد که مانور هایملیخ را روی خود انجام دهد. اگر صندلی در دسترس باشد، می توانند در حین انجام مانور به پشتی صندلی تکیه دهند. این باید به رفع انسداد از راه های هوایی کمک کند.

رفع انسدادهای غذایی

بلع مایعات می تواند به رفع انسدادهای غذایی کمک کند. تا زمانی که فرد در حال خفگی نباشد، غذای گیر کرده در گلو همیشه یک اورژانس پزشکی بزرگ نیست. اگر فرد در حال خفگی نیست، سرفه های شدید می تواند به خارج شدن غذا از گلو کمک کند.

گاهی اوقات، انسداد در مری رخ می دهد. این نهفتگی بولوس غذایی (FBI) نامیده می شود. اگرچه ناراحت کننده است، اما متخصصان پزشکی FBI مری را به اندازه خفگی، یک اورژانس پزشکی مهم نمی دانند.

افرادی که غذا در مری آنها گیر کرده می توانند نکات زیر را برای کمک به خارج کردن آن امتحان کنند:

  • بلع مایعات یا غذاهای نرم. این کار می تواند به روغن کاری غذا یا فشار دادن آن به سمت پایین کمک کند.
  • نوشیدن نوشابه های گازدار. این نوشیدنی ها می تواند مانند قرص های جوشان به رفع انسداد کمک کنند.
  • مصرف قرص های جوشان. این قرص های بدون نسخه باعث تشکیل گاز دی اکسید کربن می شوند که با فشار دادن آنها به سمت پایین به رفع انسداد مواد غذایی کمک می کند.

علل و عوامل خطر خفگی

اگر غذا در گلوی فردی گیر کرد چه باید کرد2

در سال 2015، بیش از5000 نفر بر اثر خفگی مردند. خفگی می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، در کودکان زیر3 سال و در بزرگسالان بالای 60 سال شایع تر است. خفگی جزء چهار علت اصلی مرگ تصادفی است.

خفگی در کودکان

در واقع خفگی علت اصلی مرگ نوزاد و چهارمین علت مرگ در میان کودکان پیش دبستانی است. کودکان معمولاً با غذا، سکه، بادکنک و اسباب بازی های کوچک خفه می شوند.

خفگی در افراد مسن

افراد مسن بزاق کمتری تولید می کنند که این امر باعث می شود هنگام بلعیدن غذا آنها را با مشکل مواجه کند. برخی از شرایط که در سنین بالاتر شایع تر هستند نیز می توانند خطر خفگی را افزایش دهند. به عنوان مثال می توان به زوال عقل و بیماری پارکینسون اشاره کرد.

دیسفاژی و خفگی

برخی از افراد دیسفاژی را تجربه می کنند که اصطلاح پزشکی برای مشکلات بلع است. دیسفاژی می تواند خطر خفگی را در فرد افزایش دهد. برخی از اختلالات عضلانی و سیستم عصبی که بر اعصاب درگیر در بلع تأثیر می‌گذارند، می‌توانند باعث دیسفاژی شوند. نمونه هایی از شرایطی که می توانند باعث دیسفاژی و اختلال در بلع شوند عبارتند از:

دیسفاژی همچنین می تواند پس از آسیب به مری ایجاد شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر فرد یک یا چند مورد از موارد زیر را اغلب تجربه می کند، باید با پزشک خود وقت ملاقات بگذارد:

  • مشکل در بلع
  • غذا در نای گیر کرده است.
  • انسداد مواد غذایی در مری

پزشکانی که اختلالات بلع را درمان می کنند از تست های تشخیصی برای بررسی مراحل مختلف فرآیند بلع استفاده می کنند. این آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ارزیابی انعطاف پذیر آندوسکوپی بلع با تست حسی. این تکنیک از آندوسکوپ برای مشاهده مکانیسم های بلع در داخل دهان و گلو استفاده می کند. پزشکان چگونگی واکنش مکانیسم ها به محرک های مختلف مانند غذا، مایعات و پفک های هوا را بررسی می کنند.
  • مطالعه بلع با فلوروسکوپی ویدئویی. در این بررسی از عکسبرداری اشعه ایکس در زمان واقعی فرد هنگام بلعیدن استفاده می شود و به پزشکان کمک می کند تا مشکلات را در مراحل مختلف فرآیند بلع شناسایی کنند.

بر اساس نتایج این آزمایش‌های تشخیصی، پزشک احتمال دارد استراتژی‌های خاصی را برای بهبود ایمنی هنگام بلع توصیه کند. نمونه آنها شامل:

  • ایجاد تغییر در اندازه و بافت غذا
  • تلاش برای مداخلات پزشکی یا جراح

نکات پیشگیری از انسداد غذایی

اگر غذا در گلوی فردی گیر کرد چه باید کرد2

نکات زیر می تواند به پیشگیری از ایجاد انسداد غذایی در مری و نای کمک کند:

  • نخوردن غذا “در حال حرکت”
  • خوردن لقمه های کوچکتر غذا
  • قبل از بلعیدن غذا را به آرامی و به طور کامل بجوید.

بر خلاف بزرگسالان که عمدتاً با غذا خفه می شوند، کودکان نیز می توانند با اسباب بازی ها یا اشیاء کوچک خفه شوند. نکات زیر می تواند به پیشگیری از خفگی در کودکان کمک کند:

  • تشویق کودکان به جویدن آهسته و کامل غذا
  • دور نگه داشتن اشیای کوچک از دسترس کودکان

همچنین، افراد باید از دادن غذاهای زیر به کودکان زیر 3 تا 4 سال خودداری کنند :

  • کره های آجیلی با قاشق یا انگشت
  • غذاهای چسبنده، مانند تافی، آب نبات صمغی، و مارشمالو
  • یا غذاهای لغزنده مانند انگور، هات داگ و تکه های بزرگ گوشت
  • غذاهای کوچک و سفت مانند آجیل، میوه های خشک و آب نبات های سفت
سخن آخر

گاهی اوقات احتمال دارد انسدادهای غذایی در مری یا نای ایجاد شود. انسداد مواد غذایی در مری به طور کلی یک اورژانس پزشکی بزرگ نیست. با این حال، انسداد مواد غذایی در نای می تواند منجر به خفگی شود. افرادی که در حال خفگی هستند نیاز به درمان اورژانسی دارند.

مانور Heimlich که به نام رانش شکمی نیز شناخته می‌شود، یک روش کمک‌های اولیه است که افراد می‌توانند از آن برای رفع گرفتگی‌های نای فرد استفاده کنند. با این حال، برای استفاده در کودکان زیر 1 سال و زنان باردار مناسب نیست.

افرادی که اغلب در بلع مشکل دارند باید به پزشک خود مراجعه کنند. آنها می توانند علت مشکلات بلع را تشخیص دهند و نکات و تکنیک هایی را برای بهبود ایمنی هنگام بلع ارائه دهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

  1. یکی از بدترین تجربه هایی که کردم همین خفگی بود، یعنی () انقدر با مرگ فاصله داشتم خیلی بد بود خدا این تجربه رو نصیب هیچکس نکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز